Εξοπλισμός εστίασης: Αυτοματισμός κι εξοικονόμηση

Η αγορά στο κατώφλι εξελίξεων- Ο ρυθμός ανάπτυξης της αγοράς αναμένεται πως έως το 2028 θα βρίσκεται στο 4-5% ετησίως

Μαζική εστίαση χωρίς την υποστήριξη υψηλού επιπέδου επαγγελματικού μηχανολογικού κι άλλου εξοπλισμού δεν νοείται στις μέρες μας, επομένως δεν είναι δύσκολο να αντιληφθεί κανείς ότι τα μεγέθη στην εν λόγω αγορά είναι πραγματικά μεγάλα. Εκείνο όμως που προκαλεί ακόμα μεγαλύτερη εντύπωση είναι το γεγονός ότι η αγορά αυτή διευρύνεται συνεχώς εδώ και πολλά χρόνια ενώ για το 2025 οι προβλέψεις διίστανται.

 

Εξωγενείς παράγοντες όπως η οικονομική κρίση της προηγούμενης δεκαετίας, οι πόλεμοι στην Ευρώπη και γύρω από αυτήν, η έκρηξη των τιμών της ενέργειας και των πρώτων υλών και η αναστάτωση των διεθνών μεταφορικών δικτύων επηρεάζουν ασφαλώς, αλλά δεν ανακόπτουν την ανάπτυξη.

Για το 2025 η προοπτική ειρήνευσης στην Ευρώπη γεννάει προσδοκίες εξομάλυνσης της αγοράς εξοπλισμού ενώ μια πιθανή αναζωπύρωση της εμπορικής ‘σύγκρουσης’ ανάμεσα στις ΗΠΑ και την Κίνα, στο φόντο της επανεκλογής Ντόναλντ Τραμπ, ενδέχεται να οδηγήσει τα πράγματα προς τα… πίσω.

Μεγάλα μεγέθη

Το μέγεθος της αγοράς επαγγελματικών συσκευών κουζίνας αναμένεται να φτάσει τα 40 δισ. δολάρια το 2024, ενώ για τα επόμενα χρόνια αναμένεται πως η συγκεκριμένη αγορά θα αυξάνεται με ρυθμό 5,73% ετησίως, για να ξεπεράσει τα 52 δισ. δολάρια έως το 2029. Η ευρωπαϊκή αγορά επαγγελματικού εξοπλισμού εστίασης είναι κι αυτή σε συνεχή ανάπτυξη και το 2021 είχε ξεπεράσει τα 20 δισ. ευρώ, ενώ ο ρυθμός ανάπτυξής της έως το 2028 αναμένεται ότι θα βρίσκεται στο 4-5% ετησίως.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας έρευνας αγορών Mordor Intelligence, η ανάπτυξη αυτή καθορίζεται από διάφορους παράγοντες, όπως η αύξηση των υπηρεσιών εστίασης, η ανάγκη γρήγορης εξυπηρέτησης και η online παράδοση φαγητού. Χαρακτηριστικό του ενδιαφέροντος που υπάρχει για τον κλάδο, υπό το φως των γοργών εξελίξεων στην τεχνολογία και τον ψηφιακό μετασχηματισμό, είναι το γεγονός ότι το 2020 στις ευρωπαϊκές startups στον τομέα του food tech επενδύθηκαν ποσά ύψους 2,95 δισ. δολαρίων.

Αλλά και στην Ελλάδα δεν υστερούμε σε κινητικότητα: δεκάδες εταιρείες δραστηριοποιούνται στον κλάδο, εντυπωσιακός είναι ο όγκος παραγωγής, ενώ αρκετές εταιρείες πραγματοποιούν εξαγωγές. Σύμφωνα με στοιχεία του ΣΕΕΜΕ (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Εξοπλισμού Μαζικής Εστίασης ), ο κύκλος εργασιών των μελών του για το 2022 ανήλθε στα 400 εκατ. ευρώ.

Βιωσιμότητα

Η βιωσιμότητα αποτελεί σημαντικό παράγοντα διαμόρφωσης της πραγματικότητας στην αγορά του επαγγελματικού εξοπλισμού. Σύμφωνα με την Λίλα Καραποστόλη, Υπεύθυνη Δημοσίων Σχέσεων & Μάρκετινγκ του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Εξοπλισμού Μαζικής Εστίασης, αυτό το διάστημα πολλές ελληνικές επιχειρήσεις στρέφονται σε οικολογικές λύσεις, όπως η χρήση πλυντηρίων με χαμηλή κατανάλωση νερού και συστήματα ανακύκλωσης αποβλήτων.

