“Ο εστιάτορας μπορεί να προσφέρει οικονομικό και ποιοτικό εμφιαλωμένο κρασί”
Συνομιλούμε με τον οινοποιό Ανδρέα Γκίκα, του Οινοποιείου Γκίκα από τα Σπάτα.
Η ενασχόληση της οικογένειας Γκίκα με την οινοποιία ξεκίνησε το 1875, την εποχή που οι σημερινοί αμπελώνες της στον Κιθαιρώνα άνηκαν στις οικογένειες των κτηματιών Σκουζέ και Καμπά, όταν τα παιδιά του προ-προπάππου Γκίκα εργάζονταν σε αυτούς ως επιστάτες και αμπελουργοί. Τα παιδιά εκείνα εξελίχθηκαν σε ειδικούς του κλάδου.
Συνέντευξη & φωτογραφία: Δημήτρης Κυριαζής
Τελειώνοντας το τμήμα Χημείας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ο Ανδρέας Γκίκας ασχολήθηκε με την οινολογία, απέκτησε δίπλωμα οινολόγου από το Υπουργείο Γεωργίας, άνοιξε το οινολογικό του εργαστήριο το 1983 και για τα επόμενα 30 χρόνια, συνεργάστηκε με πλήθος ιδιωτικών και συνεταιριστικών οινοποιείων σε όλη την Ελλάδα, παρέχοντας τις συμβουλές του και την εμπειρία του. Η σημαντική του ειδίκευση στο κρασί τον ώθησε να ασχοληθεί με τα οικογενειακά αμπέλια, ιδρύοντας οινοποιείο στα Σπάτα.
Grill | Κύριε Γκίκα ποιες αλλαγές παρατηρείτε τελευταία στην κατανάλωση του οίνου;
Ανδρέας Γκίκας | Η κατανάλωση του οίνου έχει αυξηθεί αλλά, δυστυχώς, έχει αυξηθεί το χύμα κρασί σε βάρος του εμφιαλωμένου. Η κρίση έχει επηρεάσει και το κρασί, με αποτέλεσμα η μεσαία τάξη η οποία πριν την κρίση κατανάλωνε κάποια ποιοτικά κρασιά, τώρα δεν μπορεί να τα καταναλώσει και στρέφεται στο χύμα. Το επώνυμο όμως είναι η μόνη προοπτική και διέξοδος για το ελληνικό κρασί.
Ακούμε για την κατάργηση του ΕΦΚ στο κρασί. Ποια είναι η γνώμη σας;
Οπωσδήποτε ο συγκεκριμένος φόρος συμμετέχει στη διαμόρφωση της τελικής τιμής. Στο εμφιαλωμένο είναι μικρό το ποσοστό, αυτό δεν σημαίνει όμως ότι δεν είναι ανασταλτικός παράγοντας για την ανάπτυξη του κρασιού.
Τι θα μπορούσε να αυξήσει το μερίδιο του εμφιαλωμένου;
Για να αυξηθεί η κατανάλωση του εμφιαλωμένου, θα μπορούσε να αναπτυχθεί ο χώρος μεταξύ του ασκού και του οικονομικού εμφιαλωμένου· υπάρχει αυτή η κατηγορία και είναι πολύ σημαντική. Εάν δεν υπάρχουν μεσάζοντες, μπορεί κάποιος επιχειρηματίας ο οποίος πραγματοποιεί μια λογική κατανάλωση, να απευθυνθεί κατ’ ευθείαν στο οινοποιείο, να παραγγείλει φιάλες κρασιού φασόν – για λογαριασμό του- με αποτέλεσμα το κέρδος για τον καταναλωτή από τη διαφορά του μεσάζοντα.
Ποιος είναι το προϊόν σας που κινείται περισσότερο στη μαζική εστίαση;
Το προϊόν με το οποίο γίναμε ευρύτερα γνωστοί ήταν η ρετσίνα νέας γενιάς Pine Forest (Ποικιλία: Ασύρτικο/ Αλκοολικός τίτλος: 13%/ Προστατευόμενη Γεωγραφική Ένδειξη: Πλαγιές Κιθαιρώνα) στο οποίο διακρίνεις το άρωμα της ποικιλίας και το άρωμα του ρετσινιού, με την ιδιαιτερότητα ότι το άρωμα του ρετσινιού διακρίνεται στο στόμα κι όχι στη μύτη. Παραδόξως έχουμε μεγάλη κατανάλωση στους ακριβούς κωδικούς μας.
Που το αποδίδετε αυτό;
Υπάρχει μια μερίδα ανθρώπων οι οποίοι μπορεί να κάνουν οικονομία προκειμένου κάποια στιγμή να δοκιμάσουν και να απολαύσουν ένα κρασί ακριβότερο στο οποίο όμως υπάρχει πάντα μια σωστή σχέση ποιότητας και τιμής.
Τι γνώμη έχετε για το ανερχόμενο κύμα τουρισμού; Το θεωρείται ως προοπτική του εμφιαλωμένου οίνου;
Είναι η μόνη διέξοδος και πιστεύω ότι οι εξαγωγές μας πρέπει και μπορούν να ξεκινήσουν μέσω του τουρισμού. Αντί λοιπόν να κάνουμε παρουσιάσεις ελληνικών κρασιών στο εξωτερικό, μπορούμε να τις κάνουμε εδώ στην Ελλάδα, μετατρέποντας τους τουρίστες σε ‘πρεσβευτές’ του ελληνικού κρασιού στο εξωτερικό. Δυστυχώς οι μεγάλες ξενοδοχειακές αλυσίδες και ορισμένα εστιατόρια δεν έχουν ανακαλύψει το επώνυμο ελληνικό κρασί. Δουλεύουν το χύμα και στερούν την αναγνωρισιμότητα του καλού ελληνικού κρασιού στο εξωτερικό.