Τάσεις της διεθνούς διατροφικής αγοράς

Άρθρο του Αλέξανδρου Ρίζου *

Ποιες είναι οι κύριες τάσεις της διατροφής και ποιες από αυτές εντάσσονται στη νέα ‘εστιατορική’ λογική στις πιο ανταγωνιστικές αγορές του κόσμου;
Κείμενο: Αλέξανδρος Ρίζος

 

Στις ΗΠΑ, επτά από τις 12 κατηγορίες των Quick Service Restaurants παρουσίασαν αύξηση του μεριδίου αγοράς, με βάση τις συνολικές πωλήσεις ως ποσοστό του συνόλου των πωλήσεων των Top 100 εταιριών το 2015.  Οι κατηγορίες των Beverage-Snack, προϊόντων κοτόπουλου και μεξικάνικων απέσπασαν την μεγαλύτερη αύξηση μεριδίου αγοράς στις 100 μεγαλύτερες αλυσίδες το 2015, ενώ ζημιώθηκαν οι κατηγορίες των αλυσίδων Burger, Sandwich, Casual Dinning και, σε μικρότερο βαθμό,  εκείνες με οικογενειακά εστιατόρια. Η κατηγορία Beverage-Snack επέτυχε τα μεγαλύτερα κέρδη. Σχετικά με την αγορά της πίτσας, μεγάλη ανάπτυξη παρουσιάζει η κατηγορία της  fast-casual pizza, η οποία φέρεται ότι μπορεί να αποσπάσει σημαντικό μερίδιο στην αγορά εστίασης και ψυχαγωγίας.

Από τις τάσεις της διεθνούς (δυτικής) αγοράς, ξεχωρίζω τις κάτωθι:

  1. Αυξανόμενο είναι το μερίδιο των καταναλωτών που ακολουθώντας πιο ενεργητικό lifestyle ενδιαφέρονται για την αθλητική διατροφή με έμφαση σε παράγοντες όπως η ενέργεια, η ενυδάτωση, η περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες, με αλυσίδες όπως η Arby’s να ικανοποιούν αυτή την ανάγκη προσφέροντας προϊόντα με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες, χαμηλότερα λιπαρά, λιγότερες θερμίδες, μικρότερα ψωμάκια κλπ.
  2. Οι καταναλωτές ψάχνουν για φαγητό με αναγνωρίσιμα συστατικά τα οποία αντιλαμβάνονται σαν πιο φυσικά και λιγότερο επεξεργασμένα. Αρκετές αλυσίδες, όπως οι Panera Bread, Papa John’s, Subway, Noodles & Company, Taco Bell and Pizza Hut, ανέλαβαν το κόστος της απομάκρυνσης των τεχνητών συστατικών.
  3. Η επανάσταση στις ηλεκτρονικές αγορές, στις εφαρμογές κινητών και στις υπηρεσίες διανομής μεταμορφώνουν τους καταναλωτές οι οποίοι αρχίζουν να σκέφτονται εκτός των περιορισμών των φυσικών διανομέων, αποκτώντας πρόσβαση σε προσφορές εξειδικευμένες στις ανάγκες τους.
  4. Αυξανόμενο είναι το ενδιαφέρον των καταναλωτών να αναρτούν προϊόντα με εντυπωσιακή εμφάνιση στα κοινωνικά δίκτυα. Επιχειρήσεις όπως η Mooyah Burgers και η Fries & Shakes λανσάρουν προϊόντα για να κινητοποιήσουν τον κόσμο να μιλάει για αυτά, με θετικά αποτελέσματα στις πωλήσεις τους.
  5. Το ευρύ κοινό αποκτά πρόσβαση σε μέχρι πρότινος εξεζητημένα προϊόντα, όπως π.χ. σε προϊόντα χωρίς γλουτένη, σε οργανικά προϊόντα και προσθέσει στον καφέ του γάλα καρύδας (Starbucks) ή αμυγδάλου (Dunkin’ Donuts).
  6. Η αύξηση των καταναλωτών που ζουν μόνοι τους και άλλων που μερικές φορές τρώνε μόνοι τους ακόμη και εάν δεν ζουν μόνοι, οδηγεί σε διάφορες αλλαγές όπως στη διαμόρφωση των μενού, των προωθητικών προγραμμάτων, ακόμη και στην αναδιάταξη των σαλονιών με χρήση μονών τραπεζιών.
  7. Οι καταναλωτές αναγνωρίζουν ότι η διατροφή συνδέεται με την εμφάνιση και τη διάθεση. Αυτό οδηγεί σε αλλαγή των συσκευασιών και των τιμοκαταλόγων όπου προστίθενται συστατικά όπως τα κολλαγόνα και τα προβιοτικά.
  8. Η ιδέα ότι η διατροφή ωφελεί την υγεία, ανέσυρε αρχαία βασικά συστατικά διατροφής όπως ο αμάρανθος, το κινόα, το φάρο, η ζέα, ο λιανόσπορος κ.ά., τα οποία παρόλο που δεν παρουσιάζουν ακόμη υψηλή ζήτηση, χρησιμοποιούνται από τις επιχειρήσεις εστίασης και ψυχαγωγίας για να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών
  9. Η αντίληψη ότι το λίπος είναι επιβλαβές αλλάζει και οι καταναλωτές σταδιακά μαθαίνουν να διαχωρίζουν ανάμεσα στους διαφορετικούς τύπους λίπους. Παράδειγμα αποτελεί η χρήση του λιπαρού αβοκάντο ως υγιεινό φαγητό από αλυσίδες εστιατορίων όπως η Del Taco.

Ο Αλέξανδρος Ρίζος είναι εμπορικός διευθυντής ακτοπλοϊκών δραστηριοτήτων στο όμιλο επιχειρήσεων Goody’s- Everest. Από τις Εκδόσεις Παπαδόπουλος κυκλοφορεί το βιβλίο του «Διοίκηση επιχειρήσεων εστίασης & ψυχαγωγίας: Ίδρυση, λειτουργία, μάρκετινγκ, χρηματοοικονομικά».

You might also like