COVID-19 Effect| Σε ελεύθερη πτώση η εστίαση των ΗΠΑ

Κινήσεις των μεγάλων ομίλων για να περιορίσουν τις απώλειες από την πανδημία

Η αμερικανική βιομηχανία μαζικής εστίασης, η μεγαλύτερη και κατά γενική ομολογία η πλέον ‘ενδιαφέρουσα’ παγκοσμίως, βρίσκεται εδώ και περίπου δύο εβδομάδες σε απότομη καθοδική δίνη που παρόμοιά της δεν έχει γνωρίσει ποτέ ως τώρα, ούτε στο Μεγάλο Κραχ του 1929, ούτε όμως και στο τρομοκρατικό χτύπημα στις 11/9/2001.

 

Αυτή τη στιγμή τα περισσότερα εστιατόρια των ΗΠΑ είναι κλειστά για το κοινό και παρόλο που η εικόνα δεν είναι η ίδια σε όλη την επικράτεια της χώρας, τα πρώτα συμπεράσματα έχουν ήδη εξαχθεί: ο τομέας της μαζικής εστίασης ο οποίος αυτή τη στιγμή είναι ο χειρότερα πληττόμενος καταγράφει χιλιάδες απολύσεις ενώ οι επιχειρήσεις, ειδικά οι μικρές και μεσαίες αλυσίδες, ξεμένουν από ρευστό και η επιβίωσή τους είναι απολύτως επισφαλής αν η πανδημία κρατήσει κλειστά τα καταστήματά τους για πάνω από 5-6 εβδομάδες. Ας δούμε ποια εικόνα επικρατεί αυτή τη στιγμή, έτσι όπως την καταγράφουν τα κλαδικά μέσα επικοινωνίας.

Φωτογραφία: Michael Rivera/ Creative Commons Attribution

 

Κινδυνεύει η Dave & Buster’s

Μια από τις αλυσίδες η οποία αναμένεται να αντιμετωπίσει προβλήματα αν η πανδημία κρατήσει τα καταστήματα κλειστά για μεγάλο διάστημα είναι η τεξανική Dave & Buster’s η οποία έχει δώσει άδεια στους περίπου 15.000 υπαλλήλους της κι έχει κλείσει τα 137 καταστήματά της από τις 20 Μαρτίου. Η εταιρεία η οποία έχει διαθέσει ήδη μετοχές της σε private-equity εταιρείες, προσανατολίζεται να πουλήσει κι άλλο πακέτο μετοχών προκειμένου να εξασφαλίσει ρευστότητα.

Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα η εταιρεία (διαχειρίζεται καταστήματα ηλεκτρονικών παιχνιδιών που προσφέρουν γεύματα/ποτά), δαπανάει 6,5 εκατ. δολάρια την εβδομάδα σε υποχρεώσεις της κατά τη διάρκεια του lockdown και η ρευστότητά της ανέχεται σε περίπου 100 εκατ. δολάρια- τα αποθεματικά της δηλαδή διαρκούν για περίπου 15 εβδομάδες. Η εταιρεία έχει δανειακές υποχρεώσεις ύψους σχεδόν 650 εκατ. δολαρίων και οι πωλήσεις της το 2019 ανήλθαν σε σχεδόν 350 εκατ. δολάρια.

Φωτογραφία: Mike Mozart/flickr

 

Μετράει απώλειες η Shake Shark

Η Shake Shark μια από τις πιο δημοφιλείς αλυσίδες μπέργκερ κι ένα από τα πιο πετυχημένα επιχειρηματικά σχέδια των τελευταίων χρόνων στις ΗΠΑ, καταγράφει μείωση του τζίρου της σε ποσοστό που φτάνει το 20% ενώ περίπου το 20% των εργαζομένων της έχει πάρει άδεια ή έχει απολυθεί. Η εταιρεία δεν είχε μπει με το ‘δεξί’ μέσα στο 2020 καθώς το πρώτο δίμηνο οι πωλήσεις της κατέγραφαν μείωση της τάξης του 2%. Τον Μάρτιο οι πωλήσεις άρχισαν να πέφτουν απότομα, σε ορισμένα καταστήματα έφτασαν μέχρι και το 90%.

Η εταιρεία αντιμετώπισε την πανδημία όπως και άλλες επιχειρήσεις: μειώσεις μισθών σε υψηλόβαθμα στελέχη, κλείσιμο των καταστημάτων που παρουσίασαν τις μεγαλύτερες απώλειες, απολύσεις εργαζομένων, υποχρεωτικές άδειες σε άλλους και νέα συμβόλαια με εταιρείες delivery (Postmates, DoorDash, Caviar  και Uber Eats) για την παράδοση των παραγγελιών όσων καταστημάτων λειτουργούν, μείωση των ωρών εργασίας κ.ά. Η εταιρεία διαχειρίζεται 280 εστιατόρια.

Οι κινήσεις των αλυσίδων στις ΗΠΑ

Οι διευθύνοντες σύμβουλοι των μεγάλων αλυσίδων ο ένας μετά τον άλλον ανακοινώνουν ότι παραιτούνται του (παχυλού συνήθως) μισθού τους για όσο διάστημα διαρκεί το κλείσιμο των εστιατορίων. Ο Dave Deno του ομίλου Bloomin’ Brands που διαχειρίζεται τις αλυσίδες Outback Steakhouse, Carrabbas Italina Grill, Bonefish Grill και Fleming’s Prime Steakhouse & Wine Bar, ήταν ένας από αυτούς.

Στα Wendy’s η διοίκηση αποφάσισε να προχωρήσει σε αυξήσεις στους μισθούς των εργαζομένων πρώτης γραμμής κατά 10% ενώ ανακοίνωσε ότι δεν προτίθεται να προβεί σε περικοπές μισθών ανωτάτων στελεχών. Η εταιρεία διαχειρίζεται πάνω από 5.800 εστιατόρια στις ΗΠΑ, από τα οποία αυτή τη στιγμή λειτουργούν περίπου 350.

Ορισμένα αμερικανικά εστιατόρια άρχισαν να πωλούν και νωπά κρέατα για όσους θέλουν να τα μαγειρέψουν στο σπίτι τους. Η Texas Roadhouse, η οποία δεν θέλησε να κάνει delivery κι αρκείται μόνο στο take away, ξεκίνησε να πωλεί νωπές μπριζόλες, ισχυριζόμενη ότι πολλοί πελάτες της δεν τις βρίσκουν πλέον στα σουπερμάρκετ.

Κεντρική φωτογραφία: Mike Mozart/flickr

You might also like