Γ. Βασιλείου: «Θετικό ότι οι νέοι φτιάχνουν το δικό τους κρασί»
Το Grill στη Νεμέα με τον σημαντικό Έλληνα οινοποιό
Με μακρά πορεία στον χώρο της αμπελουργίας, «παρών» σε όλες τις σημαντικές στιγμές των τελευταίων δεκαετιών της ελληνικής οινοποιίας, ο Γιώργος Βασιλείου είναι μια ήρεμη δύναμη του κλάδου, ένας ευγενής του κρασιού και υπέροχος συνομιλητής.
Συνέντευξη & φωτογραφίες: Θανάσης Αντωνίου
Τον συναντήσαμε στο «Κτήμα Νέμειον», στην Νεμέα, μια από εκείνες τις όμορφες και ηλιόλουστες ημέρες του Σεπτεμβρίου, που εκατοντάδες Αθηναίοι -και όχι μόνο- ξεχύνονται στην αμπελουργική ζώνη της Νεμέας, αναζητώντας τις γεύσεις του Αγιωργίτικου και την αυθεντικότητα της ελληνικής αμπελουργίας και οινοποίησης.
Grill | Κύριε Βασιλείου, το τελευταίο διάστημα εξαγοράστηκαν εμβληματικές ελληνικές οινοποιητικές επιχειρήσεις. Κάποιοι ισχυρίζονται ότι το φαινόμενο θα συνεχιστεί. Για ποιον λόγο υπάρχει αυτό το ενδιαφέρον;
Γιώργος Βασιλείου | Υπάρχουν δύο δεδομένα που πρέπει να εξεταστούν. Από τη μια πλευρά, ζούμε ορισμένες ανακατατάξεις στην αγορά με οινοποιεία που έκαναν τον κύκλο τους κι αυτός ο κύκλος έκλεισε είτε γιατί δεν υπήρχε διάδοχη κατάσταση είτε γιατί η κρίση δυσκόλεψε πολύ την παραγωγή. Θα πρέπει, όμως, να γνωρίζουμε όλοι μας ότι υπάρχουν καινούργιες τάσεις στην αγορά του κρασιού -λειτουργεί κάπως σαν τη μόδα το κρασί! Ο καταναλωτής ‘ρυθμίζει’ κι εδώ την αγορά. Όσο αφορά τις μικρές επιχειρήσεις, το δεύτερο στοιχείο, που πρέπει να εξετάσουμε, είναι ότι παρατηρούμε ν’ αυξάνεται συνεχώς ο αριθμός τους. Αυτήν τη στιγμή έχουμε περίπου 1.300 μικρά οινοποιεία.
Γιατί συμβαίνει αυτό;
Η νεολαία, που δεν μπορεί να ενταχθεί εύκολα στην εργασία, ενημερώνεται, ψάχνεται, επισκέπτεται οινοποιεία και βλέπει ότι μπορεί να κάνει κάτι μόνη της. Αρκετοί νέοι επέστρεψαν στο χωριό τους, αξιοποιούν τα 4-5 στρέμματα αμπέλια που είχαν κληρονομήσει ή φυτεύουν νέα και σιγά – σιγά κάνουν το δικό τους κρασί.
Θετικό αυτό, έτσι;
Θετικότατο! Το δεύτερο που παρατηρώ είναι ότι οι νέοι αξιοποιούν διάφορα ευρωπαϊκά προγράμματα, όπως αυτό για την αναδιάρθρωση του αμπελώνα για το οποίο δεν χρειάζεται ο παραγωγός να δαπανήσει χρήματα, διότι του τα παράσχει όλα η Ε.Ε. Υπάρχουν, επίσης, πολλά προγράμματα ΕΣΠΑ, τα οποία χρηματοδοτούν το 50-60% της δαπάνης. Όλα αυτά, λοιπόν, συνεκτιμούν οι νέοι και αποφασίζουν να επιχειρήσουν. Κι αυτό είναι καλό για μια οικονομία.
Εσείς, κύριε Βασιλείου, πού βρίσκεστε αυτήν τη στιγμή;
Εμείς ως εταιρεία, τα τελευταία πέντε χρόνια, μεταφέραμε το σύνολο της παραγωγής μας στην Νεμέα. Θεωρούμε ότι μπορούμε να κάνουμε τη δουλειά μας με ένα οινοποιείο, αυτό εδώ, το οποίο έχουμε πλήρως εκσυγχρονίσει κι εξοπλίσει με υπερσύγχρονα μηχανήματα. Η Νεμέα είναι μια αμιγώς αγροτική περιοχή, απείρου φυσικού κάλους. Η πρώτη ύλη είναι δίπλα μας. Θεωρώ ότι αυτήν την κίνηση θα έπρεπε να την είχα κάνει εδώ και πολλά χρόνια.
