Μην περιμένετε το πρόβλημα για να μηχανοργανωθείτε…

Άρθρο του Επαμεινώντα Μιμίκου για την ανάγκη μηχανοργάνωσης.

Την ανάγκη μηχανογράφησης των επιχειρήσεων μαζικής εστίασης πριν τη χρειαστούν για ν’ αντιμετωπίσουν ένα πρόβλημα λειτουργίας, αλλά και τις δυνατότητες που παρέχουν οι σύγχρονες τεχνολογίες στον εστιάτορα αναδεικνύει ο επικεφαλής της έμπειρης Sunsoft που έχει στηρίξει μέχρι σήμερα περίπου 3.500 εταιρείες του κλάδου.
Κείμενο: Επαμεινώντας Μιμίκος * 

«Κανονικά, η μηχανογράφηση μιας επιχείρησης πρέπει να ξεκινάει όταν αυτή γίνεται μεγαλύτερη από ένα άτομο, από την ίδρυσή της δηλαδή. Στο εξωτερικό για μια επιχείρηση που ξεκινάει τη λειτουργία της, η μηχανογράφηση είναι από τις πρώτες ενέργειές της. Στην Ελλάδα, οι επιχειρηματίες ξεκινάνε με μια ταμειακή μηχανή, περιμένουν να δουν πως θα πάνε, ενώ υπάρχει σε αρκετούς η εντύπωση ότι …τα ξέρουν όλα». Έτσι, περιγράφει την πραγματικότητα της ελληνικής αγοράς ο Επαμεινώντας Μιμίκος, διευθύνων σύμβουλος της Sunsoft, η οποία έχει συνδέσει το όνομά της με την εξυπηρέτηση του κλάδου της μαζικής εστίασης.

Η εικόνα που περιγράφει δεν είναι ασφαλώς business oriented: αν και στις παραδοσιακές εμπορικές επιχειρήσεις, το 70-80% ξεκινάνε τη μηχανογράφησή τους με το ‘καλημέρα’ – χαρακτηριστικό παράδειγμα τα ξενοδοχεία όπου ανεξαρτήτως αριθμού δωματίων, είναι στη συντριπτική πλειοψηφία τους μηχανογραφημένα- στη μαζική εστίαση οι περισσότεροι επιχειρηματίες προχωρούν στη μηχανογράφηση για καθαρά πρακτικούς λόγους, π.χ. για να μην τρέχουν μέσα έξω κρατώντας χαρτάκια στα χέρια τους οι σερβιτόροι. «Είναι λίγοι αυτοί που κατανοούν το συνολικό όφελος της μηχανοργάνωσης σε μια επιχείρηση εστίασης» εκτιμάει ο Επ. Μιμίκος.

Είναι θέμα κόστους…

Σύμφωνα με το συνομιλητή μας το «βασικό σώμα» της μηχανοργάνωσης δεν έχει αλλάξει δραματικά τα τελευταία 10-15 χρόνια: χρησιμοποιείται για να ελεγχθούν τα κόστη, να φτιαχτεί το μενού και ο τιμοκατάλογος, βοηθάει στο operation κ.ά. Οι κύριες λειτουργίες παραμένουν ίδιες, απλώς εξελίσσονται. «Ενώ παλαιότερα ενδιέφερε τους επιχειρηματίες η λήψη και η εκτύπωση μιας παραγγελίας, σήμερα και λόγω της μείωσης τζίρου και κερδών, πραγματοποιούνται περισσότερες επενδύσεις στο back office κομμάτι. Εκεί έχουμε το Food & Beverage κομμάτι της δουλειάς, δηλαδή προμηθευτές, αγορές, συνταγές, απογραφές, ελλείμματα- πλεονάσματα κ.ά.» μας είπε κατά τη συνάντησή μας στα γραφεία της εταιρείας στο Νέο Κόσμο.

Έχοντας παρακολουθήσει από κοντά, μέσα από τη σάλα δηλαδή, πολλούς επιχειρηματίες κατά την ώρα της δουλειάς τους, ο Επ. Μιμίκος έχει καταλήξει στο συμπέρασμα ότι «όταν ένας επιχειρηματίας τρέχει όλη τη μέρα για τις υποθέσεις της δουλειάς, είναι δύσκολο να έχει μια εικόνα του που μπορεί να πάει η δουλειά. Ορισμένοι επιχειρηματίες πιστεύουν ότι από τη στιγμή που πλήρωσαν προμηθευτές και εργαζομένους και τους έμειναν ορισμένα χρήματα στην τσέπη, όλα πάνε καλά». Η πραγματικότητα όμως είναι διαφορετική. Και αναρωτιέται αν οι επιχειρηματίες γνωρίζουν πως θα μπορούσαν να αυξήσουν τα χρήματα που απομένουν στις τσέπες τους στο τέλος της ημέρας ή του μήνα.

Μας δίνει μάλιστα ένα συγκεκριμένο παράδειγμα. «Θεωρώ δεδομένο ότι η σωστή χρήση της πληροφορικής μπορεί όχι μόνο να περιορίσει κόστη αλλά να διευρύνει και την κερδοφορία μιας επιχείρησης. Φανταστείτε ότι μπορεί να έχουμε δύο ίδιες επιχειρήσεις, ίδιο αντικείμενο στην ίδια περιοχή, με τους ίδιους τζίρους και η μια να ελέγχει αποθήκες και να έχει ένα food cost της τάξης του 25% και μια άλλη, να θεωρεί επίσης ότι έχει κέρδη κι όμως να δουλεύει με food cost 45%».  

