Δημήτρης  Αμέντας: «Να μην χαθεί το momentum της περιόδου»

Συζητάμε για την ‘Ψηφιακή’ εστίαση με τον ιδρυτή της D2S Consulting

Συνδυάζοντας τις γνώσεις του στην τεχνολογία και τις τηλεπικοινωνίες, με την πολύτιμη εμπειρία του στο λιανικό εμπόριο και, φυσικά, στη μαζική εστίαση, ο Δημήτρης Αμέντας συμβουλεύει σήμερα επιχειρήσεις που επιθυμούν να πραγματοποιήσουν το μεγάλο βήμα προς την ψηφιακή εποχή. Το Grill συζήτησε μαζί του για την μετά τον κορωνοϊό εποχή, για το τι είναι και τι όχι ο ψηφιακός μετασχηματισμός και γιατί είναι προτιμότερο να πληρώσεις ένα καλό ERP από έναν …πολυέλαιο.
Συνέντευξη στον Θανάση Αντωνίου. Φωτογραφία U.S. Air Force/ Josh Plueger.

 

«Μου άρεσε πολύ η ενασχόλησή μου με την εστίαση και, αν και δεν είναι μια επιχειρηματική δραστηριότητα που αποφέρει πάντα κέρδη,  είναι ένα επαγγελματικό αντικείμενο με το οποίο κατά ένα περίεργο λόγο ‘κολλάς’» μας λέει χαμογελώντας ο Δημήτρης Αμέντας της συμβουλευτικής εταιρείας D2S Consulting αποτιμώντας την εξάχρονη εμπειρία του στην εστίαση.

Συζητάμε μαζί του για την ανάγκη ψηφιακού μετασχηματισμού στο χώρο της εστίασης και, σε αντίθεση με ότι περιμέναμε, η άποψή του είναι μάλλον ρηξικέλευθη. «Δεν θα έλεγα ότι υπάρχει ψηφιακός ‘μετασχηματισμός’ στην εστίαση ή οπουδήποτε αλλού. Είναι μια ‘μόδα’ την οποία ορισμένοι προσπαθούν να αξιοποιήσουν για να βγάλουν χρήματα. Η πραγματικότητα – και μάλιστα σε όλους τους επιχειρηματικούς τομείς κι όχι μόνο στην εστίαση- είναι ότι  κάθε αλλαγή ξεκινάει πρώτα απ΄ το λειτουργικό μετασχηματισμό με την αξιοποίηση της τεχνολογίας».

Του κερατά…

Ο σύμβουλος επιχειρήσεων με την μακρά εμπειρία στο χώρο των τηλεπικοινωνιών και της λιανικής, δεν θεωρεί  ιδιαίτερα  σημαντικό το γεγονός ότι σήμερα υπάρχει η δυνατότητα για τον πελάτη να διαβάσει τον κατάλογο ενός εστιατορίου με QRCode – χωρίς να τον αγγίξει λόγω κορωνοϊού. Αντίθετα, θεωρεί σημαντικό το γεγονός ότι οι επιχειρηματίες στοχεύουν πλέον στην απόλυτη ικανοποίηση των πελατών τους, στη δημιουργία νέας καταναλωτικής εμπειρίας.

«Με δεδομένο ότι ο ανταγωνισμός στην Ελλάδα είναι τεράστιος κι ότι στον κλάδο έχουν εισέλθει περισσότεροι απ΄ όσους πραγματικά μπορεί να συντηρήσει, για να επιβιώσει μια επιχείρηση εστίασης ή για να μην χρειάζεται να αλλάζει συνολικά χαρακτήρα κάθε 2-3 χρόνια, θα πρέπει να κάνει κάθε φορά κάτι διαφορετικό, να προτείνει ένα κάπως διαφοροποιημένο concept λειτουργίας».

Τηλέφωνο: τα πάντα όλα!

Ο συνομιλητής μας είναι πεπεισμένος ότι το κινητό τηλέφωνο στο μέλλον θα συγκεντρώνει όλες τις επιχειρηματικές λειτουργίες, αφού  από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμος και μετά ελάχιστες τεχνολογίες άλλαξαν τόσο πολύ την προσωπική και επαγγελματική ζωή μας, μετατρέποντας ένα μικρό αντικείμενο σε αποθήκη,  γραφείο, λογιστήριο κ.ά. «Αν θεωρήσουμε ότι ο κορωνοϊός είναι κάτι παροδικό που θα υποχωρήσει σε βάθος χρόνου, εύκολα διαπιστώνουμε ότι ξαφνικά πολλοί άνθρωποι που αγνοούσαν την ανάγκη επένδυσης στην τεχνολογία, ξεπεράστηκαν από τις εξελίξεις. Δεν έφερε ο κορωνοϊός την τεχνολογία στις επιχειρήσεις ή στην εστίαση, απλώς επιτάχυνε κάτι το οποίο ούτως ή άλλως θα ερχόταν».

Αυτό που λέμε λοιπόν ψηφιακός μετασχηματισμός στην εστίαση είναι ο μετασχηματισμός της επιχείρησης, στο σύνολό της, από την αρχή μέχρι το τέλος, με βάση την συνεχή εξέλιξη της τεχνολογίας. Από την είσοδο του προμηθευτή μέσα στην αποθήκη της επιχείρησης μέχρι την ανά πάσα στιγμή παρακολούθηση του στοκ. «Δεν είναι δυνατόν να υπάρχουν επιχειρήσεις εστίασης σήμερα χωρίς ένα απλό ERP για να ‘βλέπουν’ τη λειτουργία τους, για να γνωρίζουν την αποθήκη τους, για να ελέγχουν το προσωπικό, για να μπατζετάρουν τις υποχρεώσεις τους. Όλα τα παραπάνω μπορούν να τα γνωρίζουν και δεν τα γνωρίζουν διότι οι παραγγελίες γίνονται από το τηλέφωνο, με το μάτι ή με τη διαίσθηση» μας εξηγεί. Ο λειτουργικός μετασχηματισμός αυτός πρέπει και είναι διαρκής.

