O Χρυσόστομος Φιλιππάκης, Συνιδρυτής του Delivery.gr, στο Grill
«Οι ανοιχτόμυαλοι επαγγελματίες της εστίασης πάνε τον κλάδο προς τα πάνω».
Πριν μερικά χρόνια ένας επιχειρηματίας έψαχνε ταξί στα βόρεια προάστια της Αθήνας χωρίς να τα καταφέρει, με αποτέλεσμα να χάσει ένα κρίσιμο ραντεβού. Λίγο αργότερα κι εξαιτίας αυτού του γεγονότος δημιούργησε μια εφαρμογή για αναζήτηση ταξί μέσω κινητού τηλεφώνου κι έστησε μια εταιρεία που πωλούσε την εφαρμογή αυτή στους ταξιτζήδες. Με τα χρόνια, ανέπτυξε την εφαρμογή και την εταιρεία και αργότερα πούλησε εφαρμογή κι εταιρεία σε γερμανική πολυεθνική για 45 εκατ. ευρώ. Τώρα τι σχέση έχει αυτό με ένα …πιτόγυρο;
Συνέντευξη & φωτογραφίες: Θανάσης Αντωνίου
Καμία. Πριν μερικά χρόνια όμως, το 2006, δύο φοιτητές στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας προσπαθούσαν να παραγγείλουν απ΄ έξω για να φάνε αλλά δεν έβρισκαν κάτι καινούργιο πέρα από τα ήδη γνωστά τους, από τα διαφημιστικά φυλλάδια στο συρτάρι και τα μαγνητάκια στο ψυγείο, καταστήματα. Λίγο αργότερα, προγραμματιστές όντες αμφότεροι, αποφάσισαν να δημιουργήσουν μια εφαρμογή στο διαδίκτυο για παραγγελία φαγητού.
Σκοπός ήταν ο κάθε πολίτης να μπορεί να παραγγείλει από οποιοδήποτε κατάστημα της αρεσκείας του διανέμει στην περιοχή του κάνοντας απλά ηλεκτρονικά ‘βήματα’. Η εφαρμογή έπιασε, γρήγορα έγινε εταιρεία με έδρα αρχικά την Πάτρα όπου οι δύο συμφοιτητές και φίλοι (και συνδαιτυμόνες βεβαίως…) σπούδαζαν, αργότερα μεταφέρθηκε στην Αθήνα, μεγάλωσε ακόμα περισσότερο, επεκτάθηκε σε όλη την Ελλάδα και σήμερα αποτελεί μια από τις πλέον επιτυχημένες διαδικτυακές εταιρείες παροχής υπηρεσιών. Προς το παρόν δεν έχει πουληθεί, αν και είχε σχετικές προτάσεις.
Αυτή είναι με λίγα λόγια η ιστορία του www.delivery.gr, της γνωστής σε όλους μας πλατφόρμας ηλεκτρονικής παραγγελίας. Αλλά καλύτερα να μας τη διηγηθεί ο ένας από του δύο …πεινασμένους φοιτητές, ο Χρυσόστομος Φιλιππάκης συνιδρυτής και chief marketing officer σήμερα της εταιρείας.
Grill | Κύριε Φιλιππάκη εσείς δεν ψάχνατε ταξί. Θέλατε όμως να φάτε. Τι ακριβώς κάνατε;
Χρυσόστομος Φιλιππάκης | Ήταν ένα βράδυ που θέλαμε να φάμε και ψάχναμε σε φυλλάδια, σε συρτάρια και μαγνητάκια… Είπαμε να ταξινομήσουμε το διάσπαρτο υλικό, να το οργανώσουμε, να το βάλουμε σε ένα site ενιαίο έτσι ώστε ο οποιοσδήποτε χρήστης να μπορεί να αναζητήσει και να βρει αυτό που θέλει. Με τον συμφοιτητή μου Νίκο Ιωάννου, σημερινό ceo του delivery.gr, ξεκινήσαμε αυτή την ιδέα, πιλοτικά από την Πάτρα, περισσότερο …παίζοντας. Φτιάξαμε την εφαρμογή εμείς, με τα χέρια μας, δεν αγοράσαμε τίποτα. Είχε άμεση απήχηση στο πατρινό κοινό και στα εστιατόρια. Στα τέλη του 2006 μεταφέραμε την ιδέα στην Αθήνα και την αναπτύξαμε με τον επίσης συμφοιτητή μου Γιάννη Αλιπράντη. Είμαστε οι πρώτοι που δημιουργήσαμε ένα site στην Ελλάδα μέσω του οποίου μπορεί κάποιος να παραγγείλει φαγητό. Το πρώτο πράγμα που κάναμε ήταν να βρούμε εστιατόρια για την πλατφόρμα και, σιγά- σιγά, η πλατφόρμα αναπτύχθηκε.
