Ξεκίνησε δυναμικά η σεζόν στην Αθήνα

Παίκτες κάθε μεγέθους & είδους εστίασης λαμβάνουν θέσεις

Άλλη μια τουριστική σεζόν είναι στην αφετηρία της. Το νέο κύμα τουριστών θα ξεπεράσει – λένε οι ειδικοί- τα 35 εκατ. ανθρώπους για το 2019- κι όπως είναι φυσικό η αθηναϊκή αγορά θα διεκδικήσει και φέτος μερίδιο από αυτή την πλημμυρίδα ανθρώπων. Η εστίαση είναι εδώ και δηλώνει …παρούσα!
Ρεπορτάζ: Θανάσης Αντωνίου. Φωτογραφίες: Πάνος Κατσαχνιάς, αρχείο καταστημάτων

 

Η εγκαταλειμμένη Σταδίου δεν θυμίζει την άλλοτε πολύβουη και επιχειρηματικά ακμαία οδό.  Η κρίση που ξέσπασε το 2009 και οι ανακατατάξεις στο χώρο του εμπορίου έριξαν βαριά σκιά πάνω της. Σύμφωνα με στοιχεία της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου, πάνω από το 40% των καταστημάτων της έβαλαν λουκέτο τα πρώτα χρόνια της κρίσης και παραμένουν κλειστά μέχρι τις μέρες μας. Αλλά όχι για πολύ.

Στο κείμενο που ακολουθεί παρουσιάζουμε ένα οδοιπορικό στο κέντρο της Αθήνας και καταγράφουμε τις εξελίξεις που αφορούν την ξενοδοχειακή αλλά και την εστιατορική αγορά, δίνοντας το λόγο σε επαγγελματίες που γνωρίζουν ή δραστηριοποιούνται στη ‘θερμή’ αυτή ζώνη του επιχειρηματικού γίγνεσθαι.

Στοά Αρσακείου, στο κέντρο της Αθήνας. Επενδυτές θέλουν να τη μετατρέψουν σε ανοιχτή εστιατορική αγορά.

 

Ομόνοια:περιμένει το λίφτινγκ…

Στην Ομόνοια η εταιρεία Φούρνος Βενέτη προσπαθεί να υλοποιήσει μια ιδιαίτερη επένδυση στο πρώην ξενοδοχείο Μπάγκειον, στη συμβολή της Αιόλου με την Πλατεία. Νοίκιασε το 2013 το αρχιτεκτονικό αριστούργημα του Ερ. Τσίλερ, ιδιοκτησία σήμερα του ‘Μπάγκειου Ιδρύματος’ και θέλει να το μεταμορφώσει σε λειτουργικό χώρο αλλά αντιμετωπίζει προβλήματα· το κτήριο είναι διατηρητέο και οι επεμβάσεις που μπορούν να γίνουν σε αυτό είναι περιορισμένες.

Έχουν εκπονηθεί μελέτες για την αποκατάστασή του, έχουν εμπλακεί φορείς (κι ο Δήμος Αθηναίων μεταξύ αυτών), αλλά ακόμα παραμένει αναξιοποίητο. Το κτήριο στέγασε στο πρόσφατο παρελθόν  θεατρικές παραστάσεις κι εκθέσεις έργων τέχνης ενώ πρόθεση της Βενέτης είναι να το μετατρέψει σε πολυχώρο όπου η ξενοδοχειακή λειτουργία θα συνυπάρχει με τον πολιτισμό και την εστίαση.  Δίπλα στο Μπάγκειον και προς την πλευρά της Αιόλου υπάρχει το επίσης εγκαταλελειμμένο ξενοδοχείο Μέγας Αλέξανδρος που αποτελεί κι αυτό αντικείμενο επενδυτικού ενδιαφέροντος.

