Οι Γεωπολιτικές Eπιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα

Ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Εξοπλισμού Μαζικής Εστίασης προειδοποιεί για επιπτώσεις στον εξοπλισμό και μπαράζ συνεπειών στην εστίαση/ Άρθρο της Λίλας Καραποστόλη (ΣΕΕΜΕ)

Οι γεωπολιτικές επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν προκαλέσει σοβαρές αναταραχές στον παγκόσμιο χάρτη εμπορικών διαδρομών σε ένα μπούμερανγκ αβεβαιότητας με επιπτώσεις και στον κλάδο του εξοπλισμού μαζικής εστίασης.
Της Λίλας Καραποστόλη, Υπεύθυνη Marketing και Δημοσίων Σχέσεων του ΣΕΕΜΕ 

 

Οι επιθέσεις των «φιλο-ιρανικών» Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα δημιουργούν σοβαρές ανησυχίες εν όψει της καλοκαιρινής τουριστικής σεζόν 2024: Οι επιχειρήσεις θα πρέπει να προετοιμαστούν  και να υιοθετήσουν στρατηγικές διαχείρισης κρίσης, προκειμένου να διαχειριστούν τις επερχόμενες συνέπειες. Η μείωση της κυκλοφορίας πλοίων μέσω της Διώρυγας του Σουέζ και οι αυξημένες τιμές μεταφορικών κοστών ενδέχεται να επιφέρουν προβλήματα στις προμήθειες εξοπλισμού για τη μαζική εστίαση. Πιο συγκεκριμένα οι τιμές μεταφοράς από την Ασία προς την Ευρώπη παρουσίαζαν αύξηση κατά περίπου 86%σύμφωνα με τον δείκτη Freightos Baltic Index ήδη στις 2 Ιανουαρίου. Αυτό, φυσικά, επηρεάζει την αλυσίδα εφοδιασμού, με προβλεπόμενες καθυστερήσεις και αυξήσεις στα κόστη. Η αβεβαιότητα εντείνεται και από τις αεροπορικές επιδρομές, με τον CEO της Maersk να προβλέπει ότι η αναστάτωση θα διαρκέσει τουλάχιστον μερικούς μήνες.

Συνέπειες στο παγκόσμιο εμπόριο 

Σχεδόν το 15% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου διέρχεται από την Ερυθρά Θάλασσα, συμπεριλαμβανομένου του 8% του παγκόσμιου εμπορίου σιτηρών, του 12% του πετρελαίου που διακινείται μέσω θαλάσσης και του 8% του παγκόσμιου εμπορίου υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Με κοινή δήλωσή τους 12 κράτη ζήτησαν τον άμεσο τερματισμό των επιθέσεων των Χούθι, προειδοποιώντας για την ευθύνη των συνεπειών, εάν συνεχίσουν να απειλούν ζωές, την παγκόσμια οικονομία και την ελεύθερη ροή του εμπορίου στις κρίσιμες πλωτές οδούς της περιοχής.

Παρότι οι ηγέτες της ομάδας των Χούθι δήλωσαν ότι δεν θα επιτεθούν σε πλοία που συνδέονται με την Κίνα ή τη Ρωσία (και οι δύο σύμμαχοι του Ιράν), εφόσον δεν έχουν συνδέσεις με το Ισραήλ, παρόλα αυτά η ανησυχία για το ντόμινο επιπτώσεων στο παγκόσμιο εμπόριο παραμένει με τα αποτελέσματά του να μην έχουν ακόμα φανεί. Οι επιθέσεις δεν πρόκειται να μειωθούν σύμφωνα με τα στοιχεία και οι πρώτες ανατιμήσεις αναμένονται να ταράξουν την αγορά τον Μάιο του 2024.

Επιπτώσεις στον κλάδο εξοπλισμού μαζικής εστίασης

Ο κλάδος του εξοπλισμού μαζικής εστίασης αντιμετωπίζει τις προκλήσεις που δημιουργήθηκαν λόγω των πρόσφατων γεωπολιτικών επιθέσεων στην Ερυθρά Θάλασσα, με το Σύνδεσμο Εταιριών Εξοπλισμού Μαζικής Εστίασης (ΣΕΕΜΕ) να προειδοποιεί για σημαντικές συνέπειες.

