Τα ελληνικά προϊόντα δίνουν υπεραξία σε εκείνον που ξέρει να τα εκμεταλλεύεται

Συνέντευξη με τον Παναγιώτη Μωραΐτη, πρόεδρο του ΣΕΕΜΕ

Ο Παναγιώτης Μωραΐτης ιδιοκτήτης (3η γενιά) της εταιρείας εξοπλισμού μαζικής εστίασης «Fresh Μωραΐτης»,είναι από το 2010 μέλος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Επιχειρήσεων Εξοπλισμού Μαζικής Εστίασης (ΣΕΕΜΕ), στο διοικητικό συμβούλιο από το 2012 και πρόεδρος από το 2017.
Συνέντευξη & φωτογραφίες: Πάνος Κατσαχνιάς

 

Όντας δραστήριο μέλος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Επιχειρήσεων Εξοπλισμού Μαζικής Εστίασης (ΣΕΕΜΕ), νέος άνθρωπος και βαθύς γνώστης του αντικειμένου, ο Παναγιώτης Μωραΐτης μιλώντας στο Grill αποτύπωσε την πραγματική εικόνα ενός κλάδου που βιώνει μια συνηθισμένη δομική αντίφαση: Αυτή του γίγαντα με τα πήλινα πόδια.

Οικογενειακές επιχειρήσεις οι περισσότερες, κατάφεραν όχι μόνο να σταθούν όρθιες στην πρόσφατη κρίση, αλλά και να ακολουθήσουν αυτό που ιστορικά έκανε αυτόν τον γεωγραφικό τόπο μεγάλο: Να στραφούν προς τα έξω. Να τολμήσουν δηλαδή, να ταξιδέψουν σε «άγνωστες θάλασσες»,ώστε να πουλήσουν σε όλο τον κόσμο τα προϊόντα που κατασκευάζουν και τα οποία δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από τον διεθνή ανταγωνισμό.

Ταυτόχρονα όμως «πατούν» πάνω και σε μια εσωτερική αγορά που ναι μεν σώθηκε με μικρές σχετικά απώλειες από την έλευση της κρίσης,  αλλά που την ίδια όμως στιγμή, με την εμπλοκή σε αυτές χιλιάδων νέων επιχειρηματιών -στην πλειοψηφία τους άσχετων με το αντικείμενο- δημιουργήθηκαν οι προϋποθέσεις για το ξέσπασμα μιας σοβαρής κρίσης στο άμεσο μέλλον.

Grill| Μιλήστε λίγο για τον ΣΕΕΜΕ και το έργο του.

Παναγιώτης Μωραΐτης|  Στόχος του ΣΕΕΜΕ ήταν και είναι η ενδυνάμωση των κοινών χαρακτηριστικών των μελών του και η προάσπιση των κοινών μας συμφερόντων, παρόλο που αναμεταξύ μας είμαστε ανταγωνιστικές επιχειρήσεις. Η πλειοψηφία των επιχειρήσεων αυτών είναι αυτό που αποκαλούμε ‘οικογενειακές’ και στο τιμόνι τους σήμερα βρίσκονται μέλη που ανήκουν στην 2η και 3η γενιά. Γι’ αυτό και γίνεται και μια προσπάθεια σήμερα να μπούνε στο Δ.Σ. νέοι άνθρωποι, 45 ετών και κάτω, ώστε να υπάρχει μεγαλύτερη εμπλοκή τους με τα κοινά του κλάδου μας.
Με στόχο να υπερασπιστούμε με επιτυχία τις σχέσεις μας τόσο με το Κράτος, όσο και με άλλους δημόσιους η ιδιωτικούς φορείς.Καθώς και την εξωστρέφεια των επιχειρήσεων μας σε ότι έχει να κάνει με εμπορικά ζητήματα, όπως τις πιστοποιήσεις, ή τις ανάγκες της αγοράς πάνω σε θέματα επισφαλειών και επιμόρφωσης.
Το να βγαίνουμε προς τα έξω ως σύνδεσμος είναι πολύ καλύτερο από το να το κάναμε μεμονωμένα ως εταιρείες. Άλλωστε αυτό ήταν και κάτι που μας επιβλήθηκε αν θέλετε κι από την ίδια την αγορά, αφού όταν πηγαίναμε να κάνουμε κάποιες συμφωνίες, το πρώτο πράγμα που μας ρωτούσαν ήταν αν είμαστε μόνοι μας η εκπροσωπούσαμε κάποιους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, που στάθηκε και η αφορμή για την σύσταση του συνδέσμου μας, ήταν η ανάγκη συνολικής διαπραγμάτευσης για το κόστος ανακύκλωσης των προϊόντων μας.