Αυτό που βλέπουμε εμείς σήμερα στο site δεν ήταν η πρώτη εικόνα, έτσι δεν είναι;
Ασφαλώς, έχουμε προσθέσει πάρα πολλά πράγματα από το ξεκίνημα. Εμπλουτίζουμε το υλικό και προσθέτουμε υπηρεσίες marketing συνεχώς. Αναβαθμίζουμε και προσθέτουμε καθημερινά φωτογραφικό υλικό καταστημάτων από τον καταπληκτικό επαγγελματία φωτογράφο και video maker Χρήστο Σακελλαρίδη που συνεργάζεται με το delivery.gr. Δημιουργήσαμε κανάλι στο You Tube, όπου αναρτούμε βίντεο με παρουσιάσεις καταστημάτων και συνεντεύξεις με τους ιδιοκτήτες τους. Την υπηρεσία αυτή έχουν αναλάβει η Ειρήνη Γκοτσοπούλου και ο Γιώργος Πανταβός: επισκέπτονται καταστήματα και παίρνουν συνεντεύξεις περισσότερο σε food & fun διάθεση, με στόχο να βελτιώσουμε τον κλάδο της εστίασης. Θέλει αγώνα για να πείσεις τους επιχειρηματίες της εστίασης να κάνουν κάτι καινούργιο· όταν τολμήσουν τα πρώτα εστιατόρια, ακολουθούν τα υπόλοιπα.
Πως βγάζετε κέρδος;
Κρατάμε ποσοστό από την κάθε παραγγελία των χρηστών της υπηρεσίας. Το ποσοστό είναι αντικείμενο διαπραγμάτευσης με την επιχείρηση εστίασης κι εξαρτάται από τον όγκο των παραγγελιών. Κυμαίνεται από 7% μέχρι 10% και φτάνει ως το 12% ανάλογα με τις marketing υπηρεσίες που προσφέρουμε στο κατάστημα.
Στο εξωτερικό πως κινούνται τα πράγματα;
Οι υπηρεσίες διαφέρουν από αγορά σε αγορά. Εμείς, με βάση το βαθμό ολοκλήρωσης που έχουμε επιτύχει, μπορούμε να παίρνουμε ένα μέσο όρο της τάξης του 8-10%, διεκδικούμε όμως μεγαλύτερο ποσοστό κυρίως μέσω των υπηρεσιών marketing που μπορούμε να προσφέρουμε στο κατάστημα. Αν κάποιο εστιατόριο θελήσει κάτι παραπάνω από την πλατφόρμα, είναι λογικό ότι θα πρέπει να πληρώσει κάτι περισσότερο.

Υπάρχουν διαφωνίες όσο αφορά τον προσδιορισμό των ποσών που καταβάλουν οι επιχειρηματίες;
Σε κάθε συνεργασία υπάρχουν φαινόμενα διαφωνιών, αλλά σε μας συνολικά το ποσοστό δεν ξεπερνάει ποτέ το 10%. Έχουμε σταθερούς και μόνιμους συνεργάτες και οι λίγοι που αποχωρούν το κάνουν για λόγους που δεν σχετίζονται με την υπηρεσία αλλά με τη θέση τους στην αγορά. Εμείς θέλουμε να προσφέρουμε υπηρεσίες marketing κατανοητές από τους επιχειρηματίες, να μπορούν να τις αγοράζουν και να μπορούμε να πληρωνόμαστε κι εμείς.
Πείτε μας δυο λόγια για την αγορά. Μεγαλώνει κι αυτή, έτσι δεν είναι;
Βέβαια. Η οικονομική κρίση κατά τη δική μας ερμηνεία, μετέφερε τζίρους από τα εστιατόρια στην κατ’ οίκον κατανάλωση. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να πέφτει ο τζίρος στη σάλα και το εστιατόριο να αξιοποιήσει το delivery. Υπό αυτήν έννοια, η αγορά είναι και θα συνεχίσει να είναι ανοδική· αν πέσει το delivery, αυτό θα σημαίνει ότι και σε πρωτογενές και σε δευτερογενές επίπεδο, θα υπάρχει ήδη σοβαρό πρόβλημα.
