Άρης Χατζόπουλος: “Το Ελληνικό θα γίνει παγκόσμιος προορισμός”

Συνέντευξη με τον ιδιοκτήτη του εστιατορίου  Corallo Nero στο Παλαιό Φάληρο.

Ο Άρης Χατζόπουλος έγινε γνωστός στο χώρο της εστίασης και της διασκέδασης με ένα εμβληματικό για τη γειτονιά του Ψυρρή κατάστημα, το ιστορικό El Pecado που δεν λειτουργεί πλέον. Κι όμως, δεν ήταν εκείνο το κεφάτο και trendy για την εποχή του restaurant – bar  που αποτέλεσε το ‘βάπτισμα του πυρός’ στην εστίαση και τη διασκέδαση, καθώς η ‘μαθητεία’ του στο χώρο ξεκίνησε στο ιστορικό επίσης ξενοδοχείο Κοράλλι, στη Λεωφόρο Ποσειδώνος, το οποίο δημιούργησε ο πατέρας  του Ηλίας, το 1961.
Συνέντευξη στο Θανάση Αντωνίου

 

Στο ξενοδοχείο της Λεωφόρου Ποσειδώνος, στο οποίο εργάζονται πάνω από 50 άτομα,  λειτουργεί εδώ και λίγους μήνες,  το εστιατόριο Corallo Nero κι αυτή ήταν η αφορμή  για μια επίσκεψη στο ηλιόλουστο Παλαιό Φάληρο, μια Σεπτεμβριάτικη ημέρα. Στο Φλοίσβο οι λουόμενοι εκείνη την ώρα έπαιρναν το πρόγευμά τους…

Grill| Παρακολουθείτε τις τάσεις στη μαζική εστίαση και τον ελληνικό τουρισμό;

Άρης Χατζόπουλος|  Υπάρχουν  κάποιες σταθερές αξίες και προορισμοί που εδώ και χρόνια είναι ψηλά στις προτιμήσεις ολόκληρου του πλανήτη. Υπάρχουν και μέρη που ανεβαίνουν παροδικά, ύστερα πέφτουν, ίσως γιατί δεν είναι πια value for money.

Τι γνώμη έχετε για την τουριστική βιομηχανία της χώρας μας;

Μπορούμε να κάνουμε πολλά, θα μπορούσαν να είχαν γίνει βεβαίως περισσότερα τα τελευταία 20 χρόνια αλλά θα χρειαστούν μεγάλες αλλαγές· έχουμε μείνει πολύ πίσω. Θα πρέπει να χαλαρώσουν οι νόμοι που απαγορεύουν να ‘πειράξεις’ το οτιδήποτε, θα πρέπει να περιοριστούν οι επεμβάσεις των περιβαλλοντικών οργανώσεων, οι οποίες χωρίς λόγο σταματάνε κάποια έργα, θα πρέπει να μειωθούν τα διαδικαστικά προβλήματα όταν πάει κάποιος να κάνει μια επένδυση στη χώρα μας.

Ακούγεται πολύ τελευταία ότι αλλάζει κάπως ο τουριστικός «χάρτης» στην Αθήνα.  Υπάρχει μια ‘επιστροφή’ στο κέντρο…

Πράγματι, υπάρχει μια έξαρση αναζήτησης χώρων για τουριστικές επενδύσεις στο κέντρο της πόλης κι αυτό διότι ο τουριστικός κλάδος δεν έχει επηρεαστεί από την κρίση όσο οι άλλοι. Από την άλλη πλευρά όμως, κάθε επένδυση καταντάει ένα οξύμωρο σχήμα: πρέπει να επενδύσεις πάρα πολλά χρήματα για να τα πάρεις πίσω τα επόμενα …50 χρόνια. Ο τουρισμός είναι μια σταθερή δουλειά κι όσοι εμπλέκονται περιμένουν πως κάποια στιγμή στο μέλλον θα καρπωθούν την υπεραξία της προσπάθειάς τους.

Βοήθεια από το κράτος ή από φορείς;

Οι περισσότεροι ξενοδόχοι παλεύουν μόνοι τους. Αν η επιχείρηση είναι μαζεμένη και την ελέγχεις, τότε κρατιέσαι και προχωράς προσπαθώντας για το κάτι παραπάνω. Τα πράγματα δεν είναι έτσι όπως φαίνονται ή ακούγονται. Εμείς, με ένα ξενοδοχείο σχεδόν γεμάτο όλο το χρόνο ακόμα παλεύουμε για την κερδοφορία. Φανταστείτε σε τι κατάσταση βρίσκονται άλλα ξενοδοχεία, σε όχι τόσο προνομιακή τοποθεσία όπως εμείς, σε τι συνθήκες παλεύουν. Μέσα σε δύο- τρία χρόνια, ένας ξενοδόχος μπορεί να χρωστάει τόσα χρήματα που να κινδυνεύει να χάσει το ξενοδοχείο του. Γι’  αυτό βλέπετε σε πολύ όμορφες περιοχές της Ελλάδας να υπάρχουν φοβερές ξενοδοχειακές μονάδες εγκαταλελειμμένες λόγω των οικονομικών προβλημάτων, λόγω του κακού μεταφορικού δικτύου και των υποδομών κ.ά. Παράδειγμα: η Αλόννησος, ένα καταπληκτικό νησί στο οποίο για να φτάσεις κάνεις μεγαλύτερο ταξίδι από το να πας στην Αμερική…

Σε ένα από τα πιο όμορφα σημεία της Αθηναϊκής Ριβιέρας, το ξενοδοχείο Κοράλλι και το ιταλικό εστιατόριό του, αποτελούν εξαιρετική επιλογή για τους ξένους τουρίστες.

