Εταιρία με πλούσια παράδοση κι ευρεία γκάμα προϊόντων για τον επαγγελματία, η Select Bakery με έδρα τη ΒΙΠΕ Σίνδου, στη Θεσσαλονίκη, αποτελεί μια από τις κορυφαίες βιομηχανίες στο χώρο των αρτοσκευασμάτων και πραγματοποιεί σημαντικές εξαγωγές σε όλο τον κόσμο.
O Κώστας Παπαδόπουλος, διευθυντής εξαγωγών της Select απαντάει σε ερωτήσεις του Grill Magazine σχετικά με την κατάσταση που επικρατεί στην ελληνική αγορά αλλά και τις εξαγωγικές δραστηριότητες της εταιρίας.
Grill | Η αύξηση του κόστους παραγωγής στη βιομηχανία τροφίμων είναι ένας ‘πονοκέφαλος’ για όλο τον κλάδο των τροφίμων. Πως εμφανίστηκε στη δική σας αγορά και τη μορφή έχει λάβει;
Κώστας Παπαδόπουλος | Η αύξηση του κόστους ξεκίνησε πολύ νωρίς μέσα στο 2021 και προχώρησε σταδιακά με κορύφωση τον Σεπτέμβριο του 2021 που μας οδήγησε στην απόφαση να αυξήσουμε τις τιμές μας μετά την τελευταία αύξηση του 2019. Οι αυξήσεις που είχαμε να συνυπολογίσουμε στα κόστη μας, αφορούσαν στην αύξηση της τιμής των αλεύρων που είναι σημαντικό συστατικό για τα προϊόντα μας, την τιμή των υλικών συσκευασίας κι εν μέρει της ενέργειας. Από τη στιγμή που ανακοινώθηκαν οι αυξήσεις κι έγινε ο πρώτος κύκλος ανατιμήσεων, περίπου τον Οκτώβριο του 2021, οι τιμές των πρώτων υλών που αναφέρθηκαν προηγούμενα δεν παρέμειναν σταθερές αλλά συνέχισαν να αυξάνονται. Ως εκ τούτου θα προχωρήσουμε σε διορθωτική αναπροσαρμογή του τιμοκαταλόγου μας.
Η ενέργεια; Γιατί αυξάνεται κι αυτή συνεχώς;
Αν υπολογίσουμε και το κόστος της ενέργειας, αντιλαμβάνεστε ότι μιλάμε για κόστη τα οποία δεν μπορούμε να τα απορροφήσουμε. Είμαστε σε κομβικό σημείο- όλη η αγορά γνωρίζει το θέμα. Θεωρούμε ότι στο 2ο εξάμηνο θα υπάρξει αποκλιμάκωση αλλά δεν θα φθάσει στα επίπεδα του 2020.
Τι σημαίνει αυτό πρακτικά για την ίδια την αγορά;
Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να αναθεωρηθεί ο τιμοκατάλογός μας. Ξέρετε, το μείζον πρόβλημα είναι το πώς θα ανταποκριθεί ο τελικός πελάτης. Αυτός θα κρίνει και οτιδήποτε οδηγεί σε αύξηση κόστους από τον ένα κρίκο της αλυσίδας στον άλλο – από προμηθευτή σε πελάτη- δημιουργεί περαιτέρω δυσκολίες. Θεωρώ όμως ότι σε αυτή τη φάση δεν έχουμε βιώσει αρνητικό αντίκτυπο στην αγορά. Από την προηγούμενη φάση των ανατιμήσεων η ζήτηση παρέμεινε συνεχής και σε πολύ καλά επίπεδα. Υπάρχουν πληθωριστικές πιέσεις στην αγορά που επαναδιαμορφώνουν το τοπίο.
Τι βλέπετε για το καλοκαίρι ;
Τα μηνύματα είναι θετικά. Η έναρξη της τουριστικής σεζόν τοποθετήθηκε νωρίτερα χρονικά και αυτό μας γέμισε αισιοδοξία. Ο χώρος της εστίασης αναμένουμε να λειτουργήσει στα επίπεδα του 2019.
