Ο Ιάσoνας Παναγιωτόπουλος της ζυθοποιίας NOCTUA, στο Grill
«Ένα premium προϊόν όπως το μπέργκερ δεν πρέπει να πλασάρεται με κακή μπίρα».
Στην κάθοδο της Πειραιώς, λίγο μετά το Γκάζι και πριν το Μουσείο Μπενάκη, ένας βιομηχανικός χώρος με μέτωπο στην πολύβουη λεωφόρο διακοσμεί τη σκούρα πρόσοψή του με μια κουκουβάγια. Απ’ έξω μοιάζει με club, άλλωστε η περιοχή έχει από χρόνια μετατραπεί σε χώρο διασκέδασης για την αθηναϊκή νεολαία. Είναι όμως το νέο μικροζυθοποιείο της πρωτεύουσας και οι δύο μπίρες που, προς το παρόν, παράγει υπό το brand Noctua είναι εξαιρετικές.
Συνέντευξη & φωτογραφίες: Θανάσης Αντωνίου
Ο Ιάσονας Παναγιωτόπουλος μοιάζει – ηλικιακά κι εμφανισιακά- περισσότερο με μέλος σε garage band παρά με επιχειρηματία στο χώρο της μικροζυθοποιίας, στην πραγματικότητα όμως μέχρι πριν μερικούς μήνες ήταν …δημοσιογράφος. «Παράτησα δουλειές με σίγουρα χρήματα για να κάνω αυτό που ήθελα» μας λέει χαμογελώντας ο Ιάσονας.
Μαζί με άλλους τρεις, τον Ορφέα Δημόπουλο, τον Δημήτρη Γιαννόπουλο και τον Χρήστο Βασιλειάδη, μια ομάδα στην οποία περιλαμβάνονται δύο οικονομολόγοι κι ένας τεχνολόγος τροφίμων, δημιούργησαν ένα μικροζυθοποιείο, σε χώρο όπου παλαιότερα λειτουργούσε συνεργείο αυτοκινήτων στη Λεωφόρο Πειραιώς, και παράγουν δύο υπέροχες μπίρες.
Σήμα της εταιρείας τους η αθηναϊκή κουκουβάγια (noctua) και μότο τους το ‘Be wise drink craft’. Τελικά η επιλογή τους να αφήσουν τις προηγούμενες ασχολίες τους και να δημιουργήσουν craft μπίρες ήταν και γι΄ αυτούς μια σοφή επιλογή. Το όμορφο ζυθοποιείο τους στην Πειραιώς ανοίγει από καιρού εις καιρόν για τους φίλους τους σε open day εκδηλώσεις όπου μπορεί κανείς όχι μόνο να πιεί αλλά και να αγοράσει τα προϊόντα τους.
Μια ξανθιά και μια μαύρη
Η μικροζυθοποιία Noctua ξεκίνησε την παραγωγική της δραστηριότητα εδώ και μισό χρόνο και στόχος των ιδιοκτητών της είναι να κυκλοφορήσουν στην αγορά πολλές και διαφορετικές μπίρες· η ποικιλία είναι η αρχή τους. Προς το παρόν οι πρώτες μπίρες τους είναι μια ξανθιά ale και μια μαύρη ΙΡΑ. Η επιλογή των δύο πρώτων ετικετών είναι συγκεκριμένη: οι άνθρωποι της Noctua ήθελαν σε πρώτη φάση μια ξανθιά μπίρα, χειροποίητη και γευστική, που να μπορεί να απευθύνεται σε περισσότερο κόσμο και ταυτόχρονα μια πιο ‘περίεργη’, η μαύρη ΙΡΑ, μέσω της οποίας να δίνεται η δυνατότητα για μια διαφορετική γεύση.
Το νομοθετικό πλαίσιο αν και απαρχαιωμένο δεν δημιούργησε πρόβλημα, η (εγκληματική) αύξηση της φορολογίας όμως είναι μια αρνητική εξέλιξη αλλά οι τέσσερεις συνεργάτες ήταν ήδη έτοιμοι για να την αντιμετωπίσουν.
Η επιλογή της Αθήνας για έδρα της εταιρείας είναι επίσης χαρακτηριστική του τρόπου με τον οποίο αντιλαμβάνεται τα πράγματα η παρέα των τεσσάρων. «Αποφασίσαμε να κάνουμε ένα ζυθοποιείο στην Αθήνα στην οποία δεν υπήρχε κάτι αντίστοιχο. Τα δεκάδες μικρά ζυθοποιεία είναι όλα τους στην περιφέρεια. Τελικά ήταν καλή ιδέα να υπάρχει μια μικροζυθοποιία στο αστικό ιστό της πόλης, στο εξωτερικό άλλωστε τα περισσότερα μικρά ζυθοποιεία βρίσκονται ενταγμένα στις γειτονιές των πόλεων» μας επισημαίνει ο Ιάσονας Παναγιωτόπουλος.
Στην αγορά
Οι τέσσερις συνεργάτες πήραν σβάρνα τα καταστήματα και τα μπαρ, συνεργάστηκαν όμως και με χονδρεμπόρους στο κέντρο της Αθήνας για να πετύχουν καλύτερη διανομή στο λεκανοπέδιο. Προσέγγισαν τόσο χώρους διασκέδασης (καφέ, μπαρ, κλαμπ), όσο και εστιατόρια, μεζεδοπωλεία, ακόμα και επιλεγμένα ψητοπωλεία. Αυτό φαίνεται πως είναι ένα από τα πιο δύσκολα σημεία στην υπόθεση της μικροζυθοποιίας στην Ελλάδα.