Ποια είναι τα σχέδιά σας για το επόμενο διάστημα;
Αυτή τη στιγμή κάνουμε κάποιες επαφές, εξετάζοντας το ενδεχόμενο να επεκταθούμε σε γειτονικές αγορές όπως η Κύπρος και τα Βαλκάνια. Δεν είναι δύσκολο να μεταφέρεις την εφαρμογή, το ζήτημα είναι ότι στις αγορές αυτές έχουν ήδη τοποθετηθεί μεγάλες πολυεθνικές. Στόχος μας είναι η αύξηση του δικτύου μας σε όλη την Ελλάδα, διευρύνοντας τον αριθμό των εστιατορίων· υπό αυτή την έννοια δεν έχουμε ολοκληρώσει την ανάπτυξή μας στο εσωτερικό.
Σας συμβουλεύονται τα εστιατόρια;
Βεβαίως. Μιλάμε συνέχεια με την αγορά, καθώς σε ένα βαθμό, είμαστε μια πηγή συμβουλών διότι έχουμε ποσοτικά και ποιοτικά δεδομένα από 2.500 εστιατόρια. Ανταλλάσσουμε απόψεις με τον κάθε επιχειρηματία και το πόσο καλά θα δουλέψουμε μαζί του εξαρτάται συνήθως από το πόσο ανοικτός είναι σε νέες προτάσεις· ευτυχώς υπάρχουν αρκετοί ανοιχτόμυαλοι επιχειρηματίες που πάνε την αγορά προς τα πάνω. Οι επιχειρηματίες θέλουν γρήγορο site και mobile εφαρμογές οι οποίες λειτουργούν σε IOS και Android. Κατά καιρούς σε συνεργασία μαζί τους εξασφαλίζουμε μοναδικές εκπτώσεις και προσφορές, τις οποίες μπορούμε άμεσα να κοινοποιήσουμε στους πελάτες μας. Τους καλούμε λοιπόν στα γραφεία μας για όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ενημέρωση πάνω σε τρόπους αύξησης των παραγγελιών τους.
Που αποδίδετε την επιτυχία σας, πέρα από τη σύλληψη της αρχικής ιδέας;
Στην ομαδική δουλειά. Το delivery.gr ξεκίνησε όπως σας είπα σαν ‘παιχνίδι’ και κατέληξε σε επάγγελμα. Επιχειρήσεις σαν τη δική μας, στον τριτογενή τομέα, δεν μπορούν να πάνε πολύ μακριά αν δεν στηριχθούν στην ομαδική δουλειά. Κάθε ένας από μας έχει μια κουλτούρα ενθουσιασμού και μάθησης σε σχέση με τη συμμετοχή του σε αυτή την εταιρεία. Στην πορεία μεγαλώσαμε, προσλάβαμε μερικούς εξαιρετικούς προγραμματιστές, κάνοντας πράξη αυτό που λένε οι Αμερικανοί ότι «αν θέλεις να πάει καλά η δουλειά σου προσέλαβε καλύτερους από σένα».
Έχετε δεχτεί πρόταση εξαγοράς;
Ναι, αλλά δεν κατέληξε σε συμφωνία. Πιστεύω οτι έχουμε πολλά ακόμα να δώσουμε στην ελληνική αγορά έτσι όπως είμαστε αυτή τη στιγμή. Δεν αποκλείω τίποτα όμως…
Η εταιρεία με μια ματιά
- 2.500 επιχειρήσεις εστίασης σε 30 πόλεις πανελλαδικά.
- 25 εργαζόμενοι σε τρία γραφεία (Πάτρα, Αθήνα, Θεσσαλονίκη).
- Μέση παραγγελία: 9-10 ευρώ.
- 400.000 μοναδικοί χρήστες λαμβάνουν πληροφορία από το site.
- Δέχεται περίπου 10.000 παραγγελίες την ημέρα.
- Σουβλατζίδικα/ ψητοπωλεία: 40-45%
- Πιτσαρίες: 15-18%,
- Καφετέριες: 15-18%.
- Το υπόλοιπο ποσοστό καταστήματα κρέπας/ σάντουιτς/τοστ και εστιατόρια με εθνικές κουζίνες.