Η αλλαγή (στο σουβλάκι) ξεκινάει από το …Χάγκεν

Μιλάμε με τον Γιώργο Παπαδόπουλο του Cantine SouvlakiBar (Γερμανία).

Ένας Έλληνας επαγγελματίας της μαζικής εστίασης από το Χάγκεν της Γερμανίας επιχειρεί στροφή στον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζει την έννοια ‘ελληνικό ψητοπωλείο’, καθώς διαπιστώνει ότι το παραδοσιακό μοντέλο …δεν δουλεύει πλέον. Με σύμμαχο μια μεγάλη ελληνική εταιρεία κρεατοσκευασμάτων, επιχειρεί να δώσει κάτι περισσότερο στους (όχι και τόσο ενημερωμένους) Γερμανούς πελάτες τους. Κάτι …ελληνικό.

 

Στον απαιτητικό και άκρως ανταγωνιστικό επιχειρηματικό στίβο της Γερμανίας, οι Έλληνες εστιάτορες έχουν κατακτήσει αξιοσέβαστη θέση. Τα τελευταία χρόνια, ανταποκρινόμενοι στο αίτημα για πλήρη ανανέωση της ‘εικόνας’ που αποπνέει η Ελλάδα στην ευρωπαϊκή εστιατορική αγορά, αρκετοί επιχειρηματίες πήραν την απόφαση για φρεσκάρισμα ή ακόμα και για ριζική ανακαίνιση των καταστημάτων τους.

Ορισμένοι ‘πιεζόμενοι’ από άλλες εθνικές κουζίνες, οι οποίες κι αυτές αναπτύσσονται στη Γερμανία, πήραν την απόφαση να διαφοροποιήσουν τη δουλειά τους προσφέροντας κάτι καινούργιο.

Στην κατηγορία αυτή ανήκει ο Γιώργος Παπαδόπουλος από το Χάγκεν (Hagen), στη Βόρεια Ρηνανία- Βεστφαλία, ο οποίος για πολλά χρόνια δραστηριοποιήθηκε στην τοπική αγορά με ένα sports café το οποίο πρόσφερε ορισμένα κρύα πιάτα.

Πριν από δύο χρόνια αποφάσισε να αναπτύξει τις επιχειρήσεις του και να δημιουργήσει, δίπλα στον υπάρχοντα χώρο, ένα νέο κατάστημα, ένα σύγχρονο ψητοπωλείο, το Cantine SouvlakiBar.

Θέλησε μάλιστα το συγκεκριμένο εστιατόριο να διαφέρει από την κλασική ‘ελληνική ταβέρνα’ ή το ‘σουβλατζίδικο’ που ούτως ή άλλως οι Γερμανοί γνωρίζουν εδώ και πολλά χρόνια.

Το όμορφο ψητοπωλείο του Γ. Παπαδόπουλου στο Χάγκεν, προσπαθεί να απομακρυνθεί από το παραδοσιακό ελληνικό κατάστημα στη Γερμανία.

 

 

Με κρεατοσκευάσματα που προμηθεύεται από την Ελλάδα και συγκεκριμένα από τη Μέγας Γύρος, αλλά και με μπόλικη διάθεση για να πάει την έννοια του ψητοπωλείου λίγο πιο πέρα από εκεί όπου βρίσκεται σήμερα, ο Γιώργος Παπαδόπουλος κατακτάει σήμερα τη θέση που ονειρεύεται στην αγορά του Χάγκεν, μια πόλη περίπου 200.000 κατοίκων (διαβιούν 5.000 Έλληνες) με πολλά ελληνικά εστιατόρια, ταβέρνες και σουβλατζίδικα.

Την άνοιξη που μας πέρασε ο Γιώργος Παπαδόπουλος βρέθηκε στην Αθήνα, ως ομιλητής στο ‘2ο Επιστημονικό Συνέδριο της Μέγας Γύρος’ και το Grill είχε την ευκαιρία να συνομιλήσει για λίγο μαζί του για θέματα που απασχολούν την ελληνική εστιατορική κοινότητα στη Γερμανία.

Grill |  Κύριε Παπαδόπουλε υπήρξε ένα διάστημα που η Ελλάδα είχε κακή εικόνα στην Ευρώπη, ειδικά στη Γερμανία. Εσείς το ζήσατε αυτό και θα ήθελα να μου πείτε πως ήταν η κατάσταση.

Γιώργος Παπαδόπουλος| Υπήρχε πράγματι πολύ ένταση τότε. Στη Γερμανία κυκλοφορεί μια εφημερίδα, η Bild, η οποία με τα πρωτοσέλιδα και τα άρθρα της έκανε προπαγάνδα σε βάρος της Ελλάδας. Πολύ αρνητική δημοσιογραφία η οποία επηρέασε ανθρώπους που δεν γνώριζαν τι ακριβώς συνέβαινε στην Ελλάδα, που δεν γνώριζαν τι ακριβώς συνέβαινε στην Ευρώπη. Ευτυχώς αυτό το κλίμα έχει αλλάξει σήμερα. Ακούς που και που κάτι αρνητικό για την Ελλάδα, αλλά η εικόνα είναι πολύ καλύτερη σήμερα.