Δίπλα στο Μπάγκειον και προς τη Σταδίου το κλειστό εδώ και χρόνια  Σαρόγλειο Μέγαρο, συνιδιοκτησία του Μετοχικού Ταμείου Στρατού και της Λέσχης Αξιωματικών Ενόπλων Δυνάμεων με ποσοστά 62% και 38% αντίστοιχα, αναμένεται να αξιοποιηθεί  ως ξενοδοχείο νεανικού τουρισμού από την εταιρεία Dimand η οποία έχει αναλάβει κι εκτελέσει με επιτυχία σημαντικά έργα real estate. Αν και οι εκτιμήσεις έκαναν λόγο για έναρξη εργασιών μέσα στο 2018, το κτίριο στέκει ακόμα ‘βουβό’ στην αφετηρία της Σταδίου κι επί της Πλατείας· αιτία είναι οι καθυστερήσεις σε θέματα αδειοδότησης.

Αρχιτεκτονικό αριστούργημα το Μπάγκειον περιμένει χρόνια για να αξιοποιηθεί. Η Βενέτης έχει μεγάλα σχέδια για την αξιοποίησή του.

 

Σταδίου: τη ‘σάρωσε’ η κρίση

Η  Στοά Αρσακείου που βρίσκεται στο εμπορικό τετράγωνο των οδών Πανεπιστημίου, Αρσάκη, Σταδίου και Πεσμαζόγλου θα αξιοποιηθεί.  Τα κτίρια έχουν κατασκευαστεί σε διάφορες ιστορικές στιγμές από κορυφαίους αρχιτέκτονες όπως ο Λύσανδρος Καυτατζόγλου σε σχέδια των Μαρούδη, Τσίλλερ και Κριεζή. Ανήκουν στην ‘Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία Αρσάκεια – Τοσίτσεια Σχολεία’ η οποία προσπαθεί εδώ και χρόνια να αξιοποιήσει τον έκτασης 10.000 τ.μ. χώρο.

Στον τελευταίο διαγωνισμό που έχει προκηρύξει η Εταιρεία οι μέχρι πρότινος ανταγωνίστριες κοινοπραξίες Legendary Food και Bluehouse Capital-όμιλος Φάις, κατέθεσαν κοινή προσφορά για τη μίσθωση της Στοάς. Η πρώτη ανήκει στον επιχειρηματία Άρη Κεφαλογιάννη (Gaea), ενώ η δεύτερη είναι η ιδιοκτήτρια του εμπορικού ακινήτου, που φιλοξενεί το εκπτωτικό ‘χωριό’ McArthurGlen Designer Outlet. Σύμφωνα με πληροφορίες στόχος των επενδυτών είναι να δημιουργήσουν μέσα στη στοά ένα food market κατά τα πρότυπα των κλειστών αγορών μικρών εστιατορίων που υπάρχουν σε ευρωπαϊκές πρωτεύουσες (π.χ.  Mercado de Campo de Ourique στη Λισαβόνα).

Λίγο πιο πάνω, η εφοπλιστική οικογένεια Προκοπίου βρίσκεται πίσω από την ανάπλαση του κτιρίου που κάποτε στέγαζε το Άκρον Ίλιον Κρυστάλ (Σταδίου 26) με τις πληροφορίες να θέλουν το κτίριο να γίνεται και πάλι πολυκατάστημα κι όχι ξενοδοχείο. Ακριβώς απέναντι οι κινηματογράφοι Αττικός και Απόλλων (συμβολή Σταδίου και Χρήστου Λαδά) έχουν πέσει στη δίνη της διαμάχης των ιδρυμάτων στα οποία ανήκουν, αμφότερα προερχόμενα από τη διαχείριση της περιουσίας του πάμπλουτου εμπόρου από τη Χίο Σταμάτη Δεκόζη Βούρου. Από τη μια πλευρά το Ίδρυμα Σταματίου Δεκόζη Βούρου και από την άλλη το Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών-Ίδρυμα Βούρου-Ευταξία. Το δεύτερο εγείρει απαιτήσεις  δεκάδων εκατ. από το πρώτο που κατέχει το ακίνητο του «Αττικόν».

