Όσοι έχουν την τύχη να καθίσουν στα τραπέζια του εστιατορίου της Santo Wines, έχουν την αίσθηση ότι μπορούν να απλώσουν το χέρι τους και να πάρουν την επόμενη μπουκιά μέσα από τον ζεστό βυθό, που σκεπάζει τον μαγματικό θάλαμο του ηφαιστείου της Σαντορίνης. Το σκηνικό συμπληρώνουν τα χρώματα του ηλιοβασιλέματος, που εκατομμύρια τουρίστες κάθε χρόνο ταξιδεύουν χιλιάδες χιλιόμετρα για να φωτογραφήσουν.
Αποστολή: Γιάννης Μουρατίδης: Φωτο: Γ.Μ. & Santo Wines
Οικοδεσπότης μας στην επίσκεψή μας στο εστιατόριο της Santo Wines ήταν ο Αναστάσιος Τερζίδης, Διευθυντής Marketing, ο οποίος και μας παρουσίασε τις δραστηριότητες του Συνεταιρισμού. Χαλαρώσαμε με την πρωινή θέα του ηφαιστείου, πριν τον ερχομό των πρώτων επισκεπτών, και ξεκινήσαμε τη συζήτησή μας από τον τομέα της πρωτογενούς παραγωγής του νησιού, στην οποία φυσικά κυρίαρχη θέση έχει η καλλιέργεια του αμπελιού και η οινοποίηση.
Ο Συνεταιρισμός, με 1.000 περίπου παραγωγούς σε Σαντορίνη και Θηρασιά και μια επιτυχημένη πορεία άνω των 100 ετών, παράγει 6.500 εκατόλιτρα κρασιού που αντιστοιχεί περίπου στο 35% της συνολικής παραγωγής του νησιού, ενώ στα παραδοσιακά τρόφιμα παράγει περίπου το 90% της συνολικής παραγωγής του νησιού, που εκτιμάται σε 100 έως 120 τόνους φάβας ΠΟΠ Σαντορίνη, 100 έως 200 τόνους τοματάκι ΠΟΠ Σαντορίνη, 4 έως 6 τόνους κάπαρη και 2 έως 3 τόνους καπαρόφυλλα. Την παραγωγή συμπληρώνουν, με μικρές ποσότητες, η λευκή μελιτζάνα Σαντορίνης και ένα γλύκισμα, που οι ντόπιοι ονομάζουν κουφέτο.
Ευθύνη για την παραγωγή
Με εξαίρεση το κρασί της Santo Wines, που λαμβάνοντας υπόψη τη ζήτηση στις αγορές της υπόλοιπης Ελλάδας και του εξωτερικού, ένα 25% διατίθεται στο νησί, τα υπόλοιπα παραγόμενα προϊόντα αξιοποιούνται επιτόπου από την HO.RE.CA., καθώς η ζήτηση είναι σχεδόν πάντα μεγαλύτερη της προσφοράς. Αποτελώντας το κύριο παραγωγικό σχήμα του νησιού, η διοίκηση του Συνεταιρισμού νιώθει μεγάλη ευθύνη τόσο για τη διατήρηση της παραγωγής, όσο και για τη διανομή και την προβολή των προϊόντων.
Όπως μας λέει ο Αναστάσιος Τερζίδης, «Η διαθεσιμότητα γης για καλλιέργεια είναι γενικά ένα μεγάλο πρόβλημα στην Σαντορίνη. Αν δούμε το παράδειγμα του αμπελώνα, η καλλιεργήσιμη έκταση έχει μειωθεί σχεδόν κατά 50% σε σχέση με λιγότερο από 40 χρόνια πριν. Δηλαδή, σήμερα, μιλάμε για περίπου 12.000 στρέμματα αμπελώνα, ενώ στις αρχές της δεκαετίας του ‘80 ήταν 25.000 στρέμματα. Αυτό οφείλεται κατά κύριο λόγο στην υπερβολική και πολλές φορές άναρχη τουριστική ανάπτυξη του νησιού, η οποία όχι μόνο περιορίζει τη γη, αλλά έχει επηρεάσει και ανεπιστρεπτί τη φυσιογνωμία του».
Ως αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης, πολλές από τις δράσεις του Συνεταιρισμού έχουν στόχο να διατηρήσουν την καλλιεργήσιμη γη, σταματώντας το ανεξέλεγκτο κύμα οικοπεδοποίησης. Είναι σημαντικό ότι παρότι στο νησί δραστηριοποιούνται περί τα 20 οινοποιεία, όταν πρόκειται για δράσεις που αφορούν την προστασία του κλάδου, ο ανταγωνισμός μπαίνει στην άκρη.
Από τους περίπου 600.000 επισκέπτες των εγκαταστάσεων της Santo Wines, οι περισσότεροι επιλέγουν κάποιο από τα πακέτα γευσιγνωσίας, τα οποία περιλαμβάνουν περιήγηση στο οινοποιείο, μια προβολή ντοκιμαντέρ για την ιστορία του Συνεταιρισμού και κλείνουν με τη γευστική δοκιμή που προτείνεται από το οινοποιείο.
Μια μικρότερη μερίδα επιλέγει να απολαύσει ένα δείπνο στο εστιατόριο της Santo Wines, το μενού του οποίου είναι βασισμένο στην σύγχρονη ελληνική κουζίνα, με έμφαση στα τοπικά υλικά. «Στόχος μας για τη φετινή περίοδο είναι τα 120 κουβέρ ημερησίως» μας λέει ο Αναστάσιος Τερζίδης και στην σκέψη μας δημιουργείται η εικόνα δεκάδων αιτημάτων κράτησης σε ημερήσια βάση, που είναι αδύνατο να εξυπηρετηθούν. Μια εικόνα που ταιριάζει γενικά σε όλη την εστίαση και τις ξενοδοχειακές υπηρεσίες τους μήνες αιχμής, για τον τουρισμό στο νησί.