O Βασίλης Χατζής, χημικός μηχανικός και συμμέτοχος στην εταιρεία Metameat, η οποία διαθέτει ήδη προϊόντα της και στη λιανική αγορά, μας μιλάει για τα ευχάριστα και τα δυσάρεστα στην αναζήτηση της ποιότητας.
Συνέντευξη: Γιάννης Μουρατίδης. Φωτογραφίες: Θ.Α. &Metameat
«Όταν πήραμε το κτίριο που στεγάζεται τώρα η Metameat, γνωρίζαμε ότι υπήρχαν ανάγκες για επενδύσεις, αλλά κυρίως σε εξοπλισμό. Τελικά, επενδύσαμε σχεδόν 1,5 εκατ. ευρώ, προκειμένου να στήσουμε μια μονάδα που θα ανταποκρίνεται στις ποιοτικές απαιτήσεις της διοίκησης. Σκεφτείτε ότι χρειάστηκε να εγκαταστήσουμε ακόμα και νέες γραμμές ρεύματος, ώστε η μονάδα να ανταποκρίνεται σε τρέχουσες και μελλοντικές ανάγκες».
Με αυτήν την εισαγωγή, ο Βασίλης Χατζής, χημικός μηχανικός και συμμέτοχος στην εταιρεία Metameat, μας πηγαίνει πίσω στον χρόνο, τον Νοέμβριο του 2020, όταν δημιουργήθηκε η ιδέα της εταιρείας. Οι εργασίες βελτίωσης χρειάστηκαν ένα περίπου έτος, οπότε η μονάδα έγινε λειτουργική πρακτικά κάπου στο τέλος του 2021. Αρχικός στόχος, για τη δημιουργία της μονάδας, ήταν να τροφοδοτεί με προϊόντα κρέατος τις επιχειρήσεις των αδελφών Λιάκου και λίγους συνεργάτες τους. Ωστόσο, η παραγωγική δυνατότητα της μονάδας ήταν εξαρχής πολύ μεγαλύτερη από όση χρειάζονταν για την κάλυψη αυτών των αναγκών.
Οπότε, σήμερα, περίπου το 20% της παραγωγής της Metameat διανέμεται σε συνεργάτες στον τομέα της HORECA, ενώ έχει γίνει και μια σημαντική συνεργασία με την εταιρεία Paliria, η οποία σε ένα από τα έτοιμα γεύματά της (σπιτικά κεφτεδάκια με πουρέ πατάτας) χρησιμοποιεί το προϊόν της Metameat.
Η ιδέα των αλλαντικών
Στην επίσκεψή μας στον χώρο, στο Περιστέρι, είδαμε μια συγκροτημένη μονάδα, η οποία διαθέτει μέχρι και αίθουσα υπολογιστών, όπου συλλέγονται όλες οι πληροφορίες από τις αναλύσεις που γίνονται για την παραλαβή των προϊόντων, αλλά και την επεξεργασία τους. Όπως μας λέει ο Βασίλης Χατζής, η εταιρεία διαθέτει τον μοναδικό Wi–Fi μετρητή PH σε όλη την Ελλάδα, ο οποίος στέλνει πληροφορίες για τη διαδικασία ωρίμανσης, ακόμα και στις φορητές συσκευές των ανθρώπων της διοίκησης.
Ωστόσο, η έρευνα σχετικά με την εξέλιξη των προϊόντων κρέατος δεν σταματά στην εφαρμογή των υπαρχόντων διαδικασιών. Η Metameat συνεργάζεται ήδη με το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και συγκεκριμένα με την ομάδα της καθηγήτριας του Τμήματος Επιστήμης και Τεχνολογίας Τροφίμων, Δήμητρας Χούχουλα, για τις αναλύσεις που χρειάζονται σχετικά με τον έλεγχο τροφίμων. «Το κόστος μας σε αναλύσεις είναι τριπλάσιο αυτών που θα χρειάζονταν για να είμαστε καλυμμένοι απέναντι στην ελληνική νομοθεσία» λέει ο Βασίλης Χατζής, η ακαδημαϊκή εμπειρία του οποίου θα βοηθήσει την εταιρεία να συμμετέχει σε ερευνητικά έργα. Για παράδειγμα, έχει ήδη ξεκινήσει μια συνεργασία με την ελαιουργική εταιρεία TerraCreta, στόχος της οποίας είναι να βελτιωθεί η ποιότητα των αλλαντικών με τη χρήση ελαιόλαδου. Η ερευνητική διάθεση της εταιρείας αντικατοπτρίζεται και στο ανθρώπινο δυναμικό της, καθώς τέσσερις από τους επτά εργαζόμενους είναι απόφοιτοι ΑΕΙ.
Ateno: Είσοδος στην αγορά της λιανικής
Ο νέος χώρος εστίασης Ateno στην Πλατεία Αγίας Ειρήνης, στο κέντρο της Αθήνας, ξεκίνησε πρόσφατα τη λειτουργία του. Την επιμέλεια του μενού ανέλαβε ο Νίκος Καραθάνος, σεφ και τακτικός συνεργάτης των αδελφών Λιάκου, ο οποίος διευθύνει και την επιχείρηση. Εκτός από τις «dine–in» δημιουργίες του Νίκου Καραθάνου, ο επισκέπτης του καταστήματος έχει τη δυνατότητα να βρει εκεί και συσκευασίες των 19 ειδών αλλαντικών που παράγει η Metameat.
Με ισορροπία ανάμεσα σε βόειο και χοιρινό κρέας, ενώ υπάρχει και ένα προϊόν βασισμένο σε κοτόπουλο, τα προϊόντα της Metameat απευθύνονται σε αγοραστές που αναζητούν πρωτίστως την ποιότητα στη διατροφή τους. «Έχουμε αρκετά προϊόντα που θεωρούμε μοναδικά» μας λέει ο Ηλίας Χατζής, «όπως, για παράδειγμα, ένα σαλάμι ωρίμανσης, το οποίο αποτελείται από 50% βόειο και 50% αρνίσιο κρέας». Οι τιμές των προϊόντων τα κάνουν εύκολα προσιτά για ένα 25% έως και 30% του αγοραστικού κοινού στην Ελλάδα, δεδομένου ότι είναι ψηλότερα από τις μέσες τιμές σε σουπερμάρκετ, αλλά χαμηλότερα από αντίστοιχα προϊόντα εισαγωγής ίδιας ποιότητας.
«Ο Έλληνας αγοραστής είναι πλέον ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένος όσον αφορά την τιμή των προϊόντων διατροφής του και αυτό είναι δικαιολογημένο» λέει ο Βασίλης Χατζής. Και συμπληρώνει: «Όμως, οι εκπτώσεις στην ποιότητα διατροφής είναι ένα πρόβλημα, του οποίου τα αποτελέσματα βλέπουμε ήδη και θα δούμε εντονότερα στο μέλλον».