‘Ψηφιακή’ εστίαση: ‘Παράθυρο ευκαιρίας’  για μετασχηματισμό

Η διαδικασία του ψηφιακού μετασχηματισμού της επαγγελματικής εστίασης υπέστη ένα μοναδικό προωθητικό σοκ κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορωνοϊού και του εκτεταμένου lockdown του Μαρτίου. Σημαντικές αποφάσεις για τη λειτουργία των επιχειρήσεων σε καθεστώς έκτακτης ανάγκης λήφθηκαν μέσα σε ελάχιστες ώρες και εφαρμογές που θα αλλάξουν μια για πάντα την οργάνωση των εστιατορίων υλοποιήθηκαν μέσα σε λίγες ημέρες. Το πείραμα επαναλαμβάνεται για δεύτερη φορά το φετινό Νοέμβριο.

 

Η επιδημία του κορωνοϊού δεν άλλαξε τη φιλοσοφία που διέπει μια μερίδα των επιχειρήσεων εστίασης που ‘καθοδηγούν’ τις εξελίξεις και υιοθετούν συστηματικά λύσεις ψηφιακού μετασχηματισμού στις λειτουργίες τους, απλώς η πανδημία διέσπειρε τη συγκεκριμένη φιλοσοφία στο σύνολο των επιχειρήσεων του κλάδου καθιστώντας την ‘κοινό τόπο’.

Η διαδικασία του ψηφιακού μετασχηματισμού θεωρείτο μέχρι λίγο πριν ξεσπάσει η πανδημία ως μια από τις κυριότερες πτυχές της νέας εικόνας που θα έχει η εστίαση. Σήμερα πλέον είναι κάτι περισσότερο από φανερό ότι αυτή θα είναι η κορυφαία επίπτωση της κρίσης.

Αν κάτι έχει ενδιαφέρον στην περίπτωση της εστίασης για τον σύμβουλο επιχειρήσεων Δημήτρη  Αμέντα της D2S Consulting,  είναι ότι πίσω από τη βιτρίνα των πλατφορμών οι οποίες εξυπηρέτησαν τους καταναλωτές κατά τη διάρκεια της πανδημίας, υπάρχει ο κόσμος των logistics που κλήθηκε να εξυπηρετήσει την τρομερή αύξηση της ζήτησης. «Ακόμα και μεγαθήρια της εστίασης και του λιανικού εμπορίου, χρειάστηκε μέσα στην πανδημία να συνάψουν συμφωνίες για να μπορέσουν να εξυπηρετήσουν την έκρηξη της ζήτησης, ακόμα κι αυτά τα μεγαθήρια τα ξεπέρασε η πραγματικότητα» υποστηρίζει.

Τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση

Η υγειονομική κρίση της περιόδου Μαρτίου- Μαΐου 2020 κατέδειξε με τον πιο εμφατικό τρόπο ότι το σύνολο της αγοράς αλλάζει και ότι οι αλλαγές αυτές δεν αφορούν μόνο την εικόνα του ψηφιακού παγόβουνου που βλέπει (και αντιλαμβάνεται) ο τελικός καταναλωτής, αλλά ότι οι αλλαγές είναι μέρος ενός ευρύτερου μετασχηματισμού στην λειτουργία της αγοράς, στην ίδια τη φύση της παραγωγής και διανομής αγαθών. Οι επιστήμονες έχουν μια έκφραση που περιγράφει το νέο τοπίο: Τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση.

Σύμφωνα με τον Λόη Λαμπριανίδη, καθηγητή του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, ο οποίος υπήρξε στο πρόσφατο παρελθόν Γενικός Γραμματέας Ιδιωτικών Επενδύσεων, η Τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση είναι ένα ‘παράθυρο ευκαιρίας’ για την Ελλάδα. Όπως αναφέρει σε άρθρο του στο επιστημονικό περιοδικό Σύγχρονα Θέματα (τεύχος 148, Απρίλιος 2020), « Οι βασικές τεχνολογίες της 4ΒΕ είναι: διαδίκτυο των πραγμάτων, τεχνητή νοημοσύνη, τρισδιάστατοι εκτυπωτές, μεικτές πραγματικότητες, αυτόνομα οχήματα και κατανεμημένα συστήματα. Όλες έχουν ως προϋπόθεση και αποτελούν συνέχεια της 3ΒΕ, δηλαδή της ψηφιακής εποχής. Η 4ΒΕ χαρακτηρίζεται ουσιαστικά από την καινοτόμο εφαρμογή και επέκταση αυτών των βασικών τεχνολογιών σε ένα ευρύ φάσμα τομέων και δραστηριοτήτων με ρηξικέλευθο και απρόβλεπτο χαρακτήρα».

Ο Λ. Λαμπριανίδης θεωρεί ότι η  διαμόρφωση και υλοποίηση τέτοιων καινοτόμων εφαρμογών δεν φαίνεται να προϋποθέτει μια αντίστοιχη προηγούμενη παραγωγική ανασυγκρότηση, αλλά αντίθετα είναι πολύ πιθανό να την προκαλέσει δευτερογενώς και συνεπώς θα έπρεπε να υπάρχει προετοιμασία για τις συνέπειες που θα επέλθουν. «Σε κάθε περίπτωση, οι εφαρμογές της 4ΒΕ αλλάζουν τον τρόπο οργάνωσης και επικοινωνίας της καθημερινής δραστηριότητας των ατόμων αλλά και των δημόσιων και ιδιωτικών οργανισμών και επιχειρήσεων. Αυτό προϋποθέτει διασύνδεση και αναβάθμιση της πρόσβασης στην πληροφόρηση» αναφέρει. Ας δούμε όμως πως επηρέασε η πανδημία αυτή τη διαδικασία διασύνδεσης και αναβάθμισης που περιγράφει ο καθηγητής του Παν/μίου Μακεδονίας.