Οι επαγγελματίες οι οποίοι έβαλαν τη μπίρα τους στο κατάστημά τους είναι συνήθως άνθρωποι οι οποίοι αντιλαμβάνονται τι σημαίνει μπίρα από μικροζυθοποιία και καταλαβαίνουν ότι μια τέτοια επιλογή προσδίδει κύρος στο κατάστημά τους. «Δεν μπορεί λειτουργείς gourmet εστιατόριο, να δημιουργείς πιάτα τα οποία κοστίζουν 20 ευρώ και να προτείνεις για τα πιάτα αυτά μια ‘εμπορική’ μπίρα η οποία στο περίπτερο κοστίζει ένα ευρώ» μας λέει ο νεαρός ζυθοποιός.
Οι κύριες ενστάσεις από την πλευρά των εστιατόρων, σύμφωνα με το συνομιλητή μας, είναι η πληθώρα ετικετών που ήδη διαθέτουν και φυσικά το γεγονός ότι η Noctua και η παρέα των δημιουργών της είναι ακόμα σχετικά άγνωστοι σε ένα κομμάτι της αγοράς. Το αβαντάζ της αθηναϊκής εντοπιότητας από την άλλη πλευρά, είναι κάτι που φαίνεται πως λειτουργεί στα καταστήματα της Αθήνας, όπως άλλωστε συμβαίνει με τα ζυθοποιεία σε όλη την Ελλάδα: πωλούν κυρίως στην περιοχή τους.
Τιμή & μαζική εστίαση
Οι μπύρες της Noctua πωλούνται στη λιανική 2,5 και 3 ευρώ για την ξανθιά και τη μαύρη αντίστοιχα, ενώ στα καταστήματα εστίασης η τιμή είναι ασφαλώς αυξημένη. Κατά την άποψη του Ιάσονα, ορισμένοι καταστηματάρχες τιμολογούν ‘ότι κατεβάσει το κεφάλι τους’, αυξάνοντας υπερβολικά την τιμή των προϊόντων, με αποτέλεσμα να κάνουν κακό τόσο στους ίδιους όσο και στους ζυθοποιούς.
Ο νεαρός ζυθοποιός επιμένει ότι οι συνεργάτες του στο χώρο της εστίασης/ διασκέδασης πρέπει να εστιάζουν σωστά στο προϊόν, να το φροντίσουν ‘για να μπορέσει να φύγει’. «Υπάρχουν καταστήματα που διαθέτουν τη μπίρα μας πολύ ακριβά και δεν ξέρω πως θα μπορέσουν να πουλήσουν. Υπάρχουν όμως κι άλλα που τιμολογούν σωστά και η μπίρα μας φεύγει γρήγορα. Υπάρχουν καταστήματα με νεολαία, που δεν περιμένεις ότι θα πίνουν Noctua κι όμως γίνεται μεγάλη κατανάλωση γιατί ο επιχειρηματίας ξέρει τι είναι η μπίρα μας και πώς να την πουλήσει στους πελάτες του» σχολιάζει.
Είναι φυσικό ότι οι άνθρωποι της Noctua θέλουν να δουν τις μπίρες τους στη μαζική εστίαση, είναι όμως εξαιρετικά δύσκολο να προσεγγίσουν και να ενημερώσουν όλους τους επιχειρηματίες της μαζικής εστίασης, καθώς οι ίδιοι δαπανούν πάρα πολύ χρόνο στην παραγωγή. Υπάρχει όμως ήδη ένα μικρό σύνολο εξαιρετικών εστιατορίων που έχουν στο ψυγείο τους τις μπίρες της Noctua.
O Ιάσονας θέλει να δει τα προϊόντα του και στη δυναμική αγορά των ψητοπωλείων: «Πιστεύω ότι οι μπίρες μας μπορούν να λειτουργήσουν πολύ καλά στα σύγχρονα μπεργκεράδικα, ειδικά σε αυτά που προσφέρουν ξεχωριστή ποιότητα. Ένα premium προϊόν, ένα πλήρες γεύμα φτιαγμένο με μεράκι όπως είναι το μπέργκερ, δεν πρέπει να πλασάρεται με μια κακή μπίρα. Τώρα ξεκινάμε τη συγκεκριμένη αγορά» μας εξηγεί.
Οι τέσσερις συνεργάτες της Noctua περιμένουν με ανυπομονησία τη θερινή περίοδο, κατά την οποία η εταιρεία θα τεστάρει τις ‘αντοχές’ της· ήδη η εταιρεία παράγει σε φουλ ρυθμό και στοκάρει κιβώτια για το επερχόμενο καλοκαίρι.
Η Noctua περιμένει αυξημένη ζήτηση καθώς το προηγούμενο διάστημα έχει συνάψει συμφωνίες για διανομή στη Θεσσαλονίκη – από την οποία αναμένουν πολλά- αλλά και σε Πάτρα, Τρίπολη, Καλαμάτα και Σπάρτη, ενώ διανομή γίνεται και στην Κρήτη. Αξίζει να αναφέρουμε ότι συνεργάτες της διανομής της Noctua για την Αθήνα είναι οι εταιρείες ‘Αμπελοσοφίες’ στα Πετράλωνα και Sorry mom στην Αγία Παρασκευή.
Ιάσονας Παναγιωτόπουλος, Noctua
«Δεν μπορεί λειτουργείς gourmet εστιατόριο, να δημιουργείς πιάτα που κοστίζουν π.χ. 20 ευρώ και να τα συνοδεύεις με μια μπίρα …του ενός ευρώ στο περίπτερο»