Άρα, ως ΣΕΕΜΕ αναλαμβάνετε να υλοποιήσετε κεντρικά, αυτό που έως τώρα έκανε κάθε ένα μέλος με τους πελάτες του;

Εμείς στον πελάτη μας στην ουσία πουλάμε υπηρεσία. Όχι απλά ένα μηχάνημα. Αρχικά του προτείνουμε αυτό που ταιριάζει στις απαιτήσεις της δουλειάς του. Στη συνέχεια το εγκαθιστούμε σωστά, τον εκπαιδεύουμε και φυσικά το συντηρούμε από εκεί και μετά. Εκεί λοιπόν, ο σύνδεσμος έρχεται να βοηθήσει τα μέλη του σε αυτή την προσπάθεια. Και όχι μόνο σε ‘απλά’ ζητήματα εξοπλισμού. Αλλά και σε «σύνθετα», όπως είναι η χρήση ακριβότερου εξοπλισμού, αλλά με πλεονεκτήματα τέτοια που αξίζουν στο τέλος πέρα για πέρα τα λεφτά τους. Όπως για παράδειγμα οι επαγωγικές εστίες, που είναι ένα σχετικά νέο προϊόν στον κλάδο της εστίασης με ασύγκριτα όμως πλεονεκτήματα σε σχέση με το παραδοσιακό ‘μάτι’.
Σε αυτή την περίπτωση λοιπόν, πρέπει εμείς να του εξηγήσουμε τα συν και τα πλην του συγκεκριμένου μηχανήματος. Γιατί από μόνος του ο πελάτης θα σταθεί στο ότι η επαγωγική εστία απλά είναι πιο ακριβή. Ενώ όταν του εξηγήσει κάποιος, τότε θα καταλάβει ότι μπορεί να κερδίσει πολλά από αυτήν. Γιατί υπάρχουν διάφορες τεχνικές όπου αν τις γνωρίζεις μπορείς να κερδίζεις από όλα τα μηχανήματα.

Ο Παναγιώτης Μωραΐτης στα γραφεία της o.mind creatives εκδότριας εταιρείας του περιοδικού Grill.

 

Που οφείλεται αυτή η ‘έκρηξη’ δημιουργίας νέων επιχειρήσεων εστίασης τα τελευταία  στην Ελλάδα;

Η ‘έκρηξη’ αυτή όπως λέτε, σημειώθηκε σχετικά πρόσφατα, στα χρόνια της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα και δεν είναι καθόλου άσχετη με αυτήν. Δημιουργήθηκε ως απόρροια του ότι πολύς κόσμος, μένοντας άνεργος, προσπάθησε να μπει, με ότι οικονομικές δυνατότητες διέθετε τότε, στον χώρο της εστίασης, ανοίγοντας η αγοράζοντας μια επιχείρηση, μικρή η μεγάλη. Σε αυτό φυσικά, για να έχουμε ολόκληρη την εικόνα, συνέβαλε και η διαρκώς αυξανόμενη ζήτηση λόγω ανάπτυξης του τουρισμού την ίδια αυτή περίοδο.
Εκτιμώντας λοιπόν, ότι αυτό είναι μια καλή επένδυση η οποία θα αποφέρει γρήγορα κέρδη στον ίδιον, υποτίμησε το ότι η συγκεκριμένη δουλειά μόνο εύκολη δεν είναι, ενώ απαιτεί και σοβαρές γνώσεις πάνω στο αντικείμενο της. Κι έτσι χωρίς να έχει ιδέα γι’ αυτήν, μπήκε στο χώρο της εστίασης με όλες τις λάθος προτεραιότητες.
Άνθρωποι δηλαδή, που κάνανε άλλες δουλειές πριν μείνουν άνεργοι, παντελώς άσχετες με το αντικείμενο της εστίασης, θέλησαν να ανοίξουν μια τέτοια επιχείρηση και μάλιστα με χαμηλό κόστος. Ξεκινούν δηλαδή από την αρχή λάθος! Μιας και δεν πρέπει να είναι αυτό, το βασικό κριτήριο για να ανοίξεις μια τέτοια επιχείρηση. Και γι’ αυτό άλλωστε σε έξι μήνες μέσα κλείνουν.

