Άνθ. Κώτση:«Nα δουλέψουμε όλοι σαν ομάδα μ’ έναν κοινό σκοπό»

Το Grill συζητάει με την υπεύθυνη του Lemnos Philema για τον γαστροτουρισμό

Η  Άνθεια Κώτση, digital marketing και branding consultant, ιδρύτρια και οργανωτική υπεύθυνη της πρωτοβουλίας Lemnos Philema, μιλάει στο Grill για τον γαστροτουρισμό και τα θετικά παραδείγματα δύο ελληνικών νησιών που αποφάσισαν να μπουν στον …χορό της προβολής.

 

Έχει συνδέσει το όνομά της με τη Λήμνο, η δραστηριότητά της όμως επεκτείνεται και σε άλλα μέρη της Ελλάδας όπου διοργανώνει δραστηριότητες προώθησης και προβολής τοπικών προϊόντων μέσω της σύνδεσής τους με εκδηλώσεις γαστρονομίας. Η Λήμνος αρχικά και η Κεφαλονιά στη συνέχεια είναι τα πεδία των δραστηριοτήτων της.

Grill | Τι σημαίνει η προώθηση της τοπικής γαστρονομίας ουσιαστικά και που αποσκοπεί;

Άνθεια Κώτση | Η τοπική γαστρονομία είναι μέρος της κουλτούρας και του πολιτισμού του κάθε τόπου ξεχωριστά με τις δικές τους ιδιαιτερότητες ενώ όλοι μαζί αποτελούν τη γαστρονομική ταυτότητα της Ελλάδας. Προσωπικά πιστεύω πως η τοπική γαστρονομία είναι πολύ σημαντική και είναι αναγκαίο ο κάθε τόπος να έχει τη δική του ταυτότητα και να διατηρεί την αυθεντικότητα αλλά και τη μοναδικότητά του στο πέρασμα του χρόνου.

Αμπέλια στη Λήμνο όπου παράγεται η ιστορική ποικιλία Λημνιό.

 

 Με αυτή τη ‘φιλοσοφία’ ξεκίνησε το Lemnos Philema;

Το Lemnos Philema το ξεκίνησα ως μια ιδέα προώθησης και αναβίωσης της τοπικής γαστρονομίας της Λήμνου και ανάδειξης των μοναδικών προϊόντων του τόπου αλλά και των παραδοσιακών συνταγών του μέσα από εξωστρεφείς και συλλογικές κινήσεις.

Στην Κεφαλονιά;

Το project της Κεφαλονιάς με τον Σύνδεσμο Οινοποιών Κεφαλονιάς αποσκοπεί στο να δώσει μια μοναδική ταυτότητα στο κρασί της Κεφαλονιάς αλλά και στη γαστρονομία της καθώς αυτά είναι αλληλένδετα. Τα δύο νησιά μας, θέλουμε να γίνουν παγκόσμιοι ποιοτικοί τουριστικοί προορισμοί γαστρονομίας και οίνου.


Στην Ελλάδα λίγες περιοχές παρουσιάζουν ολοκληρωμένα και οργανωμένα τη γαστρονομική και οινική/αμπελουργική κουλτούρα τους ή κάνουν γαστρονομικό branding.


Γιατί είναι σημαντικό το γαστρονομικό και οινικό branding για τον κάθε τόπο και πως συνδέεται με τον τουρισμό;

Η γαστρονομία είναι ένα παγκόσμιο trend των τελευταίων χρόνων. Στην Ελλάδα λίγες περιοχές παρουσιάζουν ολοκληρωμένα και οργανωμένα τη γαστρονομική και οινική/αμπελουργική κουλτούρα τους ή κάνουν γαστρονομικό branding. Αυτό είναι κάτι που χρειάζεται να κάνει κάθε τόπος της χώρας μας ξεχωριστά για να τονίσει τις ιδιαιτερότητες του και να προβάλει μια δυνατή γαστρονομική αλλά και πολιτιστική ταυτότητα. Υπάρχουν οι υποδομές και η Ελλάδα είναι μια χώρα με πολύ πλούσια παράδοση, την οποία δεν πρέπει να ξεχνάμε γιατί είναι αυτή που μας κάνει να ξεχωρίζουμε. Είναι σίγουρο πως όταν ένας τόπος προβάλετε συνολικά και εμπεριστατωμένα, ο τουρισμός ακολουθεί.

Κατιμέρια (τηγανητό φύλλο γεμιστό με τυρί) στη Ταβέρνα Καλουδίτσα, στη Λήμνο.

