Κερδίζει διεθνείς αγορές το ελληνικό κρασί
Αυξάνονται οι εισαγωγές και η (μέση) τιμή φιάλης σε σημαντικές χώρες- πελάτες
Ο μικρός κλήρος του ελληνικού αμπελώνα ο οποίος στερεί επιδοτήσεις κι αυξάνει τα λειτουργικά κόστη, το χύμα κρασί και οι εισαγωγές φθηνών οίνων που ‘νοθεύουν’ τον ανταγωνισμό αποτελούν ορισμένα από τα προβλήματα της ελληνικής αμπελοοινικής αγοράς η οποία βλέπει τις εξαγωγές της να ‘πετούν’ και κάνει νέους (οινο)φίλους στα πέρατα του κόσμου.
Ρεπορτάζ, συνεντεύξεις & επιμέλεια: Θανάσης Αντωνίου. Φωτογραφίες: Θ.Α., Vinetum
Συνέντευξη Τύπου παραχώρησε πρόσφατα και με αφορμή τη διοργάνωση της έκθεση Οινόραμα 2022 ο Σύνδεσμος Ελληνικού Οίνου στην οποία ο πρόεδρός του Γιάννης Βογιατζής αναφέρθηκε σε όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων του συλλογικού οργάνου της ελληνικής οινοποιητικής βιομηχανίας αλλά, κυρίως, στάθηκε στα μεγάλα, δομικά προβλήματα που την ταλαιπωρούν εδώ και δεκαετίες.
Η παραγωγική εικόνα
Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο τα ζητήματα που διαμορφώνουν το νέο περιβάλλον μέσα στο οποίο κινείται συνολικά ο κλάδος είναι: α) η μάχη που δίνει διεθνώς ο αμπελοοινικός τομέας για να αποκρούσει (αντιεπιστημονικές κατά την άποψή του) εκθέσεις που συνδέουν την κατανάλωση κρασιού με τον καρκίνο, β) οι αλλαγές σε σημαντικά θέματα της πρωτογενούς παραγωγής που φέρνει η νέα ΚΑΠ σε όλη την Ευρώπη και, φυσικά, και στην Ελλάδα, γ) η ανακοπή της τάσης για μείωση των καλλιεργούμενων εκτάσεων στη χώρα μας, δ) η οργάνωση και η εκπροσώπηση του κλάδου σε διεθνή fora και ε) η διαρκή προσπάθεια της ελληνικής οινοποιητικής βιομηχανίας για προβολή και προώθηση των εγχώριων κρασιών σε απαιτητικές αγορές.
Η παραγωγική εικόνα που παρουσιάζει η αμπελοοινική βιομηχανία δεν είναι αρνητική. Αν και η παραγωγή της εσοδείας 2021- 2022 παρουσίασε μείωση της τάξης του 29%, οι ελληνικές εξαγωγές τη δεκαετία 2009-2019 κατέγραψαν εντυπωσιακή αύξηση της τάξης του 34,5%. Οι εξαγωγές προς άλλα μέλη της ΕΕ αυξήθηκαν τη δεκαετία αυτή κατά 12,5% ενώ οι εξαγωγές προς τρίτες χώρες αυξήθηκαν κατά 127% με αιχμή του ελληνικού δόρατος το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ. Αξίζει να αναφερθεί ότι η μέση τιμή εξαγωγών προς τις ΗΠΑ αυξήθηκε – κάτι που χαροποιεί ιδιαίτερα τον Σύνδεσμο- από 2,94 ευρώ το κιλό σε 4,98 ευρώ το κιλό κρασιού.
Επιμέρους προβλήματα
Ο πρόεδρος Γ. Βογιατζής (φωτο αριστερά) επεσήμανε στην εισήγησή του ότι ορισμένα προβλήματα της ελληνικής αμπελοοινικής αγοράς εξακολουθούν επί δεκαετίες να ταλαιπωρούν. Παράδειγμα ο μικρός κλήρος του ελληνικού αμπελώνα που μερικές φορές γίνεται ακόμα μικρότερος εξαιτίας της διάσπασης/ κατάτμησης των κτημάτων λόγω κληρονομικών διαφορών μεταξύ των κληρονόμων ενός αμπελουργού, το χύμα κρασί που είναι όμως ίδιο φαινόμενο κάθε αμπελουργικής χώρας και η εισαγωγή ορισμένων χαμηλής ποιότητας και για το λόγο αυτό φθηνών κρασιών στην Ελλάδα που πλήττουν την ελληνική εγχώρια παραγωγή.
Ο πρόεδρος του ΣΕΟ αναφέρθηκε επίσης και σε μια σειρά άλλα επιμέρους ζητήματα όπως το ισοζύγιο εξαγωγών- εξαγωγών στο χώρο της οινοποιίας, η προώθηση της ‘ψηφιακής ετικέτας’ για την καλύτερη ενημέρωση του καταναλωτή όσο αφορά το προϊόν που αγοράζει, ενώ αναφορές έγιναν και στις μικρές μεν αλλά εξαιρετικά σημαντικές μάχες που δίνει καθημερινά ο Σύνδεσμος και τα περιφερειακά μέλη του για να αποκρούσουν προσπάθειες από τρίτες χώρες να βλάψουν την ελληνική αμπελοοινική βιομηχανία.
