Τάσος Καραγκιοζίδης: «Όταν στοχεύεις στην ποσότητα, πουλάς φθηνά»

Το Grill στην Ημαθία συζητάει με τον σπουδαίο Μακεδόνα οινοποιό

Ο Τάσος Καραγκιοζίδης επέστρεψε στην Ελλάδα μετά από 50 χρόνια στην Γερμανία κι αποφάσισε, σε πείσμα των καιρών, να ασχοληθεί με την αμπελουργία και την οινοποίηση. Πολύ γρήγορα η προσπάθειά του, το Οινοποιείο Κάππα,  άρχισε να αποδίδει καρπούς. Και τι καρπούς…
ΡΕΠΟΡΤΑΖ & ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΑΣΗΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ

 

Στη φημισμένη αμπελουργική ζώνη της Νάουσας αναπτύσσουν δραστηριότητα αρκετοί παραγωγοί οίνου, οι οποίοι ταυτόχρονα είναι και καλλιεργητές αμπελώνων. Αν και διαθέτουν στα χέρια τους εξαιρετική πρώτη ύλη και, ορισμένοι από αυτούς, συσσωρευμένη εμπειρία δεκαετιών, αρκετοί δυσκολεύονται να κάνουν το βήμα εκείνο που θα τους περάσει από την ανωνυμία του χύμα, ή έστω του τοπικά διακινούμενου εμφιαλωμένου κρασιού, στο ποιοτικό, επώνυμο κρασί που αναζητάει και τις περισσότερες φορές βρίσκει τη θέση του τόσο στη μεγάλη λιανική, όσο και στο εστιατόριο, συχνά δεν βγαίνει κι εκτός συνόρων για να ‘συναντήσει’ το διεθνές οινόφιλο κοινό.

Τα τελευταία χρόνια άλλαξε αυτή η κατάσταση και συναντάμε αρκετά οινοποιεία που δίνουν βάση στην ποιότητα και τη σωστή μεταποίηση της πρώτης ύλης. Μια τέτοια περίπτωση είναι το Οινοποιείο Κάππα και ο εμπνευστής του, ο Τάσος Καραγκιοζίδης.

Συναντήσαμε τον ποντιακής καταγωγής παραγωγό σε ταξίδι μας στην Ημαθία, το οποίο είχε οργανωθεί από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας με στόχο τη γνωριμία του δημοσιογραφικού κόσμου με παραγωγούς που αναπτύσσουν δραστηριότητα της Περιφερειακής Ενότητας Ημαθίας.

Αμπεροχώραφo του Οινοποιείου Κάππα στο Αγγελοχώρι Ημαθίας. Οικογενειακή παράδοση η αμπελουργία για τον οινοποιό που επέστρεψε στην Ελλάδα ύστερα από μισό αιώνα ξενιτιάς!

 

 Από Γερμανία… Ημαθία

Ο Τάσος Καραγκιοζίδης με τη σύντροφό του Ελένη Χαραλαμπάκη (συνδημιουργός του Οινοποιείου Κάππα  και υπεύθυνη πωλήσεων) και τον οινολόγο Αντώνη Αλιφραγκή αποτελούν τη ‘γραμμή του πυρός’ του Οινοποιείου Κάππα, το οποίο ιδρύθηκε το 2021. Ο Τ. Καραγκιοζίδης βρέθηκε αρχικά στην Γερμανία το 1972 σε ηλικία 8 ετών. Από το 1969 ζούσε ήδη εκεί ο πατέρας του, ως μετανάστης, και έτσι μεταφέρθηκε και η υπόλοιπη οικογένεια. Σπούδασε οικονομικά και Πληροφορική και στη συνέχεια έλαβε master στην Ουαλία, στην Διοίκηση Επιχειρήσεων.

Έζησε κι εργάστηκε σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες απασχολούμενος στον κλάδο παροχής υπηρεσιών σε επιχειρήσεις για ζητήματα εξαγορών, εξυγιάνσεων και συγχωνεύσεων. Παράλληλα, είχε ιδρύσει στην Γερμανία εμπορική εταιρεία η οποία εισήγαγε από την Ελλάδα εμφιαλωμένο κρασί σε μια προσπάθεια για την καθιέρωση του Ξινόμαυρου στη γερμανική αγορά.

