Η διατροφική ατζέντα αλλάζει και …περιπλέκεται

Η ανάγκη της εισαγωγής όσο το δυνατόν περισσότερων καινοτομιών στο παγκόσμιο σύστημα διατροφής, η περεταίρω ανάπτυξη της βιολογικής γεωργίας και η βελτίωση της ‘επισιτιστικής ασφάλειας’ σε περιοχές πολεμικών ή/και εμφύλιων συγκρούσεων, είναι τα θέματα που φιγουράρουν στις πρώτες θέσεις της διεθνούς ατζέντας του κλάδου των τροφίμων.

 

Τα θέματα αυτά, μαζί με ορισμένα ακόμα ήσσονος σημασίας, όπως πχ. το μεταφορικός κόστος και η ασφάλεια της εφοδιαστικής αλυσίδας, αποσπούν τον περισσότερο χρόνο αναλύσεων στα σύγχρονα διεθνή fora όπου συζητιέται το μέλλον της διατροφής και του πλανήτη. Σύμφωνα με αναλυτές, οι οποίοι επεξεργάζονται πλούσιο  όγκο δεδομένων από διάφορες αγορές του κόσμου αλλά αναφέρονται κυρίως στην αμερικανική – ως τον παγκόσμιο ‘καθρέφτη’ των εξελίξεων- τέσσερις είναι οι τάσεις και ταυτόχρονα τα κύρια ερωτηματικά για την παγκόσμια βιομηχανία.

Ασυνήθιστες συνεργασίες

Σύμφωνα με τον Jeff Dunn, πρόεδρο της Campbell Fresh Division (τμήμα του κολοσσού Campbell Soup), θεωρείται αναγκαία η συνεργασία μια ποικιλόμορφης ομάδας ανθρώπων, στην οποία περιλαμβάνονται πολιτικοί, επιχειρηματίες, μη- κυβερνητικές οργανώσεις κ.ά., που μαζί θα επιχειρήσουν να λύσουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε σήμερα και θα αντιμετωπίσουμε στο εξής. Κάθε πλευρά, σύμφωνα με το ανώτατο στέλεχος της Campbell Soup, θα προσφέρει στη συνεργασία τη δική της ικανότητα: ισχυρές αλυσίδες εφοδιασμού, δοκιμασμένες σχέσεις με τις τοπικές κοινότητες, πολιτική επιρροή, εργαστήρια ερευνών κ.ά.

Επικοινωνία

Η εύρεση του κοινού στόχου μεταξύ των οργανισμών και η ικανότητά τους να τον προβάλλουν και να τον υπηρετούν,  δημιουργεί σύμφωνα με τον Jeff Dunn,  ένα ενιαίο μέτωπο ζωτικής σημασίας για την επίλυση των θεμάτων σε παγκόσμιο επίπεδο.

«Χρειάζεται πολύπλευρη προσέγγιση, χρησιμοποιώντας τις δυνάμεις από κάθε οργάνωση για να δημιουργήσετε μια πορεία προς τα εμπρός που δεν θα  είναι μόνο επιτυχημένη, αλλά και βιώσιμη, δίκαιη και αποδοτική» υποστήριξε σε πρόσφατο συνέδριο που πραγματοποίησε ο οργανισμός The Food Tank Summit στην πρωτεύουσα των ΗΠΑ.

Ο τρόπος με τον οποίο απευθύνονται οι επίσημες πολιτικές κι επιχειρηματικές δυνάμεις στο κοινό έχει αλλάξει. Κατά την τελευταία δεκαετία, ο δημόσιος διάλογος έχει μετακινηθεί από την ‘πρόσωπο με πρόσωπο’ προς την ψηφιακή επικοινωνία  κι αυτό αποτελεί εύκολη διέξοδο για τους ανθρώπους από όλο τον κόσμο που θέλουν να συνδεθούν και να μοιραστούν ιδέες.

Η δύναμη του καταναλωτή

Καθώς οι καταναλωτές ενδιαφέρονται όλο και περισσότερο για τα τρόφιμα που τρώνε, αρχίζουν να απαιτούν  από τις εταιρείες να βελτιώσουν  τα προϊόντα τους προς την κατεύθυνση της υγιεινής διατροφής.  Η αλλαγή ξεκινά από το επίπεδο των καταναλωτών και κινείται προς την κατεύθυνση των εστιατορίων, των εταιρειών catering και του λιανεμπορίου.

Την ίδια στιγμή οι κεντρικές κυβερνήσεις είναι πλέον υποχρεωμένες να  προσαρμόσουν τις πολιτικές τους για να συμβαδίσουν με τις αλλαγές αυτές. Οι νομοθεσίες για τις επισημάνσεις διατροφικών πληροφοριών (nutrition facts labeling), προκύπτουν ακριβώς από την πίεση των καταναλωτών για περισσότερες πληροφορίες και διαφάνεια στα τρόφιμα που καταναλώνουν. Η μαζική εστίαση και το λιανεμπόριο αν θέλουν να είναι κοντά στις εξελίξεις, θα πρέπει πλέον να παρακολουθούν καθημερινά τον ψηφιακό κόσμο και το τι διημείφθη εκεί.

Η σπατάλη τροφίμων

Στις ΗΠΑ, το 40% όλων των τροφίμων ‘χάνεται’ κάθε χρόνο και το κόστος ανέρχεται σε περίπου 162 δισ. δολάρια ετησίως. Οι καταναλωτές ευθύνονται για το 40% των εν λόγω αποβλήτων· η εκπαίδευση τους στη διαχείριση των τροφίμων και των αποβλήτων τους κρίνεται απολύτως επιβεβλημένη με στόχο να μάθουν πώς να αποθηκεύουν, να ψύχουν και να τρώνε τα τρόφιμα με το σωστό τρόπο. Οι αρχές προσπαθούν να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα το οποίο έχει πολλές εκφάνσεις καθώς απώλειες τροφίμων καταγράφονται και στο λιανικό εμπόριο, το αγρόκτημα αλλά και τους χώρους της μαζικής εστίασης.

Στην κεντρική φωτογραφία: Ουρές για ένα μπέργκερ ή ένα μιλκσέικ στο εξαιρετικά δημοφιλές Shake Shack, στο Madison Square Park, της Νέας Υόρκης. Δημοσιεύτηκε στο 8ο τεύχος του Grill, Φεβρουάριος 2017. 

You might also like