‘Food to Go’: αγορά & ψηφιακή καινοτομία σε θερμή σχέση
Το ‘Food to Go’ ήρθε στην Ελλάδα για να μείνει, αποδεικνύοντας πως το «Φαγητό στο χέρι, έτοιμο ή σε πακέτο» δεν είναι απλά μια τάση, αλλά αγαπημένη συνήθεια, καθώς είναι μια εύκολη και γρήγορη λύση για φαγητό.
Κι αυτό δεν είναι μια απλή διαπίστωση, αλλά μια βεβαιότητα η οποία πλέον καθορίζει τόσο τις επιχειρηματικές επιλογές, όσο και τις στρατηγικές όλων όσων εμπλέκονται με αυτό, μιας και είναι από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους κλάδους της ελληνικής αγοράς τροφίμων.
Μιας αγοράς με μεγάλες ευκαιρίες που επεκτείνεται (αφού η «πίτα» διαρκώς μεγαλώνει) και που γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο προσελκύει το επιχειρηματικό ενδιαφέρον όχι μόνο εγχώριων επιχειρήσεων, αλλά και πολυεθνικών ομίλων.
Στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού συνεδρίου: «Digital Strategy στον Κλάδο Εστίασης & Food-to-Go!», ο Γιώργος Δουκίδης, καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΟΠΑ), Διευθυντής του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (eLTRUN) και πρόεδρος της Επιστημονικής Επιτροπής του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), στοιχειοθέτησε ακριβώς αυτό: Πως δηλαδή, η ελληνική αγορά που αντιστοιχεί στο 1/6 της Βρετανικής (17,4 δισ. λίρες) αποτελεί έναν από τους πιο δυναμικούς παίκτες μιας παγκόσμιας αγοράς που συνεχώς διευρύνεται.
Οι προοπτικές
Οι προοπτικές του κλάδου ‘Food to Go’ μοιάζουν να είναι πολλά υποσχόμενες για την ελληνική οικονομία, αφού αποτελούν κομμάτι μιας αγοράς 23,7 δισ. ευρώ (11 δισ. ευρώ στα σούπερ μάρκετ(Σ/Μ) και 12,7 δισ. ευρώ σε όλες τις υπόλοιπες αγορές τροφίμων). Από αυτά 4 δισ. ευρώ είναι το κομμάτι του ‘Food to Go’ (εστίαση), 1,5 δισ. ευρώ παίρνουν τα αρτοποιία (1,1 ψωμί, 0,4 αρτοσκευάσματα), 3,3 δισ. ευρώ τα κρεοπωλεία (2,8 κρέας, 0,5 αλλαντικά) και τέλος, 0,5 τα συμπληρώματα διατροφής.
Με την αγορά του έτοιμου φαγητού να αγγίζει και ίσως να ξεπερνά τα 6,5 δισ. ευρώ, τα χρήματα που ξοδεύονται εβδομαδιαία στην Ελλάδα για την αγορά έτοιμου φαγητού είναι σχεδόν 40 ευρώ κατά μέσο όρο στο άτομο!
Οι καταναλωτές στην Ελλάδα πραγματοποιούν 14 εβδομαδιαίες επισκέψεις για τρόφιμα στα εξής διαφορετικά μέρη: Πρώτα και με διαφορά, στα σούπερ μάρκετ και τους φούρνους/αρτοποιία. Ακολουθούν τα μίνι μάρκετ και το περίπτερο, με την λαϊκή αγορά, και το κρεο-οπωρο-ιχθυοπωλείο να κλείνουν τον κύκλο.
Ενδεικτικό της καθημερινότητας του σύγχρονου Έλληνα είναι πως ένα στα τρία γεύματα σήμερα καταναλώνεται έτοιμο. Από αυτά το 14% αγοράζεται από τα Σ/Μ, 18% από κατάστημα εστίασης/εστιατόρια, 15% πραγματοποιείται σε κατάστημα εστίασης/εστιατόρια και το 53% ετοιμάζεται στο σπίτι. Με τους νεότερους ηλικιακά να είναι γενικότερα στην καθημερινότητα τους σε όλα πιο βιαστικοί και άρα πιο κοντά στο έτοιμο φαγητό.
Ποιοι κρατούν τα σκήπτρα
Αποτέλεσμα; Να παρατηρείται έντονος ανταγωνισμός στα σημεία πώλησης έτοιμων γευμάτων, με τα Σ/Μ και τα εστιατόρια να κατέχουν τα σκήπτρα. Έτσι έχουμε την αγορά και κατανάλωση έτοιμων κατεψυγμένων γευμάτων, γλυκών και σνακ, έτοιμων κρύων γευμάτων (σαλάτες και σάντουιτς), μαγειρευτών φαγητών, προϊόντων σφολιάτας (τυρόπιτες, κρουασάν) και τέλος καφέ, να μοιράζονται εκτός των εστιατορίων και των Σ/Μ, ανάμεσα σε φούρνους, delivery fast food, καφετέριες, περίπτερα και μίνι μάρκετ. Ενώ αυξημένες σημειώνονται και οι αγορές για το Α’ 9μηνο του 2018 προϊόντων μέσω Internet, με 2 εκατ. Έλληνες τον χρόνο να αγοράζουν online.
Τέλος, είναι σημαντικό να αναφέρουμε πως έχει διαμορφωθεί μέσα από τη δυναμική της καθημερινής επανάληψης και του marketing, διαφορετική αντίληψη ανά κανάλι πώλησης. Έτσι για το Σ/Μ έχει καθιερωθεί η αντίληψη ότι πρόκειται για μια «αρένα προσφορών» όπου πρώτο κριτήριο είναι η τιμή και άρα οι προσφορές.
Εντυπωσιάζει με το μέγεθος και την ποικιλία του, ενώ είναι ο βασικός τροφοδότης για να λειτουργήσει το οποιοδήποτε νοικοκυριό. Αξίζει εδώ να αναφέρουμε πως η πιο δύσκολη 5ετία για τον κλάδο των Σ/Μ ήταν η προηγούμενη. Σήμερα βιώνουμε μια περίοδο σταθερότητας που όμως δεν είναι παρά η προετοιμασία για την «επόμενη μέρα» που θα ακολουθήσει ο κλάδος με πιθανή περαιτέρω συρρίκνωση των «παικτών» που δραστηριοποιούνται σήμερα.
Για το online shopping, που ξεκίνησε ως χώρος αναζήτησης της καλύτερης τιμής, η εικόνα βελτιώνεται όσο το κοινό εξοικειώνεται με το μέσο, ενώ για το On the Go, η δυναμική που πηγάζει από την αμεσότητα που επιβάλει το «τώρα» εμπλέκει και τις πέντε αισθήσεις.