Νέοι σταθμοί μετρό: Χαμηλές οι προσδοκίες

Επαγγελματίες της εστίασης μιλάνε στο Grill

Τρεις νέοι σταθμοί μετρό, στην Αγία Βαρβάρα, τον Κορυδαλλό και τη Νίκαια, στην  επέκταση της Γραμμής 3 του Μετρό προς Πειραιά, παραδόθηκαν στο κοινό στις 7 Ιουλίου. Οι επιχειρηματίες της εστίασης στις περιοχές αυτές περίμεναν με ανυπομονησία το άνοιγμά τους καθώς μετά την καταστροφική καραντίνα και την, ‘χλιαρή’ όπως αποδείχτηκε, επανεκκίνηση της εστίασης, η έλευση  μετρό στις περιοχές τους αντιμετωπίστηκε ως όαση μέσα στην εστιατορική έρημο που διανύουμε.
Ρεπορτάζ, συνεντεύξεις: Θανάσης Αντωνίου. Φωτογραφίες: αρχείο Grill, αρχεία καταστημάτων

 

Σε χαμηλά επίπεδα κινούνται οι προσδοκίες των καταστηματαρχών στις τρεις περιοχές όπου άνοιξαν οι νέοι σταθμοί του μετρό κι αυτό διότι, αν εξαιρέσουμε τον Κορυδαλλό ο οποίος παρουσιάζει μια εντυπωσιακή δυναμική στην εστίαση, οι άλλες δύο περιοχές, η Νίκαια και η Αγία Βαρβάρα, δεν είδαν θεματικές αλλαγές στην αγορά τους. Με δεδομένο ότι το διάστημα από την επανεκκίνηση της εστίασης είναι μικρό και ότι οι σταθμοί στα τρία προάστια παραδόθηκαν στο κοινό την πρώτη εβδομάδα του Ιουλίου, είναι απολύτως φυσικό όλοι οι συνομιλητές μας να κρατούν μικρό καλάθι προσδοκιών και να εναποθέτουν τις ελπίδες τους για το φθινόπωρο κι εφόσον η κατάσταση συνολικά κι όχι μόνο στην εστίαση, θα έχει ομαλοποιηθεί.

Συζητώντας με επιχειρηματίες που διατηρούν καταστήματα εστίασης και δίνουν καθημερινά τη μάχη της επιβίωσης στην μετά τον κορωνοϊό εποχή, η εντύπωση που αποκομίσαμε είναι ότι το πρόβλημα στις συγκεκριμένες περιοχές δεν συνδέεται τόσο με την πρόσβαση όσο με την αγοραστική δύναμη της τοπικής κοινωνίας. « Δεν έχει παίξει ούτε πρόκειται να παίξει κάποιο ιδιαίτερα σημαντικό  ρόλο το άνοιγμα ενός σταθμού μετρό διότι, αν ήταν έτσι, θα δούλευαν μόνο τα καταστήματα που βρίσκονται κοντά στους σταθμούς, κάτι που όλοι γνωρίζουμε ότι δεν ισχύει. Υπάρχουν περιοχές χωρίς μετρό, χωρίς καν συγκοινωνία που δούλευαν ικανοποιητικά. Αυτό που έχει σημασία είναι αν έχει χρήματα ο κόσμος!» μας είπε νεαρός επιχειρηματίας που δραστηριοποιείται με παραδοσιακό μεζεδοπωλείο σε μια από τις περιοχές που εξετάζουμε στο παρόν ρεπορτάζ.

Νίκαια: Πολλά κλειστά κι εντελώς εγκαταλελειμμένα καταστήματα στην πλατεία Αγίου Νικολάου, μια εικόνα αδιανόητη για άλλες εξόδους σταθμών μετρό.

 

Νίκαια: χωρίς χρήματα…

Η πλατεία στην οποία δημιουργήθηκε ο σταθμός του μετρό στην Νίκαια δεν είχε παρά ελάχιστα καταστήματα στο πρόσφατο παρελθόν, ορισμένα μόνο σουβλατζίδικα. Επομένως μια μικρή ανάπτυξη πρέπει να είναι αναμενόμενη.