Location, Location, Location…μύθος ή πραγματικότητα;

Θέτουμε στον Επ. Μιμίκο ένα ζήτημα που προκύπτει μέσα από το ρεπορτάζ και δεν είναι άλλο από την απροθυμία ορισμένων επιχειρηματιών για την πλήρη μηχανογράφηση των καταστημάτων τους με το φόβο ότι κάτι τέτοιο θα τους «αποξενώσει» από το πελατολόγιό τους. Ο συνομιλητής μας αναγνωρίζει τη «δύναμη» της προσωπικής επαφής που δημιουργεί στενές σχέσεις ακόμα κι αν το προσφερόμενο προϊόν δεν είναι το ιδανικό. Τα πράγματα όμως έχουν αλλάξει κι αυτό δεν αποκλειστικά και μόνο κακό.

«Η προσωπική επαφή δεν υπάρχει με τη μορφή που υπήρχε παλαιότερα και σε αυτό έχει συμβάλλει η εξέλιξη της τεχνολογίας. Τα καταστήματα έχουν γίνει πιο μαζικά, ο καταναλωτής όμως βρίσκει πιο εύκολα αυτό που θέλει. Μπορεί από το κινητό του να παραγγείλει μπέργκερ στη γειτονιά του και ξαφνικά θα βρεθεί με π.χ. πέντε μπεργκεράδικα, τέσσερα από  τα οποίο του ήταν άγνωστα» υποστηρίζει.

Πηγαίνει μάλιστα τη συζήτηση ένα βήμα παραπέρα, σχολιάζοντας τον ιστορικό μύθο της εστίασης – του εμπορίου γενικότερα- περί της αξίας του τόπου όπου βρίσκεται μια επιχείρηση. «Η τεχνολογία ‘απελευθερώνει’ μια επιχείρηση από τα δεσμά της γεωγραφικής περιοχής, από το γνωστό παράγοντα- πρόβλημα του location… Ίσως οι καθιερωμένες και πετυχημένες επιχειρήσεις δεν το διαπιστώνουν αυτό στην ολότητά του, η αλήθεια είναι όμως μικρότεροι επιχειρηματίες που θέλουν να ανταγωνιστούν τους καθιερωμένους, μπορούν να το κάνουν σήμερα μέσα από την τεχνολογία». Υπάρχει βέβαια και η άλλη πλευρά του λόφου, εκείνοι που δεν βλέπουν το λόγο γιατί να χρησιμοποιούν π.χ. το Facebook, αυτοί που θα εναντιωθούν στην επιτυχία μιας πλατφόρμας ή μιας εφαρμογής με μόνη δικαιολογία την απίστευτη επιτυχία της πλατφόρμας ή της εφαρμογής. Το βασίλειο του παραλόγου…

Η Sunsoft δίνει από την πρώτη γραμμή, τη μάχη της τεχνολογίας, σε συνθήκες όχι πάντα …ευνοϊκές. Όπως υποστηρίζει με πάθος ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, «συμβουλεύω τους πωλητές μας όταν πηγαίνουν σε έναν πελάτη να μην ανοίγουν αμέσως το laptop για να προτείνουν μια λύση αλλά πρώτα να  βάλουν στο τραπέζι τα δεδομένα της κάθε επιχείρησης, να τη δουν την ώρα της λειτουργίας, να δουν που «πονάει» και τι χρειάζεται για να βελτιωθεί. Η παρουσίαση θα έρθει αργότερα…». Ο ίδιος υποστηρίζει ότι η Sunsoft  δεν επιθυμεί απλώς να αγοράσει το προϊόν ο πελάτης αλλά να το δουλέψει σωστά, « γι΄ αυτό υπολογίζουμε πάντα ορισμένες εργατοώρες σε ημερήσια ή εβδομαδιαία βάση που χρειάζονται για τη διαχείριση του προγράμματος».

*  Ο Επαμεινώντας Μιμίκος είναι διευθύνων σύμβουλος της Sunsoft. Δημοσιεύτηκε στο 10ο τεύχος του Grill, Ιούνιος 2017.

Sunsoft & μαζική εστίαση

Καλύπτει όλο το κομμάτι της μηχανογράφησης: από το POS σύστημα –μιας μεμονωμένης επιχείρησης – το οποίο λαμβάνει μια παραγγελία  για οποιοδήποτε είδος καταστήματος, ασύρματη παραγγελιοληψία για τα τραπέζια (διαχείριση παραγγελίας, εκτύπωση της παραγγελίας ή εμφάνισή της σε οθόνες στο χώρο παρασκευής) κ.ά. μέχρι τη μηχανογράφηση μεγάλων αλυσίδων και εξειδικευμένων χώρων, όπως catering, αρτοποιεία-ζαχαροπλαστεία

Η εταιρεία έχει μεγάλη εμπειρία στη διαχείριση της back διαδικασίας (δημιουργία συνταγών, έλεγχος αναλώσεων και φύρας, έλεγχος κόστους και προμηθειών κ.ά.).  Η συμβουλευτική δραστηριότητα πάνω στο ίδιο το business της μαζικής εστίασης είναι σημαντική παράμετρος στις δραστηριότητές της και από την άποψη αυτή, η εταιρεία σε πρώιμο επίπεδο, συμβουλεύει επιχειρηματίες πως θα οργανώσουν από την αρχή μια μονάδα μαζικής εστίασης έτσι ώστε στη συνέχεια τα πληροφορικά συστήματά της να μπορούν να αποδώσουν τα μέγιστα.

You might also like