Απέναντι από τους κινηματογράφους στέκει το ξενοδοχείο Εσπέρια (Σταδίου και Εδουάρδου Λω), κτίριο για το οποίο έχει εκδηλωθεί επενδυτικό ενδιαφέρον. Είναι ιδιοκτησία του ΕΦΚΑ και αναμένεται πως θα δοθεί για μίσθωση ως ξενοδοχείο ενώ έντονο ενδιαφέρον έχει εκδηλωθεί και για τα καταστήματα που βρίσκονται στο ισόγειο. Τέλος, λίγο πιο πάνω επενδυτικό ενδιαφέρον έχει προκύψει για το κτίριο του ΟΤΕ (ανήκει σε ομογενή από τη Βενεζουέλα) αλλά και το κτίριο του Μετοχικού Ταμείου Στρατού επί της Κολοκοτρώνη 3-5 για το οποίο έχει δείξει ενδιαφέρον η Intrakat· στόχος κι εδώ η μετατροπή του με boutique ξενοδοχείο.

Τα ιδρύματα- ιδιοκτήτες τους μαλώνουν και οι κινηματογράφοι Αττικόν & Απόλλων παραμένουν κουφάρια εδώ και σχεδόν μια δεκαετία.

 

Κολωνάκι: λιγοστές αλλά ουσιαστικές κινήσεις

Στην ιστορική περιοχή του κέντρου οι κινήσεις των επιχειρήσεων είναι λιγοστές και προσεγμένες. Μετά την εμφάνιση του Zinglee,  νέο chic all day στέκι της Τσακάλωφ που ανήκει στον όμιλο nice n easy, είχαμε ένα νέο ψητοπωλείου στο χώρο του κρεωπολείου της Φάρμα Μπράλου, δίπλα ακριβώς στο ήδη υφιστάμενο εστιατόριο. Νέο κατάστημα και για την αλυσίδα Πρόεδρος στην οδό Αναπήρων Πολέμου 22. Μετά από 7 καταστήματα στην Ελλάδα κι ένα στη Λευκωσία στην Κύπρο, ο Πρόεδρος ανέλαβε καθήκοντα και στο Κολωνάκι, στο νεοκλασικό όπου  στεγαζόταν το εστιατόριο Ζάχαρη & Αλάτι. Η συνταγή γνωστή και δοκιμασμένη αλλά και η διακόσμηση του χώρου ιδιαίτερη, καθώς παραπέμπει στο παρελθόν της ένδοξης ελληνικής κρεατοφαγίας και την αισθητικής παραδοσιακής ταβέρνας.

Σημαντική επένδυση στην περιοχή η οποία όμως καθυστερεί είναι αυτή της Βενέτης στην Μηλιώνη 4, στο Κολωνάκι. Στο ακίνητο που κάποτε στέγαζε το Jackson Hall, σε έναν διάσημο πεζόδρομο του κέντρου, η Βενέτης ετοιμάζει νέα επένδυση η οποία όμως αντιμετωπίζει, όπως κι αυτή στην Ομόνοια προβλήματα. Κάτι οι οικοδομικές άδειες, κάτι τα θέματα με τους ιδιοκτήτες του ακινήτου, κάτι οι δυσκολίες των καιρών και το άνοιγμα ενός μεγάλου νέου φούρνου στο Κολωνάκι καθυστερεί.

Καθυστερεί η επένδυση της Βενέτης στο Κολωνάκι.

 

Μητροπόλεως:το ‘θέατρο’ των εξελίξεων

Ο κάθετος αυτός δρόμος που ξεκινάει από το Σύνταγμα και καταλήγει στο Μοναστηράκι αποτελεί τη νέα Via Veneto των εστιατορίων της πρωτεύουσας καθώς ήδη σε αυτόν δραστηριοποιούνται επιχειρήσεις με δημοφιλείς χώρους εστίασης. Το κλασικό ψητοπωλείο Μπαρμπαδήμος και η μοντέρνα ταβέρνα Τζίτζικας & Μέρμηγκας, το νέο εστιατόριο Zillers στο ομώνυμο ξενοδοχείο, το κλασικό Αθηναϊκόν  αλλά και πολλά μικρά εστιατόρια και street food spots μετέτρεψαν τη Μητροπόλεως σε γαστρονομικό  ‘παράδεισο’. Η αλήθεια είναι όμως ότι κρύβει κι ορισμένες παγίδες για όπως διαφάνηκε από την αποτυχία ‘ονομάτων’ να κρατηθούν εκεί (Νεράντζι/ Μποτρίνι, Bullseye/ Κάρεϋ).