Εκείνο που προβληματίζει τους επιχειρηματίες της Νίκαιας είναι το γεγονός ότι η πόλη έχει υποστεί σημαντικά πλήγματα τα τελευταία 10 χρόνια λόγω των μνημονιακών πολιτικών, της αύξησης της ανεργίας και της αποβιομηχάνισης. Το μείζον πρόβλημα στην περιοχή είναι ότι όχι μόνο δεν ανοίγουν νέα καταστήματα στην Νίκαια, αλλά αντίθετα, κλείνουν υπηρεσίες.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η ΔΕΗ της Νίκαιας η οποία πήγε αρχικά  στο Κερατσίνι κι από εκεί στα Καμίνια. Αυτό εκτός από την καθημερινότητα των δημοτών που έχει δυσκολέψει, επηρέασε και την εστίαση γιατί στο κτήριο της ΔΕΗ δούλευαν 70-80 εργαζόμενοι καθημερινά και εξυπηρετούσαν κάθε μέρα πάνω από  500 πελάτες εξασφαλίζοντας έτσι στους καταστηματάρχες της περιοχής ένα διόλου ευκαταφρόνητο κοινό στο οποίο  μπορούσαν να πουλήσουν καφέδες, τυρόπιτες, σάντουιτς κ.ά. από νωρίς το πρωί μέχρι το μεσημέρι.

Στη Νίκαια δεν υπάρχει πλέον τοπική αγορά. Αν και μεγάλος δήμος, ο οποίος με τον πληθυσμό του θα μπορούσε να συντηρήσει μια τοπική αγορά εστίασης, η Νίκαια αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα διότι το βιοτικό επίπεδο έχει πέσει δραματικά την τελευταία δεκαετία. Το λιμάνι απασχολεί πολύ λιγότερους ανθρώπους απ΄ ότι στο παρελθόν και μάλιστα εργαζόμενοι που δεν είναι κάτοικοι της ευρύτερης περιοχής αλλά ‘φερτοί’ όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν οι καταστηματάρχες. Η αποβιομηχανοποίηση της περιοχής έχει αποδυναμώσει το εισόδημα ενώ τα περισσότερα μικρομάγαζα της περιοχής έχουν κλείσει με αποτέλεσμα κι από εκεί η κίνηση στην εστίαση να έχει υποχωρήσει.

Το ψητοπωλείο του Αλέξιου Τζέλο, πάνω στην πλατεία του Αγίου Νικολάου, έξω από την είσοδο του σταθμού του μετρό. Το μοναδικό κλασικό κατάστημα εστίασης στην πλατεία.

 

Ο Αλέξιος Ντέλο, από το ψητοπωλείο ‘Αλέκος’ στη Νίκαια, βρίσκεται πίσω από τον πάγκο εδώ και έξι χρόνια. Την περίοδο της πανδημίας έκλεισε για 45 ημέρες και δεν δούλεψε το delivery. Με την επανεκκίνηση της εστίασης ξεκίνησε  και πάλι και, σιγά- σιγά, επανήλθε σε ικανοποιητικά για τις δεδομένες περιστάσεις επίπεδα. «Υπάρχει μια μικρή άνοδος της κίνησης στην περιοχή, είναι όμως νωρίς για να βγάλουμε συμπεράσματα» λέει.

Και συμπληρώνει: «Το μετρό ελπίζουμε ότι θα βοηθήσει, προς το παρόν όμως δεν βλέπουμε κάτι τέτοιο. Αν ανοίξουν πέντε- δέκα μαγαζιά, οτιδήποτε κι αν είναι αυτά, ίσως δημιουργηθεί κάποια πιάτσα στην περιοχή. Αυτό που με ανησυχεί είναι ότι δεν βλέπω να έρχονται για εγκατάσταση στην περιοχή μεγάλες εταιρείες, όπως τράπεζες, τηλεφωνία, καταστήματα πληροφορικής ακόμα και αλυσίδες καφέ. Πάνω στην πλατεία αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει τίποτα απ΄ όλα αυτά. Βλέπουμε παρατημένα καταστήματα, ενώ δεν έχω ακούσει για κάποιον που θέλει να επενδύσει στην εστίαση εδώ στην περιοχή μας».