Η χώρα μας έχει πολύ τουρισμό τελευταία. Οι άνθρωποι αυτοί επιστρέφοντας στις χώρες τους, π.χ. στη Γερμανία, αναζητούν γεύσεις και προϊόντα που γεύτηκαν εδώ. Τα βρίσκουν όμως;

Γιώργος Παπαδόπουλος| Αυτό είναι ένα σημαντικό πρόβλημα. Οι Γερμανοί είναι πολύ θετικοί για τα ελληνικά προϊόντα. Η απάντησή μου όμως είναι αρνητική: δεν βρίσκουν εύκολα αυθεντικά ελληνικά προϊόντα στη Γερμανία, ούτε στα εστιατόρια βρίσκουν εύκολα αυτό που γεύτηκαν στην Ελλάδα. Από την άλλη πλευρά, δεν έχουμε εξηγήσει στον Γερμανό τη φιλοσοφία της ελληνικής κουζίνας.

Τι εννοείτε;

Γιώργος Παπαδόπουλος| Οι Γερμανοί μας βλέπουν να τρώμε όλοι μαζί γύρω σε μια μεγάλη παρέα και να τρώμε απ΄ όλα τα πιάτα που είναι πάνω στο τραπέζι- αυτό δεν μπορούν να το καταλάβουν. Πρέπει να εξηγήσουμε γιατί βγαίνουμε με φίλους για να φάμε και γιατί μοιραζόμαστε το φαγητό που είναι στο τραπέζι. Ότι αυτό είναι η διασκέδασή μας.

Ποιος πρέπει να τους το διδάξει;

Γιώργος Παπαδόπουλος| Εμείς, με τον τρόπο που λειτουργούμε στην καθημερινότητά μας. Υπάρχουν πολλοί καλοί Έλληνες εστιάτορες στη Γερμανία.

O Γιώργος Παπαδόπουλος (πρώτος από αριστερά) με τους συνεργάτες του στο Cantine Souvlaki Bar, στο Χάγκεν της Γερμανίας.

 

Τι πιστεύετε ότι πρέπει να γίνει από την πλευρά του ελληνικού κράτους για να βελτιωθεί η εικόνα μας και να προσελκύσουμε περισσότερους τουρίστες;

Γιώργος Παπαδόπουλος| Κάθε επίσημη προβολή που γίνεται στα media της Γερμανίας και αφορά τον τουρισμό στην Ελλάδα είναι θετικό γεγονός. Θεωρώ ότι η χώρα μας μπορεί να προσφέρει πολλά. Η αλήθεια είναι ότι έχουν γίνει κάποια βήματα. Να σας δώσω ένα παράδειγμα: πριν μια δεκαετία υπήρχαν στη Γερμανία δύο-τρία τσίπουρα από Ελλάδα, τώρα έχουμε 25. Το ίδιο στο ούζο και το κρασί. Ορισμένοι αναρωτιούνταν παλαιότερα αν παράγουμε καλό κρασί… Ευτυχώς έχει αλλάξει η νοοτροπία αυτή.

Πως σας αντιμετωπίζει το κράτος;

Γιώργος Παπαδόπουλος| Μας έχουν πολύ στενά μαρκαρισμένους… Δεν έχουμε ελέγχους σε καθημερινή βάση, αλλά αν έρθει η εφορία, μια φορά στα τρία- τέσσερα χρόνια, και δεν είσαι σωστός στις υποχρεώσεις σου, το πρόστιμο είναι πολύ μεγάλο.

Λένε ότι η εκκίνηση της επιχειρηματικότητας είναι ευκολότερη εκεί…

Γιώργος Παπαδόπουλος| Δεν είναι ακριβώς έτσι. Υπάρχουν χρηματοδοτικές βοήθειες, υπάρχουν δυνατότητες για leasing, χρειάζεται όμως κι εκεί μια πρότερη ενασχόληση, πρέπει να τους δείξεις ότι έχει κάνει κάτι για να σε εμπιστευτούν. Υπάρχουν ασφαλώς νέα καταστήματα, γυρίζει μάλιστα η κατάσταση προς μια νέα αισθητική· ορισμένοι μεγάλοι Έλληνες σεφ έρχονται στη Γερμανία για να φτιάξουν την κάρτα σε ένα ελληνικά εστιατόρια.

Πείτε μας για τη νέα επένδυσή σας.

