Η εστιατορική αγορά στη Νέα Σμύρνη [Α]
Νέα άνθηση, με ευκαιρίες για μικρούς και μεγάλους παίκτες
Αθηναϊκό προάστιο με έντονα τα χαρακτηριστικά της βαριάς κληρονομιάς του προσφυγικού στοιχείου, αλλά και γειτονιά- προορισμός των ανερχόμενων στρωμάτων της μεσαίας τάξης κατά τις τρεις προηγούμενες δεκαετίες, η Νέα Σμύρνη αποτελούσε εστιατορική επιλογή κυρίως για τους κατοίκους της και τους δημότες των γειτονικών της δήμων (Νέος Κόσμος, Καλλιθέα, Παλαιό Φάληρο, Δάφνη και Άγιος Δημήτριος).
Ρεπορτάζ & φωτογραφίες: Θανάσης Αντωνίου, Πάνος Κατσαχνιάς
Η διάσημη – τεραστίων διαστάσεων, πεζοδρομημένη και ενιαία- πλατεία της αλλά και ο άξονας της Συγγρού ήταν και παραμένουν τα κύρια εστιατορικά στέκια ενώ ανερχόμενος είναι πλέον ο άξονας της Ελευθερίου Βενιζέλου – εφάπτεται με τη γραμμή του Τραμ- που ενώνει τη Νέα Σμύρνη με τον Νέο Κόσμο και το κέντρο από τη μια πλευρά, και το Παλαιό Φάληρο και τη θάλασσα από την άλλη.
Τα τελευταία χρόνια η οικονομική κρίση, η χάραξη του τραμ και η αναδιάταξη του εστιατορικού γίγνεσθαι,όπως επίσης και η τουριστική ανάπτυξη στο Λεκανοπέδιο της Αθήνας (εκρηκτική ανάπτυξη στη Συγγρού που αριθμεί επτά νέα ξενοδοχεία και συγκροτήματα ενοικιαζόμενων δωματίων μέσα σε δύο χρόνια) ήταν φυσικό να επηρεάσουν και τη Νέα Σμύρνη· το προάστιο αναζητάει το ‘γευστικό’ πρόσωπό του μέσα σε ένα περιβάλλον που αλλάζει διαρκώς. Προς την ίδια κατεύθυνση αλλά με πολύ μικροτερη ένταση φυσικά, επηρέασε και η αύξηση της βραχυχρόνιας μίσθωσης τουριστικών καταλλυμμάτων τύπου Airbnb.
Παρόντες όλοι οι μεγάλοι
Στην Ν. Σμύρνη δοκίμασαν και συνεχίζουν να δοκιμάζουν τις δυνάμεις τους οι κορυφαίοι της ελληνικής αγοράς: Goody’s (ως Burger House πλέον), McDonald’s και Pizza Hut (δύο μάρκες που δεν δεν κατάφεραν να ‘κερδίσουν’ τη Νέα Σμύρνη), Starbucks, La Pasteria, Domino’s, Pizza Fan, L’ Artigiano κ.ά.
Εδώ και λίγους μήνες παρατηρείται ‘έκρηξη’ καταστημάτων café κατά κύριο λόγο, αλλά και snack bar, all day café – bistrot και εστιατορίων στην Πλατεία Ν. Σμύρνης και τον άξονα της Ελ. Βενιζέλου, έκρηξη η οποία θα πρέπει να αποδοθεί όχι τόσο στην οικονομική ανάπτυξη ή την εστιατορική ‘αναγέννηση’ της περιοχής αλλά περισσότερο στην αναδιάταξη επιχειρηματικών δυνάμεων και το ‘ξεσκαρτάρισμα’ της αγοράς από τους αδύναμους παίκτες προς όφελος των ισχυρότερων. Η επιβολή των branded αλυσίδων επί των μεμονωμένων επιχειρηματιών είναι φανερή χωρίς όμως να λείπουν και οι εξαιρέσεις.
Η αλήθεια είναι οτι η πρώτη μεγάλη αλλαγή στο σύγχρονο εστιατορικό χάρτη της περιοχής έγινε λίγο πριν και κατά τα πρώτα χρόνια της οικονομικής κρίσης όταν τοποθετήθηκαν στην περιοχή σημαντικές αλυσίδες εστίασης, αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής όπως οι Πιάτσα Καλαμάκι, Απλά και Σπιτικά, Βενέτης, Pizzoteca, Σάββας, Χατζής, Cake, Mikel κ.ά.
Μια δεύτερη όμως περίοδος αναδιαμόρφωσης της τοπικής αγοράς καταγράφεται αυτό το διάστημα κι έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά από το παρελθόν. Αφετηρία της νέας αυτής εποχής θα πρέπει να θεωρηθεί το 2016 όταν δύο σημαντικά ονόματα του burger τοποθετήθηκαν στην πόλη ανταγωνιζόμενα το υφιστάμενο Simply Burgers: επί της κεντρικής πλατείας το Hot Hot Burger που ανέστειλε όμως τη λειτουργία του δύο χρόνια αργότερα και το Μπαρ Μπεε Κιου που συνεχίζει εντυπωσιακά και σήμερα.
Μέσα σε μια τριετία τοποθετήθηκαν στη Νέα Σμύρνη οι περισσότερες από τις κορυφαίες αλυσίδες των τελευταίων χρόνων όπως οι Coffee Berry, Coffee Island, Coffee Lab κ.ά.
Μέσα στο 2018 επίσης, τοποθετήθηκαν στη Νέα Σμύρνη μια σειρά νέες μάρκες στο χώρο του street food όπως οι Κουλουράδες και το Street Wok (ασιατική κουζίνα) ενώ αναβάθμισε την παρουσία του στην πόλη η αλυσίδα The Big Bad Wolf η οποία μετακινήθηκε προς το κέντρο της πόλης. Η κινητικότητα όμως συνεχίστηκε έντονα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και κορυφώθηκε το δεύτερο μισό του 2018.