Νίκος Βαρανάκης: «Να στηρίξει την εστίαση η πολιτεία»
Το Grill συζητάει με τον νεαρό επιχειρηματία της αγοράς του εξοπλισμού
Ο Νίκος Βαρανάκης, υπεύθυνος πωλήσεων στην εταιρεία Varanakis, είναι αισιόδοξος ότι το επάγγελμά του θα ζήσει καλύτερες ημέρες στο μέλλον, γιατί η ανάγκη του ανθρώπου να βγει και να φάει έξω, να διασκεδάσει, να συναντήσει φίλους κ.ό.κ. είναι τάση που δεν μπορεί να τη σταματήσει -αποδεδειγμένα πλέον- ούτε η οικονομική κρίση, ούτε η πανδημία.
Συνέντευξη: Θανάσης Αντωνίου
H Varanakis είναι από τις μεγαλύτερες εταιρείες στον χώρο της μαζικής εστίασης και ιδρύθηκε το 1975. Εκείνη την εποχή, ήταν μια κατά βάση κατασκευαστική εταιρεία, η οποία κατασκεύαζε φούρνους και μηχανήματα ζαχαροπλαστικής και αρτοποιίας. Με το πέρασμα του χρόνου όμως η εισαγωγή του εξοπλισμού από το εξωτερικό έγινε πιο προσιτή και πιο επικερδής, έτσι η Varanakis περιορίστηκε στην κατασκευή ανοξείδωτων ειδών όπως ερμάρια, ψυγεία, καταψύκτες κ.τλ. με πιστοποιήσεις ISO και CE.
Σήμερα, βρίσκεται στην κορυφή των πιο επιτυχημένων επιχειρήσεων στον χώρο του επαγγελματικού εξοπλισμού μαζικής εστίασης, καθώς δίνει καινοτόμες και εργονομικές λύσεις κι εξοπλίζει όλο και περισσότερες επισιτιστικές μονάδες (κάθε είδους) στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Η εταιρεία εμπορεύεται μεγάλη γκάμα μηχανημάτων και συνεργάζεται με περισσότερους από 40 εξειδικευμένους και καταξιωμένους οίκους του εξωτερικού.
Η εταιρεία διαθέτει πλήρως εξοπλισμένο εργοστάσιο με μηχανήματα τελευταίων προδιαγραφών και έμπειρους τεχνίτες καταρτισμένους με γνώση και μεράκι γι’ αυτό που κάνουν. Αξίζει να σημειώσουμε πως η Varanakis διαθέτει μια έμπειρη ομάδα μαγείρων, η οποία συμμετέχει σε κάθε πώληση εξοπλισμού, παρέχοντας πλήρη εκπαίδευση και ενημέρωση των χειριστών του εξοπλισμού. Οι πελάτες της Varanakis έχουν τη δυνατότητα να δουν τα νέα μηχανήματα στην κουζίνα τους, να δοκιμάσουν το μηχάνημα και να διαπιστώσουν το τελικό αποτέλεσμα και με το δικό τους προϊόν.
Ο Νίκος Βαρανάκης, γιος ενός εκ των ιδρυτών της εταιρείας, βρίσκεται σήμερα στην πρώτη γραμμή των πωλήσεων και από τη θέση αυτή έχει μια εποπτική εικόνα της αγοράς. Το προηγούμενο διάστημα είχαμε την ευκαιρία να τον συναντήσουμε στην ετήσια συνάντηση των μελών του ΣΕΕΜΕ και να συζητήσουμε μαζί του κάποια από τα ζητήματα της σύγχρονης ατζέντας του κλάδου.
Grill | Πώς κινήθηκε η εταιρεία σας κατά το 2023;
Νίκος Βαρανάκης | Πήγαμε καλά το 2023. Είχαμε κάποια μεγάλα έργα, παρά το γεγονός ότι δεν επιδιώκουμε την ανάληψη τέτοιων έργων τόσο συχνά. Στην Πάρο, για παράδειγμα, συνεργαστήκαμε με το εξαιρετικό εστιατόριο Luaz. Επιμεληθήκαμε τη γενική ανακαίνιση του ιστορικού καταστήματος Διογένης στην Πλάκα που ανήκει στον Όμιλο Σταθοκωστόπουλου.