Η πιο ξεχωριστή προσπάθεια στην περιοχή είναι το νέο Ergo House Athens των αδελφών Δούζη το οποίο  στεγάζεται στο κτίριο που φιλοξενούσε το Ίδρυμα Θερβάντες. Σε επικοινωνία μας με τον Θωμά Δούζη, ο επιχειρηματίας από τη Θεσσαλονίκη μας είπε: «Είμαστε πολύ αισιόδοξοι για το  εγχείρημα αυτό κι ακούμε ήδη πολύ θετικές ειδήσεις εδώ στην περιοχή που δραστηριοποιούμαστε».

Το επιβλητικό Ergon House Athens, στην Μητροπόλεως στο Σύνταγμα.

 

Πλατεία Καρύτση: πιο trendy από ποτέ

Δεν είναι πολλά χρόνια που η Πλατεία Καρύτση έχει μετατραπεί σε ένα από τα πιο ενδιαφέροντα σημεία του αθηναϊκού κέντρου όσο αφορά την εστιατορική κίνηση και τη διασκέδαση γενικότερα. Το τελευταίο διάστημα το ενδιαφέρον για την περιοχή αναζωπυρώθηκε με την έναρξη λειτουργίας του Str. Eaters και του Μιγάδα.

Το πρώτο είναι ένα πρωτότυπο food hall όπου στον ίδιο χώρο συνυπάρχουν οκτώ κιόσκια με προτάσεις street food. Η Μιγάδα είναι εστιατόριο που συνδυάζει κουζίνες διαφορετικών εθνών κι απευθύνεται  στους φίλους  της διεθνούς γαστρονομίας. Το εστιατόριο ανήκει στον επιχειρηματία Νίκο Τσαμπουνάρη, γνωστό από τα εστιατόρια Altamira. Μιλώντας μαζί του ο κ. Τσαμπουνάρης μας είπε: « Ο τουρισμός αυξάνει συνεχώς και η εστιατορική κίνηση πάει όλο και καλύτερα. Εμείς είμαστε στην Πραξιτέλους:  Δεν είναι το ‘πέρασμα’ της οδού Κολοκοτρώνη αλλά θεωρώ ότι η  Μιγάδα θα πάει πολύ καλά. Τολμώ να πω ότι σε μερικούς μήνες από σήμερα, στην περιοχή θα έχουμε κι άλλα εστιατόρια. Η περιοχή θα αναβαθμιστεί ακόμα περισσότερο».

To ‘έθνικ’ εστιατόριο Μιγάδα στην Πλατεία Καρύτση.

 

Gentrification: πρέπει να το φοβόμαστε; 

Δεν συμμερίζονται όμως όλοι τον ενθουσιασμό που επικρατεί αυτό το διάστημα στο χώρο της τουριστικής βιομηχανίας και της εστιατορικής κοινότητας για τις εξελίξεις στο χώρο της μαζικής εστίασης, καθώς υπάρχουν ενστάσεις για τον φρενήρη ρυθμό που επικρατεί στην αγορά. Ήδη από διάφορες πλευρές εγείρονται αιτιάσεις για τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί αυτό το διάστημα η συγκεκριμένη αγορά.

Γιώργος Καμίνης.

