«Οι νέοι ‘γυρίζουν’ στο κρασί»
Αισιόδοξα μηνύματα από τον Θανάση Μελέτη και την κάβα του στη Νέα Σμύρνη.
Ο Θανάσης Μελέτης βρίσκεται στις κάβες και την εμπορία αλκοολούχων ποτών και αναψυκτικών 47 χρόνια, από τα οποία τα 36 ως επαγγελματίας. Το κατάστημά του στη Νέα Σμύρνη λειτουργεί από το 1981.
Συνέντευξη και φωτογραφίες: Θανάσης Αντωνίου
Από τα μάτια του κι από τα …χέρια του έχει περάσει η σύγχρονη ιστορία των εμφιαλωμένων οίνων αλλά και της διασκέδασης αφού ο έμπειρος καβίστας συνεργάστηκε για χρόνια με πληθώρα επισιτιστικών επιχειρήσεων και κέντρων διασκέδασης στα νότια προάστια, ενώ στο πελατολόγιό του βρίσκονταν και βρίσκονται επιχειρήσεις μικρής λιανικής, περίπτερα, κυλικεία κ.ά.
«Παλαιοτέρα είχα πολλά μαγαζιά στην εστίαση και ήμουν συνεχώς ‘έξω’: εστιατόρια, ψητοπωλεία, καφέ-μπαρ κ.ά. Δεν είχα ποτέ πολλά καταστήματα γιατί επέλεγα τους συνεργάτες μου. Κράτησα λίγα μαγαζιά πλέον και τη λιανική» μας λέει όταν τον επισκεφτήκαμε στο κατάστημά του στο κέντρο της πόλης.
Ο Θ. Μελέτης αντιμετώπισε κι αυτός την οικονομική κρίση που ξέσπασε το 2010 και περιόρισε σημαντικά τη ρευστότητα και την κατανάλωση. «Κάποια στιγμή ο κλάδος της μαζικής εστίασης και της διασκέδασης αντιμετώπισε προβλήματα εξαιτίας της κρίσης και δεν εξυπηρετούσε τις υποχρεώσεις του. Υπήρξαν επίσης σημαντικές ανακατατάξεις στην αγορά της εστίασης, προβλήματα που επιδεινώθηκαν με την κρίση» θυμάται από τότε.
Πίστωση γιοκ!
Ένα από τα πρώτα προβλήματα που αντιμετώπισε ο συνομιλητής μας ήταν η πίστωση από τους μεγαλεμπόρους οι οποίοι, μέχρι εκείνη τη στιγμή έδιναν περιθώρια. «Αλλιώς μας χειρίζονταν οι χονδρέμποροι οίνων πριν την κρίση: έδιναν πίστωση 4 ή και 5 μήνες· ξαφνικά ήθελαν τα χρήματά τους τοις μετρητοίς. Δεν μπορούσα να πάρω χρήματα από τα καταστήματα και, αναγκαστικά, άρχισα να μειώνω συνεργασίες».
Ο Θ. Μελέτης δεν θεωρεί ότι το κρασί έχει τη θέση που του αξίζει στο εστιατορικό τραπέζι και, όπως αρκετοί άλλοι, αναπολεί τις εποχές που οι οικονομικές δυνατότητες επέτρεπαν στους Έλληνες να ‘ξανοίγονται’. «Παλιότερα που ο κόσμος είχε χρήματα, μια παρέα άνοιγε δεύτερο ή και τρίτο μπουκάλι, ενώ σήμερα είτε θα περιοριστούν στο ένα ή θα καταφύγουν στη λύση του ποτηριού» μας λέει.
Ο ίδιος πάντως ενδιαφέρεται και σήμερα πρωτίστως για τη γρήγορη διακίνηση του προϊόντος. «Οι εστιάτορες θα πρέπει να δούνε το θέμα της τιμής διότι πουλάνε δύο και τρεις φορές επάνω. Τους καλώ λοιπόν να χαμηλώσουν τις τιμές για να μπορεί ο κόσμος να πάρει και δεύτερο μπουκάλι και να κάνουν μεγαλύτερους τζίρους. Δεν γίνεται ένα μπουκάλι κρασί που αγοράστηκε 10 ευρώ να πουλιέται 30».
Έχοντας δημιουργήσει σχέσεις με ορισμένα από τα κορυφαία ονόματα της ελληνικής οινοποίησης, τους οποίους μάλιστα έχει επισκεφτεί ο ίδιος προσωπικά στα οινοποιεία τους, ο Θ. Μελέτης εκτιμάει ότι κάτι άλλαξε στον παραγωγικό κλάδο. «Έχουν ρίξει τις τιμές οι οινοποιοί. Παλαιότερα που υπήρχαν χρήματα δεν τους απασχολούσε η τιμή διότι πουλούσαν. Σήμερα οι πωλήσεις είναι χαμηλές και η τιμή ‘καίει’. Έριξαν κι αυτοί το βάρος στη λιανική πώληση: από την κάβα και το μεγάλο σουπερμάρκετ μέχρι το μίνι μάρκετ και το ηλεκτρονικό εμπόριο προς το οποίο διοχετεύουν κρασιά τους» μας είπε.
Κλείνουμε με μια θετική επισήμανση του συνομιλητή μας η οποία ανατρέπει το σχετικά ‘γκρίζο’ κλίμα της συζήτησής μας. «Βλέπω ότι οι νέοι άνθρωποι έχουν ‘γυρίσει’ στο κρασί. Κάποτε δυσκολευόμασταν να πουλήσουμε σε νέους ανθρώπους ενώ τα δώρα των εορτών – Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά και Πάσχα- ήταν κυρίως ‘σκληρό αλκοόλ’. Σήμερα όλο και περισσότεροι αγοράζουν και δωρίζουν κρασί ενώ κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και στη μαζική εστίαση» μας είπε ο καβίστας από τη Ν. Σμύρνη.