Εκεί όπου ‘ζυμώνεται’ το μέλλον της μπίρας

Οι μεγάλες αγορές της Δύσης δίνουν τον τόνο στις πωλήσεις και προδιαγράφουν τις σημαντικότερες τάσεις που ακολουθούνται, πολύ σύντομα πλέον, και στα υπόλοιπα μέρη του κόσμου. Στην Ευρώπη πάντως, γκρινιάζουμε για τη φορολογία…

 

ΗΠΑ. Στην πάντα σημαντική –κυρίως για τις τάσεις της- αγορά των ΗΠΑ, τα πιο πρόσφατα διαθέσιμα στοιχεία της Brewers Association αφορούν το 2015 και δείχνουν οριακή πτώση του όγκου παραγωγής κατά 0,2%, ενώ η παραγωγή craft μπύρας παρουσίασε το ίδιο διάστημα αύξηση της τάξης του 13%, σημάδι ότι η μικροζυθοποιία και τη τοπική παραγωγή εξακολουθούν να αποτελούν τα πιο ζωντανά στοιχεία της αμερικανικής βιομηχανίας ζύθου. Σήμερα πια, η craft μπύρα αποτελεί το 13% όλης της κατανάλωσης.

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία των Αμερικανών ζυθοποιών, το 77,8% της συνολικής παραγωγής craft μπύρας προέρχεται από τοπικές βιομηχανίες, το 16% προέρχεται από μικροζυθοποιίες, το 5,2% είναι παραγωγή συγκεκριμένων καταστημάτων εστίασης/κατανάλωσης (η οποία δεν μπορεί να πουληθεί πουθενά αλλού εκτός μπυραρίας), ενώ 1,2% της παραγωγής αφορά τη φασόν παραγωγή για λογαριασμό τρίτων.

Ο δυναμισμός της αμερικανικής αγοράς αναδεικνύεται από το γεγονός ότι το 2015, το 16,3% της craft μπύρας οδηγήθηκε προς την εξαγωγή, ενώ άνοδο παρουσίασαν και οι εισαγωγές μπύρας κατά 6,2%, στοιχεία που ενδέχεται να μεταβληθούν σημαντικά εφόσον υλοποιηθεί η σφιχτή δασμολογική πολιτική Trump. Αξίζει να σημειώσουμε ότι η συνολική αγορά της μπύρας στις ΗΠΑ ανέρχεται σε 105,9 δισ. δολάρια ενώ μόνο η craft έχει αγορά που ανέρχεται σε 22,3 δισ. δολάρια.

Ευρώπη. Η ωριμότητα της αγοράς, οι συνεχώς μεταβαλλόμενες προτιμήσεις των καταναλωτών και η οικονομική πίεση που υφίσταται σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες κι όχι μόνο όσες τελούν υπό επιτήρηση, είναι ένας συνδυασμός παραγόντων που δημιουργούν ένα μάλλον δύσκολο περιβάλλον για την ευρωπαϊκή ζυθοποιία.

Στο πλαίσιο της στασιμότητας που παρουσιάζει η περίοδος 2010- 2015 που εμφανίζει η συνολική κατανάλωση μπίρας στην Ευρώπη, ξεχωρίσει η σαφής τάση για διεύρυνση των μαρκών της premium κατηγορίας, τάση η οποία μπορεί να  θεωρηθεί ως ευκαιρία για αύξηση της αξίας, ενώ η άλλη σημαντική τάση, η αύξηση της μικροζυθοποιίας κινείται κι αυτή προς την ίδια κατεύθυνση. Μπορεί ορισμένοι αναλυτές να θεωρούν ότι η μπίρα έχει περιθώρια περεταίρω ανάπτυξης, είναι σίγουρο όμως ότι το προϊόν είναι ευάλωτο σε διάφορες αντιξοότητες που μπορεί να προκύψουν.

Μετά τη βόρεια Αμερική, η craft μπίρα πέρασε στην Ευρώπη, πρώτα μέσω Ηνωμένου Βασιλείου και συνετέλεσε στην αναζωογόνηση της μπίρας στη γηραιά ήπειρο. Ο αριθμός των μικροζυθοποιών αυξήθηκε σε όλη την ήπειρο, ειδικά στις χώρες που έχουν μια σημαντική οινοποιητική παράδοση (Γαλία, Ιταλία, Ελλάδα). Σε αγορές όπως η Γερμανία, που διαθέτει ιστορία στην εμφιάλωση μπίρας υψηλής ποιότητας και καθιερωμένες μάρκες, η επιτυχία της craft παραγωγής ήταν περιορισμένη αλλά όχι αμελητέα.

Αγγλία. Σύμφωνα με την British Beer & Pub Association’s (BBPA), οι πωλήσεις μπίρας κατέγραψαν πτώση της τάξης του 1% ή η 78 εκατ. πίντες (περίπου 44,5 εκατ. λίτρα). ΟΙ περιορισμοί στους δασμούς κατά τη διάρκεια των τελευταίων χρόνων και η περυσινή παγωνιά στην Αγγλία, ήταν δύο παράγοντες που επηρέασαν – με διαφορετικό τρόπο- την κατανάλωση της μπίρας οδηγώντας την κατανάλωση σε μια σχετική σταθερότητα.

Η Brigitte  Simmonds, διευθύνουσα σύμβουλος της  BBPA δήλωσε: «Οι πρόσφατες μειώσεις δασμών διαμορφώνουν χαμηλό κόστος στη μπίρα και είναι κάτι που μπορεί πράγματι να κάνει τη διαφορά· σήμερα η φορολογία της μπίρας είναι περίπου 17% χαμηλότερη από εκείνη που ίσχυε παλαιοτέρα. Από την άλλη, η Αγγλία έχει τους τρίτους υψηλότερους φορολογικούς συντελεστές στην Ευρωπαϊκή Ένωση και πολύ μεγαλύτερους απ’ ότι οι γειτονικές μας χώρες. Μειώνοντας κατά ένα σεντ το κόστος της μπίρας μπορούμε να προστατέψουμε πολλές θέσεις εργασίας και να τονώσουμε τις επενδύσεις».

You might also like