Αν. Γκινής: «Παλεύουμε με τα κύματα, αλλά νιώθουμε περήφανοι»
Το Grill συνομιλεί με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας εξοπλισμού GINOX
Την ενεργή κι αποφασιστική στήριξη του ελληνικού κράτους προκειμένου οι ελληνικές επιχειρήσεις να διεκδικήσουν τη θέση που τους αξίζει στις διεθνείς αγορές εξοπλισμού ζητάει ο Αναστάσιος Γκίνης, επικεφαλής της GINOX ΑΕΒΕ μιας από τις σπουδαιότερες εταιρείες του κλάδου.
Συνέντευξη: Θανάσης Αντωνίου. Κεντρική φωτογραφία: Γιώργος Διαμαντάκης.
Ο Αναστάσιος Γκινής, ένας εκ των ιδιοκτητών της GINOX ΑΕΒΕ με έδρα το Αιγίνιο Πιερίας είναι παλιός γνώριμος της επαγγελματικής έκθεσης εξοπλισμού HOST Milano καθώς την επισκέπτεται και συμμετέχει εδώ και πάνω από 20 χρόνια. Άλλωστε, η εταιρεία του είναι σταθερός εξαγωγέας μηχανημάτων σε πολλές ευρωπαϊκές –και όχι μόνο– χώρες.
Η εταιρεία GINOX ΑΕΒΕ συμπλήρωσε ήδη 40 χρόνια ζωής (ιδρύθηκε το 1983, από τον πατέρα Nικόλαο Γκινή, ψυκτικό και κατασκευαστή ψυγείων στο επάγγελμα) και δραστηριοποιείται στην κατασκευή επαγγελματικών ψυγείων και ανοξείδωτων κατασκευών μαζικής εστίασης.
Grill | Πώς είδατε τη διοργάνωση της HOST Milano 2023;
Αναστάσιος Γκινής | Ήταν η πρώτη καλή διοργάνωση μετά την πανδημία του κορονοϊού αλλά, λόγω του πολέμου στη Μέση Ανατολή, δεν είχε την προσέλευση του κόσμου που περιμέναμε. Δεν θα έλεγα ότι ήταν μια επιτυχημένη έκθεση για τα δεδομένα της.
Σας έκανε κάτι ιδιαίτερη εντύπωση;
Όχι, δεν υπήρξε κάτι που να μου κάνει εντύπωση. Παρατήρησα μια στασιμότητα.
Τεχνολογική ή επενδυτική στασιμότητα;
Θα έλεγα επενδυτική. Συνάντησα επαγγελματίες πολύ προβληματισμένους. Οι πόλεμοι και η πανδημία μάς έχουν κουράσει, όπως επίσης και η οικονομική κατάσταση που επικρατεί στην Ευρώπη.
Ποια είναι η εικόνα που έχει η Ελλάδα στη διεθνή αγορά;
Είμαστε ακόμα πίσω. Ενώ υπάρχουν πολλές και καλές ιδιωτικές πρωτοβουλίες, δεν έχουμε τη βοήθεια του ελληνικού κράτους. Χρειαζόμαστε την εμπορική διαφήμιση του κράτους. Θα ήταν προτιμότερο από την όποια μικρή οικονομική βοήθεια φορέων στο κόστος συμμετοχής μιας έκθεσης. Πρέπει να βγούμε συντεταγμένα στις διεθνείς αγορές. Για παράδειγμα, πήγαμε στη HOST Milano πολλές ελληνικές εταιρείες –22 παρουσίες στην Ιταλία, καταξιωμένοι κατασκευαστές– και δεν το ήξερε κανείς. Δεν γνωρίζουν ότι υπάρχει ένας τόσο σημαντικός κλάδος, τόσο άμεσα συνδεδεμένος με την εστίαση και τον τουρισμό της χώρας.
Εσείς τι θα προτείνατε;
Δεν χρειάζονται ριζικές αλλαγές στην κρατική πολιτική, απλώς θα έπρεπε η πολιτεία, μέσα από τη διαμόρφωση ευνοϊκού περιβάλλοντος και με τη δημιουργία δομών στήριξης, να προωθήσει και να διαφημίσει αυτόν τον κλάδο επιχειρήσεων που έχει εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα. Η επιβίωσή μας δεν είναι εύκολη υπόθεση στο σημερινό παγκόσμιο ανταγωνιστικό περιβάλλον. Απαιτείται συνεχής εκσυγχρονισμός στην παραγωγή και στη διαχείριση, πρόσβαση σε σχετική πληροφόρηση και χρηματοδότηση, δικτύωση και συνεργασίες. Είμαστε μικρές βιοτεχνίες, ως επί το πλείστον οικογενειακές, με τεχνογνωσία, αξιοπιστία και με τις καλύτερες προοπτικές εξέλιξης, τις οποίες μπορεί να εμπιστευτεί ο ξένος αγοραστής.
