“Υπάρχουν εξαιρετικά κρασιά σε επώνυμο ασκό”
Ο Κώστας Βρυνιώτης (Vriniotis Winery) πιστεύει οτι ο ποιοτικός οίνος σε ασκό έχει περιθώρια ανάπτυξης, ειδικά στη μαζική εστίαση.
Η οινοποιία Vriniotis Winery βρίσκεται στα Γιάλτρα ένα μικρό χωριό της Βόρειας Εύβοιας 14 χιλιόμετρα από την Αιδηψό. Η σχέση με το αμπέλι και το κρασί κρατάει από παλιά, από την εποχή που οι πρόγονοι του Κωνσταντίνου Βρυνιώτη άρχισαν να φυτεύουν αμπέλια στην περιοχή και έχτισαν το παλαιό πέτρινο πατητήρι-οινοποιείο.
Συνέντευξη & φωτογραφίες: Δημήτρης Κυριαζής
Ο ιδιόκτητος αμπελώνας των 100 στρεμμάτων απλώνεται στους πρόποδες του όρους Τελέθριο σε υψόμετρο 200 έως 450 μέτρων όπου ο Κώστας Βρυνιώτης καλλιεργεί τις ερυθρές ελληνικές ποικιλίες Βραδυανό, παλαιά ποικιλία της βόρειας Εύβοιας που αναβίωσε ο ίδιος, την επίσης ευβοιώτικη Μαυροκουντούρα και την Syrah, πλάι στις λευκές ελληνικές ποικιλίες του Ασύρτικου, της Μαλαγουζιάς, του Αηδανιού και της Μονεμβασιάς.
Τον συναντήσαμε πρόσφατα σε οινική έκθεση στην Αθήνα και είχαμε μαζί του μια σύντομη αλλά ενδιαφέρουσα κουβέντα για μερικά από τα φλέγοντα θέματα της δουλειάς του.
Κρασί & Εστίαση
“Ανέκαθεν η θέση του οίνου ήταν σημαντική στην εστίαση αλλά τελευταία και παρά τα οικονομικά προβλήματα, η θέση αυτή αναβαθμίζεται. Στην αύξηση της κατανάλωσης συνέτειναν διάφοροι παράγοντες και η κρίση, όσο κι αν ακούγεται περίεργο, ήταν ένας από αυτούς διότι εξαιτίας της έχουν περιοριστεί οι εισαγωγές. Από την άλλη πλευρά, έχουν γίνει αξιόλογες προσπάθειες από τα οινοποιεία κι όλα τα εμφιαλωμένα κρασιά στην Ελλάδα βρίσκονται σε καλό επίπεδο. Ο τρίτος λόγος είναι η ίδια η εστίαση η οποία έχει μειώσει τις τιμές και προωθεί το εμφιαλωμένο κρασί. Δημιουργούνται επίσης μικρά wine bars που ενισχύουν την κατανάλωση ενώ έχουν προστεθεί και νέοι καταναλωτές- κυρίως νεαρόκοσμος κάτω των 40 ετών”.
Φορολογία
“Το σίγουρο είναι ότι έχει δημιουργήσει δυσπραγία στη λειτουργία των οινοποιείων ενώ έχει και οικονομικές επιπτώσεις: εμείς ως φορολογική αποθήκη είμαστε υποχρεωμένοι κάθε μήνα να καταβάλουμε το φόρο και πρέπει να βρίσκουμε μετρητά. Αλλά και οι μικροί παραγωγοί πληρώνουν σε ισόποσες δόσεις μέσα στο χρόνο με αποτέλεσμα να εμφανίζουν κι αυτοί οικονομική δυσπραγία. Αν φύγει ο φόρος, η κατανάλωση θα ανέβει και τα οινοποιεία θα επικεντρωθούν στη δουλειά τους κι όχι να ξοδεύουν τη μέρα τους με τις υποθέσεις της φορολογικής αποθήκης”.
Χύμα οίνος
“Ας διευκρινίσουμε κάτι: το πρόβλημα δημιουργείται από τον ανώνυμο χύμα οίνο κι όχι από τον ποιοτικό χύμα οίνο που παράγουν οι επώνυμες επιχειρήσεις. Μιλάω για το ασκό τον οποίο για να δημιουργήσεις και να διακινήσεις χρειάζεται άδεια τυποποίησης εμφιαλωτηρίου. Στον ασκό έχουν γίνει πολύ καλές προσπάθειες κι εγώ παροτρύνω όσους δεν πίνουν κρασί να ‘ξεκινήσουν’ με ένα καλό κρασί σε ασκό. Το ίδιο συστήνω και στα εστιατόρια που ενδεχομένως θεωρούν το εμφιαλωμένο κρασί ‘ελιτίστικο’: να προσφέρουν στους πελάτες τους ποιοτικό κρασί σε ασκό από επώνυμο οινοποιείο. Ασκός υπάρχει σε όλες τις χώρες που καταναλώνουν κρασί…”.
Ετικέτες
“Αυτό που κινείται περισσότερο είναι το ‘Μεθέα’. Το λευκό είναι Αηδάνι και Μονεμβάσια και το ερυθρό είναι Μαυροκοντούρα, μια Ευβοιώτικη ποικιλία. Είναι μια entry level ετικέτα η οποία κινείται πολύ στη μαζική εστίαση, wine bars και cafe. Μικρότερη είναι η κατανάλωση στη μεσαία ετικέτα μας, το Ίαμα και ακόμα μικρότερη στα μονοποικιλιακά κρασιά μας, όπως το Ασύρτικο, το Βραδυανό και το Syrah”.
Τουρισμός
“Σίγουρα έχει βοηθήσει ο τουρισμός και μάλιστα εδώ στην Ελλάδα το κρασί πουλιέται το καλοκαίρι κι όχι το χειμώνα. Καταναλωτές είναι οι τουρίστες και δυνατοί μας μήνες η περίοδος Απρίλιος- Σεπτέμβριος και η περίοδος των εορτών. Το οινοποιείο μας στην Εύβοια είναι επισκέψιμο και στο κομμάτι του οινοτουρισμού αυτό μας έχει βοηθήσει πολύ”.