Urban Soul Project: Σαγήνη, λειτουργικότητα & οικονομία πόρων
Οι αρχιτέκτονες του νέου Ergon House της Αθήνας μιλούν στο Grill
Το νέο Ergon House Athens, στην Μητροπόλεως, πολύ κοντά στην πλατεία Συντάγματος στην Αθήνα, είναι ένα εστιατορικό, ξενοδοχειακό και λιανεμπορικό project που συναρπάζει. Όχι μόνο με την υψηλή ποιότητά του αλλά, κυρίως, με την αισθητική του η οποία αναμειγνύει με μοναδικό τρόπο, δυτικές κι ανατολικές παραδόσεις για την τροφή, τη φιλοξενία και τα …ψώνια. Το σχεδιασμό του ανέλαβε η Θεσσαλονικιώτικη Urban Soul Project.
Συνέντευξη: Θανάσης Αντωνίου. Φωτογραφίες: Urban Soul Project
Κι αν είναι γνωστό ότι πίσω από το Ergon House Athens βρίσκονται τα αδέλφια Δούζη που εξελίσσουν με δημιουργικό κι επιτυχημένο τρόπο μια οικογενειακή παράδοση στο χώρο των τροφίμων περνώντας με άνεση στη μαζική εστίαση και, τώρα πια και στον ξενοδοχειακό κλάδο, δεν είναι ευρύτερα γνωστή η εταιρεία που σχεδίασε το όλο εγχείρημα.
Είναι το Θεσσαλονικιώτικο αρχιτεκτονικό γραφείο Urban Soul Project το οποίο μετά από μια δεκαετία δραστηριότητας στον κλάδο, έφτασε σήμερα στο σημείο να διαχειρίζεται σημαντικά έργα όπως αυτό του Ergon House Athens. Έργο το οποίο τα lifestyle media χαρακτήρισαν ‘επικό’…
Αναζητώντας τους ανθρώπους που εμπνεύστηκαν και σχεδίασαν τη μορφή του συγκεκριμένου εγχειρήματος, σε ένα χώρο 3.600 τ.μ. όπου παλιότερα στεγαζόταν το Ισπανικό Μορφωτικό Ινστιτούτο ‘Θερβάντες’ κι έχει κτιστεί από τον αρχιτέκτονα Ηλία Μπαρμπαλιά, βρήκαμε το αρχιτεκτονικό γραφείο Urban Soul Project και την Βάσω Ζαμαθράκη, Studio Manager, η οποία δέχτηκε να απαντήσει σε ερωτήσεις του Grill.
Με αφορμή το πραγματικά εντυπωσιακό έργο τους στην οδό Μητροπόλεως, στο Σύνταγμα, συζητάμε μαζί της γενικότερα για την εικόνα της μαζικής εστίασης στην Ελλάδα του σήμερα.
Grill | Πότε ξεκίνησε η εταιρεία τη δραστηριότητά της και ποιο είναι το αντικείμενό της;
Βάσω Ζαμαθράκη | Το γραφείο ιδρύθηκε το 2009 και σήμερα αριθμεί 35 άτομα. Η δραστηριότητα της Urban Soul Project έχει επίκεντρο το σχεδιασμό χώρων καθημερινότητας και απόλαυσης, με ένα ευρύ φάσμα έργων: διαμερίσματα και μονοκατοικίες, χώροι γραφείων, καταστήματα εστίασης και φιλοξενίας.
Τι ρόλο παίζει στο portfolio σας ο ιδιαίτερος τομέας της μαζικής εστίασης;
Το ενδιαφέρον με τους χώρους εστίασης είναι το ζητούμενο της σύνδεσης και της αναφοράς στο σύγχρονο και το σημερινό, αλλά και το ζητούμενο της μαζικότητας. Οι απαιτήσεις της λειτουργικότητας, της εντύπωσης αλλά και της οικονομίας πόρων είναι ουσιαστικές παράμετροι της άσκησης αυτής του σχεδιασμού των χώρων εστίασης. Στόχος μας είναι να εισάγουμε στοιχεία αναφοράς στον τόπο, με υλικά, τεχνοτροπίες και δομές αλλά και η απόδοση μοναδικής ταυτότητας στον εκάστοτε χώρο.
