Ο Στέλιος Σκαρίμπας, αντιπρόεδρος του ΣΕΒΕΚ και managing director της εταιρείας Elvida Foods παρουσιάζει στο Grill την εικόνα που έχει διαμορφωθεί αυτή τη στιγμή σε ένα από τους σημαντικότερους τομείς του κλάδου του κρέατος, όπως αυτός της εγχώριας βιομηχανίας του.
Συνέντευξη: Πάνος Κατσαχνιάς. Φωτογραφίες: Elvida Foods.
Γνώριμο στέλεχος της ελληνικής βιομηχανίας κρέατος αλλά και θεσμικός παράγοντας με κύρος, από τους πρωταγωνιστές στην προσπάθεια της χώρας να κατοχυρώσει τον Γύρο ως ΠΓΕ, ο Στέλιος Σκαρίμπας ανταποκρίθηκε άμεσα, ώστε να μας προσφέρει στη συνέντευξη που ακολουθεί, μια αρκετά ολοκληρωμένη εικόνα για τα όσα συνέβησαν κατά τη διάρκεια του lockdown στη βιομηχανία. Ταυτόχρονα όμως, σκιαγραφεί τις αλλαγές εκείνες που αναπόφευκτα έχει επιφέρει η έλευση του νέου κορωνοϊού στις επιχειρήσεις και κατ’ επέκταση στην ίδια την αγορά κρέατος στην Ελλάδα.
Πως λειτούργησε η επιχείρησή σας τις ημέρες έξαρσης της πανδημίας;
Στέλιος Σκαρίμπας| Για την Ελβίδα πρώτη προτεραιότητα, από την πρώτη στιγμή, ήταν η ασφάλεια του προσωπικού μας, σε συνδυασμό με την απρόσκοπτη τροφοδοσία των πελατών μας που συνέχισαν να λειτουργούν. Πριν ακόμα ανακοινωθούν μέτρα προστασίας, εφαρμόσαμε πρωτόκολλα απολύμανσης και διαχωρισμού του προσωπικού σε αυτόνομες ομάδες, οι οποίες λειτουργούσαν εκ περιτροπής, ώστε να διασφαλίσουμε την ομαλή λειτουργία της εταιρείας σε περίπτωση εμφάνισης κρούσματος. Απαγορεύτηκε η είσοδος σε μη εργαζομένους, ενώ ποσοστό μεγαλύτερο από το 80% του διοικητικού προσωπικού εργαζόταν από το σπίτι σε ειδικό μηχανογραφημένο περιβάλλον που στήσαμε από την πρώτη ημέρα της κρίσης. Οι εργαζόμενοι που είτε οι ίδιοι είχαν πρόβλημα υγείας, είτε υπήρχε άτομο που ανήκε σε ομάδες υψηλού κινδύνου στο στενό οικογενειακό τους περιβάλλον, ετέθησαν σε άδεια για την προφύλαξή τους.
Έφεραν αλλαγές στη βιομηχανία οι νέοι υγειονομικοί κανόνες που υιοθετήθηκαν λόγω COVID-19;
Οι εταιρείες σαν την δική μας εφαρμόζουν πάντοτε πρακτικές υγειονομικής διαχείρισης, τόσο λόγω της φύσης των προϊόντων που παράγουμε, όσο και λόγω των πολύ αυστηρών προτύπων (IFS, BRC, ISO22000) που εφαρμόζουμε. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να μην απαιτηθούν σημαντικές αλλαγές στα θέματα υγιεινής στους χώρους παραγωγής και διανομής, κατά την εφαρμογή των ειδικών μέτρων προστασίας και βασικά αυτά που έχουν να κάνουν με τον συγχρωτισμό των εργαζομένων. Μέτρα όπως η χρήση γαντιών, μασκών, ειδικών φορμών εργασίας μίας χρήσης και απολυμαντικών σε όλους τους χώρους παραγωγής, ενδιαίτησης κ.λπ. πάντα υπήρχαν και εφαρμόζονταν ανελλιπώς. Επιπλέον, η συστηματική καθαριότητα με συστήματα αφρισμού, αλλά και πρωτόκολλα απολύμανσης με ισχυρά απολυμαντικά, ήταν πάντα σε καθημερινή βάση υποχρεωτικά, ως εκ τούτου και στο θέμα αυτό λίγο άλλαξε η υιοθέτηση των ειδικών μέτρων κατά του COVID-19 την καθημερινότητά μας.
Υπήρξαν προβλήματα με τις εισαγωγές και τη διαθεσιμότητα των πρώτων υλών;
Υπήρξαν ορισμένα προβλήματα σε σχέση με τη διαθεσιμότητα πρώτων υλών, δεδομένου ότι αρκετοί από τους προμηθευτές μας κρέατος στο εξωτερικό έκλεισαν, είτε προληπτικά, είτε λόγω θετικών κρουσμάτων στις μονάδες τους. Τα προβλήματα αυτά δεν ήταν όμως σοβαρά, και σε συνδυασμό με τη χαμηλή ζήτηση προϊόντων, πρακτικά δεν προκάλεσαν προβλήματα έλλειψης.
