Butcher’s Burger: Νέα καταστήματα σε Αθήνα & Μύκονο
Ο Σπύρος Αλαφούζος μιλάει στο Grill για τα νέα του σάντουιτς και ρίχνει το βλέμμα του στο ... Ντουμπάι
Ο Σπύρος Αλαφούζος, ο νεαρός επιχειρηματίας που αναπτύσσει την αλυσίδα εστιατορίων Butcher’s Burger και εσχάτως εισήλθε και στον χώρο του σάντουιτς με το κατάστημα Butcher’s Sandwich στο Περιστέρι, είναι ένα χαρακτηριστικό δείγμα της επιχειρηματικότητας που αναπτύχθηκε τα τελευταία χρόνια ως απόρροια της αύξησης της κατανάλωσης κρέατος στην Ελλάδα και της στροφής μερίδας του νεανικού κοινού προς το μπέργκερ αλλά και προς τις premium κοπές -αυτές που μπορούν να ‘πληρωθούν’, όμως, από ένα νεανικό πορτοφόλι.
Συνέντευξη: Θανάσης Αντωνίου. Φωτογραφίες: Θ.Α. & Butcher’s Burger
Η αλυσίδα καταστημάτων Butcher’s Burger & Steak House απέκτησε πρόσφατα άλλους τρεις κρίκους: πρόκειται για το κατάστημα επί της Λεωφόρου Δημ. Γούναρη 118, στην (Άνω) Γλυφάδα αλλά και το καταστήματα επί της Πανόρμου 115Γ, στους Αμπελόκηπους, που εδώ συμβαίνει κάτι πρωτότυπο. Είναι ‘2 σε 1’ μαζί με το Butcher’s Sandwiches, ενώ το τρίτο κατάστημα άνοιξε στην Μύκονο, πολύ κοντά στην χώρα της Μυκόνου. Έτσι, ο όμιλος αριθμεί πλέον δέκα σημεία πώλησης Butcher’s Burger & Steak House σε Χαλάνδρι, Κεφαλάρι, Περιστέρι, Σύνταγμα, Ηλιούπολη, Αχαρνές, Γαλάτσι, Γλυφάδα, Πανόρμου (πολύ κοντά στο Μετρό) και Μύκονο.

Πάμε (Άνω) Γλυφάδα
Αν και με το πρόσφατο κατάστημά της, η οικογένεια Αλαφούζου πραγματοποιεί είσοδο στην πιο αντιπροσωπευτική πιάτσα της Αθήνας, όσον αφορά το μπέργκερ τουλάχιστον, η τοποθεσία που επιλέχθηκε στην Γλυφάδα δεν είναι το κέντρο του νότιου προαστίου, αλλά μια γειτονιά του λιγότερο… χλιδάτη. Ασφαλώς κι υπάρχουν λόγοι πίσω από μια τέτοια απόφαση.
«Θέλαμε πολύ να ανοίξουμε κατάστημα στα νότια προάστια. Επιλέξαμε την Άνω Γλυφάδα για δύο λόγους: υπάρχει η δυνατότητα εξυπηρέτησης μεγαλύτερου κοινού της Γλυφάδας από αυτό το σημείο και τα ενοίκια στο κέντρο της Γλυφάδας είναι πολύ υψηλά» μας λέει ο Σπ. Αλαφούζος και προσθέτει: «Ο κόσμος των νοτίων προαστίων ζητούσε έντονα τα Butcher’s burger στην γειτονιά του κι έτσι προβήκαμε και σε αυτό το άνοιγμα, διότι, μέχρι στιγμής, δεν υπήρχε δυνατότητα εξυπηρέτησης από τα υπόλοιπα καταστήματα και ήδη μας έχει αγκαλιάσει».
Με αυτές τις τρεις προσθήκες, ο Σπ. Αλαφούζος κοιτάει πλέον κατάματα τον ανταγωνισμό: «Έχουμε δικά μας κρέατα -καθώς έχουμε δικό μας κρεοπωλείο, όπως γνωρίζετε- και φτιάχνουμε ένα μπέργκερ που δεν μπορεί να φτιάξει κανένας άλλος. Είναι το ίδιο μπιφτέκι που έχουμε από την πρώτη ημέρα που ξεκινήσαμε. Συμπληρώσαμε μία δεκαετία στον κλάδο της εστίασης και ειδικά του μπέργκερ, ο κόσμος μάς αγαπάει και μάς τιμάει, διότι το τρίπτυχο ποιότητα, ποσότητα και λογικές τιμές είναι το σήμα κατατεθέν μας…» μας λέει ο νεαρός επιχειρηματίας.