Είχατε εμπλακεί σε μια πρωτοβουλία για την ανάπτυξη του αγροτικού και οινικού τουρισμού στην Αττική. Πώς πάει αυτή η προσπάθεια;
Προσπαθήσαμε να ‘αντιγράψουμε’ ένα αυστραλιανό μοντέλο, το οποίο συνδέει το κρασί, το φαγητό και την τουριστική εμπειρία. Συστήσαμε ένα cluster, που ονομάστηκε ‘Wine & Food Experience’, στην Αττική. Ξεκινήσαμε με σχέδια κι ενθουσιασμό, αλλά στην πορεία εξαιτίας του Covid-19 σταμάτησε ο τουρισμός και οι επισκέψεις στα οινοποιεία. Κι έτσι το πρόγραμμα ‘πάγωσε’. Βρεθήκαμε στο απόλυτο μηδέν. Όλοι οι εταίροι της πρωτοβουλίας, όπως μουσεία και ξενοδοχεία, εστιατόρια και λέσχες αρχιμαγείρων, τυροκομικές επιχειρήσεις, οινοποιεία κ.ά. είχαν λαβωθεί. Η προσπάθεια αυτή έχει εξασθενίσει, αλλά είμαστε σε επαφή με την Περιφέρεια για να ξεκινήσουμε και πάλι.
Θα ήθελα ένα σχόλιό σας για την παρουσία του ελληνικού κρασιού στον χώρο της μεγάλης λιανικής. Είστε ικανοποιημένος από τη θέση του κρασιού στο ελληνικό σουπερμάρκετ;
Έχουν αλλάξει πολλά πράγματα στον χώρο του ελληνικού κρασιού κι όχι μόνο στα σουπερμάρκετ. Πρώτα απ΄ όλα έχουν φτιαχτεί νέοι αμπελώνες κι εκπληκτικά, επισκέψιμα οινοποιεία. Έχουν έρθει στις επιχειρήσεις νέοι γεωπόνοι και οινολόγοι κι αυτήν τη στιγμή, ο κλάδος έχει επικεντρωθεί στο μάρκετινγκ του ελληνικού κρασιού. Το σουπερμάρκετ -που με ρωτάτε- απευθύνεται στο ευρύ κοινό, έχει πανελλαδικά σημεία πώλησης και, κατά την εκτίμησή μου, το μικρό οινοποιείο δεν έχει λόγο να είναι εκεί. Είναι πολύ μεγάλες οι εκπτώσεις που πρέπει να δώσει το μικρό οινοποιείο για να μπει στην μεγάλη λιανική. Εμείς δεν είμαστε στο σουπερμάρκετ από επιλογή μας.
Δεν είναι πολύ αυστηρή επιλογή; Έχετε διαφωνήσει μαζί τους;
Όχι, καθόλου! Δεν είναι αυτός ο λόγος. Έχουμε μικρή παραγωγή και προτιμάμε αυτήν την παραγωγή να τη διαθέσουμε σε επιλεγμένες κάβες, σε καλά εστιατόρια και να την οδηγήσουμε σε εξαγωγές.
Φτάνουν αυτά;
Ναι, είμαστε πολύ καλά έτσι. Οφείλω, όμως, να ομολογήσω ότι τα σουπερμάρκετ έχουν αυστηρές προδιαγραφές ποιότητας. Έχουν δημιουργήσει υπέροχες κάβες με κατάλληλο εντοπισμό των κρασιών, με τις φιάλες σε πλάγια θέση. Πολλά σουπερμάρκετ έχουν ελεγχόμενες θερμοκρασίες και κάποια έχουν ειδικά εκπαιδευμένο προσωπικό που παρακολουθεί καθημερινά τις κάβες. Έχουν κάνει πολύ καλή δουλειά, η οποία, πράγματι, δεν έχει να ζηλέψει σε τίποτα από αντίστοιχα καταστήματα του εξωτερικού.
Κτήμα Νέμειον
Το 2004, ο οινολόγος Γιώργος Βασιλείου δημιούργησε τον πρώτο του “Ηγεμόνα Grande Reserve” και το “Κτήµα Νέµειον Reserve” στο μοναδικό τότε ισοβαρικό οινοποιείο της χώρας. Οι αμπελώνες µε τις 80.000 ρίζες βρίσκονται σε υψόμετρο 400 έως και 600 μέτρων. Οι αμπελώνες του Κτήµατος είναι πιστοποιημένοι από την ΔΗΩ ως βιολογικής καλλιέργειας. Τα βαρέλια Seguin Moreau & Berthomieu ανανεώνονται κάθε χρόνο σε ποσοστό της τάξης του 20%, έτσι ώστε κάθε πενταετία τα βαρέλια της κάβας να είναι όλα καινούρια. Το Κτήµα δημιουργεί αποκλειστικά κρασιά που παλαιώνουν για χρόνια στο βαρέλι και στην φιάλη, χωρίς κανέναν συμβιβασμό στην ποιότητα.
Πληροφορίες για το “Κτήµα Νέµειον Reserve” εδώ