Ο Γ. Βογιατζής περιέγραψε μια μάλλον σκοτεινή εικόνα όσο αφορά τη συνολική πολιτική του ελληνικού κράτους – δυστυχώς διαχρονικά- απέναντι στα αιτήματα, τις ανάγκες αλλά και τις προτάσεις του κλάδου. Κατήγγειλε σοβαρή και χρόνια υποστελέχωση των υπηρεσιών του ΥπΑΑΤ που σχετίζονται με την αμπελουργία και την εμφιάλωση οίνου κι έδωσε παραδείγματα καθημερινής ελληνικής γραφειοκρατικής αδιαφορίας ακόμα και για ζητήματα που θα μπορούσαν να λυθούν γρήγορα επ’ ωφελεία του κλάδου.
Πετάνε οι εξαγωγές
Οι εξαγωγές ελληνικών εμφιαλωμένων οίνων το 2020 έφτασαν περίπου τα 70 εκατ. ευρώ. Τη δεκαετία 2009 – 2019 καταγράφτηκε αύξηση της μέσης τιμής εξαγωγής προς ΕΕ κατά 31,8% (από 1,76 ευρώ/λτ σε 2,32 ευρώ/λτ) και 69,4% προς Τρίτες χώρες (από 2,94 ευρώ/λτ σε 4,98 ευρώ/λτ). Εντυπωσιακές αυξήσεις παρατηρούνται στις αγορές χωρών, όπου έτρεξαν προγράμματα στο πλαίσιο της ΚΟΑ από 2009 έως 2019 (+125% ΗΠΑ, +153% Καναδάς, +545% Κίνα, +703% Ιαπωνία, +65% Αυστραλία).
Το 2019 οι εξαγωγές προς Γερμανία έφθασαν 30,2 εκατ. € (ελαφρώς μειωμένες από την προηγούμενη χρονιά), με μέση τιμή εξαγωγής 2,20 €/kg. Το 2019 οι εξαγωγές προς ΗΠΑ έφθασαν 13,3 εκατ. €, αυξημένες κατά 22,8% από τον μέσο όρο πενταετίας), με μέση τιμή εξαγωγής 5,57 €/kg. Το 2019 οι εξαγωγές προς το Ηνωμένο Βασίλειο έφθασαν 3,1 εκατ. ευρώ (αυξημένες κατά 22,59% από τον μέσο όρο πενταετίας), με μέση τιμή εξαγωγής 3,19 €/kg.

Οινόραμα 2022: Επιτυχής η διοργάνωση
Σημάδι ότι η αμπελοοινική αγορά ανακτά σιγά- σιγά τις δυνάμεις της και βγαίνει με εξωστρέφεια για αν σναντήσει και πάλι το οινόφιλο κοινό ήταν η επιτυχημένη διοργάνωση του Οινοράματος, την άνοιξη στο Ζάππειο Μέγαρο. «Ο οινικός νόστος ήταν εκείνος που καθόρισε φέτος την ατμόσφαιρα στο Οινόραμα, όπου για τρεις ημέρες χάρη στα δώρα του Διονύσου ξεχάστηκαν τόσο οι πανδημίες όσο και οι πόλεμοι», δήλωσε ο διοργανωτής της έκθεσης Ντίνος Στεργίδης.
Η τελευταία φορά που οι περισσότεροι οινοποιοί της έκθεσης έτυχε να παρουσιάσουν τα κρασιά τους στην Αθήνα ήταν το 2019, με αποτέλεσμα οι 6.000 επισκέπτες να είναι φέτος εμφανώς …διψασμένοι να δοκιμάσουν τα αγαπημένα τους κρασιά από τις «χαμένες» λόγω Covid εσοδείες του 2019 και του 2020, αλλά και να ανακαλύψουν νέους έρωτες ανάμεσα στις 400 και πλέον νέες κυκλοφορίες της έκθεσης.
Από το 1994 που οργανώθηκε για 1η φορά στο Ολυμπιακό Στάδιο, το Οινόραμα έχει εξελιχθεί σε αδιαμφισβήτητο θεσμό για το ελληνικό κρασί με επισκέπτες απ’ όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό. Φέτος, για άλλη μία φορά, εκατοντάδες παραγωγοί, εισαγωγείς και διανομείς απ’ όλη τη χώρα δειγμάτισαν περισσότερα από 2.300 ελληνικά και ξένα κρασιά και αποστάγματα σε καταναλωτές και επαγγελματίες του κρασιού.
Το ελληνικό κρασί σήμερα
- Παραγωγή (περίοδος 2021/2022) 1.710 χιλ. hl, μείωση 28,9% από την προηγούμενη περίοδο, ιστορικό χαμηλό.
- Μερίδιο ΠΟΠ 33%.
- Αμπελουργική έκταση 63.517 ha .
- Βιολογικά καλλιεργήσιμες εκτάσεις 8%.
- Αξία εγχώριας παραγωγής σε ex-works τιμές 355 εκατ. €.
- >1300 οινοποιεία εκ των οποίων 700 παράγουν ΠΟΠ/ΠΓΕ.
- > 7.500 ετικέτες.
- Εγχώρια κατανάλωση 940 εκ. HL, μείωση 40% την δεκαετία 2009 – 2019.
- Μερίδιο χύμα κρασιού στην ελληνική αγορά >50%.