Στο ‘μέτωπο’ των νέων προϊόντων πως τα πάτε;
Έχουμε κυκλοφορήσει ένα τοστ μπριος το οποίο είναι ότι τελευταίο και καλύτερο υπάρχει στον χώρο του τοστ, το οποίο μας δίνει τη βάση για πολλές γευστικές προτάσεις για πρωινό και brunch. Έχουμε κυκλοφορήσει την ‘Μεσογειακή Πίτα’ για σουβλάκι με μια μοναδικά εμπλουτισμένη συνταγή που την κατατάσσει στην κατηγορία των Premium πορτών.. Η πίτα αυτή είναι αρωματισμένη με ελληνική ρίγανη- μια πάρα πολύ νόστιμη πίτα… Έχουμε επίσης αναπτύξει μια σειρά προϊόντων, αναφέρομαι στα ψωμάκια για σάντουιτς με φυσικό προζύμι και διαδικασία αργής ωρίμασης που δίνει ένα επιπλέον γευστικό αποτέλεσμα.
Η αλήθεια είναι ότι ενώ τα σάντουιτς είχαν βελτιωθεί τα τελευταία χρόνια από την άποψη των υλικών, με εξαιρετικά νέα αλλαντικά, ωριμασμένα τυριά, περίτεχνες σάλτσες κ.ά., κάπου το ψωμάκι είχε μείνει ‘πίσω’- αναφέρομαι συνολικά ως κατηγορία προϊόντος.
Είναι πλέον γενικότερη τάση της αγοράς η προσφορά στην εστίαση κάτι διαφορετικού στο ψωμάκι κι αυτό μοιραία οδηγεί στην απαίτηση των καταστημάτων που προσφέρουν αυτές τις γευστικές προτάσεις να απευθυνθούν σε εμάς για να πάρουν κάτι καλύτερο. Ξέρετε: υπάρχει πάντα η προσφορά και η ζήτηση και στην προκειμένη περίπτωση ‘παντρεύτηκε’ με τον καλύτερο τρόπο αυτό που ξέραμε εμείς να κάνουμε καλά με αυτό που επιθυμούσε η αγορά για να φτάσουμε τελικά σε μια συνέργεια. Από την πλευρά μας, ήμασταν έτοιμοι! Η ίδια η αγορά ήρθε και το ζήτησε πιο …επιτακτικά.
Πως κινείστε εξαγωγικά;
Οι εξαγωγές της εταιρίας πάνε πάρα πολύ καλά. Είναι το αποτέλεσμα μιας διαδικασίας που απαίτησε πολύ σκληρή δουλειά αλλά η οποία έτυχε της αμέριστης συμπαράστασης της διοίκησης και τα αποτελέσματα είναι πολύ θετικά. Οι εξαγωγές μας έτρεξαν στο 2021 με 60%.
Προς τα πού κυρίως;
Στις τέσσερις γωνιές του κόσμου! Βαλκανικές χώρες, Ευρώπη, Μέση Ανατολή, Αφρική και μέχρι τη …Νέα Ζηλανδία. To portfolio των εξαγωγών είναι διαφοροποιημένο: από πίτα για σουβλάκι μέχρι ψωμάκι για μπέργκερ, μπαγκέτες, προτάσεις για μπουφέ ξενοδοχείων, για την εστίαση κ.ό.κ. Αυτή τη στιγμή είμαστε πολύ καλά τοποθετημένοι στις αγορές του εξωτερικού γιατί έχουμε ποιότητα στο προϊόν και συνέπεια στην παράδοση, ανταποκρινόμαστε ταχύτατα και καλύπτουμε πολύ μεγάλο μέρος των αναγκών – ειδικά στην Ιταλία και τις Βαλκανικές χώρες- και μάλιστα σε ευρεία γκάμα προϊόντων.
Κώστας Παπαδόπουλος
- Είναι Διευθυντής εξαγωγών της Select Bakery, μιας εκ των μεγαλύτερων εταιρειών αρτοποιίας στην Ελλάδα.
- Έχει μεγάλη εμπειρία στην ανάπτυξη νέων αγορών εφοδιασμού της επαγγελματικής εστίασης διεθνώς.
- Έχει γεννηθεί στην Ολλανδία κάτι που έχει επιδράσει θετικά στη διαμόρφωση μιας εξωστρεφούς κουλτούρας η οποία είναι ιδιαίτερα σημαντική στον χώρο των εξαγωγών. Ομιλεί άπταιστα αγγλικά και ολλανδικά και πολύ καλά ιταλικά και γερμανικά.
- Είναι παντρεμένος και πατέρας δύο κοριτσιών.