Franchising: δοκιμασμένη συνταγή & καταλύτης ανάπτυξης στη μαζική εστίαση
Ιδιαίτερα ανθεκτικό στις αναταράξεις της αγοράς που δεν ήταν και λίγες στη χώρα μας όλα αυτά τα χρόνια κι εξαιρετικά δημοφιλές παρά τις περίπου τέσσερις δεκαετίες που κουβαλάει στις πλάτες του, το franchising είναι ένας από τους δημοφιλέστερους τρόπους ανάπτυξης στην μαζική εστίαση.
Σύνθετη έννοια, η οποία έχει τόση νομική επιστήμη όση και διοίκηση επιχειρήσεων, αν κι έχει υποστεί κι αυτό μια συρρίκνωση κατά το ένα πέμπτο, εξακολουθεί να τρέφει τα όνειρα χιλιάδων Ελλήνων που θέλουν να επιχειρήσουν για να …ζήσουν.
To franchising στην Ελλάδα εμφανίστηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1970 και – κατά πάσα πιθανότητα- ήταν η Goody’s που πρώτη υπέγραψε συμβόλαια δικαιοχρησίας με επαγγελματίες που επιθυμούσαν να συνεργαστούν μαζί της.
«Το φθινόπωρο του 1984,όταν ιδρύθηκε ο ‘Σύλλογος Ιδιοκτητών Εστιατορίων Γρήγορης Εξυπηρέτησης’ (ΣΙΕΓΕ), η ανάπτυξη του κλάδου ήταν έντονη, αλλά ταυτόχρονα, είχαν διογκωθεί ανησυχητικά, τα προβλήματα που απασχολούσαν τους επαγγελματίες που δραστηριοποιούνταν σε αυτόν» θυμάται ο Βασίλης Καλπογιάννης, πρώτος πρόεδρος του ΣΙΕΓΕ.
Ο ίδιος θυμάται πως υπήρξε ένας από τους πρώτους επιχειρηματίες της μαζικής εστίασης που ασχολήθηκε με το franchising, φέρνοντας στην Ελλάδα τη μάρκα Sally Brown από τον Καναδά.
Η κατάσταση σήμερα
Περίπου τέσσερις δεκαετίες μετά, το franchising είναι εξαιρετικά διαδεδομένο στην αγορά της μαζικής εστίασης και παρά την απουσία ολοκληρωμένου θεσμικού πλαισίου κι έμπρακτου ενδιαφέροντος από την πολιτεία να βοηθήσει το θεσμό και τις δυνατότητες που αυτός προσδίδει στην επιχειρηματικότητα, συνεχίζει να αποτελεί όχι μόνο καταφύγιο ‘τελευταίας ευκαιρίας’ αλλά και πρώτη επιλογή για πολλούς, νέους στην πλειοψηφία τους επιχειρηματίες.
Ο Δρ. Σωτήρης Γιαννακάκης, δικηγόρος με μακρά πείρα στο franchising έχει μια καλή εικόνα του κλάδου στον οποίο δραστηριοποιείται και αξιοποιεί τις έρευνες που έχουν εκπονηθεί.
Έτσι λοιπόν όταν του ζητήσαμε να μας περιγράψει την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στο franchising στην Ελλάδα και ποια συγκεκριμένα η εικόνα που διαμορφώνεται στη μαζική εστίαση, ανέτρεξε στην πρωτογενή έρευνα της εταιρείας Stochasis η οποία πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβριο και το Νοέμβριο του 2017, με υπεύθυνη κλαδικής μελέτης την Μάγδα Παπαστεφάνου.
Σύμφωνα λοιπόν με την έρευνα της Stochasis, τα ενεργά συστήματα franchise στην ελληνική αγορά ήταν 270 το 2017 από 284 το 2016, 306 το 2015 και 334 το 2014. «Έχουμε μείωση στις επιχειρήσεις που αναπτύσσονται με την μέθοδο του franchising την περίοδο 2014-2017, της τάξης του 19%» μας είπε.
Η εστίαση αποτελεί τον κυριότερο κλάδο αφού αντιπροσωπεύει το 23% (61 συστήματα με 2.092 καταστήματα χωρίς να συμπεριλαμβάνονται shop in a shop, corners κ.ά.) και συνεχίζει να αναπτύσσεται. Ακολουθούν ο καφές και τα τρόφιμα (super market, μικρές αγορές, βιολογικά προϊόντα).