Πρώτον, οι αυξημένες τιμές μεταφοράς θα συμπαρασύρουν το κόστος προμήθειας  εξοπλισμού. Επιπροσθέτως, η αυξημένη ζήτηση για ασφάλιστρα στην μεταφορά των εμπορευμάτων λόγω του αυξημένου κινδύνου στην περιοχή ενδέχεται να αυξήσει και τα λογιστικά έξοδα των επιχειρήσεων. Οι επιχειρήσεις ενδέχεται να αναγκαστούν να επανεξετάσουν τις στρατηγικές τους για την εξοικονόμηση κόστους και την προσαρμογή στις νέες συνθήκες. Από τη μία η προτεινόμενη απορρόφηση του κόστους βραχυπρόθεσμα, ώστε να μην υπάρξει αναστάτωση στην αγορά, επηρεάζει σοβαρά την κερδοφορία των επιχειρήσεων, από την άλλη οι αυξημένες τιμές μεταφοράς θα επιφέρουν δυσκολίες στην απορρόφηση του κόστους, αν τελικά οι επιπτώσεις είναι μακροχρόνιες.

«Είναι επιτακτική ανάγκη για τις επιχειρήσεις της μαζικής εστίασης να προβλέψουν έγκαιρα τις προμήθειες τους, ώστε να μην υπάρχουν καθυστερήσεις ενόψει τουριστικής σεζόν», δήλωσε ο Παναγιώτης Μωραΐτης Πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Επιχειρήσεων Εξοπλισμού Μαζικής Εστίασης.

Επίσης, η επαναδρομολόγηση πλοίων γύρω από τη νότια Αφρική θα συνεπάγεται με σοβαρές καθυστερήσεις στην παραλαβή εξοπλισμού έως και ένα μήνα, επηρεάζοντας την ολοκλήρωση των έργων εστίασης, ιδιαίτερα πριν την έναρξη της καλοκαιρινής σεζόν 2024. Αυτό ενδέχεται να οδηγήσει σε σοβαρές ελλείψεις προϊόντων, με απώλεια εσόδων για τον κλάδο και αρνητική-μακροπρόθεσμα- επιχειρηματική δραστηριότητα.

Επιπλέον, οι αυξημένες τιμές μεταφοράς μπορεί να συν-επηρεάσει και όμορους κλάδους, όπως αυτόν της εστίασης και να οδηγήσουν σε συνολική τελική αύξηση των τιμών της εστίασης, επηρεάζοντας την καταναλωτική αγοραστική δύναμη.

Ο κλάδος του εξοπλισμού μαζικής εστίασης αναγκάζεται να εξετάσει νέες στρατηγικές, όπως αλλαγή προμηθευτών, πρόβλεψη για τις αναμενόμενες αυξήσεις στα μεταφορικά κόστη, αυστηρότερη πρόβλεψη παραγγελιών ώστε να υπάρχει συνέπεια στις παραδόσεις, ενημέρωση των πελατών για την αργοπορημένη ολοκλήρωση των έργων, σύσταση για έγκαιρες παραγγελίες για την αποφυγή καθυστερήσεων που αποτελούν βασικές κινήσεις για τις επιχειρήσεις προκειμένου να διασφαλίσουν την βιωσιμότητά τους.

Ο κλάδος του εξοπλισμού μαζικής εστίασης καλείται να προσαρμοστεί στο νέο γεωπολιτικό πλαίσιο και να προετοιμαστεί και για περαιτέρω πιθανές μελλοντικές γεωπολιτικές αβεβαιότητες. Οι επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν προκλήσεις, αλλά παράλληλα πρέπει να αναζητήσουν λύσεις για να διατηρήσουν τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεών τους μέσω στρατηγικής διαχείρισης κινδύνου και πρόβλεψης των σημαντικότερων απειλών που μπορεί να δεχτεί.

Ο ΣΕΕΜΕ συλλέγει στοιχεία και οικονομικά δεδομένα, προκειμένου να διαβιβάσει στην Κυβέρνηση τον αντίκτυπο των επιθέσεων στις τιμές και στις καθυστερήσεις προϊόντων που υφίσταται ο κλάδος.


Πηγές: Οικονομικός Ταχυδρόμος/ CNN/ Financial Times/ Επίσημη ιστοσελίδα ΟΗΕ/ Euro2day.gr

You might also like