Απέναντι στα κόστη
Έχουν περάσει πάνω από πέντε χρόνια από την τελευταία φορά που συναντηθήκαμε στο κατάστημα – ναυαρχίδα στο Χαλάνδρι κι όπως είναι φυσικό έχουμε πολλά να τον ρωτήσουμε για το διάστημα που μεσολάβησε και ειδικά για την πανδημία. «Είμασταν πολύ δυνατά ‘στημένοι’ στο delivery πριν από την πανδημία. Γι΄ αυτό και περιορίσαμε το ‘κακό´. Μειώθηκαν οι τζίροι, ασφαλώς, γιατί στα περισσότερα καταστήματά μας έχουμε αρκετά τραπεζοκαθίσματα που κάνουν πολλά κουβέρ την ημέρα. Αυτά μάς λείψανε είναι η αλήθεια και η επαφή με τον κόσμο, αλλά παρήγγελνε από το σπίτι κι έτσι υπήρξε πολύ αυξημένη κινητικότητα στο delivery».
Αυτήν τη στιγμή, οι πωλήσεις των καταστημάτων Butcher’s Burger & Steak House έχουν επανέλθει στα προ πανδημίας επίπεδα. Όμως, η επιχείρηση αντιμετωπίζει -όπως όλες στον κλάδο της εστίασης- το μείζον πρόβλημα του αυξημένου κοστολογίου.
«Κάθε Δευτέρα που παραλαμβάνουμε κρέατα στο κρεοπωλείο μας, μοσχάρια για παράδειγμα, παρατηρούμε αυξημένες τιμές -η τιμή του κρέατος έχει γίνει χρηματιστήριο. Αυτήν τη στιγμή, το κιλό με οστά έχει φτάσει στα 6,5 ευρώ» σχολιάζει και μας πληροφορεί πως η εταιρεία αύξησε τις τιμές της το 2022, προκειμένου να διατηρήσει σε υψηλά επίπεδα την ποιότητα των πιάτων της. Η αύξηση ήταν μικρή, από 0,80 μέχρι και 1 ευρώ στο μπέργκερ, χωρίς η διεύθυνση των καταστημάτων να διαπιστώσει αρνητική αντίδραση από το κοινό. «Στεκόμαστε πολύ ανταγωνιστικά στην αγορά. Σκεφτείτε μόνο πού έχει φτάσει το τυλιχτό στις μέρες μας» παρατηρεί ο νεαρός συνομιλητής μας.
Όπως όλοι οι συνάδελφοί του, ανησυχεί για το 2023, διότι οι κύριοι παράγοντες του κόστους (κρέας, έλαια, ενέργεια) δεν υποχωρούν, ενώ ο ίδιος δεν βλέπει μεγάλη αποκλιμάκωση των τιμών στο άμεσο μέλλον.

Ο κόσμος του κρέατος είναι εδώ!
Τα καταστήματα του Σπύρου Αλαφούζου σφύζουν από νεολαία, αλλά ορισμένα πιάτα, όπως οι μπριζόλες και τα T-bone, προσελκύουν και μεγαλύτερους εραστές του κρέατος, οικογένειες και παρέες, στις οποίες κάποιοι επιλέγουν κρέατα σχάρας και κάποιοι μπέργκερ. Ο νεαρόκοσμος, όμως, εξακολουθεί να είναι στο κέντρο της πελατείας του.
«Τα νέα παιδιά είναι πιο ενημερωμένα σήμερα απ’ ό,τι 10 χρόνια πριν. Προτιμούν ένα, ίσως, λίγο ακριβότερο μπέργκερ παρά τα μαζικά προϊόντα των μεγάλων αλυσίδων» μας λέει και συμπληρώνει: «Έχω έναν μικρότερο αδελφό με τις δικές του παρέες και διαπιστώνω ότι τα νέα παιδιά ‘ψάχνουν’ περισσότερο σήμερα το πού θα φάνε. Δεν θα ‘σταθούν’ σε μια διαφορά της τάξης του ενός ή δύο ευρώ. Στην εποχή μου τρώγαμε ό,τι βρίσκαμε, δυστυχώς».
Το νέο Butcher’s Burger & Steak House στην Πανόρμου βρίσκεται πολύ κοντά στο Μετρό και καλύπτει περιοχές, όπως Πανόρμου, Αμπελόκηποι, Γκύζη, Πεντάγωνο, Παλαιό & Νέο Ψυχικό κ.ά.
Όσο για τους μεγαλύτερους και πιο ‘απαιτητικούς’ καταναλωτές των ιδιαίτερων κοπών κρέατος μπορεί αυτοί να είναι λιγότεροι πληθυσμιακά, έχουν τις ιδιαιτερότητές τους όμως: συχνάζουν σε συγκεκριμένα καταστήματα της αλυσίδας κι ανήκουν σε υψηλότερα οικονομικά στρώματα. Από την πλευρά τους, οι εργαζόμενοι των Butcher’s Burger & Steak House προτείνουν στο κοινό ιδιαίτερα πιάτα κι επαφίεται πλέον στην οικονομική κατάσταση της αγοράς, το αν και κατά πόσο αυτά θα καταναλωθούν.