Υπάρχει μια παγκόσμια συζήτηση για την ενεργειακή απόδοση του εξοπλισμού. Τι γνώμη έχετε εσείς;
Είμαι πολύ θετικός όσον αφορά τα ενεργειακά ζητήματα. Είμαστε η μοναδική εταιρεία του κλάδου που διαθέτει ιδιόκτητο εργαστήριο-κλιματολογικό θάλαμο δοκιμών, με συνθήκες που υπερκαλύπτουν τις απαιτήσεις των προτύπων, για την ενεργειακή πιστοποίηση των προϊόντων της. Δυστυχώς δεν υπάρχει έλεγχος ούτε από το ελληνικό κράτος ούτε από την Ευρωπαϊκή Ένωση, έλεγχος στο αν πράγματι τα προϊόντα που διοχετεύονται στην αγορά είναι πιστοποιημένα και πληρούν τις προδιαγραφές.
Φανταζόμαστε ότι θα γίνονται έλεγχοι…
Κανένας έλεγχος δεν γίνεται… ό,τι δηλώσεις είσαι
Θα μας πείτε κάτι για τον «παράγοντα» Κίνα;
Είναι πολύ εντυπωσιακή η παρουσία της στη διεθνή αγορά, κι αυτό οφείλεται στο οτι οι Κινέζοι μπορούν να παράξουν πολύ γρήγορα, σε πολύ φθηνές τιμές και με σχετικά καλή ποιότητα. Αποτελούν, ασφαλώς, απειλή για τους Έλληνες κατασκευαστές όπως και οι Τούρκοι, οι Βούλγαροι κ.ά. Είναι αγορές που βρίσκονται σε άνθηση κι εκμεταλλεύονται το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της τιμής.
Απέναντί τους εμείς…
Μπορούμε να προτάξουμε την υψηλή ποιότητα, την καινοτομία, την τεχνογνωσία και την ευελιξία, τουλάχιστον εμείς ως επιχείρηση αυτό κάνουμε. Αλλά αυτό θα πρέπει να προβληθεί, να γίνει γνωστό στο εξωτερικό κι εκεί χρειάζεται η στήριξη του κράτους.
Πώς κινηθήκατε ως εταιρεία το 2023;
Ικανοποιητικά, θα έλεγα. Το 2023 ξεκίνησε ως μια εξαιρετική χρονιά για την GINOX, με εντυπωσιακά αποτελέσματα τόσο σε τεχνολογικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο πωλήσεων. Στην περίοδο αιχμής όμως οι διαδοχικές εκλογές είχαν σαν συνέπεια το πάγωμα των επιδοτούμενων προγραμμάτων και των επενδύσεων, ειδικά στον τουρισμό, γεγονός που επηρέασε αρνητικά το σύνολο του κλάδου μας.
Τι να περιμένουμε από εσάς το επόμενο διάστημα;
Συνεχίζουμε να επενδύουμε στην ποιότητα. Εφαρμόζουμε τις πιο αυστηρές ποιοτικές προδιαγραφές τόσο στον τρόπο παραγωγής, όσο και στην επιλογή των υλικών, βελτιώνουμε τους αυτοματισμούς μέσα στην εταιρεία και προσπαθούμε να παράγουμε καλύτερο προϊόν στην καλύτερη δυνατή τιμή. Έτσι μόνο μπορούμε να εξασφαλίσουμε την αδιάλειπτη και αξιόπιστη λειτουργία μας για τα επόμενα χρόνια.
Είναι σημαντικό να υπάρχει μια εταιρεία εύρωστη, εξαγωγική, τεχνολογικά προηγμένη σε μια μικρή πόλη της ελληνικής περιφέρειας, έτσι δεν είναι;
Νιώθω πολύ υπερήφανος γι’ αυτό που έχουμε καταφέρει, άλλωστε εγώ εκπροσωπώ τη δεύτερη γενιά, αλλά παλεύουμε μόνοι μας με τα κύματα.