Ασφαλώς όμως υπάρχουν κι αυτοί που βλέπουν με πολύ θετικό μάτι τις εξελίξεις και σπεύδουν να εξυπηρετήσουν τη ζήτηση αναβαθμίζοντας υποδομές και διευκολύνοντας τους επιχειρηματίες.  Κατά την παρουσίαση του προγράμματος «Έξυπνη Αποκομιδή» το οποίο υλοποιείται από το Δήμο Αθήνας σε συνεργασία με τη Vodafone Ελλάδας, ρωτήσαμε τον απερχόμενο δήμαρχο Γιώργο Καμίνη αν συμμερίζεται τους ‘φόβους’ ότι το κέντρο της Αθήνας επιβαρύνεται υπερβολικά από νέα καταστήματα για την εξυπηρέτηση των τουριστών.  «Δεν θέλουμε να κάνουμε την περιοχή ‘διασκεδαστήριο’  γι΄ αυτό το λόγο οι παρεμβάσεις του Δήμου έχουν στόχο τη διασπορά των δράσεων σε όλη την Αθήνα για τη συνολική αναβάθμιση της πόλης. Πάντως η πόλη έχει αντοχές και δεν αντιμετωπίζει το πρόβλημα στο οποίο αναφέρεστε. Αυτό το διάστημα  πρέπει να δουλέψουμε, να πετύχουμε  την ανάπτυξη διότι ο κόσμος έχει υποφέρει πολύ από την κρίση και ο τουρισμός είναι μια ανάσα…» μας είπε.


ΑΠΟΨΗ

Ελευθέριος Ποταμιάνος, πρόεδρος ΣΜΑΣΑΑ

Ο πρόεδρος του Συλλόγου Μεσιτών Αστικών Συμβάσεων Αθηνών- Αττικής, ένας άνθρωπος που γνωρίζει πολύ καλά την αγορά ακινήτων της πρωτεύουσας αλλά και τις εξελίξεις των τελευταίων ετών, περιγράφει την εικόνα που επικρατεί στο κέντρο της Αθήνας και κάνει προβλέψεις για το άμεσο μέλλον σε σχέση πάντα με την ανάπτυξη του τουρισμού και της μαζικής εστίασης.

  • Υπάρχει τάση αλλαγής στην όψη του κέντρου της Αθήνας η οποία σταδιακά επιταχύνεται· το 2018 έλαβε πολύ γρήγορο ρυθμό. Η τάση αυτή βασίζεται ασφαλώς στην αύξηση του τουρισμού και τις επενδύσεις που έρχονται τόσο από το εξωτερικό όσο κι από εγχώριους επενδυτές. Το κέντρο της Αθήνας φαίνεται πως θα πάρει τη θέση που του ανήκει στο ευρωπαϊκό real estate.
  • Όλες οι ευρωπαϊκές πόλεις που έχουν να επιδείξουν κάτι όσο αφορά τον τουρισμό και την εστίαση, έχουν πολύ αναβαθμισμένο κέντρο. Είναι ακριβές πόλεις για αγορά ακινήτων: είναι απλησίαστα τα ακίνητα στο Λονδίνο, είναι πανάκριβο το να αγοράσεις ένα ακίνητο στο Μόναχο, στο Παρίσι κ.ά. Ήμασταν η μοναδική πρωτεύουσα στην Ευρώπη – κι είμαστε ακόμα- η οποία έχει τόσο φθηνά ακίνητα.
  • Με την ανάπτυξη του τουρισμού, με τη σταδιακή ‘επιστροφή στην κανονικότητα’ και τις επενδύσεις οι οποίες έχουν αρχίσει να έρχονται, θα αλλάξει η εικόνα του κέντρου.
  • Ακούγονται ενδιαφέροντα πράγματα και για την εστίαση, ίσως όχι τόσο δυνατά όσο στον τουρισμό, αλλά σε αυτή την περίπτωση, το ένα φέρνει το άλλο. Είναι συγγενή επαγγέλματα, έτσι, όταν αρχίσει να καλυτερεύει η όψη του κέντρου ως συνέπεια των επενδύσεων στον ξενοδοχειακό τομέα, θα αναπτυχθεί και η μαζική εστίαση.
  • Παρατηρούμε ότι επιχειρηματίες τοποθετούνται πέραν των κλασικών περιοχών όπως Κολωνάκι, Σύνταγμα και ‘ιστορικό κέντρο’. Εκτιμώ ότι η ανάπτυξη στο χώρο της μαζικής εστίασης θα επεκταθεί και σε απαξιωμένες αγορές που ‘ανοίγουν’: προς το Μεταξουργείο, τον Κεραμεικό κ.ά. Γίνονται καλά μαγαζιά και πέφτουν λεφτά εκεί…

You might also like