Υπάρχει η εντύπωση ότι στην Ελλάδα δίνουμε μεγάλη, υπερβολική ενίοτε, βαρύτητα στην εξωτερική εμφάνιση των χώρων εστίασης- διασκέδασης. Τι αντιλέγετε σε αυτό;
Κάθε χώρος, πέρα της κατοικίας και του εργασιακού χώρου κάποιου, είναι πάντα ένας τόπος που αφορά ένα πληθυσμό επισκεπτών. Ο σχεδιασμός του λειτουργεί ενισχυτικά προς τον επιχειρηματικό του σκοπό και υποστηρικτικά στο προσφερόμενο προϊόν. Δεν θα λέγαμε ότι είναι θέμα βαρύτητας αλλά μία διεθνής τάση το να περνάω/ξοδεύω χρόνο σε χώρους εκτός κατοικίας και εργασίας, συνεπώς και η σημασία που δίνεται αντίστοιχη. Θεωρούμε ότι ο σχεδιασμός εκτός του ότι προσδίδει χαρακτήρα και ταυτότητα, προλαμβάνει ζητήματα λειτουργικά και οικονομικά, προβλέποντας το σύνολο των αναγκών των χώρων.
Στην Αθήνα βλέπουμε τη δημιουργία πολλών νέων μικρών χώρων εστίασης, αλλά τώρα τελευταία έχουμε και κάποιες ογκώδεις, εντυπωσιακές κατασκευές. Πως βλέπετε εσείς την τάση αυτή να εξελίσσεται;
Χώρος για προτάσεις όλων των ειδών και των κλιμάκων υπήρχε και υπάρχει πάντα. Τόσο το κοινό που ζει στις ελληνικές πόλεις, αλλά και οι κάθε είδους επισκέπτες είναι πλέον ανοιχτοί στο να δοκιμάζουν και να βιώνουν νέες, σύνθετες εμπειρίες όπως αυτή του Έργον House στην Μητροπόλεως.
Η ελληνική αγορά πέρασε μια πολύ άσχημη περίοδο κρίσης από το 2009 μέχρι και το 2015. Βλέπετε από τη δική σας δραστηριότητα να έχει ανακάμψει η αγορά της κατασκευής ή/και ανακαίνισης καταστημάτων; Ποια είναι η εικόνα που έχετε από τη Θεσσαλονίκη;
Η Urban Soul Project ξεκίνησε την δραστηριότητά της ταυτόχρονα με την έναρξη της κρίσης το καλοκαίρι του 2009. Δεν δουλέψαμε ως εταιρεία σε άλλες συνθήκες, πέραν αυτών της οικονομικής κάμψης. Είχαμε όμως πάντα ανοδική πορεία, και μαζί με τις μόνιμες και μεγάλες συνεργασίες, δουλέψαμε και σε μικρότερα έργα. Η Θεσσαλονίκη όντως ζει μία πολύ καλή περίοδο καθώς φαίνεται ήδη στην πόλη η συστηματική και οργανωμένη δικτύωσή της διεθνώς στο να αναδειχθεί και να παγιωθεί πλέον ως τουριστικός προορισμός. Οι επισκέπτες από την Ευρώπη, τα Βαλκάνια, και κάποιες χώρες της Μέσης Ανατολής βρίσκουν τη Θεσσαλονίκη οικεία με τους τόπους καταγωγής τους, αλλά ταυτόχρονα αρκετά δυτική. Στην πόλη βρίσκουν πεδίο δραστηριότητας στον ξενοδοχειακό τομέα, αλλά και σε ιδιωτικές κατοικίες.