Εστίαση & Πληροφορική: Τίποτα στον αέρα. Όλα στο «σύννεφο»
Η μαζική εστίαση ζει εδώ και μερικά χρόνια την ψηφιακή …επανάστασή της με, σχετική αλλά μάλλον δικαιολογημένη, καθυστέρηση σε σχέση με άλλες βιομηχανίες καταναλωτικών προϊόντων. Έτσι, το νέο πρόσωπο της μαζικής εστίασης είναι σε μεγάλο βαθμό αποτέλεσμα και των ραγδαίων εξελίξεων που συντελούνται στον τομέα της πληροφορικής.
Επιμέλεια, συνεντεύξεις: Θανάσης Αντωνίου
Η εταιρεία ερευνών Nielsen έδωσε πρόσφατα στη δημοσιότητα τα αποτελέσματα της έρευνας “Global Connected Commerce Survey,” που πραγματοποίησε το τρίτο τρίμηνο του 2016. Σύμφωνα με την έρευνα, το 47% των Ελλήνων έχει παραγγέλλει έστω και μια φορά φαγητό μέσω internet. Το εντυπωσιακό είναι ότι η χώρα μας βρίσκεται στην πρώτη θέση της σχετικής ευρωπαϊκής κατάταξης.
Είναι φανερό ότι η πληροφορική αναμένεται να παίξει το επόμενο διάστημα το σημαντικότερο ρόλο στον κλάδο της μαζικής εστίασης και να συναγωνιστεί επάξια την κουζίνα, τη ‘βασίλισσα’ της μαζικής εστίασης. Οι ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις, ο σκληρός ανταγωνισμός αλλά και η ίδια η αλλαγή στην αγοραστική συμπεριφορά του μέσου Έλληνα πολίτη- καταναλωτή, πιέζουν τον κλάδο για όλο και περισσότερη …πληροφορική.
Με δεδομένο ότι τα τελευταία 10 χρόνια και λόγω της οικονομικής κρίσης στο επάγγελμα έχει εισέλθει μια νέα γενιά (όχι κατ΄ ανάγκη ηλικιακά) επιχειρηματιών που είχαν μεγαλύτερη εξοικείωση με τις τεχνολογίες πληροφορικής, θα πρέπει να αναμένουμε ακόμα μεγαλύτερη κατίσχυση των υπολογιστών, του internet, της κινητής τηλεφωνίας και των φορητών συσκευών.
Ο πελάτης
Ο Αντώνης Κοτζαμανίδης, Διευθύνων Σύμβουλος της Entersoft δίνει καθημερινά αγώνα για να πείσει το πελατολόγιο της εταιρείας αλλά και το σύνολο της αγοράς προς την οποία απευθύνεται για τα οφέλη της πληροφορικής. «Οι πελάτες χωρίζονται σε δύο κύριες κατηγορίες. Αυτοί που είναι ήδη οργανωμένοι και ξέρουν τι θέλουν κι αυτοί που δεν ξέρουν μεν, αλλά έχουν μια αίσθηση. Πρόκειται για εταιρείες που συνήθως δεν έχουν έμπειρα στελέχη που θα τους βοηθήσουν να οργανωθούν και περιμένουν μέσα από την τυποποίηση του λογισμικού να πέσουν πάνω στα ‘νερά του λογισμικού’ που τους προτείνεται. Περιμένουν, κατά κάποιο τρόπο, από το λογισμικό να τους δείξει το δρόμο»
Σύμφωνα με τον Αντ. Κοτζαμανίδη, στην κατηγορία αυτή ανήκουν μικρές κυρίως και μεσαίες επιχειρήσεις, αλλά κι εδώ οι αριθμοί μικραίνουν. «Υπάρχει πια μια κρίσιμη μάζα επιχειρήσεων οι οποίες έχουν εφαρμόσει σύγχρονα συστήματα ERP και CRM, και οι οποίες επηρεάζουν τις υπόλοιπες στο να υιοθετήσουν σύγχρονες λύσεις πληροφορικής» εξηγεί.
Μέγεθος επιχειρήσεων
Ζητήσαμε από τον Ισίδωρο Σερέτη, Product Management Manager της SingularLogic να μας εξηγήσει αν η διασπορά πολλών, μικρών -οικογενειακών κατά βάση- επιχειρήσεων θεωρείται από τους επαγγελματίες της αγοράς ως ένα επιπλέον «πρόβλημα» της ελληνικής αγοράς η οποία, όπως είναι γνωστό, δεν εμφανίζει τα ποσοστά συγκέντρωσης που εμφανίζουν άλλες ευρωπαϊκές αγορές.
«Η διασπορά από μόνη της δεν δημιουργεί κανένα, κατά την άποψή μου, πρόβλημα» υποστηρίζει και μας εξηγεί: «Έχουμε δει οικογενειακές επιχειρήσεις που προοδεύουν και γίνονται σημείο αναφοράς. Και δεν είναι λίγες. Το πρόβλημα είναι με τι νοοτροπία ο κάθε επιχειρηματίας αντιμετωπίζει την επιχείρησή του, τους πελάτες του αλλά και τους ανταγωνιστές του. Η συγκέντρωση της αγοράς σε λίγα χέρια, και δεν το λέω από πολιτικής άποψης ή από οικονομικής φιλοσοφικής θεώρησης, μπορεί να οδηγήσει σε εξίσου σημαντικά προβλήματα με τον κατακερματισμό».