Όχι άλλα …τούβλα

Ο Δ. Αμέντας αναγνωρίζει ότι σε μια χώρα 10 εκατ. πολιτών, όπου το ένα δέκατο έχει κάποια επιχείρηση και από αυτούς το 25% είναι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, η πολυδιάσπαση της επιχειρηματικής κοινότητας δεν βοηθάει την υπόθεση του γρήγορου ψηφιακού μετασχηματισμού, από την άλλη όμως, αυτό δεν είναι δικαιολογία για τον οποιοδήποτε επίδοξο επενδυτή ή ιδιοκτήτη για να μην προχωρήσει στα αναγκαία βήματα. Και μας δίνει ένα παράδειγμα.

«Το Μελούκ κόστισε το 2012 λίγο ένα πολύ σεβαστό ποσό, με το κλειδί στο χέρι. Το 90% από αυτά, ήταν …τούβλα, τσιμέντα, πολυέλαιοι κ.ά. Λειτούργησα σαν παραδοσιακός Έλληνας ιδιοκτήτης που θέλει ένα πολύ όμορφο κατάστημα. Αλλά ευτυχώς η τεχνολογία ήταν πάντα γοητευτική για μένα και χρήσιμη και επένδυσα σε αυτήν αμέσως μετά. Και μόλις λες σήμερα σε έναν τέτοιο επιχειρηματία να δαπανήσει π.χ. 10.000 ευρώ για να βάλει ένα σύστημα ERP/POS/BI ή να επενδύσει σε ΙΟΤ εφαρμογές, εξανίσταται  όταν έχει δώσει π.χ. 3.000 ευρώ για ένα πολυέλαιο! Είναι πολλά 10.000 ευρώ για να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή και για πάντα πως πάει η επιχείρησή του;».

Όπως μας εξηγεί ο Δ. Αμέντας είναι πολύ εύκολο σήμερα για έναν εστιάτορα  να αναθέσει σε  έναν εξωτερικό συνεργάτη  τα θέματα τεχνολογίας, προβολής και προώθησης δαπανώντας λίγα χρήματα τα οποία συνήθως ‘πετάει’ δεξιά κι αριστερά για άλλους λόγους. «Το 2013 παρακολουθούσα με εφαρμογές ΒΙ στο κινητό μου (μέσω  cloud) πως έκλεινε οικονομικά το Μελούκ κάθε μέρα, με μια συνδρομή 14 ευρώ το μήνα… Ε, αυτό δεν είναι ‘ψηφιακός μετασχηματισμός’, είναι απλή λογική» μας λέει χαριτολογώντας.

Συζητώντας καθημερινά με ανθρώπους της αγοράς, ο σύμβουλος επιχειρήσεων Δ. Αμέντας εκπλήσσεται να ακούει, ακόμα κι από επαγγελματίες με την οικονομική δυνατότητα να φτιάξουν ένα πολυτελές κατάστημα, ότι δεν έχουν πειστεί για την ανάγκη να βάλουν π.χ. κάμερες στις αποθήκες, να υιοθετήσουν QR Codes, να έχουν ένα ERP.

«Βρισκόμαστε σε ένα κρίσιμο momentum και δεν πρέπει να ‘χαθεί’ αυτή η δυναμική που προέκυψε από την πανδημία του κορωνοϊού» μας λέει κι εξηγεί: «Είναι η στιγμή που αρκετός κόσμος έχει βρει τον τρόπο να επενδύσει. Είναι η στιγμή που η απελπισία βοήθησε να πάμε μπροστά. Οι νέες γενιές και η παιδεία θα διευκολύνουν αυτό που πάει να γίνει».

Δημήτρης Αμέντας

Σπούδασε φυσική, έχει μεταπτυχιακούς τίτλους σπουδών από το Πανεπιστήμιο του Surrey στην τηλεματική, τις τηλεπικοινωνίες ενώ έχει λάβει και ΜΒΑ.
Ξεκίνησε την επαγγελματική του καριέρα το 1993 στο χώρο της κινητής τηλεφωνίας, στην αρχική ομάδα της Vodafone, στην οποία έμεινε μέχρι το 2007 απ΄ όπου αποχώρησε από τη θέση του εμπορικού διευθυντή εταιρικών πελατών.
Στη συνέχεια εργάστηκε για μια εξαετία στα Βαλκάνια με έδρα την Αλβανία από την θέση του VP και CEO δημιουργώντας το brand Megatek, μια  υπεραγορά λιανικής πώλησης ειδών σπιτιού και εξοπλισμού (DIY).
Το 2012 επέστρεψε στην Ελλάδα και ασχολήθηκε με την μαζική εστίαση δημιουργώντας την αλυσίδα καταστημάτων  Μελούκ  ένα σύγχρονο all day loukoumα cocktail bar το οποίο συνδύαζε πάνω από 20 συνταγές αλμυρών και γλυκών λουκουμάδων με ελληνικά signature cocktails.
Από το 2012 ασχολείται με business consulting με την εταιρεία του D2S, ενώ τα τελευταία χρόνια ‘τρέχει’ από την θέση του partner για λογαριασμό δύο εταιρειών τεχνολογίας (telecoms και fintech) το business development για την περιοχή Ελλάδας, Κύπρου, Μαλτας και Βαλκανίων.

You might also like