Future is souvl..oading!
Κρυφή ματιά στο μέλλον της αγοράς των delivery ψητοπωλείων
Πολλές συζητήσεις γίνονται αυτό το διάστημα για το πως θα εξελιχθεί μελλοντικά η αγορά του delivery και ειδικότερα των ψητοπωλείων, που σαν κλάδος στην Ελλάδα θεωρείται ο ‘πρωταγωνιστής’ του delivery.
Κείμενο: Δημήτρης Κουνδουράκης/ theloSouvlakia.gr
Για να δούμε την εξέλιξη της αγοράς θα πρέπει να αναλύσουμε κάθε τομέα που απαρτίζει τα delivery ψητοπωλεία: το κατάστημα, το προσωπικό, το φαγητό, την παραγγελιοληψία, τη διαφήμιση, τις συναλλαγές, την παράδοση και, φυσικά, τους προμηθευτές.
Ένα κατάστημα είναι πάντα η έδρα μιας επιχείρησης που παραδοσιακά αν είχε μεγάλο χώρο και βρισκόταν σε ‘πέρασμα’ πρoσέθετε πολλά στο ταμείο στο τέλος της ημέρας. Αν σήμερα έχει γίνει η εισαγωγή του όρου ‘dark store’ στη λιανική πώληση είναι σίγουρο ότι σε πέντε χρόνια από τώρα θα δούμε πολλά ‘dark’ ψητοπωλεία! Χώροι οι οποίοι θα έχουν επιλεγεί από επιχειρηματίες που θα στοχεύουν μόνο στο delivery με δραστική μείωση των λειτουργικών εξόδων. Σκεφτείτε τον μικρότερο δυνατό χώρο μόνο για κουζίνα, υπαλλήλους μόνο για προετοιμασία παραγγελιών, σε έναν απομονωμένο δρόμο και χωρίς φυσικά τραπεζοκαθίσματα.
Ενέργεια & υγιεινή
Δύο καταλυτικοί παράγοντες για τη μελλοντική λειτουργία των καταστημάτων είναι η ενέργεια και η υγιεινή. Με την έλευση της πανδημίας και της ενεργειακής κρίσης έγινε εύκολα διακριτό ότι το κόστος λειτουργίας ενός καταστήματος υπερδιπλασιάστηκε. Συνεπώς σε λίγα χρόνια από τώρα ένα ψητοπωλείο πιθανότατα θα λειτουργεί καταναλώνοντας (ίσως και παράγοντας) ενέργεια με εναλλακτικούς τρόπους. Ταυτόχρονα, είναι βέβαιο ότι θα αναβαθμιστούν τα πρωτόκολλα υγιεινής δημιουργώντας τις προϋποθέσεις ώστε ένα κατάστημα να είναι έτοιμο να αντιμετωπίσει μια πανδημία με στόχο να μην κλείσει ούτε μια ώρα.
Αν το σώμα μιας επιχείρησης είναι η έδρα του τότε η καρδιά και το μυαλό της είναι οι εργαζόμενοί της. Κάποτε το απολυτήριο γυμνασίου και λίγα αγγλικά ήταν ικανά εφόδια για το ταμείο ενός σουβλατζίδικου. Σήμερα και πολύ περισσότερο σε πέντε χρόνια από τώρα, η χρήση Η/Υ, προγραμμάτων διαχείρισης πελατών, social media, προγραμμάτων παραγγελιοληψίας καθώς και οι επικοινωνιακές ικανότητες θα είναι απαραίτητες. Παράλληλα με το πέρασμα των χρόνων είναι δεδομένο ότι η εμφάνιση ενός / μιας υπαλλήλου θα παίζει ολοένα και περισσότερο ρόλο. Επιπλέον είναι δεδομένο ότι τη θέση του ‘καλού ψήστη’ θα πάρει ένας chef που δεν θα ψήνει μόνο καλά αλλά θα προτείνει μοντέρνα πιάτα και θα είναι ικανός να εξυπηρετήσει και τις νέες τάσεις φαγητού όπως vegan και vegetarian. Το σίγουρο είναι ότι το μοντέλο του multi-tasking υπαλλήλου είναι δεδομένο ότι θα επικρατήσει και στον χώρο του delivery.