 

Τι γνώμη έχετε για το φορολογικό καθεστώς κάτω από το οποίο επιχειρείτε; Είναι τόσο ‘καταδικαστικό’ για την επιχειρηματικότητα όσο διατείνονται οι επαγγελματικές ενώσεις;

Αυτές οι καταστάσεις πάνε την Ελλάδα δεκαετίες πίσω, η χώρα οδηγήθηκε μετά από 40 χρόνια πολιτικής απραξίας σε αδιέξοδο.  Στην Ελλάδα ο επιχειρηματίας αντιμετωπίζεται σαν κλέφτης. «Έχεις ξενοδοχείο; Είσαι απατεώνας…» σου λένε. «Που το βρήκες;», «Μου το άφησε ο πατέρας μου», «Και που το βρήκε; Μάλλον απατεώνας θα ήταν κι αυτός». Επενδύσαμε τα χρήματά μας στην Ελλάδα κι όχι στην Ελβετία, πληρώνουμε τα σπίτια μας ξανά από την αρχή, πληρώνουμε το αμάξι μας πέντε φορές… Το κέδρος έχει ελαχιστοποιηθεί…

Τι γνώμη έχετε για την ανάπλαση του Ελληνικού;

Θα δώσει μεγάλη πνοή όχι μόνο στην περιοχή μας, όχι μόνο στην Αθήνα, αλλά θα ανεβάσει ολόκληρη την Ελλάδα. Το Ελληνικό  θα γίνει ένας παγκόσμιος προορισμός και στη συνέχεια οι επισκέπτες θα ταξιδεύουν στα ελληνικά νησιά ή όπου αλλού…

Σας ενδιαφέρει να εμπλακείτε;

Θα κάνω κάποια προσπάθεια να δραστηριοποιηθώ στο Ελληνικό αν κι έχω την εντύπωση ότι θα είναι αρκετά δύσκολο. Η εμπειρία που έχω από τη συμμετοχή σε τέτοιου είδους επιχειρηματικά σχέδια είναι ότι το περιθώριο κέρδους είναι πολύ μικρό για τους μεμονωμένους επιχειρηματίες. Τα ενοίκια είναι πολύ υψηλά,  το κόστος συντήρησης πανάκριβο, τα λειτουργικά κόστη υψηλά, ζητούνται ποσοστά επί των εισπράξεων κ.ά. Οι αλυσίδες έχουν ασφαλώς ένα προβάδισμα.

Το τελευταίο διάστημα έχουν εισέλθει πολλοί νέοι επαγγελματίες στον κλάδο της εστίασης. Θα μείνουν;

Όχι, δεν θα μείνουν, όπως έγινε σε άλλες αντίστοιχες περιπτώσεις, σε άλλους κλάδους της αγοράς. Έχουν την εντύπωση ότι στις επιχειρήσεις υγειονομικού ενδιαφέροντος υπάρχουν λεφτά κι επενδύουν εκεί. Δυστυχώς θα μείνουν μόνο οι τυχεροί, εκείνοι που κατάφεραν με τη βοήθεια καλών συνεργατών να διατηρήσουν το κατάστημά τους, να το αναπτύξουν και μέσα στη συγκυρία να τα καταφέρουν.

Απλό και ευχάριστο, άνετο και φιλικό, το εστιατόριο απευθύνεται τόσο στους πελάτες του ξενοδοχείου όσο και σε αυτούς που επιθυμούν να γευματίσουν στην παραλιακή λεωφόρο της Αθήνας.

 

Τι γνώμη έχετε για τη μαζική εστίαση;

Ο κλάδος υποφέρει, έχουν μπει αρκετοί άσχετοι με το επάγγελμα κι έχει χαθεί η ‘μαγεία’ του παρελθόντος, όταν η προσωπική εργασία στο εστιατόριο, η προσφορά στον πελάτη και η δημιουργία μιας εστίας θαλπωρής και ξεχωριστής γεύσης ήταν τα ζητούμενα. Σήμερα όλο και περισσότεροι ενεργούν πολύ επιχειρηματικά, προσπαθούν να βγάλουν γρήγορα χρήματα, όπως να’ ναι, με ότι να’ ναι… Υπάρχουν μαγαζιά που προσφέρουν σχεδόν ‘παρεξηγήσιμη’ ποιότητα κι όμως τα βλέπεις γεμάτα, ενώ κάποια που πασχίζουν για το καλύτερο να είναι άδεια.  Από την άλλη, αναρωτιέμαι αν ο πελάτης σήμερα έχει την κρίση -και την ψυχολογία αν θέλετε- να κρίνει το καλό. Έτσι, και η καλή προσπάθεια καμιά φορά πάει στο βρόντο…