Ποια είναι η δυσκολία αυτών των έργων;
Συνήθως πρόκειται για μικρούς χώρους, στους οποίους χρειάζεται να βρεις τους ‘μαγικούς’ τρόπους για να εκμεταλλευτείς μέχρι και τον τελευταίο διαθέσιμο πόντο της κουζίνας. Εμείς έχουμε την ευχέρεια να δουλεύουμε και με τυποποιημένα προϊόντα κορυφαίων εταιρειών, καθώς αντιπροσωπεύουμε κορυφαίες διεθνείς εταιρείες σε μια σειρά μηχανημάτων της εστίασης, αλλά κάνουμε και τη δική μας μελέτη του χώρου, για να προσδιορίσουμε με απόλυτη ακρίβεια τον ηλεκτρο-μηχανολογικό εξοπλισμό που πρέπει να τοποθετηθεί από τα συνεργεία. Συχνά μάς αποκαλούν ‘ακριβούς’, η φιλοσοφία μας όμως είναι ότι δίνουμε πάντα βάση στην ποιότητα.
Πως βλέπετε τους νέους εστιάτορες;
Δεν είναι τόσο ενημερωμένοι όσο απαιτούν οι περιστάσεις. Μου κάνει εντύπωση το γεγονός πως παρουσιάζουμε στους εστιάτορες τεχνολογίες και μηχανήματα που εκθέτουμε, διαθέτουμε κι εμπορευόμαστε εδώ και μια δεκαετία κι εκπλήσσονται για την ύπαρξή τους! Έχουμε για παράδειγμα λύσεις για τον καθαρισμό μηχανημάτων από τα λίπη, όπως οι σχάρες της ψησταριάς, το καλάθι της φριτέζας, το φίλτρο της φούσκας κ.ά. Πρόκειται για μηχανήματα που, όσο καλή θέληση κι αν έχει ο εστιάτορας να τα καθαρίσει, είναι πρακτικά αδύνατο να το πετύχει στον διαθέσιμο χρόνο του. Υπάρχει λοιπόν σχετικό μηχάνημα, μια βούτα φανταστείτε, με ζεστό νερό και ειδικά καθαριστικά, στην οποία βάζουμε τα μηχανήματα αποβραδίς και την επόμενη ημέρα είναι πεντακάθαρα και σαν καινούργια. Κι όμως, αρκετοί εστιάτορες προτιμούν να πληρώνουν εργατοώρες και να διακινδυνεύουν κάποιον τραυματισμό, ενώ μπορούν να αποκτήσουν ένα μηχάνημα το οποίο δειγματίζουμε και διαθέτουμε εδώ και σχεδόν μια 15ετία σε κάθε έκθεση και σε όλα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Έχουμε λοιπόν δρόμο να διανύσουμε ακόμα…
Πώς είδατε την HOST Milano 2023;
Μια από τις κορυφαίες εταιρείες που αντιπροσωπεύουμε, η UNOX, κυκλοφόρησε επαγγελματικό φούρνο, ο οποίος αναγνωρίζει απολύτως τι υπάρχει μέσα στον φούρνο και σε ποια θέση/γλίστρα βρίσκεται.