Γιώργος Παπαδόπουλος| Είχα επί 20 χρόνια ένα sports cafe με ένα μικρό μπιστρό το οποίο πρόσφερε κυρίως μπακέτες. Τώρα κάνουμε κάτι άλλο: δημιουργήσαμε το Cantine SouvlakiBar, δίπλα στο υπάρχον κατάστημα. Μας ενδιαφέρει η απλότητα και η γεύση, θέλουμε να προσφέρουμε στους πελάτες μας προϊόντα όπως αυτά που γεύονται σε ένα καλό ψητοπωλείο στην Ελλάδα. Είμαστε κάτι ανάμεσα σε εστιατόριο και fast food, έτσι το βλέπει και ο κόσμος που μας επισκέπτεται.

Είπατε στην εισήγησή σας ότι όταν μια γερμανική οικογένεια βγαίνει έξω για φαγητό, θέλει να πηγαίνει κάπου που να υπάρχουν τα πάντα. Αυτό είναι πρόβλημα, έτσι δεν είναι;

Γιώργος Παπαδόπουλος| Ναι, είναι πρόβλημα. Είναι δύσκολο να δεις ένα κατάστημα να προσφέρει ορισμένα μόνο κρεατικά- και για μας είναι μια δοκιμαστική περίοδος. Οι παλαιοί εστιάτορες δεν είναι διατεθειμένοι να αλλάξουν αυτό που κάνουν εδώ και χρόνια και τους συντηρεί ικανοποιητικά, επομένως πρέπει οι καινούργιοι να ρισκάρουν. Η δική μου περίπτωση είναι διαφορετική: είμαι πολλά χρόνια στην αγορά, γνωρίζω τη γλώσσα καλύτερα κι από την ελληνική, ξέρω τις συνήθειες και τα γούστα των Γερμανών, μπορώ να ‘επιβάλλω’ ένα τέτοιο ψητοπωλείο.

Δεν έχετε γύρο όμως.

Γιώργος Παπαδόπουλος| Όχι, δεν έχουμε γύρο, πρέπει να είμαστε το μοναδικό ψητοπωλείο στη Γερμανία που δεν έχει γύρο. Έχουμε σουβλάκι, σουτζουκάκι σε καλαμάκι, κεμπάπ, χειροποίητα μπιφτέκια, μπέργκερ, φρέσκιες σαλάτες κ.ά.. Δεν βάλαμε γύρο διότι δεν θέλαμε να αλλάξουμε το χαρακτήρα του καταστήματος. Δεν θέλαμε να κάνουμε κάτι που αν το δει ο περαστικός να πει: ‘άλλο ένα γυράδικο’. Θέλαμε να κάνουμε τη διαφορά. Αν επεκταθούμε μέσω franchise, κάτι που είναι στις προθέσεις μας, ενδεχομένως να βάλουμε κάποιο γύρο, κοτόπουλο ίσως, διότι στη Γερμανία δεν υπάρχει τέτοιας ποιότητας κοτόγυρος όπως αυτός του Μέγα Γύρου.

Το ζήτημα της γεύσης σας απασχολεί;

Γιώργος Παπαδόπουλος| Μας απασχολεί πάρα πολύ το ζήτημα αυτό, γιατί μέχρι σήμερα, στα περισσότερα εστιατόρια στη Γερμανία, η γεύση των προϊόντων ποικίλει πολύ- παντού είναι διαφορετική η γεύση. Ακόμα και στο ίδιο κατάστημα η γεύση αλλάζει ανά μήνα. Αυτό ήταν κάτι που θέλαμε να αποφύγουμε διότι είναι φυσικό πως όταν κάποιος αγαπήσει μια γεύση, θέλει να τη γευτεί ξανά και ξανά…

 

«Στη Γερμανία υπάρχουν εστιατόρια που έχουν πάνω από 200 κωδικούς. Έχουν πίτσες, γερμανική κουζίνα, ελληνική, κινέζικη κ.ά. Προσπαθούν να καλύψουν οτιδήποτε θα θελήσει π.χ. μια οικογένεια που θα βγει έξω για φαγητό. Θέλαμε να ‘ξεφύγουμε’ από αυτό».

Στο Cantine SouvlakiBar δεν σερβίρεται γύρος κι αυτό, εκτός από στοιχείο διαφοροποίησης από τα ελληνικά ψητοπωλεία στη Γερμανία, είναι επίσης ένα επιχειρηματικό ρίσκο.

«Η γερμανική αγορά έχει προοπτική για τους Έλληνες ψητοπώλες, είναι μια αγορά στο ξεκίνημά της- θέλει όμως το σωστό μάρκετινγκ. Στον Γερμανό πρέπει να εξηγήσεις: το τι τρώει, από πού είναι, πως μαγειρεύεται. Για παράδειγμα, οι περισσότεροι Γερμανοί πιστεύουν ότι το ούζο πίνεται ως σφηνάκι, δεν ξέρουν ότι είναι ένα ποτό για το φαγητό».


 

Κεντρική φωτογραφία: Ο Γιώργος Παπαδόπουλος του Cantine  SouvlakiBar, στο συνέδριο της Μέγας Γύρος, στην Αθήνα.

You might also like