Καλλιαμπάκος: «Η χώρα διαθέτει ποιοτικό και ανταγωνιστικό προϊόν»
Το Grill συνομιλεί με τον διευθυντή πωλήσεων της ΙΝΟΜΑΚ για τον εξοπλισμό και την ενδιαφέρουσα αγορά του στην μετα-covid εποχή
Ο Γιώργος Καλλιαμπάκος, διευθυντής πωλήσεων της ΙΝΟΜΑΚ, μας δίνει την εικόνα που αποκόμισε από τη συμμετοχή του, με την ομάδα της ΙΝΟΜΑΚ, στην επαγγελματική έκθεση HOST Milano ενώ καλείται να σχολιάσει και την περίπλοκη και ανησυχητική πραγματικότητα έτσι όπως διαμορφώνεται στη σκιά πολεμικών συγκρούσεων στην Ευρώπη και στη Μέση Ανατολή.
Συνέντευξη: Θανάσης Αντωνίου. Φωτογραφίες: Γιώργος Διαμαντάκης & ΙΝΟΜΑΚ
Η ΙΝΟΜΑΚ Refrigerators ξεκίνησε το ταξίδι της στον χώρο της κατασκευής εξοπλισμού μαζικής εστίασης, το 1976, ως το όραμα τεσσάρων φίλων να εργαστούν μαζί. Τέσσερις δεκαετίες αργότερα, έχει μεταμορφωθεί σε μια εταιρεία με σημαντική δράση. Η ομάδα της INOMAK ξεπερνά, πλέον, τα 100 άτομα, με τα προϊόντα της να ταξιδεύουν καθημερινά στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα.
Χρονιά ορόσημο για την ΙΝΟΜΑΚ Refrigerators αποτέλεσε το 1989, όταν και μετακόμισε στις ιδιόκτητες εγκαταστάσεις της –σημερινών διαστάσεων περίπου 8.000 τ.μ.– στο Κορωπί Αττικής, σε απόσταση λίγων χιλιομέτρων από το Διεθνές Αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Το 1996, η INOMAK αναπτύσσει την πρώτη εξαγωγική δραστηριότητά της, με μία σειρά συμμετοχών σε διεθνείς εκθέσεις. Τον Σεπτέμβριο του 2016, η εταιρεία ολοκληρώνει επιτυχώς το νέο σύγχρονο κτιριακό σύμπλεγμα γραφείων της. Το ίδιο έτος, η εταιρεία πρωτοπορεί για τα ελληνικά δεδομένα, καθώς ολοκληρώνει την εναρμόνιση των επαγγελματικών ψυγείων της με την τρέχουσα κοινοτική νομοθεσία περί Ενεργειακών Κλάσεων.
Το 2018, στο πλαίσιο των νομοθετικών αλλαγών για την ενεργειακή κλάση στα επαγγελματικά ψυγεία, πραγματοποιείται μία πολύ σημαντική παραγωγική επένδυση, με την εγκατάσταση ενός συστήματος ελέγχου και πλήρωσης ψυκτικών υγρών.
«Για την ΙΝΟΜΑΚ το 2023 ήταν μια πολύ δημιουργική χρονιά μέσω νέων λανσαρισμάτων και πολλαπλών αλλαγών και βελτιώσεων στην γκάμα των προϊόντων μας. Πιστεύουμε πως και το 2024 θα ενισχυθεί η ανάπτυξη και θα διατηρηθεί σε διψήφια επίπεδα».
Ερχόμαστε στο σήμερα: η εταιρεία ηγείται του κλάδου της, εξάγει σε δεκάδες χώρες σε όλο τον κόσμο, συμμετέχει σταθερά σε μεγάλες εκθέσεις κι έχει αποκτήσει περίοπτη θέση στον σχεδιασμό, στην υλοποίηση και στην εγκατάσταση επαγγελματικών ψυγείων.