Το σουβλατζίδικο Έντυ, επίσης στη Νίκαια, λειτουργεί από το 1946. Στα χέρια Αρμενίων τρίτης γενιάς πλέον, στο τιμόνι βρίσκονται τα ξαδέρφια Βαρντάν Μινασιάν και  Χατσίκ  Χαρουτσουνιάν, αποτελεί ένα από τα πιο εμβληματικά καταστήματα εστίασης στη Νίκαια. «Στο δικό μας κατάστημα δεν έχει αλλάξει κάτι με την έναρξη λειτουργίας του μετρό. Το πρόβλημα είναι ότι ο κόσμος δεν μένει πια στη Νίκαια για φαγητό. Οι άνθρωποι φεύγουν το πρωί για τις δουλειές τους, έρχονται αργά το απόγευμα και μένουν στα σπίτια τους. Η Νίκαια βέβαια μπορεί να εξυπηρετήσει από Κερατσίνι και Δραπετσώνα μέχρι Πέραμα. Περιμένουμε να δούμε μια αύξηση στην κίνηση» μας λέει ο Χατσίκ  Χαρουτσουνιάν.

Το σουβλατζίδικο Έντυ δούλεψε σχετικά καλά εν μέσω καραντίνας, παρά το γεγονός ότι, σύμφωνα με τον Χ. Χαρουτσουνιάν, οι περισσότεροι Νικαιώτες μαζεύτηκαν στα σπίτια τους και μαγείρευαν εκεί. Κι αυτός εντοπίζει το πρόβλημα στα βαθύτερα αίτια της οικονομικής κρίσης των τελευταίων χρόνων και μας εξηγεί γιατί η Νίκαια δεν πρέπει να περιμένει πολλά: « Δεν υπάρχουν μεγάλες εμπορικές αλυσίδες στην περιοχή ενώ σημαντικό πρόβλημα είναι ότι η Νίκαια τα τελευταία χρόνια έχει ‘αδειάσει’ από ανθρώπους που να βγαίνουν έξω και να μπορούν να ξοδέψουν κάποια χρήματα για φαγητό».

Ο Χατσίκ Χαρουτσουνιάν, τρίτη πλέον γενιά στο σουβλατζίδικο Έντυ. Δεν έχει δει ακόμα τα οφέλη από την έλευση του μετρό. Προς το παρόν, το μετρό επιτρέπει στους Νικαιώτες να κατέβουν …εύκολα και γρήγορα στο κέντρο.

 

Αγία Βαρβάρα: λίγα πράγματα

Λίγες καφετέριες κι ένα τσιπουράδικο- ρακάδικο συνθέτουν το τοπίο αυτή τη στιγμή γύρω από το νέο σταθμό μετρό στην Αγία Βαρβάρα. Οι επώνυμες αλυσίδες απουσιάζουν, ενώ ορισμένα ακόμα εστιατόρια βρίσκονται πολύ κοντά στον σταθμό. Οι πρώτες πληροφορίες δείχνουν ότι υπάρχει μια ελαφρά αύξηση της κίνησης προς τα καταστήματα που βρίσκονται ακριβώς πάνω στην πλατεία κι αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι μαζί με το άνοιγμα του σταθμού έχουν αλλάξει και οι  στάσεις των λεωφορείων και σημαντικός αριθμός πολιτών που μετακινούνται από και προς την Αγία Βαρβάρα περνούν αναγκαστικά πλέον από την πλατεία ή/και από τον σταθμό.

Οι απόψεις, προς το παρόν, διίστανται, καθώς ορισμένοι πιστεύουν ότι το μετρό θα φέρει την άνοιξη, ενώ άλλοι θεωρούν ότι δεν θα επιδράσει ουσιαστικά. Σύμφωνα τον Πάρι  Βαμβακόπουλο, της τοπικής εφημερίδας ‘Προοδευτική’, ο οποίος παρακολουθεί χρόνια το ρεπορτάζ της πόλης «το παραδοσιακό εμπόριο στην Αγία Βαρβάρα αλλάζει μορφή. Τα περισσότερα καταστήματα πέριξ της πλατείας θα γίνουν μελλοντικά υγειονομικού ενδιαφέροντος».