Νέες προτάσεις
Το ψητοπωλείο του μέλλοντος δεν μπορεί να προσφέρει το ίδιο φαγητό με αυτό που προσφέρει τώρα. Παραπάνω αναδείξαμε τον ρόλο που θα παίζει ένας chef πλέον στον συγκεκριμένο κλάδο, με απαιτήσεις που δεν θα σταματούν στα βασικά. Ο πελάτης πλέον θέλει προτάσεις για όλη την οικογένεια και φυσικά για όλες τις διατροφικές συνήθειες. Υπάρχουν τα παιδάκια που θέλουν και ζητούν επίμονα από τους γονείς τους παιδικά γεύματα και είδη. Υπάρχουν φυσικά και οι vegetarian αλλά και οι vegan που αναζητούν ανάλογα πιάτα και στα deliveraδικα. Τέλος υπάρχουν απαιτήσεις γεύσεων που δεν θα συναντούσες ποτέ σε ψητοπωλείο πριν 15 χρόνια όπως κρέας στρουθοκαμήλου ή γεύματα fitness. Σημαντικό ρόλο σε ένα μενού ψητοπωλείου θα δούμε να παίζει και το γλυκό.
Η παραγγελιοληψία αυτή τη στιγμή είναι μοιρασμένη κατά 50% σε οnline και τηλεφωνική. Η τάση για τα επόμενα πέντε χρόνια προδιαγράφεται ξεκάθαρα προς τις online παραγγελίες. Βρισκόμαστε σε ένα πολύ κομβικό σημείο για το πού θα επενδύσει ένας επιχειρηματίας όσον αφορά στις online. Χρόνος υπάρχει ακόμα για να επενδύσει στα δικά του μέσα (site, app) ειδικά για ένα παλαιό κατάστημα με δεδομένη πελατεία. Αν δεν το κάνει τότε είναι σίγουρη η πλήρης εξάρτηση από τις οnline πλατφόρμες. Σε κάθε περίπτωση η λήψη και η επικοινωνία μιας παραγγελίας μεταξύ των υπαλλήλων θα γίνεται παντού ψηφιακά, κάτι που αυτόματα σημαίνει την ύπαρξη συστήματος μέσα σε ένα κατάστημα αλλά και την ικανότητα της χρήσης του από τους υπαλλήλους.
Όσο περνάνε τα χρόνια η εξωστρέφεια μιας επιχείρησης θα γίνεται ακόμα πιο σημαντική. Η επικοινωνία της με τον έξω κόσμο και η διαφήμισή της εξελίσσεται συνεχώς. Είμαστε στην εποχή των social media, των apps και των sites. Τίποτα δεν μένει …κρυφό και οτιδήποτε εύκολα δημοσιεύεται. Τα επόμενα χρόνια είναι σίγουρο ότι η αγορά delivery θα έχει φτιάξει τη δική της ψηφιακή κοινότητα οπού εκεί θα μπορούν όλοι να επικοινωνούν μεταξύ τους. Καταστηματάρχες, προμηθευτές και πελάτες θα μπορούν να συζητούν, να εκφράζουν ιδέες και παράπονα, να πωλούν, να συνεργάζονται, να βρίσκουν εργασία και να διαφημίζονται. Με απλά λόγια στο μέλλον θα ζήσουμε την εποχή του socialivery (social + delivery).