Το Οινοποιείο Κάππα βρίσκεται μέσα στην αμπελουργική ζώνη της Ημαθίας

 

Η μεγάλη απόφαση

Μετά από 50 χρόνια ‘ξενιτιάς’ αποφάσισε να επιστρέψει στον τόπο του, το Αγγελοχώρι Ημαθίας, για να φτιάξει ένα οινοποιείο και να αξιοποιήσει όχι μόνο τα αμπέλια της οικογένειάς του αλλά και την παράδοση που η οικογένεια είχε στην οινοποίηση- ο πατέρας του Κυριάκος Καραγκιοζίδης ήταν αμπελουργός κι έφυγε από τη ζωή το 2019.

Θα πρέπει να σημειώσουμε σε αυτό το σημείο ότι στην Ημαθία μια πολύ σημαντική οινοποιητική παράδοση κινδύνεψε να συρρικνωθεί κάποια στιγμή στο παρελθόν. Για δεκαετίες οι αμπελουργοί της Ημαθίας αντιμετώπιζαν το πρόβλημα των καθυστερημένων πληρωμών από τις οινοποιητικές επιχειρήσεις με αποτέλεσμα, πάνω στην απόγνωσή τους, αρκετοί από αυτούς είτε να εγκαταλείψουν εντελώς την αμπελουργία, είτε να στραφούν σε άλλες καλλιέργειες όπως ακτινίδια, ροδάκινα, κεράσια κ.ά.

Νεότερες γενιές παραγωγών στρέφονται και πάλι στην αμπελουργία κι ο Τ. Καραγκιοζίδης είναι ένας από αυτούς, που επιθυμούν διακαώς να επαναφέρουν την αμπελουργία στο προσκήνιο, «να αναβιώσουν τον αμπελουργικό πολιτισμό της Νάουσας», όπως ισχυρίζεται χαρακτηριστικά, σε μια εποχή που δυστυχώς οι άδειες καλλιέργειας αμπελώνων είναι λιγοστές.

Ο πρώτος επί ελληνικού εδάφους τρύγος για τον Τ. Καραγκιοζίδη πραγματοποιήθηκε το καλοκαίρι του 2021. Σήμερα, το ολοκαίνουργιο οινοποιείο του επεξεργάζεται 60-80 τόνους σταφύλι/έτος, στις ποικιλίες Ξινόμαυρο, Sauvignon Blanc, Aσύρτικο, Ροδίτη, Μαλβασία, Cabernet Sauvignon, Merlot και Syrah. Παράγει 10 βασικές ετικέτες εμφιαλωμένου κρασιού καθώς και αποστάγματα στέμφυλων.

Το Οινοποιείο Κάππα είναι επισκέψιμο κι ο παραγωγός δεν χάνει τη ευκαιρία να φωτογραφηθεί με όσους τον επισκέπτονται

 

Το ζητούμενο της επιστροφής

«Έζησα πολλά χρόνια στο εξωτερικό και όταν επέστρεψα πίσω κι αποφάσισα να ασχοληθώ με την αμπελουργία και την οινοποίηση ξαφνιάστηκα από το πόσο πίσω βρισκόταν η χώρα σε ζητήματα οινικού πολιτισμού» μας λέει ο Τάσος Καραγκιοζίδης, ενώ πίνουμε ένα από τα κρασιά του στο εστιατόριο Εκείμερος στο χωριό Νέος Πρόδρομος Ημαθίας, όπου τον συναντήσαμε.

«Θεωρούσα και θεωρώ την Ελλάδα πηγή του ευρωπαϊκού κρασιού, επομένως περίμενα να είναι εδώ πιο ανεπτυγμένη οινικά από την Γερμανία ή την Ιταλία. Στα επαγγελματικά του ταξίδια π.χ. στην Τοσκάνη ή το Μπαρόλο, έβλεπα περιοχές και χωριά όπως οι δικές μας π.χ. στο Βέρμιο. Εκεί, σε χωριουδάκια πολύ μικρότερα από τα δικά μας σερβίρουν πολύ ποιοτικό κρασί, ενώ εδώ υπάρχει ακόμα μια ‘περίεργη’ σχέση με το εμφιαλωμένο κρασί- μάλλον δεν υπάρχει καμία σχέση…» μας λέει με μια δόση απογοήτευσης.

Ο ίδιος πάντως, ενώ θα μπορούσε με τα χρήματα που δαπάνησε στη χώρα του να ήταν σήμερα μέτοχος σε ένα- δύο ιταλικά οινοποιεία, να παράγει κρασί και να κερδίζει ένα σταθερό εισόδημα, ομολογεί «Προτίμησα να επιστρέψω στον τόπο μου και να επενδύσω σε αυτόν».