Ο συνομιλητής μας είναι πάντως αισιόδοξος σε ό,τι αφορά την αγορά του κρέατος, των ειδικών κοπών και της ωρίμασης. «Θα συνεχιστεί το ζήτημα της ξηρής ωρίμανσης κι είναι κάτι που μας απασχολεί τόσο ως διατροφική πρόταση, όσο και από την άποψη του εξοπλισμού. Δεν σας κρύβω ότι στα όνειρά μου είναι να φτιάξω, κάποια στιγμή στο μέλλον, το καλύτερο steak house της Αθήνας και θα το ψάξω στο μέγιστο μέχρι να το αποφασίσω».
Επιστρέφουμε τη συζήτησή μας στην εικόνα της αγοράς. Βρισκόμαστε σε ένα από τα πιο ‘ανοιχτόκαρδα’ προάστια της Αθήνας, στο κατώφλι άλλης μιας πολλά υποσχόμενης τουριστικής περιόδου. «Περίμενα πως τα πράγμα θα ήταν χειρότερα -μας είχαν τρομάξει και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης με τις ειδήσεις τους- αλλά προσωπικά βλέπω μια θετική εικόνα. Βλέπω την αγορά να κινείται. Δεν παραγνωρίζω ότι ο κόσμος υποφέρει. Αντιλαμβάνομαι ότι στα τέλη του μήνα όλοι είναι ζορισμένοι, αλλά, τουλάχιστον, για κάποιο διάστημα ο κόσμος βγαίνει έξω, διασκεδάζει ή παραγγέλνει για το σπίτι του» μας λέει χαμογελώντας.

Αθήνα & νέα σχέδια
Ζητάμε από τον Σπύρο Αλαφούζο να μας περιγράψει την εικόνα που έχει ο ίδιος από τη σημερινή Αθήνα της εστίασης και στέκεται στα πολλά κι όμορφα καταστήματα στο κέντρο της Αθήνας, τις δεκάδες ταράτσες, που έχουν μετατραπεί σε μικρές ‘οάσεις’ μέσα στην τσιμεντούπολη. Βλέπει, άλλωστε, κι ο ίδιος την έκρηξη του real estate στην πρωτεύουσα.
Το επόμενο διάστημα, ο Σπ. Αλαφούζος θα επικεντρωθεί στην ισχυροποίηση των καταστημάτων του -όλα ιδιόκτητα- πριν κάνει το επόμενο βήμα του, αργότερα, ακόμα πιο νότια, ίσως προς τον Πειραιά. Ο ίδιος δεν αισθάνεται ως ο ιδιοκτήτης μιας αλυσίδας καταστημάτων που πρέπει αναγκαστικά να μεγαλώνει, ενώ το franchise δεν αποτελεί επιλογή του προς το παρόν. Αναπτύσσει το δίκτυο των καταστημάτων του με προσοχή, επιλέγοντας καταστήματα που όχι μόνο συνάδουν με το ύφος του αλλά και με τις δυνατότητές του ως προμηθευτής κρέατος των καταστημάτων αυτών.
Διαθέτει την χασαποταβέρνα ‘Η Σούβλα του Χασάπη’ στο Χαλάνδρι, ενώ αναπτύσσει την αλυσίδα Butcher’s Sandwiches, με το πρώτο κατάστημα στο Περιστέρι και το δεύτερο στην Πανόρμου. Την ίδια στιγμή, συζητάει με επενδυτές από το Ντουμπάι, καθώς υπάρχει από εκεί πρόταση για ανάπτυξη του σήματος Butcher’s Burger & Steak House στην Μέση Ανατολή. «Μακάρι να προκύψει κάτι. Θέλουμε να επεκταθούμε κι εκτός Ελλάδας. Έχουμε όνειρα, έχουμε δυνάμεις. Θα το επιχειρήσουμε, αν όλα πάνε καλά…».
Ο Σπ. Αλαφούζος για τα ενοίκια καταστημάτων
«Δεν θεωρώ ότι υπάρχει φοβερή εκτίναξη τιμών στα καταστήματα. Θα έλεγα ότι το πρόβλημα υπάρχει στα ενοίκια των διαμερισμάτων. Στην γειτονιά που μεγάλωσα, στο Χαλάνδρι, ένα διαμέρισμα 100 τ.μ., που μέχρι μερικά χρόνια πριν νοικιαζόταν 400 ευρώ, έχει φτάσει σήμερα τα 800 ευρώ, ενώ κάτι τέτοιο δεν έχει συμβεί στις εμπορικές μισθώσεις. Ξέρετε, είναι πολλοί ιδιοκτήτες που είναι έντονα προβληματισμένοι για το πού θα δώσουν το κατάστημά τους, διότι το τελευταίο διάστημα έχουν δει πολλά. Όταν δίνεις ένα κατάστημα στην εστίαση, πρέπει να γνωρίζεις τον ενοικιαστή. Στην δική μου περίπτωση, το γεγονός ότι έχουμε αρκετά καταστήματα είναι ασφαλώς ένα θετικό στοιχείο όταν διαπραγματευόμαστε».