Πέφτει, επί επταετία, η βιοτεχνική αρτοποιία και ζαχαροπλαστική

Μελέτη του ICAP Group για τους κλάδους.

Συνεχή μείωση καταγράφει  την περίοδο 2010-2016, το μέγεθος αγοράς της βιοτεχνικής αρτοποιίας – ζαχαροπλαστικής, σύμφωνα με μελέτη της ICAP. Μείωση με μέσο ετήσιο ρυθμό της τάξης του 4% παρουσιάζει το μέγεθος αγοράς (σε αξία) της βιοτεχνικής αρτοποιίας, ενώ ελαφρώς μεγαλύτερη είναι η μείωση για τις εταιρείες ζαχαροπλαστικής την ίδια περίοδο (4,5% περίπου). Σταθεροποίηση της αγοράς προβλέπεται για το 2017 και ελαφρά ανάκαμψη για το 2018.

 

Στον κλάδο της βιοτεχνικής αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής δραστηριοποιείται πληθώρα επιχειρήσεων, η συντριπτική πλειοψηφία των οποίων λειτουργεί μεμονωμένα καταστήματα. Η οικονομική κατάσταση της χώρας τα τελευταία έτη και η συμπίεση του εισοδήματος των καταναλωτών επηρέασαν αρνητικά την εν λόγω αγορά από το 2010 και μετά. Τα παραπάνω επισημαίνονται στην τελευταία Κλαδική Μελέτη που εκπονήθηκε από τη Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP Group AE.

Κυριότεροι παράγοντες που επηρεάζουν τη ζήτηση για τα προϊόντα της βιοτεχνικής αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής είναι το μέγεθος του πληθυσμού της χώρας, η τιμή πώλησης των προϊόντων σε συνδυασμό με το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών, οι διατροφικές συνήθειες του αγοραστικού κοινού και βέβαια ο σύγχρονος τρόπος ζωής των εργαζομένων.

Σύμφωνα με τον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο, Senior Consultant της ICAP Group, σε όλα τα Επιμελητήρια της χώρας, ο αριθμός των εγγεγραμμένων μελών στη βιοτεχνική αρτοποιία και τη ζαχαροπλαστική ανέρχεται σε πάνω από 10.000 επιχειρήσεις, με τις μονάδες βιοτεχνικής αρτοποιίας να αντιπροσωπεύουν ποσοστό της τάξης του 60%. Ο μεγαλύτερος αριθμός επιχειρήσεων είναι καταγεγραμμένος στο νομό Αττικής (ποσοστό 17%) και ακολουθεί ο νομός Θεσσαλονίκης (ποσοστό 7%).

Τα τελευταία κυρίως χρόνια, κάποιες επιχειρήσεις του κλάδου, πέραν της επέκτασης του δικτύου τους μέσω εταιρικών καταστημάτων, έχουν στηρίξει την ανάπτυξή τους και μέσω του συστήματος της δικαιόχρησης (franchising) λειτουργώντας αλυσίδα καταστημάτων κάτω από ενιαίο εμπορικό σήμα.

Ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος αναφέρει επίσης ότι το μέγεθος αγοράς της βιοτεχνικής αρτοποιίας (πωλήσεις επιχειρήσεων) παρουσιάζει συνεχή μείωση από το 2010 και μετά, με μέσο ετήσιο ρυθμό μείωσης της τάξης του 4%. Ομοίως, το μέγεθος αγοράς των εταιρειών ζαχαροπλαστικής ακολουθεί πτωτική πορεία την ίδια περίοδο, με μέσο ετήσιο ρυθμό μείωσης της τάξης του 4,5%. Επισημαίνεται ότι, και στις δύο αγορές, ο ρυθμός μείωσης επιβραδύνεται τα τελευταία έτη. Σύμφωνα πάντα με τις ισχύουσες συνθήκες, σταθεροποίηση της συνολικής αγοράς εκτιμάται για το 2017, ενώ ελαφρά ανάκαμψη προβλέπεται το 2018.

            Δυνατά & αδύνατα σημεία των δύο κλάδων

  • Η διάθεση ποικιλίας προϊόντων από τις επιχειρήσεις του κλάδου καθώς και το ότι ορισμένα είδη αρτοποιίας περιλαμβάνονται στην καθημερινή διατροφή του καταναλωτή, αποτελούν δυνατά σημεία του κλάδου.
  • Ο κατακερματισμός της αγοράς και η πληθώρα υποκατάστατων (τυποποιημένων προϊόντων), συνιστούν αδύνατα σημεία.
  • Ο περαιτέρω εμπλουτισμός της ποικιλίας προϊόντων και η διεύρυνση του δικτύου των πωλήσεων των επιχειρήσεων, αποτελούν ευκαιρίες για τον κλάδο.
  • Ως απειλές μπορούν να εκληφθούν η συρρίκνωση του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών καθώς και η γενικότερη κατάσταση της ελληνικής οικονομίας με ό,τι αυτή συνεπάγεται (μείωση της ρευστότητας των επιχειρήσεων κ.λπ.
You might also like