Δύο έμπειροι επαγγελματίες σχολιάζουν την ελαιουργική πραγματικότητα

Παναγιώτης Καραντώνης & Βασίλης Ζαμπούνης μιλούν στο Grill.

Ο Παναγιώτης Καραντώνης, Οικονομολόγος, διευθυντής του Ελληνικού Συνδέσμου Βιομηχανιών &  Τυποποίησης Ελαιολάδου και μέλος της Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Ελαιολάδου & Ελιάς και ο Βασίλης Ζαμπούνης, Γεωοικονομολόγος, δημοσιογράφος (www.olivenews.gr) & αντιπρόεδρος της εκδοτικής εταιρείας της εφημερίδας Ύπαιθρος Χώρα ξέρουν από καλό λάδι…

 

Παναγιώτης Καραντώνης: « Ο Έλληνας καταναλωτής, δυστυχώς, δεν απαιτεί…»

Το πυρηνέλαιο είναι μια από τις 4 κατηγορίες του ελαιολάδου που μπορούν να χρησιμοποιούνται στη μαζική εστίαση μαζί με τα ‘έξτρα παρθένο’, ‘παρθένο’ και το ‘ελαιόλαδο αποτελούμενο από…’. Είναι μια ανάμιξη ραφινέ πυρηνελαίου με παρθένο ή έξτρα παρθένο ελαιόλαδο. Στη μαζική εστίαση έχει ιδιαίτερη αξία η χρήση του διότι θεωρείται πιο υγιεινό  από κάθε σπορέλαιο. Ορισμένα εστιατόρια που θέλουν να διατηρήσουν υψηλό επίπεδο ποιότητας, δεν θα τηγανίσουν με ένα οποιοδήποτε σπορέλαιο, αλλά με πυρηνέλαιο.

Πέρα από την κρίση, έχουμε μια δύσκολη χρονιά για τον ελαιοκομικό τομέα, τόσο ποσοτικά όσο και ποιοτικά. Αυτό ‘μεταφράζεται’ σε αυξημένες τιμές για τα ελαιόλαδα, συμπεριλαμβανομένου και του πυρηνελαίου σε σχέση με τα σπορέλαια. Δυστυχώς η ‘τσέπη’ του επιχειρηματία είναι ο αποφασιστικός παράγοντας για την επιλογή του.

Η συντριπτική πλειοψηφία των ελαίων στο food service είναι σπορέλαια λόγω φθηνής τιμής. Ο δεύτερος παράγοντας έχει να κάνει με το γεγονός ότι ο Έλληνας καταναλωτής είναι παθητικός, δεν απαιτεί. Εάν ασκήσει κάποια μορφής πίεση στον επαγγελματία -να τηγανίσει με ελαιόλαδο ή πυρηνέλαιο- είναι σίγουρο ότι κάτι θα αλλάξει… Ο επαγγελματίας και ειδικά ο εστιάτορας, προτιμάει την εύκολη λύση.

Εάν βρει τρόπο να ‘μανουβράρει’ αυτό που πρέπει να κάνει, θα το κάνει. Αν όμως πιεστεί από τις καταστάσεις, είναι σίγουρο ότι θα ανταποκριθεί- ο καταναλωτής δεν είναι αυτός που αποφασίζει; Αν γίνουμε ποιοτική χώρα, τότε θα αναδειχθεί η υπεροχή των ελαιολάδων, συμπεριλαμβανομένου του πυρηνελαίου.

Βασίλης Ζαμπούνης: «Ελαιόλαδο στο τραπέζι,  κέρδη στο ταμείο»

Ως  αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία ‘Ελαιοκομικά Προϊόντα Πιστοποιημένης Ποιότητας’ (Ελ3Π), η οποία αποτελεί την επαγγελματική οργάνωση των επιχειρήσεων  που έχουν ως κύρια δραστηριότητα τα προϊόντα ΠΟΠ/ΠΓΕ ή/ και βιολογικής γεωργίας ή/ και ολοκληρωμένης διαχείρισης στους τομείς του ελαιολάδου ή/ και της επιτραπέζιας ελιάς, είχαμε υποβάλλει υπόμνημα και γραπτό αίτημα σε όλους τους υπουργούς των τελευταίων χρόνων, αλλά δεν είδαμε ανταπόκριση.

Ίσως υπάρξουν ορισμένες αντιδράσεις από το χώρο της μαζικής εστίασης, αυτό δεν σημαίνει όμως ότι δεν πρέπει να γίνει μια τέτοια προσπάθεια. Είναι αναμενόμενο ότι κάποιοι επαγγελματίες ίσως βαριούνται, ίσως δεν θέλουν… Ίσως προτιμούν τα βρωμερά λαδόξιδα που βλέπω καμιά φορά πάνω στα τραπέζια που κανένας δεν ξέρει τι έχουν μέσα. Ίσως πιστεύει ο επαγγελματίας ότι αν υποχρεωθεί να έχει πάνω στο τραπέζι ένα επώνυμο προϊόν, αυτό μπορεί να του χαλάσει την ησυχία του…

Δεν πρόκειται όμως για οικονομική επιβάρυνση, διότι σε όσα εστιατόρια εφαρμόστηκε αυτή η πολιτική, οι επιχειρηματίες έμειναν κατευχαριστημένοι· έχουν πολλαπλά οφέλη. Μπορούν μάλιστα να το χρεώσουν και με ‘έξυπνους’ τρόπους κι όχι όπως συμβαίνει με το εμφιαλωμένο νερό που μόλις καθίσει ο πελάτης στο τραπέζι ανοίγουν ένα μπουκάλι και το χρεώνουν.

Το να έχει ένα επώνυμο μπουκαλάκι ελαιόλαδο δεν είναι κάτι που θα τον βλάψει οικονομικά.  Το μέτρο θα ενίσχυε και τους μικρούς τοπικούς παραγωγούς ελαιολάδου στην περιφέρεια να φτιάξουν κι αυτοί τέτοια μπουκαλάκια. Έτσι,  θα μπορούσε να διακινηθεί στην Ελλάδα μια σοβαρή ποσότητα ελαιολάδου.

You might also like