Τσακίζει την εστίαση ο κοροναϊός στην Κίνα

Πολυεθνικές αλυσίδες και εγχώριοι εστιάτορες σε απόγνωση- κλείνουν εστιατόρια

Η μια μετά την άλλη οι πολυεθνικές αλυσίδες της εστίασης οι οποίες έχουν αναπτυχθεί στην Κίνα λαμβάνουν μέτρα για αντιμετώπιση της εξάπλωσης του κοροναϊού και το πιο σύνηθες είναι το κλείσιμο των εστιατορίων τους στις μεγάλες πόλεις της ασιατικής χώρας. Οι μετοχές των κολοσσών υποχωρούν, οι τζίροι πέφτουν και οι μάσκες είναι είδος προς εξαφάνιση…

 

Η McDonald’s, μια από τις παλαιότερες και πιο δυναμικές αλυσίδες εστίασης που έχουν αναπτυχθεί στην Κίνα, έκλεισε ήδη εκατοντάδες εστιατόριά της. Μέχρι αυτή τη στιγμή η McDonald’s έκλεισε 300 εστιατόρια και συγκρότησε μια δική της ομάδα εργασίας ως απάντηση στον ιό. Θυμίζουμε ότι στις αρχές του 2020 η McDonald’s διέθετε 3.300 εστιατόρια στην Κίνα και είχε προγραμματίσει – κι ανακοινώσει επίσημα- τη δημιουργία άλλων 1.500  καταστημάτων μέχρι το 2022. Η Κίνα αποτελεί σημαντική αγορά για την αμερικανική εταιρεία η οποία πραγματοποιεί εκεί περίπου το 5% των ετήσιων πωλήσεών της (αν και με το 10% των συνολικών καταστημάτων της).


Σε μια προσπάθεια να ‘σταθεί’ στο πλευρό του κινεζικού λαού που μάχεται τη νέα γρίπη, η McDonald’s ανακοίνωσε ότι θα παρέχει δωρεάν γεύματα σε ιατρούς και νοσηλευτές που εργάζονται με αυταπάρνηση στα νοσοκομεία των κινεζικών πόλεων.


Σε αντίστοιχη πορεία βρίσκεται και η Starbucks η οποία διέθετε στις αρχές του 2020 περίπου 4.100  καταστήματα στην Κίνα. Η εταιρεία αναμένεται να κλείσει τα μισά από αυτά σε μια προσπάθεια αντιμετώπισης της εξάπλωσης του κοροναϊού, γεγονός που θα προκαλέσει, όπως είναι αναμενόμενο, μεγάλη ύφεση στα οικονομικά στοιχεία της αμερικανικών συμφερόντων εταιρείας. Αξίζει να σημειώσουμε ότι η Κίνα είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά της εταιρείας, μετά από αυτή των ΗΠΑ και συνεισφέρει με περίπου 760 εκατ. δολάρια στο συνολικό τζίρο της εταιρείας.

Σημαντικά προβλήματα αντιμετωπίζει και ο όμιλος Yum China ο οποίος διαχειρίζεται για λογαριασμό του μητρικού αμερικανικού ομίλου Yum Brands τα καταστήματα KFC και Pizza Hut καθώς η μετοχή της εταιρείας έχει σημειώσει αυτή την εβδομάδα πτώση 5%. Αξίζει να σημειώσουμε ότι η Κίνα αποτελεί πολύ σημαντική αγορά για τα KFC καθώς συνεισφέρει κατά 27% στα έσοδα της συγκεκριμένης μάρκας και σε ποσοστό 17%  στα έσοδα της Pizza Hut.

 

Υποφέρει και το Χονγκ Κονγκ

Αλλά και στο Χονγκ Κονγκ, που βρίσκεται μακριά από την επαρχία όπου εκδηλώθηκε η επιδημία (έχουν όμως καταγραφεί 12 ασθενείς από τον κοροναϊό), ο προβληματισμός είναι έντονος καθώς αναμένεται πως ένα πιθανό κλείσιμο των ‘συνόρων’ με την (υπόλοιπη) Κίνα ενώ είναι επιθυμητό από τον ντόπιο πληθυσμό, θα δημιουργήσει ακόμα περισσότερα προβλήματα.  Η  Ομοσπονδία Μικρών και Μεσαίων Εστιατορίων του Χονγκ Κονγκ, προειδοποίησε χθες ότι πολλά εστιατόρια θα βάλουν λουκέτο καθώς ο τζίρος της εστίασης έχει πέσει κατά 50% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Οι εστιάτορες στο Χονγκ Κονγκ προειδοποιούν ότι οι μάσκες που διαθέτουν για το προσωπικό τους δεν φτάνουν παρά για μια εβδομάδα. Οι μάσκες στις περιπτώσεις των εστιατορίων αγοράζονται από τους ιδιοκτήτες κι όσο κι αν φαίνεται …τραβηγμένο, αποτελούν ένα απρόβλεπτο και συνεχώς διογκούμενο έξοδο.

Το Χονγκ Κονγκ αντιμετώπισε καθ όλη τη διάρκεια του 2019 το μείζον πρόβλημα των συνεχών, αιματηρών διαδηλώσεων που νέκρωσαν για πάρα πολλές ημέρες το κέντρο της πόλης κι έχουν οδηγήσει σε αδιέξοδο τους επαγγελματίες της εστίασης. Σύμφωνα με δημοσιεύματα τοπικών μέσω, μέσα στο 2019 περίπου 29 σημαντικά εστιατόρια της πόλης έβαλαν λουκέτο καθώς δεν άντεξαν τη δραματική μείωση τζίρου που προκάλεσαν οι αναταραχές στο κέντρο της πόλης.

Κι όχι μόνο στην Κίνα…

Το εντυπωσιακό είναι ότι η κινεζική εστίαση δεν υποφέρει μόνο στο έδαφος της ασιατικής χώρας αλλά και στο …εξωτερικό καθώς τα κινεζικά εστιατόρια και σε άλλες χώρες του κόσμου αντιμετωπίζουν μια αρνητική περιρρέουσα ατμόσφαιρα. Στην Αίγυπτο, για παράδειγμα, το Υπουργείο Υγείας χρειάστηκε να διαψεύσει ειδήσεις  οτι σκόπευε να κινηθεί ενάντια σε κινέζικα εστιατόρια και να ελέγξει τα μενού τους σε μια προσπάθεια να περιορίσει την εκδήλωση του κοροναϊού. Σύμφωνα με δημοσίευμα του www.middleeastmonitor.com «Η Διεύθυνση Ελέγχου Τροφίμων του Υπουργείου Υγείας διεξάγει περιοδικές εκστρατείες για να επιθεωρήσει τα καταστήματα τροφίμων σε εθνικό επίπεδο για να βεβαιωθεί ότι πληρούν τις απαιτούμενες υγειονομικές συνθήκες και όρους σύμφωνα με το νόμο».


Πηγές: www.middleeastmonitor.com, South China Morning Post. Φωτογραφίες:www.voachinese.com/  Wikimedia Commons, Chinanews.com/  Wikimedia Commons 

You might also like