Ένα από τα πιο συνηθισμένα προβλήματα στον κλάδο της μαζικής εστίασης είναι η διαχείριση των παραλαβών από το κατάστημα. «Μεγάλη μερίδα επιχειρηματιών στη μαζική εστίαση παραλαμβάνουν ‘στο φτερό’» μας είπε στέλεχος πληροφορικής με μακρά εμπειρία στον κλάδο. Ειδικά σε περιπτώσεις κεντρικών συμφωνιών με μεγάλες εταιρείες π.χ. μια ζυθοποιία, η οποία στέλνει το ίδιο προϊόν σε διαφορετικές τιμές ανάλογα τον όγκο/την περίοδο, ενώ μέσα στη συμφωνία υπάρχουν πολύ συχνά δώρα ή/και προσφορές που μοιάζουν με κομμάτι της παραγγελίας κ.λπ.
«Εκεί ένας επιχειρηματίας μπορεί εύκολα να χαθεί σε βάθος χρόνου, ειδικά μάλιστα όταν παραλαμβάνει κάποιος τρίτος κι όχι αυτός που έχει δώσει ή γνωρίζει την παραγγελία» μας είπε ο ίδιος συνομιλητής. Αυτό μπορεί να γίνει αντιληπτό όταν παρακολουθούνται αποθήκες ή όταν θα πρέπει να περάσουν τιμολόγια στο σύστημα το οποίο «δεν θα τα δέχεται».
Προς ένα ρομποτικό αύριο
Η συζήτηση για την «εισβολή» των ρομπότ στη μαζική εστίαση έχει ανάψει, ειδικά από τη στιγμή που οι μεγαλύτερες εταιρείες διαχείρισης εστιατορίων γρήγορου φαγητού στις ΗΠΑ και την Ασία, άρχισαν να χρησιμοποιούν τη ρομποτική τεχνολογία στη διαδικασία της ψηφιακής παραγγελειοληψίας.
Ο Ισίδωρος Σερέτης της SingularLogic θεωρεί ότι η αυτόματη παραγγελιοληψία είναι το «εύκολο» πρόβλημα σε ένα εστιατόριο, πρόβλημα το οποίο λύθηκε ήδη σε μεγάλο βαθμό. Κατά την άποψή του οι εξελίξεις στην παραγγελιοληψία δεν θα είναι μεγάλες, παρά μόνο στη διαδικασία των πληρωμών. «Οι μεγάλες εξελίξεις θα είναι στο πραγματικό πρόβλημα των επιχειρήσεων που είναι ο ανεφοδιασμός και η επιλογή προμηθευτών, η αναπλήρωση βάσει της πρόβλεψης πωλήσεων για να αποφευχθεί το άχρηστο stock, η μείωση λαθών και προβλημάτων κατά τη διαδικασία παρασκευής και ο περιορισμός του κόστους λειτουργίας συμπεριλαμβανομένου του κόστους ενέργειας» υποστηρίζει το στέλεχος της SingularLogic .
Από την πλευρά του, ο Επαμεινώντας Μιμίκος, διευθύνων σύμβουλος της Sunsoft, θεωρεί ότι -χωρίς ίσως να το έχουμε πολυκαταλάβει- έχουμε εισέλθει στην εποχή των ρομπότ. «Στο εξωτερικό δεν υπάρχουν πια ταμεία στα σουπερμάρκετ: μπορείς να ψωνίσεις επί ώρα χωρίς να χρειαστεί να μιλήσεις με κανέναν και, φτάνοντας στο ταμείο, αν δεν θέλεις να μιλήσεις στον ταμία, περνάς από την ειδική τεχνολογία και πληρώνεις στο μηχάνημα».
Ο ίδιος βέβαια θεωρεί ότι «στη μαζική εστίαση και ειδικά στο κομμάτι της υποδοχής, της εξυπηρέτησης στο φυσικό σημείο, ένα μέρος της δουλειάς μπορεί να ρομποτοποιηθεί, να εξελιχθεί δηλαδή μηχανογραφικά και τεχνολογικά, όμως το υπόλοιπο θα μείνει ως έχει. Πιστεύω όμως ότι τα επόμενα χρόνια, ειδικά στη Μεσόγειο, θα είναι δύσκολο να αντικατασταθεί η προσωπική σχέση».
Η Μαργαρίτα Δόμπα, Commercial & Brand Manager στην εταιρεία Spotlight, πιστεύει ότι η τεχνολογία της πληροφορικής θα συνεχίσει σίγουρα να αναπτύσσεται στον τομέα της μαζικής εστίασης. Βέβαιη δείχνει για την ίδια η επικράτηση τεχνολογιών και υπηρεσιών Cloud και οι πολιτικές χρήσης των υπηρεσιών αυτών στα πλαίσια μηνιαίας συνδρομής, διότι και ελευθερία δίνει το μοντέλο αυτό στον τελικό επιχειρηματία και οικονομία όπως αποδεικνύεται σε αναλύσεις παγκοσμίως.
«Δεν αποκλείεται μάλιστα, σε κάποιες χώρες όπως την Ιαπωνία κάποια στιγμή να δούμε Android να σερβίρουν σε εστιατόρια» υποστηρίζει, σπεύδει όμως να διευκρινίσει ότι «κανείς δεν πιστεύει πως στην Ελλάδα ή στις μεσογειακές χώρες, την Καραϊβική, τα Κανάρια Νησιά, ακόμη και το Γιοχάνεσμπουργκ να μην εξυπηρετούν άνθρωποι σε εστιατόριο 5 αστέρων, beach bar ή βραβευμένα κοκτέιλ μπαρ. Η αυτοματοποίηση στον κλάδο της μαζικής εστίασης όπου άνθρωποι εξυπηρετούνται σε τραπέζια δεν θα είχε άλλωστε και νόημα να επέλθει».