Τέσσερις τάσεις για τους τους μελλοντικούς χώρους εστίασης
Σχεδιαστικές επιλογές σε ΗΠΑ και Αγγλία.
Η μορφή, ο χαρακτήρας και το εν γένει “στήσιμο” ενός χώρου εστίασης μπορεί να αποδειχτεί καθοριστικός παράγοντας για τη συνολικότερη λειτουργία του, επηρεάζοντας εργαζόμενους και πελάτες. Τελευταία, σε ΗΠΑ και την Αγγλία κάνουν δυναμική εμφάνιση τάσεις που αναμένεται να επικρατήσουν στο κοντινό μέλλον αναφορικά με τους εσωτερικούς χώρους στα εστιατόρια.
Η εστίαση στρέφεται μακριά -πλέον- από ευρύχωρους, cool, όσο και πολυτελείς χώρους, δίνοντας έμφαση περισσότερο στην οικεία αίσθηση και σε μια προέκταση αντίστοιχων χώρων διαβίωσης.
Kαθώς οι προτιμήσεις των καταναλωτών τείνουν προς την κατεύθυνση την υιοθέτησης μιας περισσότερο κοινωνικής, άνετης, διάφανης και αυθεντικής εμπειρίας φαγητού, οι εστιάτορες και οι σχεδιαστές εσωτερικών χώρων δίνουν ξεχωριστή έμφαση στη δημιουργία χώρων που είναι μικρότεροι, περισσότερο “ανοικτοί” και διακρίνονται από άνεση και ιδιαίτερα φιλική ατμόσφαιρα.
- “Αντίο” κουζίνες στο ‘βάθος’ του χώρου
Εδώ και αρκετό καιρό παρατηρείται μια έντονη διάθεση οι κουζίνες να μην αποτελούν το… άβατο σημείο ενός εστιατορίου, που βρίσκεται μακριά από τα αδιάκριτα βλέμματα των πελατών, “καταχωνιασμένη” κάπου στο βάθος του χώρου. Πλέον, ολοένα και περισσότερες κουζίνες σχεδιάζονται και τοποθετούνται ακόμη και στο μπροστινό τμήμα του χώρου, ενώ ταυτόχρονα είναι “ανοικτές”, επιτρέποντας αφενός μεν στους πελάτες να βλέπουν από πρώτο χέρι το τι ακριβώς συμβαίνει κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας του γεύματός τους ,και αφετέρου δε δίνουν τη δυνατότητα στα άτομα της κουζίνας να συμμετέχουν ενεργά στη συνολική λειτουργία του χώρου της εστίασης.
Η όλη διαδικασία είναι ιδιαίτερα “ζωντανή” όσο και διαδραστική, δίνοντας και τις απαιτούμενες “πινελιές” ψυχαγωγίας για τους πελάτες. Η δε παρουσία τους στη σάλα μπορεί να αποδειχτεί καταλυτική για την καλύτερη εξυπηρέτηση του κοινού.
- Φωτισμός και διαρρύθμιση για ερασιτέχνες φωτογράφους
Χάρη στην ευρεία διείσδυση των smartphones, κάθε πελάτης -περίπου- αποτελεί έναν εν δυνάμει φωτογράφο, ωθώντας τους αρχιτέκτονες και τους σχεδιαστές εσωτερικών χώρων να λαμβάνουν στα σοβαρά υπόψιν τους πως θα δείχνουν οι χώροι στις φωτογραφίες κατά τη διάρκεια του σχεδιασμού. Για παράδειγμα, σε ορισμένα εστιατόρια ένας φωτεινός LED φωτισμός “χαρίζει” συνθήκες που συναντώνται σε στούντιο στους ερασιτέχνες στυλίστες τροφίμων.