Τί δεν ξέρουν δηλαδή;

Σε ότι αφορά εμάς, πρέπει να ξέρουν να επιλέγουν τα σωστά μηχανήματα γι’ αυτό που πάνε να κάνουν. Κι όχι μόνο να επιλέγουν κάποια γιατί είναι «ευκαιρίες». Γιατί αυτό είναι λάθος.

Η κατάσταση αυτή όμως θα μπορούσε να πει κάποιος ότι σας συμφέρει. Αγοράζετε τον εξοπλισμό τους και στην συνέχεια τον ξαναπουλάτε στον επόμενο πελάτη ως μεταχειρισμένο.

Φαινομενικά αυτό που επισημαίνετε, είναι έτσι, αλλά δεν σημαίνει ότι δεν δημιουργεί ταυτόχρονα και σημαντικά προβλήματα στην αγορά. Κι αυτό γιατί αφ’ ενός αυτή έχει γεμίσει με πάρα πολλά μεταχειρισμένα μηχανήματα και γιατί αφ’ ετέρου για εμάς δεν είναι καλό το ότι οι πελάτες μας έρχονται και παρέρχονται αντί να έχουν μια σταθερή παρουσία. Κι αυτό γιατί εμείς δεν πουλάμε μόνο τα μηχανήματά και τον εξοπλισμό μας, αλλά πραγματοποιούμε και τις μελέτες, ενώ φυσικά παρέχουμε και την απαραίτητη υποστήριξη για την συντήρηση και ομαλή λειτουργία τους καθ’ όλη τη διάρκεια της επιχειρησιακής τους ζωής. Κατάσταση που βοηθά και εμάς στο να επενδύουμε και να εξελίσσουμε τις επιχειρήσεις μας.

Άρα, ξαναγυρνάμε στο ζήτημα της σωστής ενημέρωσης όλων όσων ασχολούνται με την εστίαση. Τί γίνεται όμως με όλους αυτούς όπως μας λέτε που δεν τους γνωρίζετε και θέλουν να μπουν για πρώτη φορά σ’ αυτόν το χώρο;

Και σ’ αυτό πραγματικά ο ΣΕΕΜΕ μπορεί να παίξει τεράστιο ρόλο. Γι’ αυτό και πιστεύουμε ότι οι πρωτοβουλίες που έχουμε πάρει όλα αυτά τα χρόνια από το 2007 έως σήμερα, καθώς και αυτές που υλοποιούμε ήδη η σχεδιάζουμε να υλοποιήσουμε στο άμεσο μέλλον, θα καθορίσουν και το τελικό αποτέλεσμα για τις επιχειρήσεις μας.
Άμεσα, θέλουμε να μπορεί όποιος νέος επιχειρηματίας ενδιαφέρετε, να απευθύνεται στα γραφεία του συνδέσμου μας στο Περιστέρι, ώστε να μαθαίνει από εμάς τα σωστά βήματα που πρέπει να κάνει στο ξεκίνημα του. Πράγμα που έως τώρα γίνεται βέβαια από τα ίδια τα μέλη μας προς τους πελάτες τους, μιας και έχουν πολύ μεγάλη εμπειρία λόγω των εκατοντάδων περιπτώσεων που έχουν αντιμετωπίσει στον επαγγελματικό τους βίο.