Τα τελευταία χρόνια ορισμένοι φορείς του ελληνικού οίνου σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας έχουν στείλει παραγωγούς από την Ημαθία σε κορυφαίες διεθνείς εκθέσεις, όπως η ProWein στην Γερμανία, ενώ παράλληλα ‘τρέχει’ το πρόγραμμα Imathia Quality. «Όλα αυτά μου θυμίζουν το ξεκίνημα των Ιταλών πριν από πολλά χρόνια, τότε που δημιούργησαν τις προϋποθέσεις για την ανάπτυξη του ιταλικού οίνου» μας λέει μειδιώντας ο συνομιλητής μας, αναγνωρίζοντας ότι «έχει αρχίσει να έρχεται κάποια εξωστρέφεια στην αγορά».

Το Οινοποιείο Κάππα βρίσκεται αυτή τη στιγμή στο ξεκίνημα της σχέσης του με την εστίαση και ήδη δίνει ορισμένα από τα κρασιά του σε εστιατόρια στην Νάουσα και την Βέροια, ‘ανοίγεται’ σε Θεσσαλονίκη κι Αθήνα, ενώ έχει εξαγωγική δραστηριότητα σε Γερμανία, Παναμά και Αμερική.

Ο Τάσος Καραγκιοζίδης με τη σύντροφό του, Ελένη Χαραλαμπάκη. Mαζί στη ζωή, μαζί και στο χωράφι.

 

Το κόστος ρυθμίζει τα πάντα

Ο Τ. Καραγκιοζίδης θεωρεί πως το ζήτημα του κόστους είναι κομβικό, όταν συζητάμε για το ελληνικό κρασί, κι επισημαίνει πως η παραγωγή ελληνικού ποιοτικού κρασιού κοστίζει πολύ περισσότερο από την παραγωγή αντίστοιχα ποιοτικού κρασιού στην Ιταλία, κυρίως διότι δεν έχουμε στην Ελλάδα μεγάλες καλλιεργήσιμες εκτάσεις. Επίσης, ότι χρειάζεται για την καλλιέργεια είναι σε μεγάλο ποσοστό εισαγόμενο (Μηχανικός εξοπλισμός, φάρμακα, κ.τλ.).

«Οι πολιτικοί φορείς δεν ενδιαφέρθηκαν όσο θα έπρεπε για τον ελληνικό αμπελώνα, τη στιγμή που διαθέτουμε γηγενείς ποικιλίες που μπορούν να μας αναδείξουν ως χώρα και να τονώσουν και τις τοπικές κοινωνίες» δηλώνει ο Τ. Καραγκιοζίδης.

Σύμφωνα με τη γνώμη του παραγωγού από την Ημαθία, στο πρόσφατο παρελθόν αρκετοί συνεταιρισμοί στον αμπελοοινικό κλάδο είχαν προσανατολιστεί στις μεγάλες στρεμματικές αποδόσεις, με στόχο την αύξηση της ποσότητας κρασιού που μπορούσαν να διαθέσουν στην αγορά. «Αυτό όμως το κρασί θα πωληθεί φθηνά, δε μπορεί εκ των πραγμάτων να ανταγωνιστεί ακόμα και τις μαζικές παραγωγές περιοχών όπως της Ισπανίας, της Ιταλίας ή της Νάπα» επισημαίνει ο συνομιλητής μας και συμπληρώνει: «Όταν στοχεύεις στην ποσότητα, θα πουλήσεις κρασί, αλλά θα πουλήσεις φθηνά. Έτσι, δημιουργήθηκε προκατάληψη για το ελληνικό κρασί στις διεθνείς αγορές».

Οι τρεις πρώτες ετικέτες του Οινοποιείου Κάππα (2021) και με τις οποίες ο νεόφερτος στην εμφιάλωση Τάσος Καραγκιοζίδης ‘πάτησε πόδι’ στην αγορά.

 

Θυμάται μάλιστα περίπτωση, κατά την οποία στην Γερμανία κυκλοφορούσε ένα διάστημα ‘Ξινόμαυρο’ σε δίλιτρο μπουκάλι στην τιμή των 5,69 ευρώ/μπουκάλι. «Αυτό για να το ανατρέψεις πρέπει να κάνεις δεκαπλάσιο ‘αγώνα’ από αυτόν που έκανε αυτός που τοποθέτησε ένα τέτοιο κρασί στην αγορά κι εκεί σκοντάφτουν συνήθως οι προσπάθειές μας ως χώρα. Νομίζω κάτι αντίστοιχο έγινε και στο σουβλάκι, σε πίτα, με τζατζίκι: φτιάξαμε κάτι απλό αλλά όχι ποιοτικό, ‘για να φάει ο τουρίστας’ και η μαζική πώληση έφερνε το χρήμα…» σχολιάζει δηκτικά ο Τ. Καραγκιοζίδης.