Το Grill συνομίλησε με τον εστιάτορα Κωνσταντίνο Παπαδάκη, ο οποίος διατηρεί το ψητοπωλείο Α- Τιμων στην Αγία Βαρβάρα. «Είναι πολύ σύντομο το διάστημα και δεν μπορούμε να βγάλουμε συμπεράσματα. Είναι σαν να μην έχει αλλάξει κάτι. Θα πρέπει να περάσουν 3-4 μήνες, να μπει ο χειμώνας» μας είπε όταν του ζητήσαμε να μας περιγράψει την υφιστάμενη κατάσταση. Είναι όμως σχετικά απαισιόδοξος όσο φορά το μέλλον της περιοχής σε σχέση με την έλευση του μετρό.

Ο Κωνσταντίνος Παπαδάκης στο μεζεδολωλείο- τσιπουράδικο Ά- Τιμων.  Περιμένει τα αποτελέσματα της έλευσης του μετρό αλλά από το …φθινόπωρο.

 

«Όχι μόνο δεν βλέπω να ανοίγουν νέα καταστήματα, τουναντίον κλείνουν κι αυτά που υπήρχαν στην περιοχή μας» σχολιάζει δηκτικά κι εξηγεί: «Είναι χαρακτηριστικό ότι αν όχι την ίδια ημέρα, πάντως την εβδομάδα που άνοιξε ο σταθμός του μετρό στην Αγία Βαρβάρα, έκλεισε η τοπική Alpha Bank. Είχε ήδη κλείσει το κατάστημα της εταιρείας Γερμανός.  Εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα συνοικιακό σταθμό του μετρό που δεν βλέπω ότι θα αλλάξει άρδην την κατάσταση στην περιοχή».

Ο ίδιος πάντως χρειάστηκε να κλείσει το κατάστημά του για δυόμιση μήνες κατά τη διάρκεια της καραντίνας – δεν δούλεψε καθόλου delivery- και ξεκίνησε κανονικά με την επανεκκίνηση ανακτώντας σημαντικό μέρος της πελατείας του.

 Νέοι σταθμοί μετρό

  • Ο σταθμός της Αγίας Βαρβάρας βρίσκεται στην πλατεία Αγίας Ελεούσας, του Κορυδαλλού στην πλατεία Ελευθερίας και της Νίκαιας στην πλατεία Αγίου Νικολάου.
  • Οι τρεις νέοι σταθμοί εκτιμάται ότι θα εξυπηρετούν ημερησίως 60.000 επιβάτες, αριθμός που θα αυξηθεί ακόμη περισσότερο το 2022, όταν ολοκληρωθεί η επέκταση έως τον σταθμό «Δημοτικό Θέατρο» του Πειραιά.
  • Η συχνότητα των δρομολογίων της ΣΤΑΣΥ στις ώρες αιχμής (07.30-17.30) στο τμήμα Αιγάλεω – Δουκίσσης Πλακεντίας θα είναι 4 λεπτά, και στο τμήμα Αιγάλεω – Νίκαια θα είναι 8 λεπτά.
  • Το πρώτο δρομολόγιο από τον σταθμό Νίκαιας, θα ξεκινά στις 05.30 το πρωί και το τελευταίο στις 12.05 το βράδυ. Η απόσταση από τη Νίκαια στο Σύνταγμα θα καλύπτεται σε 14 λεπτά και από τη Νίκαια στο Αεροδρόμιο σε 55 λεπτά.
  • Με την επέκταση κατά 4 χιλιόμετρα έως τη Νίκαια, η γραμμή 3 του μετρό θα έχει 24 σταθμούς που θα φτάσουν τους 27 το 2022, με την προσθήκη των σταθμών ‘Μανιάτικα’, ‘Πειραιάς’ και ‘Δημοτικό Θέατρο’.

Κεντρική φωτογραφία: Ο σταθμός του μετρό στη Νίκαια. © Υπουργείο Υποδομών/Πυγμαλίων Καρατζάς.

You might also like