Συναλλαγές & προμηθευτές
Ένας ακόμα νευραλγικός τομέας κάθε επιχείρησης είναι το ταμείο της, δηλαδή οι τρόποι συναλλαγής. Το χαρτί είναι δεδομένο ότι δεν θα υπάρχει τα επόμενα χρόνια. Ήδη πελάτες πληρώνουν μέσα από το κινητό ή το ρολόι τους. Στο μυαλό κάθε ψητοπώλη θα πρέπει να βρίσκεται ο τρόπος που θα εξυπηρετήσει και τον πιο εξελιγμένο πελάτη, αλλά και η εκπαίδευση του / της ταμίας του για αυτό. Κάποτε προκαλούσε απορία ένας πελάτης που πλήρωνε ένα σουβλάκι με πιστωτική, σε πέντε χρόνια από τώρα που κάποιος θα πληρώνει με κρυπτονόμισμα, πώς θα αντιμετωπίζεται;
Ψητοπωλείο δεν υπάρχει χωρίς προμηθευτές. Η σχέση αυτή είναι σίγουρο ότι θα αναβαθμιστεί τεχνολογικά τα αμέσως επόμενα χρόνια. Πολλά ψητοπωλεία αυτή τη στιγμή καλούν τηλεφωνικά ή στέλνουν ένα mail για τις προμήθειες της επόμενης ημέρας. Είναι σίγουρο ότι στο μέλλον τα προϊόντα που πωλήθηκαν σήμερα από ένα ψητοπωλείο θα γνωστοποιούνται με online σύστημα στους προμηθευτές του. Με κάποιους συνδυαστικούς αλγορίθμους τα 200 τυλιχτά, οι 25 σαλάτες, οι 50 μερίδες πατάτες, τα 100 καλαμάκια, τα 150 αναψυκτικά και οι 30 μερίδες γύρου που παραδόθηκαν θα μεταφράζονται άμεσα σε ποσότητες προμηθειών για την επόμενη μέρα στον εκάστοτε προμηθευτή.
Διαβάζοντας τα παραπάνω ίσως κάποιοι να σκεφτουν οτι στο μέλλον η τεχνολογία θα επισκιάσει τα πάντα και ο μοναδικός παράγοντας που θα κρίνει την βιοσιμώτητα ένος επιχειρηματικού σχεδίου στην αγορά μας θα είναι οι συσκευές, τα μηχανήματα και οι εφαρμογές. Είναι χρήσιμο να τονιστεί οτι η τεχνολογία είναι ένα εργαλείο που εξαρτάται πλήρως από τις ιδέες, τη χρήση και τις αποφάσεις ανθρώπων. Ποτέ μην ξεχνάμε επίσης οτι ο κλάδος του delivery εξυπηρετεί ανθρώπους και μέχρι να …αλλάξει αυτό, ο ανθρώπινος παράγοντας πάντα θα είναι πιο σημαντικός από την τεχνολογία.
Προσγείωση παραγγελίας
Πώς θα φαινόταν αν η επόμενη παραγγελία σας …προσγειωνόταν με ένα drone σε ένα μπαλκόνι; Είναι δεδομένο ότι η μεγαλύτερη εξέλιξη τα επόμενα πέντε χρόνια στον κλάδο της delivery εστίασης θα είναι ο τρόπος παράδοσης. Η εποχή της πανδημίας ανέδειξε ως Νο1 υπηρεσία την παράδοση αγαθών. Η τεχνολογία υπάρχει, το μόνο που μένει είναι το νομοθετικό πλαίσιο. Στον φαρμακευτικό κλάδο έχουν ήδη ξεκινήσει οι παραδόσεις με drones. Κορυφαίες εταιρίες όπως η Amazon θεωρεί ότι μελλοντικά ένα μεγάλο ποσοστό παραδόσεων θα γίνεται με drones. Όσο κινηματογραφικό και αν φαίνεται, δεν είναι δύσκολο να φανταστούμε σε λίγα χρόνια τον υπάλληλο delivery του καταστήματος να μετατρέπεται σε χειριστή drone και η παραγγελία μας να προσγειώνεται πάνω στην ειδική σήμανση προσγείωσης που θα έχουμε φτιάξει στο μπαλκόνι μας!