Έρχεται, λέτε, η Τεχνητή Νοημοσύνη των μηχανών;
Θεωρώ πως η έννοια της Τεχνητής Νοημοσύνης πλησιάζει όλο και περισσότερο στην εστιατορική πρακτική και καθημερινότητα. Δεν ξέρω πόσο σωστή θα είναι η άνοδος της Τεχνητής Νοημοσύνης για την ανθρωπότητα, αλλά στον κλάδο του εστιατορίου μπορεί να λύσει κάποια προβλήματα. Να, εσείς, με καταγράφετε τώρα με ένα μικρό κασετοφωνάκι που έχει μέγεθος …αναπτήρα, ενώ παλιότερα χρειαζόταν ένα κασετόφωνο που κρεμόταν από τον ώμο και ακόμα παλαιότερα θα έπρεπε να ξέρετε στενογραφία…
Ποια είναι τα σχέδιά σας για το άμεσο μέλλον;
Η εταιρεία εδράζεται στη βιομηχανική περιοχή του Περιστερίου κι αυτό το διάστημα προσπαθούμε να βρούμε καινούργιο χώρο για τη μετεγκατάσταση της εταιρείας, κάτι μεγαλύτερο αλλά κοντά στην έδρα μας. Θα δούμε…
Τι γνώμη έχετε για τον ρόλο της πολιτείας;
Πρέπει να μας βοηθήσει, αυτό είναι το μόνο σίγουρο. Πρέπει να δημιουργήσει νέα προγράμματα και μάλιστα να τα κάνει πιο εύκολα προσβάσιμα στους επιχειρηματίες, για να μπορούν να τα αξιοποιήσουν.
Γιατί το λέτε αυτό;
Οι εννιά στους δέκα πελάτες μας, που έχουν συμμετάσχει σε προγράμματα για προϊόντα της τάξης των 60.000 ευρώ και κάτω, μάς κάνουν ιδιαίτερα αρνητικά σχόλια από τη συμμετοχή τους σε αυτά.
Η καθυστέρηση;
Δεν θα έλεγα πως είναι η καθυστέρηση το μείζον πρόβλημα. Για την αλήθεια, η καθυστέρηση έχει κάπως μειωθεί τα τελευταία χρόνια. Το πρόβλημα είναι η μεγάλη γραφειοκρατία, την οποία δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν οι επιχειρηματίες. Έχω την εντύπωση ότι ορισμένες δημόσιες υπηρεσίες προσπαθούν να εξαντλήσουν την αυστηρότητά τους πάνω στον μικρό επιχειρηματία που διαθέτει ένα εστιατόριο, μια μικρή οικογενειακή επιχείρηση και μ’ αυτή παλεύει να ζήσει.
Πώς θα πάει η εστίαση το επόμενο διάστημα;
Νομίζω πως χρόνο με τον χρόνο θα πηγαίνει όλο και καλύτερα. Η Ελλάδα έχει κατακτήσει σημαντική θέση στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη, είμαστε σε μια προνομιούχο γωνιά του πλανήτη. Ο κόσμος, παρά τις οικονομικές κρίσεις, παρά την πανδημία, έχει την ανάγκη να βγει έξω και να διασκεδάσει, να δει τους φίλους του, να βαφτίσει το παιδί του. Η κανονικότητα έχει επιστρέψει μετά την πανδημία και είμαστε πραγματικά αισιόδοξοι για τη δουλειά που κάνουμε!
Ν. Βαρανάκης: Για τον κλάδο
«Παρατηρώ πως εταιρείες του κλάδου μας, οι οποίες μέχρι πρόσφατα κινούνταν στην αγορά κυρίως με βάση την τιμή των παρεχόμενων προϊόντων και υπηρεσιών, στρέφονται κι αυτές τώρα στην ποιότητα. Είμαστε μια χώρα που δουλεύει σε μεγάλο βαθμό με τον καλοκαιρινό τουρισμό και συναντάμε στην αγορά την εξής ιδιομορφία: υπάρχουν εστιατόρια που διαθέτουν μια σχετικά μικρή κουζίνα, της τάξης των 50 τετραγωνικών μέτρων και σερβίρουν έξω σε μεγάλους χώρους, που μπορούν να εξυπηρετήσουν μέχρι και 500 άτομα! Τα 600 ή τα 800 κουβέρ σε ένα à la carte εστιατόριο δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν εύκολα. Ξέρετε, σε ένα all inclusive ξενοδοχείο οι ποσότητες μπορεί να φτάνουν και τα 1.000 κουβέρ το μεσημέρι και άλλα τόσα το βράδυ, αλλά ο φόρτος της κουζίνας τους δεν είναι ο ίδιος με ενός εστιατορίου, το οποίο κάνει 500 κουβέρ, δύο φορές τη μέρα. Εκεί χρειάζεται μια αξιόπιστη κουζίνα και υψηλού επιπέδου εξοπλισμός».