Σε ελεύθερη πτώση τα αλκοολούχα ποτά

Η πρόσφατη μελέτη της ICAP για τον κλάδο των αλκοολούχων ποτών στην Ελλάδα, διαπιστώνει ότι η αγορά βρίσκεται σε μεγάλη αναστάτωση. Η συνολική εγχώρια παραγωγή μειώθηκε με μέσο ετήσιο ρυθμό 1,4% την περίοδο 2010-15, ενώ το μεγαλύτερο μέρος της αποτελείται από το ούζο (58%), το μπράντυ (30%) και τσίπουρο και άλλα αποστάγματα (7%).

 

Την κατιούσα όμως έχουν πάρει και οι εισαγωγές αλκοολούχων ποτών που παρουσιάζουν συνεχή μείωση την τελευταία εξαετία, γεγονός στο οποίο συνέβαλλε και η υψηλή φορολόγηση. Ωστόσο το 2015 παρατηρήθηκε ανάκαμψη των εισαγωγών (κατά 20%) με κυριότερο εισαγόμενο προϊόν το ουίσκι (καλύπτει σχεδόν το 40% των συνολικών εισαγωγών). Ο όγκος των εξαγωγών αλκοολούχων ποτών εμφάνισε μείωση την τελευταία τριετία, ενώ δεν συνέβη το ίδιο με την συνολική αξία των εξαγόμενων ποτών, που αυξήθηκε και ανήλθε σε 77,4 εκατ. ευρώ το 2015.

Οικονομικές Επιδόσεις του Κλάδου

Σύμφωνα με τη Σταματίνα Παντελαίου, Διευθύντρια Οικονομικών – Κλαδικών Μελετών της ICAP Group, η  συνολική εγχώρια κατανάλωση αλκοολούχων ποτών παρουσιάζει συνεχή μείωση την τελευταία εξαετία (φορολογία γαρ…). Η κατανάλωση σε ποσότητα μειώθηκε κατά 4,5% το 2015 σε σχέση με το 2014. Στο σύνολο της αγοράς, το ουίσκι καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος καταλαμβάνοντας ποσοστό περίπου 34% το 2015, ενώ ακολουθεί το ούζο με μερίδιο της τάξης του 20%. Στην τρίτη θέση με αρκετά μικρότερη ζήτηση  βρίσκεται η βότκα και ακολουθούν τα λικέρ και τα μπράντυ.

Για τη σύνταξη του ομαδοποιημένου ισολογισμού χρησιμοποιήθηκαν τα δεδομένα 8 εισαγωγικών εταιρειών, με δημοσιευμένα στοιχεία της διετίας 2015/2014. Σύμφωνα με τα στοιχεία της κλαδικής μελέτης, οι συνολικές πωλήσεις των εταιρειών αυτών αυξήθηκαν κατά 1,3% το 2015/14, όμως ο περιορισμός των λειτουργικών εξόδων οδήγησε σε υπερ-διπλασιασμό των λειτουργικών κερδών και βελτίωση της κερδοφορίας. Τα κέρδη (προ φόρου) ανήλθαν σε €10,1 εκ. το 2015, αυξημένα κατά 163% σε σχέση με το  2014. Από τις εταιρείες του δείγματος, οι 7 εταιρείες ήταν κερδοφόρες το 2015.

Η κατά κεφαλήν κατανάλωση αλκοόλ στις χώρες της Ευρώπης διαμορφώνεται ως εξής: τον υψηλότερο μέσο όρο έχει το Λουξεμβούργο (15,3 λίτρα), η Γαλλία (12,6), και η Αυστρία (12,2), ενώ η Ελλάδα βρίσκεται αρκετά χαμηλά, στην 21η θέση μεταξύ των Ευρωπαϊκών χωρών. Ας όψεται η κρίση…

 

Ευρωπαϊκή & διεθνή αγορά

Η ευρωπαϊκή βιομηχανία αλκοολούχων ποτών θεωρείται κορυφαία διεθνώς απασχολώντας άνω  από 70 χιλ. άτομα. Η Ε.Ε. είναι ο κορυφαίος εξαγωγέας αλκοολούχων ποτών διεθνώς. Οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 70% την τελευταία δεκαετία. Η αξία των εξαγωγών αλκοολούχων ποτών προς τρίτες χώρες υπερέβη τα 10 δισ. ευρώ το 2015. Ειδικότερα, το 47% της συνολικής αξίας κάλυψε το ουίσκι, το κορυφαίο εξαγώγιμο αλκοολούχο ποτό (σε όγκο και αξία), ενώ ακολουθεί το κονιάκ (28%).

Η συνολική παραγωγή υπερέβη τα 37,5 εκατ. εκατόλιτρα (HL) ποτών, συνολικής αξίας άνω των 23 δισ. ευρώ, τα τελευταία έτη. Σχετικά με τη διάθεση των ποτών στις ευρωπαϊκές αγορές, το 73% του συνολικού όγκου πωλείται μέσω super – markets και ειδικευμένων καταστημάτων τύπου “οff-trade”. Το υπόλοιπο 27% διατίθεται στον τομέα της μαζικής εστίασης/ψυχαγωγίας (bars, pubs, εστιατόρια, ξενοδοχεία).

 

Οι μεγαλύτεροι ‘παίκτες’ στην αγορά των αλκοολούχων ποτών

Επωνυμία επιχείρησης

 

Κύκλος εργασιών

2015

Κέρδη EBITDA

2015

Προσωπικό
DIAGEO HELLAS A.E 88.228.971  3.950.399 150
ΑΜΒΥΞ Α.Ε  43.328.813  4.563.005 110
PERNOD RICARD HELLAS A.B.E.E  41.963.127  4.893.868 120
ΚΑΡΟΥΛΙΑΣ Β. Σ. Α.Β.Ε.Ε.Π  41.164.190  1.796.336 85
ΤΣΑΝΤΑΛΗΣ, ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ, Α.Ε. 30.048.932  2.677.764 250
ΜΕΤΑΞΑ, Σ. & Η. & Α., Α.Β.Ε.  22.459.622  1.719.780 9
JANNEC Α.Ε.  22.427.364 1.476.296 31

Πηγή: ICAP. Ποσά: σε ευρώ.

Δημοσιεύτηκε στο 10ο τεύχος του Grill, Ιούνιος 2017.

You might also like