Άλλες επιχειρήσεις δίνουν βαρύτητα στο συνολικό σκηνικό και στο background του χώρου, με την ύπαρξη έργων τέχνης και γλυπτών τα οποία και σε ορισμένες περιπτώσεις βρίσκονται κοντά σε branded σήμανση και πινακίδες, δημιουργώντας ένα κομψό περιβάλλον που ταυτόχρονα κάνει την απαραίτητη σύνδεση με το ίδιο το εστιατόριο. Σε ορισμένες άλλες περιπτώσεις οι επαγγελματίες του χώρου της μαζικής εστίασης επιχειρούν να βρουν δημιουργικούς όσο και “ευφάνταστους” τρόπους προκειμένου να κεντρίσουν το ενδιαφέρον των επισκεπτών-πελατών ώστε αυτοί με τη σειρά τους να την προβάλουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
IΝ: Booths, Απαλό ξύλο πεύκου, Υφάσματα με υφές, Πλακάκια, “Ζεστά” χρώματα , Χαμηλότερα ταβάνια, Μικρότεροι χώροι σε επίπεδο έκτασης, Γλυπτά και τοιχογραφίες, Χαμηλότερα τραπέζια.
OUT: Βιομηχανικά μέταλλα, “Παραδοσιακοί” λαμπτήρες φωτισμού, Σκουρόχρωμα ξύλινα πατώματα, Ψυχροί και ουδέτεροι χρωματισμοί, Λογική των κοινόχρηστων τραπεζιών , Πολύ μεγάλοι πολυ-επίπεδοι χώροι, Πολύ χαμηλός φωτισμός.
- Μικρότεροι αλλά περισσότερο οικείοι χώροι
Ξεχάστε τους ψηλοτάβανους χώρους και τις σπηλαιώδεις διατάξεις και ετοιμαστείτε να “υποδεχτείτε” εστιατόρια τα οποία χωρίζουν τους χώρους τους με υπερώα. Σε ορισμένες περιπτώσεις υπάρχουν χώροι μαζικής εστίασης με χαμηλότερα ταβάνια που διαθέτουν λεπτομέρειες υφής στο κέντρο προκειμένου να δημιουργήσουν μια οικεία όσο και οικογενειακά φιλική ατμόσφαιρα, διατηρώντας σε λογικά πλαίσια και τα επίπεδα του θορύβου. Μάλιστα, δεν λείπουν σχετικές μελέτες που δείχνουν πως οι πελάτες δαπανούν περισσότερα χρήματα και επενδύουν περισσότερο χρόνο σε πιο “ζεστές” ατμόσφαιρες, καθώς προσθέτουν ένα έντονα ανθρώπινο στοιχείο.
- Ευέλικτη διάταξη καθισμάτων για λειτουργία δίχως κρατήσεις
Η λογική της διάταξης των καθισμάτων στις μέρες μας οφείλει να διακρίνεται από ευελιξία και προσαρμοστικότητα, ακολουθώντας τα κελεύσματα των καιρών που θέλουν ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις μαζικής εστίασης να ξεφεύγουν από τα “στενά” πλαίσια των κρατήσεων, επιλέγοντας να ποντάρουν περισσότερο στην εξυπηρέτηση όσων πελατών επιλέξουν να περάσουν το κατώφλι του καταστήματός τους. Γεγονός, το οποίο επιτρέπει στο ίδιο το εστιατόριο να διαμορφώσει ανάλογα τον χώρο του με βάση τη ροή των πελατών, φροντίζοντας ώστε να φιλοξενήσει από μεμονωμένους πελάτες και ζευγάρια μέχρι μεγαλύτερες ομάδες. Πάντοτε δε με τη λογική της εξυπηρέτησης με βάση τη σειρά προσέλευσης.
Όσο για ορισμένες επιχειρήσεις μαζικής εστίασης που διαθέτουν κοινά τραπέζια, αποδεικνύεται καθημερινά πως δεν εξυπηρετούν… εσωστρεφή δείπνα όσο και οικείες εμπειρίες, γεγονός το οποίο αυτομάτως θα τα ξεπεράσει πολύ σύντομα. Αντίθετα, αναμένεται να αντικατασταθούν από καναπέδες και χαμηλότερα τραπέζια σε μια πιο φιλική όσο και χαλαρή ατμόσφαιρα. Π.Μ.
Δημοσιεύτηκε στο 5ο τεύχος του Grill, Ιούνιος 2016.