Έρευνα Deloitte: Ανακάμπτει η εστίαση μετά την πανδημία

Τεχνολογία & ψηφιακός μετασχηματισμός μεταμορφώνουν τη βιομηχανία εστίασης

Δημοσιεύθηκε η έρευνα Foodservice Market Monitor της  για το 2022, η οποία παρουσιάζει την εξέλιξη της αγοράς του Επισιτιστικού κλάδου παγκοσμίως, τις διαφαινόμενες τάσεις των καταναλωτών καθώς και τις βασικές προκλήσεις, που έχει να αντιμετωπίσει o κλάδος. Η έρευνα, μεταξύ άλλων, εστιάζει και στην ελληνική αγορά.

 

Η πρώτη από τις τάσεις που διακριβώνει η έρευνα, της κορυφαίας συμβουλευτικής εταιρείας, είναι ότι στην ελληνική αγορά οι καταναλωτές κινούνται αυτό το διάστημα από τις παραδοσιακές στις πιο εναλλακτικές επιλογές, σε ό,τι αφορά τον επισιτισμό.

Η οικονομική κρίση και η πανδημία έφεραν στο προσκήνιο νέες τάσεις στην αγορά και την κατανάλωση τροφίμων για τους Έλληνες. Για παράδειγμα, το γεύμα στο σπίτι και το delivery παρέμειναν πολύ δημοφιλείς επιλογές, ακόμη και μετά το πέρας της πανδημίας. Επίσης, τα farm-to-table εστιατόρια, εκτός από μια διεθνή τάση, έχουν κερδίσει το ενδιαφέρον των Ελλήνων, καθώς οι καταναλωτές φαίνεται να δίνουν όλο και μεγαλύτερη έμφαση στην ποιότητα και την προέλευση των πρώτων υλών.

Επιπλέον, για λόγους εξοικονόμησης χρημάτων, παρουσιάζει άνοδο και το λεγόμενο food-on-the go και fast dining, τάση που προβλέπεται να ακολουθήσει σταθερά ανοδική πορεία και τα επόμενα χρόνια. Σε αντίθεση με τις συνήθειες των Ελλήνων καταναλωτών, οι τουρίστες που επισκέπτονται την Ελλάδα φαίνεται να προτιμούν τα κλασικά εστιατόρια, με τα ‘high end’ εστιατόρια στην Αθήνα και στα κοσμοπολίτικα νησιά να γνωρίζουν σημαντική αύξηση.

Στο γράφημα παρουσιάζεται: α) αριστερά, η συνολική οικονομική αποτίμηση των ελληνικών εστιατορίων από το 2020 μέχρι και το 2022 όταν και η αξία τους ανήλθε σε 1,9 δισ. ευρώ και β) δεξιά, το μερίδιο (σε αξία και ποσοστό) που έχουν οι τρεις μεγαλύτερες κουζίνες στον συνολικό τζίρο των εστιατορίων. Πηγή: Deloitte, 2023.

 

Νέες επιχειρηματικές επιταγές

Οι επαγγελματίες του χώρου θα πρέπει, σύμφωνα με την έρευνα της Deloitte,  να αφουγκραστούν με ψυχραιμία τις νέες τάσεις και να επανακαθορίσουν τη στρατηγική τους. Καλούνται να ανταποκριθούν στις ανάγκες των καταναλωτών με αυξημένες απαιτήσεις, που επιθυμούν υγιεινές και γρήγορες λύσεις, εξασφαλίζοντας ιχνηλασιμότητα και διαφάνεια, και όλα αυτά σε λογικές τιμές. Στο πλευρό τους, έχουν νέες ψηφιακές λύσεις και καινοτόμα επιχειρηματικά σχήματα, αλλά θα πρέπει να ξεπεράσουν σημαντικές προκλήσεις, που απαιτούν μετασχηματισμό του λειτουργικού τους μοντέλου (οργάνωση, συστήματα, διαδικασίες), αυξημένη έμφαση στην ρευστότητα και άριστο προγραμματισμό για να μειωθεί η αβεβαιότητα.

Η ιαπωνική κουζίνα στην Ελλάδα διαθέτει τα περισσότερα premium εστιατόρια, σε σχέση με το συνολικό αριθμό των εστιατορίων της (22%). Πηγή: Deloitte.

 

Τεχνολογία

Η τεχνολογία και ο ψηφιακός μετασχηματισμός αναμένεται να μεταμορφώσουν ολιστικά τη βιομηχανία των καταναλωτικών αγαθών. Σε αυτό το πλαίσιο, και ο επισιτιστικός κλάδος χρειάζεται να υιοθετήσει καινοτόμες λύσεις, που να διευκολύνουν τους επαγγελματίες του χώρου. Ιδίως για τα εστιατόρια, που, πλέον, εξελίσσονται και αλλάζουν μορφή, για να μπορέσουν να αναπτυχθούν και να είναι κερδοφόρα, θα πρέπει να υιοθετήσουν πρακτικές που προάγουν τις συνολικές τους δυνατότητες, την εξατομικευμένη εξυπηρέτηση και εμπειρία του πελάτη, την πλήρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων του εργαζόμενου και όλα αυτά, ενσωματώνοντας στην λειτουργία τους προηγμένες ψηφιακές τεχνολογίες.

Ο Γιώργος Κουρέπης, Principal στην Deloitte, δήλωσε σχετικά με την έρευνα: «Ο κλάδος του Foodservice στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς μετασχηματίζεται, ακολουθώντας τις ανάγκες των πελατών του, που είναι όλο και πιο ενημερωμένοι και απαιτητικοί. Ένα τέτοιο περιβάλλον, που επαναπροσδιορίζεται από τις τεχνολογικές, κοινωνικοοικονομικές αλλά και γεωπολιτικές εξελίξεις, ασφαλώς και κρύβει προκλήσεις, αλλά προσφέρει και ευκαιρίες για τους οργανισμούς που είναι σε θέση να επανακαθορίσουν τη στρατηγική τους και να επανατοποθετηθούν απέναντι στον καταναλωτή. Συνεπώς, το μέλλον για τον κλάδο προβλέπεται αναπτυξιακό, αλλά προσαρμοσμένο σε νέες καταναλωτικές συνήθειες και επιχειρηματικές πρακτικές».

Όπως φαίνεται δεξιά στον πίνακα, στην Ελλάδα πλειοψηφούν οι καφετέριες και τα street food καταστήματα. Τα full service εστιατόρια αποτελούν μόλις το 16% του συνόλου. Πηγή: Deloitte.

 

You might also like