Στο εξωτερικό, όπως μας ενημέρωσε το στέλεχος του ΣΕΕΜΕ, η αλυσίδα McDonald’s Γερμανίας εφαρμόζει βιώσιμες πρακτικές, χρησιμοποιώντας εξοπλισμό με χαμηλή ενεργειακή κατανάλωση και ενσωματώνοντας συστήματα ανακύκλωσης. «Αυτά τα παραδείγματα, τόσο από την Ελλάδα, όσο και από το εξωτερικό, αποδεικνύουν πως η αγορά επαγγελματικού εξοπλισμού εστίασης κινείται προς μια κατεύθυνση όπου η αποδοτικότητα, η βιωσιμότητα και η τεχνολογία αποτελούν τους πυλώνες για τη μελλοντική ανάπτυξη των επιχειρήσεων» επισημαίνει η Λ. Καραποστόλη.

Μεταχειρισμένα

Όπως μας εξήγησε ο Στέλιος Ευθυμίου, salesmanager στην εταιρεία LINEVITAKI ICE-SCOTSMAN, δύσκολα η αγορά θα αποχωριστεί τον μεταχειρισμένο εξοπλισμό. «Μηχανήματα υπάρχουν πολλά και σίγουρα η τεχνολογία και η γνώση που έχουν επενδυθεί στην αγορά του επαγγελματικού εξοπλισμού εστίασης θα δημιουργήσουν ακόμα περισσότερα. Τώρα, αν η ελληνική αγορά είναι έτοιμη να απορροφήσει αυτή την τεχνολογία και τα προϊόντα της, σε αυτό δυστυχώς κυριαρχεί μία νωχελικότητα» υποστηρίζει.

Ο Στ. Ευθυμίου εκτιμάει πως οι Έλληνες επαγγελματίες στρέφονται στα μεταχειρισμένα προϊόντα, γιατί ακριβώς είναι πιο οικονομικά, αλλά όχι μόνο. Για παράδειγμα, σχετικά με τις επαγγελματικές φριτέζες, όπως μας είπε,  κυκλοφορεί άπειρος μεταχειρισμένος εξοπλισμός και προτιμάται έναντι πιο σύγχρονου, που θα μπορούσε αναδρομικά να επωφεληθεί ο επιχειρηματίας.

Γιατί όμως οι Έλληνες επιχειρηματίες επιμένουν στον μεταχειρισμένο εξοπλισμό; Ο συνομιλητής μας έχει μια ‘αιρετική’ άποψη. «Πιστεύω πως είναι θέμα κουλτούρας και δεν αφορά αποκλειστικά το κόστος. Εμείς προτείνουμε εξοπλισμό τελευταίας τεχνολογίας, αλλά όπως διαπιστώνουμε, δύσκολα κάποιος θα τον επιλέξει» μας λέει και μας πληροφορεί πως, καλώς ή κακώς, τα επόμενα χρόνια θα νομοθετηθούν νέοι κανόνες στην αγορά, όπως αυτοί για τη διαχείριση απορριμμάτων.

«Όταν θα αλλάξει η διάταξη και οι επιχειρήσεις θα υποχρεούνται, ανάλογα με τον όγκο των απορριμμάτων τους, να δηλώνουν αυτά τα ποσά και να καταβάλλουν πρόστιμα αν δεν το κάνουν, ανάλογα με το μέγεθος του αποτυπώματός τους στο περιβάλλον, τότε θα ξεκινήσουν να ψάχνουν πως θα μειώσουν αυτόν τον όγκο. Τότε θα αρχίσουν οι εξοπλισμοί αυτοί να περπατάνε στην αγορά» προειδοποιεί.


40 δισ. δολάρια

Η αγορά επαγγελματικών συσκευών κουζίνας το 2024

52 δισ. δολάρια

Η αγορά επαγγελματικών συσκευών κουζίνας το 2029 [εκτίμηση]

400 εκατ. ευρώ

Ο κύκλος εργασιών των μελών ΣΕΕΜΕ το 2022

You might also like