Κοστολόγηση συνταγών με την CostoMenu
Αυτοματοποίηση που εξασφαλίζει κερδοφορία
Η δημιουργία της υπηρεσίας CostoMenu είναι μια από εκείνες τις περιπτώσεις, που ένας επαγγελματίας μετατρέπει σε εφαρμογή για υπολογιστές τη λύση που έχει βρει για ένα δικό του πρόβλημα.
Ρεπορτάζ: Γιάννης Μουρατίδης
Ο Αντώνης Παρούσης εργάζεται συνεχώς στον χώρο της εστίασης από το 1996 κι ένα από τα προβλήματα που χρειάστηκε να αντιμετωπίσει είναι η κοστολόγηση των συνταγών, η οποία για έναν χώρο εστίασης, που προσφέρει πιάτα ημέρας, θα πρέπει να γίνεται σε καθημερινή βάση.
Αρχικά, η υπηρεσία CostoMenu έπρεπε να εγκατασταθεί σε υπολογιστή. Πλέον όμως, όπως έχει συμβεί με τις περισσότερες εφαρμογές υπολογιστών, παρέχεται συνδρομητικά και αρκεί ο χρήστης να έχει μια σύνδεση στο Internet. Ο χρήστης της εφαρμογής, ο οποίος έχει και τη δυνατότητα να τη δοκιμάσει σε μια περιορισμένη έκδοση όσον αφορά τον αριθμό των συνταγών, μπορεί να βρίσκεται οπουδήποτε, αρκεί να υπάρχει ένας υπολογιστής ή μια φορητή συσκευή με πρόσβαση στο Internet.
Η διαδικασία είναι απλή και στόχος της εταιρείας είναι να την κάνει ακόμα απλούστερη: ο χρήστης θα πρέπει να περάσει στην εφαρμογή τις τιμές των προϊόντων από τα τιμολόγια. Στη συνέχεια, κάθε υλικό της συνταγής αποκτά αξία και κατ’ επέκταση ολόκληρη η συνταγή.
Περιθώρια ανάπτυξης
Η κατασκευάστρια εταιρεία έχει ξεκινήσει να επενδύει σε νέες δυνατότητες της εφαρμογής, οι οποίες θα κάνουν ακόμα πιο απλή τη χρήση της. Μια σημαντική ευκολία θα ήταν να περνούν αυτόματα οι τιμές των υλικών, το οποίο είναι εφικτό, αν η επιχείρηση έχει σταθερούς προμηθευτές και αυτοί αναλάβουν να ενημερώνουν τις τιμές.
Ένα εμπόδιο προς αυτήν την ευκολία είναι οι διαφορετικές τιμές που προσφέρουν οι προμηθευτές στους πελάτες τους. Και επειδή η διαφοροποίηση των τιμών δεν μπορεί να αλλάξει, ο προμηθευτής θα πρέπει να κάνει περισσότερη δουλειά κάθε φορά που αλλάζει τιμές.
Εξίσου σημαντική εξέλιξη θα αποτελούσε η αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης. Ένας βοηθός με τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε να προτείνει στον χειριστή συνδυασμούς με διαφορετικές παραμέτρους, όπως για παράδειγμα, «καλύτερη σχέση τιμής – ποιότητας» ή «εναλλακτικά υλικά» για μια συνταγή.
Ο Αντώνης Παρούσης μάς είπε ότι αν και υπάρχει διαρκής ανάπτυξη όσον αφορά την πώληση συνδρομών, συγκεκριμένα από το 2022 στο 2023 η αύξηση των πωλήσεων ξεπέρασε το 30%, το μεγαλύτερο ποσοστό της αγοράς συνεχίζει να λειτουργεί με χαρτί και μολύβι ή στην καλύτερη περίπτωση με ένα αυτοσχέδιο φύλλο εργασίας στον υπολογιστή. Ακόμα και μεγάλες επιχειρήσεις, όπως ξενοδοχεία που έχουν εφαρμογές προμηθευτών και κοστολόγησης, δεν αγοράζουν συχνά την έξτρα λειτουργία που αφορά στην κοστολόγηση του μενού.
Όπως γίνεται αντιληπτό, υπάρχουν μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης στην Ελλάδα, ενώ παράλληλα η εταιρεία εξετάζει και τη διάθεση της υπηρεσίας στο εξωτερικό.
Αυτόματη ανα-κοστολόγηση
Αυτό είναι το πιο σημαντικό όφελος που βλέπει ο Άρης Ρούσσος, ιδιοκτήτης της εταιρείας Serial Eaters, η οποία διαχειρίζεται περισσότερες από 40 επιχειρήσεις εστίασης σε Ελλάδα και εξωτερικό. Η εταιρεία Serial Eaters ήταν από τους πρώτους χρήστες της υπηρεσίας, οπότε οι παρατηρήσεις των εκπροσώπων της συνέβαλαν στην εξέλιξη της εφαρμογής σε ένα χρήσιμο εργαλείο.
Όπως λέει ο ίδιος, «η Ελλάδα είναι ένα σχεδόν μοναδικό φαινόμενο στις μεταβολές τιμών προϊόντων τροφίμων. Οπότε, μια εφαρμογή που θα μπορούσε να δείχνει τη μεταβολή της τιμής μιας συνταγής, όπως για παράδειγμα μια χωριάτικη σαλάτα, κατά τη διάρκεια του έτους, βοηθάει τον επιχειρηματία να αλλάξει τη συνταγή ή ακόμα και να αφαιρέσει το πιάτο από το μενού τις χρονικές περιόδους που δεν είναι συμφέρον».
O Άρης Ρούσσος θεωρεί τη δυνατότητα χρήσης της υπηρεσίας μέσω του Internet περισσότερο εξυπηρετική σε σχέση με το παρελθόν, γιατί πλέον έχει την επιλογή να δει στοιχεία και να κάνει αλλαγές από οπουδήποτε βρίσκεται.