Η αντίληψη ότι το ‘μαζικό’ θα πουλήσει έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια και ο Τάσος Καραγκιοζίδης αισθάνεται δικαιωμένος με αυτή την αλλαγή συμπεριφοράς. «Η νέα γενιά δεν απευθύνεται στον Γερμανό του ‘φθηνοτουρισμού’, αλλά στον Γερμανό που δεν θα ταξιδέψει για μια χρονιά στην Τοσκάνη αλλά θα επισκεφτεί π.χ. την Σαντορίνη ή την Νάουσα, για να φάει εξαιρετικό φαγητό και να πιει εξαιρετικό κρασί. Σε αυτή τη φάση πρέπει να εξηγήσουμε στον τουρίστα γιατί η τιμή του κρασιού, που θα δοκιμάσει εδώ, διαφέρει» μας λέει.

Ο συνομιλητής μας νιώθει ευτυχής, καθώς τα νέα οινοποιεία που ιδρύονται από παιδιά με σπουδές στο εξωτερικό και με πολλά ταξίδια σε οινοποιητικές ζώνες, αναδεικνύουν το ελληνικό κρασί και ανατρέπουν προκαταλήψεις. Ο ίδιος, αν και δεν ανήκει ηλικιακά σε αυτό το γκρουπ, είναι ένας νέος παραγωγός που στοχεύει στην προβολή της ποιότητας και την εξασφάλιση της βιωσιμότητας.

Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά: «Η ανάδειξη του ελληνικού κρασιού θα πρέπει να γίνει σε μια τιμή, η οποία να μην παραπέμπει στην εικόνα του φθηνόκρασου που κυριαρχούσε και να πηγαίνει σε μια τιμή που θα επιτρέψει στον οινοποιό να συνεχίσει τη δραστηριότητά του».

Ο Τάσος Καραγκιοζίδης στο εστιατόριο Εκείμερος, στον Νέο Πρόδρομο Ημαθίας

 

Η ‘μάχη’ του εστιατορίου

Στη πόλη της Νάουσας συμβαίνει κάτι μοναδικό: οι εστιάτορες αγοράζουν μια φιάλη κρασί, π.χ. στην τιμή των 10 ευρώ, και τη διαθέτουν στο εστιατόριό τους στην τιμή των 18 ευρώ. «Δίκαιη τιμολόγηση που δεν έχω δει αλλού στην Ελλάδα» μας λέει χαμογελώντας ο Τ. Καραγκιοζίδης και συνεχίζει: «Σε άλλα μέρη, όμως, όπως π.χ. στην Θεσσαλονίκη έχω πάθει την… πλάκα μου! Και στην Αθήνα σοκαρίστηκα…».

Σύμφωνα με τη γνώμη του, η εστίαση στην Αθήνα έχει κάνει πολύ μεγάλα βήματα, στις κουζίνες εργάζονται πλέον πολλά εξειδικευμένα άτομα για να βγάλουν τα πιάτα, τα περισσότερα καταστήματα διαθέτουν -και πληρώνουν- sommelier κι όπως είναι αναμενόμενο το κόστος έχει αυξηθεί συμπαρασύροντας και το κρασί. «Ωστόσο, στα απλά εστιατόρια είναι ανεξήγητο γιατί η τιμή του κρασιού είναι 300% πάνω από την τιμή αγοράς» σπεύδει να επισημάνει.

Τα κρασιά του Οινοποιείου Κάππα ‘συναντούν’ τους πελάτες τους σε πολλά σπουδαία εστιατόρια στην Ελλάδα, η αλήθεια όμως είναι ότι οι μικροί παραγωγοί δυσκολεύονται να ‘χωρέσουν’ στους καταλόγους των εστιατορίων κι ένας από τους κύριους λόγους, σύμφωνα με τον Τάσο Καραγκιοζίδη, είναι ότι τα δίκτυα διανομής του ελληνικού κρασιού στην εσωτερική αγορά πιέζουν έντονα για χαμηλή τιμή, ακόμα και σε ένα πολύ ποιοτικό κρασί.

«Πολλά οινοποιεία ‘γονατίζουν’, πουλάνε κάτω του κόστους το κρασί τους και τα αποτελέσματα τα βλέπετε» μας λέει κι αναφέρεται φυσικά στα (αρκετά είναι η αλήθεια) ‘κανόνια’ των τελευταίων χρόνων στον κλάδο της οινοποίησης.

O οινολόγος Αντώνης Αλιφραγκής, οινολόγος του Οινοποιείου Κάππα
You might also like