«Για μια ακόμη φορά υπήρξαμε εκθέτες στη HOST Milano 2023, η οποία θεωρείται ως μια από τις μεγαλύτερες εκθέσεις του κλάδου. Είδαμε συμμετοχή πολλών εταιρειών με πολλά νέα προϊόντα και νέα τεχνολογία με αρκετά καλή επισκεψιμότητα, δεδομένης της πρώτης έκθεσης χωρίς περιοριστικά μέτρα στη μετά COVID περίοδο. Η ΙΝΟΜΑΚ εξάγει σε 31 κράτη σε όλο τον κόσμο, είναι η μεγαλύτερη εταιρεία στην Ελλάδα (βάσει δημοσιευμένων ισολογισμών) και δραστηριοποιούμαστε στο εξωτερικό για περισσότερα από 25 χρόνια. Ο ελληνικός κατασκευαστικός κλάδος, ο οποίος είναι υψηλού επιπέδου στην ποιότητα παραγωγής συνολικά και ειδικά στο τελικό προϊόν, δεν είναι ιδιαίτερα προβεβλημένος στη διεθνή αγορά, τόσο όσο ο γερμανικός και ο ιταλικός κλάδος, και είναι επιβεβλημένη η στρατηγική συμμετοχή μας διότι η χώρα μας διαθέτει υψηλή ποιότητα και πολύ αξιόπιστο προϊόν στον κλάδο μας. Όπως σε όλους τους κλάδους, έτσι και στον εξοπλισμό για την εστίαση, η Κίνα έχει παρεισφρήσει, κι αυτό έχει να κάνει σε μείζονα βαθμό με την πολιτική που υιοθετεί: εκεί το ίδιο το κράτος χρηματοδοτεί τις εξαγωγές. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να το αντιμετωπίσει η Ευρώπη γενικότερα όπως και η ελληνική κυβέρνηση. Η Ευρωπαϊκή Ένωση θα πρέπει να βρει λύσεις διότι αυτή η πολιτική έχει αρνητικό αντίκτυπο σε όλες τις παραγωγικές χώρες κι όχι μόνο στην Ελλάδα.
» Επίσης και η Τουρκία, που είναι και αυτή μεγάλη εξαγωγική δύναμη, αντιμετωπίζει ιδιαίτερα δύσκολη οικονομική κατάσταση. Το εθνικό της νόμισμα έχει υποτιμηθεί δημιουργώντας αστάθεια και οικονομική αβεβαιότητα. Οι ευρωπαϊκές εταιρείες, που, επίσης, βασίζουν τις εισαγωγές τους στο συγκεκριμένο κράτος, θα αντιμετωπίσουν αλλαγές τιμών, ποιότητας ενδεχομένως, αλλά και εν δυνάμει καθυστερήσεις λόγω του ότι και η Τουρκία δεν διαθέτει όλες τις αναγκαίες πρώτες ύλες, αφού και οι ίδιοι αναγκάζονται να κάνουν εισαγωγές. Είναι πολύ δύσκολο για τον Τούρκο κατασκευαστή να μπορέσει στο εγγύς μέλλον να διατηρήσει ίδιες τιμές και ποιότητα.
» Δεν υπάρχει αποκλιμάκωση τιμών σε διεθνές επίπεδο – σταθεροποίηση, ίσως, υπάρξει. Παράλληλα οι εμπόλεμες ζώνες δημιουργούν κλίμα αστάθειας και κλονίζουν τις αγορές. Η οικονομία, κατά εκτίμηση διεθνών οίκων στην Ευρωζώνη, θα παρουσιάσει μικρή επιβράδυνση για το 2024, ενώ αντίθετα η ελληνική οικονομία φαίνεται να είναι πιο ανθεκτική καθώς η αύξηση του τουρισμού και το 2024, βάσει προβλέψεων, θα είναι ισχυρή. Ελπίζουμε να κρατηθεί ισορροπία στις τιμές του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος, γιατί ο τουρισμός είναι η μεγαλύτερη βιομηχανία μας και όσο συνεχίζουμε να είμαστε ανταγωνιστικοί τόσο το καλύτερο για την ελληνική οικονομία.
» Όσον αφορά το κομμάτι των εξαγωγών, είναι αδιαμφισβήτητο ότι και το ελληνικό κράτος –οι κυβερνήσεις– θα πρέπει να προσπαθήσει ιδιαίτερα προς την κατεύθυνση της στήριξης της ελληνικής βιομηχανίας με εξαγωγικές δραστηριότητες. Δεν χρειάζεται ιδιαίτερη σκέψη… θα πρέπει και η όποια ελληνική κυβέρνηση να ακολουθήσει πολιτικές πρακτικές επιδότησης εξαγωγών, όπως η Κίνα ή η Τουρκία. Έτσι θα μπορεί η ελληνική βιομηχανία να κάνει προσλήψεις, να αυξήσει την παραγωγή της και να κάνει πολύ πιο ανταγωνιστικό το προϊόν της».