Απαντήσεις σε ορισμένα από τα ζητήματα που συνδέονται με την απόφαση της κυβέρνησης για επανεκκίνηση της εστίασης στις 3 Μαΐου δίνει με τη συνέντευξή του σήμερα στο Grill ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου & Προστασίας Καταναλωτή κ. Παναγιώτης Σταμπουλίδης.
Ο Γενικός Γραμματέας τονίζει οτι η κυβέρνηση θα κινηθεί με προσεκτικά βήματα στην εστίαση, επισημαίνει οτι στο ζήτημα των ελέγχων της αγοράς η κυβέρνηση μέσω των ελεγκτικών μηχανισμών της θα πραγματοποιήσει στοχευμένους ελέγχους σε όλο το φάσμα της διακίνησης των αγαθών και υπηρεσιών και καλεί τους καταναλωτές να είναι ενεργοί εντοπίζοντας αθέμιτες εμπορικές πρακτικές κι ενημερώνοντας τις αρχές.
Grill | Ανακοινώσατε το σταδιακό άνοιγμα ορισμένων αγορών και δραστηριοτήτων, μεταξύ αυτών και η εστίαση στις 3 Μαΐου. Για ποιο λόγο εξαιρέσατε τις εταιρείες catering και πότε προβλέπετε ότι θα επανεκκινήσει κι αυτός ο κλάδος που έχει πληγεί ακόμα χειρότερα κι από την εστίαση;
Π. Σταμπουλίδης | Καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας έχουμε επιλέξει να κάνουμε προσεκτικά βήματα όταν επανεκκινούμε οικονομικές δραστηριότητες. Έτσι και τώρα που οι εδικοί μας εισηγήθηκαν την λειτουργία μέρους του κλάδου της εστίασης, διαμορφώσαμε το πλαίσιο για μια ασφαλή λειτουργία με κανόνες απλούς και ελέγξιμους. Ο τομέας των υπηρεσιών catering όντως έχει πληγεί σοβαρά και για αυτό ο κλάδος βρίσκεται καθ’ όλη την περίοδο ενταγμένος στα μέτρα στήριξης που εφαρμόζει η κυβέρνηση. Όταν οι ειδικοί μας το επιτρέψουν θα θέσουμε τους κανόνες λειτουργίας και αυτών των επιχειρήσεων.
Διευκρινιστικά: Όταν θα ανοίξει ο τουρισμός στις 15 Μαΐου, θα επαναλειτουργήσει μαζί και η εστίαση εντός ξενοδοχείων; Πως σκοπεύετε να λειτουργήσει εκεί η εστίαση: με τους ίδιους όρους που θα λειτουργεί και όλη η υπόλοιπη εστίαση ή θα τύχει ιδιαίτερου, ίσως πιο ελαστικού, καθεστώτος;
Τα μέτρα μας έχουν οριζόντια εφαρμογή προκειμένου να διασφαλίζονται οι συνθήκες του ανταγωνισμού. Ωστόσο και την περσινή περίοδο στους χώρους των ξενοδοχειακών μονάδων για λόγους ιδιαιτερότητας είχαμε θεσπίσει συγκεκριμένους κανόνες παροχής των υπηρεσιών σίτισης προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι ένοικοι τους.
« Η ΔΙΜΕΑ πραγματοποιεί στοχευμένους ελέγχους σε όλο το φάσμα της διακίνησης των αγαθών και υπηρεσιών, έχοντας στη φαρέτρα της το ενισχυμένο θεσμικό πλαίσιο για τη δράση της »
Με στόχο τον συντονισμό των ελέγχων εισαγομένων αμνοεριφίων και αυγών κατά την περίοδο του Πάσχα και την αποτροπή του φαινομένου των «ελληνοποιήσεων», συγκροτήθηκε με απόφαση του ΥπΑΑΤ και με τη συμμετοχή της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, 15μελής Ομάδα Εργασίας. Πως λειτουργεί η Ομάδα και ποιος ο ρόλος της Γ.Γ. σε αυτήν; Υπάρχει η πρόβλεψη να διατηρηθεί και μετά το Πάσχα;
Όπως και την προηγούμενη χρονιά, έτσι και φέτος η κυβέρνηση εγκαίρως σχεδίασε το πλάνο εποπτείας και ελέγχου της αγοράς για την περίοδο του Πάσχα. Θυμίζω ότι το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων μέσω της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ), πραγματοποιεί στοχευμένους ελέγχους σε όλο το φάσμα της διακίνησης των αγαθών και υπηρεσιών, έχοντας στη φαρέτρα της το ενισχυμένο θεσμικό πλαίσιο για τη δράση της αλλά και τον έλεγχο για το περιθώριο κέρδους των απαραίτητων για την σίτιση, υγεία, μεταφορά και διαβίωση αγαθών για όσο διάστημα θα βρισκόμαστε υπό το καθεστώς της πανδημίας. Έτσι λοιπόν εκτός από την συνδρομή στο ελεγκτικό πεδίο έχουμε σχεδιάσει και διαχειριζόμαστε και την πλατφόρμα δήλωσης των αποθεμάτων για τα αιγοπρόβατα και αυγά που επιχειρήσεις διαθέτουν.