Τι σχέδια έχετε για το μέλλον;

Πρώτο μέλημά μας το ξενοδοχείο το οποίο θέλουμε να διατηρήσουμε και να βελτιώσουμε. Εδώ και τρία χρόνια βρισκόμαστε σε φάση μεγάλων ανακαινίσεων, τις οποίες τελειώνουμε τον ερχόμενο Μάιο.  Η ζήτηση είναι πολύ μεγάλη, το ξενοδοχείο είναι γεμάτο κατά 80% όλο το χρόνο και είμαστε ευχαριστημένοι με αυτό. Όπως σας είπα και στην αρχή, τα προβλήματά μας είναι κυρίως φορολογικά. Οι φόροι που έχουν επιβληθεί, το κόστος των εργοδοτικών εισφορών, δεν μας επιτρέπουν να βγούμε εύκολα σε κερδοφορία. Θα στηρίξουμε επίσης το νέο εστιατόριο που δημιουργούμε στη Γλυφάδα…Δεν είμαι διατεθειμένος να κάνω κάτι περισσότερο διότι η κατάσταση είναι δύσκολη. Ένας επιχειρηματίας ρισκάρει όταν βλέπει ότι θα υπάρξει κέρδος. Όταν το μόνο σίγουρο είναι η ζημία ή στην καλύτερη περίπτωση μια ελάχιστη κερδοφορία, κανείς δεν είναι διατεθειμένος να επενδύσει.

Ιταλική και ελληνική κουζίνα αποτελούν τη δύναμη πυρός του εστιατορίου Corallo Nero στο Παλαιό Φάληρο.

 

 

Πως βλέπετε το εστιατόριο που δημιουργήσατε; Ως μια αυτόνομη επιχειρηματική μονάδα ή ως μια υπηρεσία του ξενοδοχείου;

Ο βασικός λόγος ήταν να αυξήσουμε το prestige του ξενοδοχείου. Θέλαμε ένα εστιατόριο το οποίο να ανταποκρίνεται στη σύγχρονη εποχή, θέλαμε να κρατάμε τον πελάτη για φαγητό στο ξενοδοχείο προσφέροντάς του την ποιότητα που αναζητάει  αλλού. Ο Έλληνας δεν συνηθίζει να επισκέπτεται ξενοδοχεία για φαγητό κι αν ανατρέξετε στο παρελθόν, θα διαπιστώσετε ότι ελάχιστα ξενοδοχεία ανέδειξαν ένα ‘μεγάλο’ εστιατόριο. Ίσως το Kona Kai στο Ledra Marriot, ίσως το GB Corner στη Μεγάλη Βρετανία για μια 20ετία περίπου…  Δεν προσδοκάμε ότι το μαγαζί θα γεμίσει με πελάτες εκτός ξενοδοχείου αν κι έχουμε αρκετούς Φαληριώτες που έρχονται για να φάνε, έχουν αγαπήσει κι υποστηρίζουν το εστιατόριο.

Γιατί επιλέξατε την ιταλική κουζίνα;

Το μενού του Corallo Nero έχει δημιουργήσει  ο σεφ Φαμπρίτσιο Μπουλιάνι. Σαν concept και από αισθητική άποψη διαλέξαμε την ιταλική ‘εικόνα’, αλλά η κουζίνα μας είναι εξίσου ιταλική και ελληνική. Ο κατάλογός μας χωρίζεται σε δύο τμήματα: την ιταλική κουζίνα που είναι η δημοφιλέστερη του κόσμου με κάποια κλασικά πιάτα και μια εμπλουτισμένη ελληνική κουζίνα· προσφέρουμε επίσης ελληνικά και ιταλικά γλυκά.

Άρης Χατζόπουλος, Coral Hotel & Corallo Nero 

Ήταν επί 11ετία ιδιοκτήτης του restaurant- bar El Pecado (Ψυρρή και Μύκονος). Στο παρελθόν διατηρούσε  εστιατόριο με θαλασσινά στη Μύκονο ενώ πριν από ένα χρόνο στη Γλυφάδα λάνσαρε ένα κατάστημα επίσης με θαλασσινά το οποίο πρόσφατα μετονομάστηκε σε ‘Σαρδελάκι’. Πρόσφατα απέκτησε την άδεια εκμετάλλευσης της παραλίας  στο Καβούρι (οι παλιές Νηρηίδες), επένδυση που θα ολοκληρωθεί μέχρι το ξεκίνημα της νέας τουριστικής σαιζόν (2017).

Δημοσιεύτηκε στο 7ο τεύχος του Grill, Σεπτέμβριος 2016.

You might also like