 

Πως ξεκίνησε η ιδέα και η δημιουργία του Lemnos Philema στη Λήμνο και πόσο εύκολο ήταν οι παραγωγοί, οινοποιοί και εστιάτορες να συνεργαστούν σαν ομάδα;

Το καλοκαίρι του 2015 επισκέφτηκα τη Λήμνο και πραγματικά ενθουσιάστηκα από τα πολυάριθμα και πολύ ποιοτικά προϊόντα που παράγει το νησί αλλά και την ποικιλία της τοπικής κουζίνας. Σε αυτό το ταξίδι μου, γεννήθηκε και η ιδέα του Lemnos Philema. Το φθινόπωρο του 2016 αποφάσισα να δημιουργήσω ένα φεστιβάλ γαστρονομίας και οίνου που πλέον έχει εξελιχθεί σε κάτι που δε θα μπορούσα να φανταστώ καθώς παραγωγοί, οινοποιοί και εστιάτορες έχουν συγκεντρωθεί και όλοι μαζί συνεργαζόμαστε για έναν κοινό σκοπό. Από το 2017 που έγινε το πρώτο φεστιβάλ έχουν γίνει οι κατάλληλες κινήσεις και όλοι μαζί πορευόμαστε σ’ αυτό το υπέροχο ταξίδι με γνώμονα την εξωστρέφεια, τη γνησιότητα και φυσικά το ομαδικό πνεύμα. Θέλουμε να κάνουμε τη Λήμνο έναν προορισμό γαστρονομικό και σιγά σιγά το καταφέρνουμε.

Ποια είναι η συνεισφορά των τοπικών φορέων και τι θα προσδοκούσατε στο μέλλον από αυτούς;

Στις προσπάθειες μας με το Lemnos Philema αλλά και τον Σύνδεσμο Οινοποιών Κεφαλονιάς σκοπός μας είναι να κάνουμε ποιοτικές δράσεις εξωστρέφειας και θέλουμε να συνεργαζόμαστε με όλους τους φορείς που συμφωνούν με αυτό. Είναι πολύ σημαντικό να κινούνται οι φορείς στο ίδιο μήκος κύματος γιατί αυτό εξασφαλίζει την αποτελεσματικότητα της δράσης. Από το 2017 μέχρι και σήμερα στη Λήμνο υπήρχε μια βοήθεια από κάποιους τοπικούς φορείς. Θα ήταν ιδανικό και άλλοι φορείς να συμβάλλουν στις προσπάθειές μας κάτι το οποίο μέχρι τώρα δεν έχει γίνει, παρόλο που αυτό που κάνουμε είναι για το καλό του νησιού το οποίο και προβάλουμε σε πολύ μεγάλο βαθμό στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Στην Κεφαλονιά η προσπάθεια είναι ακόμα σε πολύ αρχικό στάδιο αλλά υπάρχει θετική ανταπόκριση. Βλέπω και θεσμικά η γαστρονομία να έχει αρχίσει να μπαίνει στα σχέδια.


Τα εστιατόρια καλό είναι να επαναφέρουν τοπικές συνταγές τις οποίες θα μπορούσαν να παρουσιάζουν με το δικό τους τρόπο και, φυσικά, να χρησιμοποιούν και να προωθούν τοπικά προϊόντα όπως τα τυριά και το κρασί.


Στην Κεφαλονιά σε τι στάδιο βρίσκεται η προώθηση της τοπικής γαστρονομίας και του οίνου;

Η Κεφαλονιά έχει ένα γαστρονομικό και οινικό θησαυρό. Πολλές ετικέτες κρασιών της είναι γνωστές τόσο στην Ελλάδα όσο και το εξωτερικό, με εξαγωγές σε όλο τον κόσμο και με σημαντικές ΠΟΠ ποικιλίες. Δυστυχώς η γαστρονομία δεν ακολουθεί την πορεία των κρασιών. Πιστεύω ότι τα εστιατόρια θα ήταν καλό να επαναφέρουν τοπικές συνταγές τις οποίες θα μπορούσαν να παρουσιάζουν με το δικό τους τρόπο και τη δική τους ταυτότητα και φυσικά να χρησιμοποιούν και να προωθούν τοπικά προϊόντα όπως τα τυριά και το κρασί. Επιπλέον, θα πρότεινα να γίνουν προσπάθειες όπως αυτές στη Λήμνο που θα ενώσουν πραγματικά παραγωγούς, οινοποιούς και εστιάτορες, με συνεργασία στα μενού, στις προωθητικές κινήσεις και τις δράσεις. Αυτό θα είναι κάτι ουσιαστικό έχοντας έναν κοινό σκοπό και όχι μια προσπάθεια one off που θα γίνει μια φορά μεμονωμένα και μετά δε θα ξανά γίνει.

Τι πλάνα έχετε για τις προσπάθειες της Λήμνου και της Κεφαλονιάς στο μέλλον;

Αυτό που θα ήθελα είναι να δουλεύουμε όλοι σαν ομάδα με έναν κοινό σκοπό, παραγωγοί, οινοποιοί, εστιάτορες, μάγειρες αλλά και οι φορείς. Με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να υλοποιήσουμε μεγάλα σχέδια τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Η Ελλάδα οφείλει να μπει πιο δυναμικά στον παγκόσμιο χάρτη γαστρονομίας ώστε το κρασί της να πάρει την αναγνώριση που του αξίζει. Γι’ αυτό πρέπει να υπάρξει συντονισμός και οι κατάλληλες κινήσεις προβολής και εξωστρέφειας.

Τα διάσημα ‘βενιζελικά’ της Λήμνου.
You might also like