Τι εικόνα παρουσιάζει ο κλάδος του κρέατος ως προς τη συμμόρφωση του και στα νέα υγειονομικά δεδομένα λόγω Covid-19, όντας ανοιχτός όλο αυτό το διάστημα της πανδημικής κρίσης;
Με χαρά σας γνωρίζω ότι η συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων τηρούν τα μέτρα υγιεινής και προστασίας αλλά διαπιστώνεται και μεγάλη συμμόρφωση και σε ζητήματα που σχετίζονται με ορθές εμπορικές πρακτικές. Ευελπιστούμε να έχουμε την ίδια εικόνα και τις ημέρες αύξησης των εμπορικών συναλλαγών και να αποφευχθούν φαινόμενα που θα ενεργοποιήσουν κυρώσεις σε βάρος των επιχειρήσεων και των καταναλωτών.
« Ήδη έχουν εξιχνιαστεί υποθέσεις απάτης των καταναλωτών κι έχουν τεθεί σε απενεργοποίηση ιστοσελίδες που είτε προωθούσαν παράνομα προϊόντα, είτε παραπλανούσαν τους καταναλωτές »
Σε μια εποχή όπου λόγω νέων συνθηκών και συνηθειών, ο όγκος του ηλεκτρονικού εμπορίου γνωρίζει και στην Ελλάδα τεράστια ανάπτυξη, αυξάνοντας ανάλογα και τις ανάγκες ελέγχου από μεριάς σας, οι σημερινές δημόσιες ελεγκτικές δομές: Διαθέτουν επάρκεια σε μέσα και ελεγκτικό προσωπικό για να ανταποκριθούν με επιτυχία; Ιδίως σε ευπαθή προϊόντα όπως το κρέας;
Σας ευχαριστώ για την εύστοχη ερώτηση σας. Είναι σημαντικό ο κόσμος να γνωρίζει τα βήματα προόδου και εκσυγχρονισμού που συντελούνται στην ποιότητα των ελεγκτικών υπηρεσιών, αλλάζοντας την εικόνα που παραλάβαμε και σε καμία περίπτωση δεν ανταποκρίνονταν στο επίπεδο μιας ευρωπαϊκής χώρας. Συγκεκριμένα έχουμε την εκ βάθρων αναδιάρθρωση των ελεγκτικών μας υπηρεσιών η οποία «γέννησε» τη ΔΙΜΕΑ και φυσικά δώσαμε τα κατάλληλα θεσμικά και τεχνολογικά εργαλεία για την εποπτεία του ηλεκτρονικού εμπορίου. Ήδη έχουν εξιχνιαστεί υποθέσεις απάτης των καταναλωτών και έχουν τεθεί σε απενεργοποίηση ιστοσελίδες που είτε προωθούσαν παράνομα προϊόντα, είτε παραπλανούσαν τους καταναλωτές. Οπότε, το πεδίο ελέγχου συμπεριλαμβάνει οποιαδήποτε υπηρεσία προσφέρεται στους καταναλωτές, μεταξύ αυτών και η τη διακίνηση και προώθηση τροφίμων. Είναι σκόπιμο οι πολίτες και οι επιχειρήσεις όταν εντοπίζουν αθέμιτες εμπορικές πρακτικές να χρησιμοποιούν το 1520 και τα σημεία επικοινωνίας της ΔΙΜΕΑ για να γνωρίζουν στην αρχή τα γεγονότα.