Τί αλλαγές έφερε η πρόσφατη κρίση στις εταιρείες του κλάδου σας;

Η αλήθεια είναι πως η κρίση στην Ελλάδα στάθηκε η αφορμή για εμάς, ώστε να στραφούμε προς την εξαγωγή των προϊόντων μας.Με δεδομένο ότι τα προϊόντα των επιχειρήσεων μας είναι πολύ καλής ποιότητας και αξιόπιστα, κάτι που πλέον αναγνωρίζεται και διεθνώς, το να αναμετρηθούμε με τον διεθνή ανταγωνισμό ήταν μια πρόκληση για εμάς που την αποδεχτήκαμε. Και βγήκαμε κερδισμένοι.
Υπάρχουν επιχειρήσεις που το 70% του τζίρου τους πλέον προέρχεται από τις εξαγωγές. Χρειάστηκε βέβαια να γίνουν πολλές και σοβαρές επενδύσεις σε εγκαταστάσεις, μηχανήματα και γενικότερο εξοπλισμό, αλλά και σε ότι έχει να κάνει με την απόκτηση των προβλεπομένων πιστοποιήσεων, που είναι ένα πολύ σημαντικό κεφάλαιο για όλους όσους θέλουν να εξάγουν τα προϊόντα τους. Φτάσαμε όμως έτσι, να είμαστε εφάμιλλοι των κύριων ανταγωνιστών μας που είναι οι Ιταλοί και σε κάποιους τομείς να καταφέρνουμε να τους ξεπερνάμε κιόλας.

Τί είναι αυτά που εσείς εφαρμόζετε και κάνουν τα προϊόντα σας τόσο ανταγωνιστικά;

Σίγουρα ξεκινάμε από τις πρώτες ύλες που χρησιμοποιούμε. Αξιόπιστα και πιστοποιημένα υλικά.Έπειτα, από τη χρήση προηγμένων τεχνολογιών για την κατασκευή τους. Παρακολουθούμε και υιοθετούμε όλες τις νέες τεχνολογίες και εφαρμογές που προκύπτουν από την έρευνα που συντελείτε κυρίως βέβαια στο εξωτερικό. Έρευνα που στον κλάδο μας εστιάζεται κυρίως στις μηχανές παραγωγής καφέ και στους φούρνους. Κι επειδή εμείς δεν κατασκευάζουμε στην Ελλάδα μηχανές καφέ, εστιάζουμε κυρίως στην τεχνολογία που αφορά τους φούρνους. Βέβαια η τεχνολογία αυτών των μηχανημάτων φτάνει μέχρι ενός σημείου. Μετά είναι η πολύ μεγάλη πείρα μας στην κατασκευή τους που προσθέτει υπεραξία στα μηχανήματά μας.

Τουρισμός: ο αστάθμητος παράγοντας

Παναγιώτης Μωραΐτης|  «Πρόσφατα διάβαζα ένα άρθρο σχετικό με την Τουρκία, που ανέλυε την πολύ σοβαρή προσπάθεια που κάνουν οι γείτονες για να επανακάμψουν από την πρόσφατη κρίση που περάσανε στον τουρισμό. Το ίδιο γνωρίζω ότι συμβαίνει και με την Αίγυπτο. Άρα υπάρχει ο φόβος από τα 45 εκατ. τουρίστες που έρχονται σήμερα στη χώρα μας, να ξαναπέσουμε στα 15 με 20 εκατ. Μια πολύ μεγάλη πρόκληση που θα πρέπει σίγουρα να διαχειριστούμε όταν έρθει εκείνη η ώρα. Γιατί αναπόφευκτα, αργά η γρήγορα, η κρίση στην εστίαση θα έρθει. Γιατί «ξεφουσκώνοντας» ο τουρισμός, οι περισσότερες από τις χιλιάδες ευκαιριακές επιχειρήσεις εστίασης θα κλείσουν. Μιας και είναι αδύνατον σ’ ένα δρόμο να υπάρχουν 15 επιχειρήσεις καφέ η σουβλατζίδικα και πιτσαρίες και να πιστεύει πραγματικά κάποιος ότι θα υπάρχει εσαεί η ζήτηση εκείνη που θα τα στηρίζει οικονομικά.  Σίγουρα θα κρατηθούν αυτοί που είναι σωστοί επαγγελματίες κι όχι αυτοί που μπήκαν συγκυριακά στη δουλειά για να τα …κονομήσουν».

You might also like