Τι μεταβολή είχε η ζήτηση την περίοδο αυτή;
Σε γενικές γραμμές η ζήτηση των προϊόντων μας μειώθηκε σημαντικά. Η λειτουργία των επιχειρήσεων μαζικής εστίασης περιορίστηκε σε μεγάλο βαθμό και αυτό είχε αντίκτυπο στη ζήτηση των προϊόντων μας. Αν και οι πωλήσεις στις αλυσίδες retail , στα super market δηλαδή εμφάνισαν σημαντική αύξηση, ωστόσο η αύξηση αυτή δεν επηρέασε το τελικό αρνητικό αποτέλεσμα, καθώς το ποσοστό αυτών των πωλήσεων των εταιρειών του κλάδου των κρεατοσκευασμάτων συμμετέχει σε μικρό βαθμό στον κύκλο εργασιών.
ΤΑ ΜΕΤΡΑ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ
«Τα μέτρα που έχουν εξαγγελθεί έως τώρα απευθύνονται κυρίως σε μικρές ή μικρομεσαίες εταιρείες. Περιμένουμε όμως και είμαστε σίγουροι ότι σε συνδυασμό με πρωτοβουλίες που έχουν ξεκινήσει σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης τόσο για την στήριξη της ρευστότητας, όσο και για την πριμοδότηση για την διακράτηση προσωπικού, θα υπάρξουν μέτρα από την κυβέρνηση που θα μπορέσουν να στηρίξουν τη βιομηχανία στο επόμενο κρίσιμο διάστημα»
Κύριε Σκαρίμπα, η κρίση του κορωνοϊού, μπορεί να αποτελέσει ευκαιρία σε κάτι, για τον κλάδο;
Η κρίση αυτή εκτιμώ ότι θα αλλάξει σημαντικά την αντίληψη του κόσμου για την ασφάλεια και την υγιεινή, σε όλα τα επίπεδα της ανθρώπινης δραστηριότητας. Μέσα από αυτό το σκεπτικό θα υπάρξει στροφή των καταναλωτών σε επώνυμα προϊόντα, τα οποία διασφαλίζουν στο μέγιστο την υγιεινή και την ασφάλεια. Αυτό θα ωφελήσει τις οργανωμένες επιχειρήσεις του κλάδου μας που λειτουργούν με πολύ υψηλά πρότυπα και μοντέρνα συστήματα ασφαλούς παραγωγής.
Η πτώση του τουρισμού και της εστίασης, σε τι βαθμό θα επηρεάσουν τις πωλήσεις;
Δυστυχώς το θέμα αυτό είναι ο μεγάλος άγνωστος στην εξίσωσή μας. Ο τουριστικός καταναλωτής αντιπροσωπεύει, όπως γνωρίζετε, ένα πολύ σημαντικό μέρος των πωλήσεών μας. Έχουμε προσπαθήσει να δημιουργήσουμε στατιστικά μοντέλα ανά περιοχή και ανά μήνα, ώστε να μπορέσουμε να προβλέψουμε την πορεία τους. Ακόμα δεν μπορούμε με ακρίβεια να γνωρίζουμε τι αποτέλεσμα θα έχει η προσπάθεια της Ελλάδας να πείσει τους ξένους επισκέπτες να μας εμπιστευτούν και να έρθουν για τις καλοκαιρινές τους διακοπές και αυτό δεν είναι εύκολο να αντιμετωπιστεί, γιατί η ζήτηση των καλοκαιρινών μηνών συνήθως καλύπτεται από σοβαρή προετοιμασία σε επίπεδο αποθεμάτων. Η προετοιμασία αυτή για αρκετές από τις επιχειρήσεις του κλάδου μας είχε ήδη ξεκινήσει και αυτό θα έχει αντίκτυπο στη ρευστότητα.
Πως θα χαρακτηρίζατε το πρόγραμμα της Κομισιόν για ‘Από το Αγρόκτημα στο Πιάτο’;
Στέλιος Σκαρίμπας| Η απόφαση αυτή κινείται και καλύπτει πλήρως την ανάγκη των καταναλωτών να γνωρίζουν με ακρίβεια την προέλευση και την πορεία της τροφής τους, από τον παραγωγό μέχρι το πιάτο τους. Σίγουρα δεν είναι εύκολο εγχείρημα, είναι όμως κάτι που το αναμέναμε και προετοιμαζόμαστε οργανωτικά, ώστε να ανταποκριθούμε. Θεωρούμε ότι οι όποιες δυσκολίες εφαρμογής θα αντιμετωπιστούν προς όφελος των καταναλωτών.
Κεντρική φωτογραφία: Ο Στέλιος Σκαρίμπας, της Elvida Foods, σε περυσινή βράβευση της εταιρείας στον θεσμό ‘Diamonds Of The Greek Economy’.