Κορωνοϊός και εταιρείες

Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πληροφορικής & Επικοινωνιών Ελλάδας, τα οποία παρουσιάστηκαν υπό μορφή άρθρου στην επίσημη ιστοσελίδα του Συνδέσμου, το ένα τρίτο των μικρομεσαίων εταιρειών ‘είδε’ ποσοστό της τάξης του 25% του τζίρου να προέρχεται από το ηλεκτρονικό κανάλι πωλήσεων στη διάρκεια του lockdown. Υπήρξαν χώρες στις οποίες το ποσοστό αυτό ήταν κατά πολύ μεγαλύτερο: χώρες με ώριμη ψηφιακή αγορά όπως  η Σιγκαπούρη (62%), ο Καναδάς (64%) και η Ιρλανδία (65%).

Η μελέτη έφερε τον τίτλο ‘Global State of Small Business’, πίσω από την οποία βρίσκονται ο ΟΟΣΑ και η Παγκόσμια Τράπεζα. Η μελέτη πραγματοποιήθηκε σε ένα δείγμα 30.000 μικρομεσαίων εταιρειών σε 54 χώρες του κόσμου, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, στη διάρκεια του Μαΐου 2020. Στην Ελλάδα λιγότερο από μία στις δέκα μικρομεσαίες επιχειρήσεις αναφέρει ότι δεν αντιμετωπίζει προκλήσεις αυτήν την περίοδο (8%). Το αντίστοιχο ποσοστό στο συνολικό δείγμα είναι 13%, ενώ στην Ευρώπη φθάνει στο 16%.

Οι επιχειρηματίες

Πως αντιμετωπίζουν όμως τη διαδικασία του ψηφιακού μετασχηματισμού οι επιχειρηματίες της εστίασης; Οι νεώτερες γενιές και όσοι έχουν προσλαμβάνουσες από την ευρύτερη αγορά δεν διστάζουν να επιχειρηματολογήσουν ανοικτά υπέρ της ψηφιοποίησης των διαδικασιών και της εμπιστοσύνης τους στη διαχείριση των big data. Ο Μένιος Στεργίου, ιδιοκτήτης των καταστημάτων Τρίγωνο (σύγχρονο καφενείο- μεζεδοπωλείο) και  Μορφονιός (steak house) στο Παγκράτι, έχει μακρά προσωπική επαγγελματική εμπειρία στο χώρο των πολυεθνικών επιχειρήσεων όπου κάθε κίνηση των πωλήσεων μεταφραζόταν αυτομάτως σε οικονομικό δεδομένο το οποίο έπαιρνε τη θέση του σε ένα ψηφιακό αρχείο.

Έτσι,  η έννοια της ψηφιοποίησης των διαδικασιών του είναι πολύ οικεία. « Κρατώ πάντα αρχεία budget και επεξεργάζομαι συνεχώς νούμερα. Αυτό μου δίνει μια πολύ καθαρή εικόνα για το πώς πρέπει να κινούμαι και με διευκολύνει στη λήψη αποφάσεων. Δεν είναι τυχαίες οι επιλογές που κάνουμε καθώς βασίζονται στη γνώση που αποκομίζουμε από τη διαχείριση των δεδομένων…» σχολιάζει ο Μ. Στεργίου ο οποίος ενημερώνει καθημερινά αυτά τα αρχεία για να ‘βλέπει’ την πορεία του Μορφονιού που ξεκίνησε στις αρχές Ιουνίου τη λειτουργία του.

ΨΗΦΙΑΚΟ ΓΛΩΣΣΑΡΙ

Big data είναι το αποτέλεσμα της συλλογής των δεδομένων που καταγράφουν οι διασυνδεδεμένες μεταξύ τους ηλεκτρονικές συσκευές, δεδομένα τα οποία μπορούμε να τα αξιοποιήσουμε  προς όφελος μιας επιχείρησης.

Business analytics είναι το σύνολο των δεξιοτήτων και των πρακτικών που χρησιμοποιούν οι επιχειρήσεις  για να αυξήσουν τις επιδόσεις τους, να  αποκτήσουν πληροφορίες και να επεξεργαστούν/ προωθήσουν  τον επιχειρηματικό σχεδιασμό τους. Τα big data, η στατιστική,  η τεχνητή ευφυΐα είναι μερικές από τις δεξιότητες/ πρακτικές που χρησιμοποιούνται.

Distributed systems είναι η δυνατότητα να λειτουργήσουν μαζί υπολογιστικά συστήματα που αποτελούνται από μεγάλο αριθμό υπολογιστών (κεντρικών μονάδων επεξεργασίας – CPU) συνδεόμενων μέσω δικτύων υψηλών ταχυτήτων.

Mixed Reality είναι ο συνδυασμός του αληθινού και του ψηφιακού κόσμου, από τους οποίους δημιουργείται κάτι ενδιάμεσο.

You might also like